SAS: SECURE TOMORROW |
SAS: SECURE TOMORROW |
Bum, Bác, Tresk! Už opäť hrozí svetu riziko výbuchu atómovej bomby a je iba na hráčovi, aby tomu zas a znovu zabránil. Výnimočne však týmto záchrancom celého sveta nebude žiaden americký patriot a ani skupinka takýchto patriotov, z ktorých každý vydá za 10 Chuckov Norrisov. Do boja proti teroristickej skupine sa vydáva anglická tajná jednotka SAS pod vedením poľských developerov zo City Interactive. Žeby sa im konečne podarilo vykročiť aspoň jednou nohou z hladín priemeru?
Ako už mohol naznačiť úvod, tak autori hry pre nás hráčov zas prevarili už dlhoročne dobre známu príbehovú kašičku. Vodca teroristickej organizácie Cold Path a váš starý známy sa dostal z väzenia na slobodu a chystá sa napáchať poriadnu neplechu. Napríklad odpáliť jadrovú hlavicu a ďalšie bezvýznamné drobnosti. Keďže ho už veliteľ, v ktorého koži sa nachádzate, dobre pozná, tak práve vy ste tým správnym chlapom, ktorý povedie svoj dvojčlenný tím naprieč 11 misiami s cieľom zachrániť svet. Príbehové klišé už každý z nás veľmi dobre pozná zo stoviek iných hier, takže tým nás hra nijak oslniť nedokáže. Dokázala by to však svojim spracovaním, hrateľnosťou a inými elementmi, avšak s poľskou hrou je to rovnaké ako s ich čokoládovými dukátikmi v mikulášskych balíčkoch.
Poďme sa teda detailnejšie pozrieť na game design hry. Tá sama seba škatuľkuje ako taktickú akciu, no podľa môjho skromného názoru, by sa slovíčko „taktická“ pokojne mohlo vynechať. Inšpirácia najslávnejšími kúskami sub-žánru, akými sú napríklad SWAT a Clancyovky, je badateľná hneď od začiatku. No tam však vykrádačka nekončí. Ideme ale pekne poporiadku, takže najskôr levelovanie hry. To vám dá zaspomínať na staré dobré hry do prelomu tisícročí. Čistý koridor je striedaný ešte väčšmi koridorovou úrovňou. Nečakajte žiadnu inú náplň, ako prostredník na W a ukazovák na ľavom myšítku. To by mohlo naznačiť istý stereotyp, no nie je tomu celkom pravda. Hra sa na nič nehrá, je priamočiara, jednoduchá a intuitívna hrateľnosť je skôr devízou, než negatívom. Samozrejme, nejde o žiaden skvost, no autori sa deficit v rôznorodosti misií a hrania snažili vynahradiť inde a aj im to vcelku vyšlo. Škoda len, že hra nie je aspoň o nejakú hodinku dlhšia. Tých 5 hodín je naozaj žalostne málo.
Tým niečím je rôznorodosť úrovní. Takmer pravidelne sa striedajú interiéry s exteriérmi a až na zopár výnimiek sa od seba líšia. Samotných prostredí síce veľa nie je, ale aj tie vás povodia po rôznych a odlišných zákutiach. Navyše hra ponúka aj rôzne odbočky, ktoré sú síce zbytočné a v hre zastávajú len význam, aby ste sa mali kade potulovať o minútku dlhšie, ale zas to nie je čisto len priama cesta z A do B. V šťastnejšej chvíľke sa vám dokonca môže podariť v istých miestach nájsť aj alternatívnu cestu a prekvapiť naskriptovaných nepriateľov, no to je skutočne ojedinelý jav. Vrátim sa k prostrediam. Vyššie spomenutý počet misií sa začína odohrávať vo väznici, kde naháňane väzňov, neskôr sa presuniete do finančného centra, potešia vás (nie však vaše oči) zasnežené pláne Grónska. Neskôr zavítate aj do podzemia a nakoniec navštívite jadrový reaktor. Misie sú ozvláštnené ešte aj drobnými odchýlkami – prostredie zamorené plynom (musíte mať masku), prostredie v permanentnej tme a podobne. Tiež toho nie je veľa, ale poteší.
Priamočiara akcia je zas podporovaná vykrádačkami z FEARu. Ten ako prvý hra ponúkol prestrelky s takou dynamikou a atmosférou, no tak prečo sa toho nechytiť, všakže? Samozrejme by bolo trápne systém len bezhlavo skopírovať, takže tu je trošku obmenený. Celú dobu sa akcia ničím nelíši od konkurentov vo svoje (budgetovej) váhovej kategórii, no v taktických momentoch, kedy s komandom vtrhávate do miestností, tak sa vám spomalí dych, zrak zaostrí primárne na cieľ v strede vášho zorného poľa a vcelku príjemne sa na to pozerá, zvlášť v momentoch, kedy sa krvou zďaleka nešetrí. Občasné spestrenia sú tvorené už iba defuzovaním bômb a podobnými sekundárnymi aktivitami.
Arzenál a vybavenie zodpovedá skutočným kúskom v službách SAS, takže sa môžete tešiť nielen na reálnu výzbroj (ktorej veľa nie je, iba niekoľko typov), ale aj na M84 slzáky, plynové masky S10 a rôzne iné. V tomto ohľade poteší aj modifikovanie zbraní počas hry – podľa potreby si môžete pridať tlmič pre tichú elimináciu, zmeniť optiku pre sniperské okamihy. Tiež toho nie je veľa, ale na budget je to viac než slušné.
Doteraz to celé vyznieva veľmi kladne, čo poviete? Nastáva však zlomový bod. Je to budget, navyše od autorov, ktorí sa doteraz nikdy nevytiahli a to je aj strašne poznať. Grafické spracovanie je až na zopár vydarených efektov niekoľko rokov zastarané. Lámanie svetla v ohni, plyne, spomalenie času a zaostrenie počas prestreliek vyzerá síce pekne, ale zvyšok je naozaj niekde v roku 2006, ak nie ešte ďalej. To by však nebolo to najhoršie. Hra má strašné grafické problémy, ktoré si môžete poobzerať na okolitých obrázkoch. Občasné kolízie polygónov sa chápať dajú, keď sú však kvôli nim nehrateľné takmer celé 2 misie, je to už ozajstný problém. V tých dvoch sa v niektorých momentoch nedalo na obrazovke vidieť zhola nič. Jediným spôsobom prejdenia bol systém save & load pravidelne po každej minúte, dvoch. Dovtedy hra vyzerala kvalitne na pomery budgetu a hodnotenie by sa prehuplo na hranicu 6 bodov, no tento bug je hrozný. Určite nie je na všetkých zostavách, ale patch musí vyjsť čo najskôr. Zvuková stránka už nepotrebuje rozsiahly komentár, hudba hru príjemne dotvára, zvuky sú uchádzajúce, nezačujete žiadne duté zbrane a podobne. AI je na tom troška horšie. Súperi sú síce blbí, ale aspoň sa skrývajú a utekajú, prípadne vás po zbadaní hľadajú, zato vaši (nesmrteľní) spolubojovníci kompenzujú kvality hráča a jednoduchosť hry, aby to nebola až taká prechádzka ružovým sadom.
Vcelku príjemne ma potešil multiplayer. Máme tu síce len 3 dlhoročne zaužívané módy (DM, TDM, CTF), ale na neznámu poľskú hru je vcelku slušne hrávaný. Vždy sa nájdu nejaké tie servery (iba európske, dominujú českí a poľskí hráči) a zabaviť sa dá na slušnú chvíľku. Počet máp nie je tiež nijak oslnivý, tematicky vychádzajú z misií a zahrá si na nich 16 hráčov.
Výsledné dojmy sú veľmi zmiešané. Na jednej strane jednoduchá, priamočiara, ale zábavná akcia; na strane druhej tu však máme množstvo chýb a nedotiahnutých vecí. Medzi nimi najviac prečnieva ten spomínaný grafický kiks, ešte sa k nemu pridávajú kolísavá (ale skôr blbá) AI, dosť komická fyzika a rôzne iné nedokončené detaily. Do úvahy však musíme brať aj cenu a tá je veľmi priaznivá. V zahraničí asi ani nie, možno ani u nás nebude taká úžasná, ale ak vám nerobí problém poľština a máte tam cestu, tak si zameňte približne 200 Sk za zlote a možno si hru slušne užijete, dokonca aj na slabších strojoch.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Xbox 360 Vývoj: ANACONDA / Replay Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|