PLAYSTATION HOME |
PLAYSTATION HOME |
Sony si naplánovalo pre PS3 viaceré skvelé nápady. Hry v neskutočnom HD rozlíšení a zvuku – áno, niektoré prišli v 1080p rozlíšení, pri iných sme radi aj za 720p. Aspoň Dolby Digital či DTS sa u nich objavujú pravidelne. Čakali sme veľa od Bluray – Sony naň lisuje všetky hry, no filmy prichádzajú pomalšie ako mnohí čakali (i keď o novinky nie je núdza). Jedným z veľkých prísľubov bolo aj zameranie na komunity – LittleBigPlanet je už medzi nami a potom je tu ešte jeden projekt.
Mnohonásobne odkladaný, skoro na každej výstave prezentovaný projekt, ktorý spojí všetkých hráčov v interaktívnom svete a ponúkne im zaujímavý obsah. Lokality z hier, vlastné prostredia, možnosť komunikovať, hrať sa, nakupovať, personalizovať a spájať sa. Zažiť na vlastnej koži veľký multiplayer projekt na hernej konzole. Home.
Sony preložilo uvedenie Home niekoľkokrát, v rokoch 2007 - 2008 vystriedalo snáď všetky kvartály na možné uvedenie projektu – a keď sa spomenula jeseň 2008, takmer nikto neveril, že by japonský gigant mohol sľub splniť. Pár dní pred Vianocami však dostali majitelia PS3 zaujímavý darček – beta verziu Home na vyskúšanie.
Môj avatar, apartmán a pár lokalít
Kto chce skúsiť Home, musí sa samozrejme registrovať v inej krajine a naštartovať internetovú linku. Home si alokuje po stiahnutí relatívne malého klienta (80 MB) na hard disku 3 GB dát, ďalšie desiatky MB sem prúdia pri dopĺňaní lokalít a ďalšieho obsahu. Sťahovanie je rýchle, žiadne čakanie či pomalé dáta. Nainštalujete a vydávate sa na prieskum...
Neduhy betaverzie
Okrem rozhliadania sa po 4+1 lokalitách, nakupovania, hrania (pravda, s veľkými čakacími dobami, ktoré by zniesli zmenu na inštancie a la WoW) a sledovania videa sú k dispozícii aj pokusy o interakciu s ostatnými hráčmi, t.j. naplnenie multiplayer bázy. Možnosť chatovania je k dispozícii v podobe dialógového okna, cez emotikony, gestikulácie a funguje dobre. Voice chat si zažil uvedenie, zrušenie a opätovné uvedenie, čo na jednej strane svedčí o postupnom ladení systému, ale zároveň aj o jeho funkcionalite – zatiaľ je skôr polovičná.
Jednoznačne najslabšie však vychádza združovanie sa do skupín a spoločné aktivity, ktoré mali byť jadrom Home. Jedna vec je sem prísť, mrknúť sa na okolie, vyskúšať lokality, no po pol hodinke konči sólo zábava. Tu by mal nastúpiť multiplayer obsah, no toho je málo. Napríklad kvôli nemožnosti hovoriť v skupine či tzv. Clube (náprotivok guildy z MMORPG hier). Dokonca Club je platená záležitosť – cca 140 korún stojí vytvorenie, od apríla 2009 by mal nastúpiť aj mesačný poplatok. Otázka je, za čo?
Potenciál Home...
Ak je Home na niečo dobrý, je to ukážka herného systému budúcnosti. Základný softvér dostanete zadarmo a potom nastúpi systém mikroplatieb. Nábytok, oblečenie, vecičky, členstvo v Clube, atď. Kto chce prísť na skok, môže. Ale náruživejší hráči by mali začať zbierať peniažky, aby Sony implementovalo čoraz viac vecí a vznikol kolotoč. V tomto smere je aj súčasná verzia Home takým pokusom, že uvidíme, čo sa ujme – sám som zvedavý, kto do tejto verzie Home investuje.
Pretože zatiaľ sa oplatí skôr tá návšteva ako dlhšie zotrvanie. Ambície sa zatiaľ napĺňajú len na prvých pár desiatok percent. Vidíme prostredie, jeho systém a možnosti. Teraz by mala nastúpiť halda programátorov zbierajúca feedback používateľov a najmä tvorcov obsahu.
Predovšetkým je potrebné zlepšiť komunikačné schopnosti chatu, voice chatu a vôbec interakcie s ostatnými hráčmi. Obyčajný Pokec vie, prečo sa vytvárajú miestnosti a delia návštevníci. V Home také delenie zatiaľ chýba – pritom ak by hráči chceli, mohli by diskutovať napríklad o tom, ako sa im darí v novom MotorStorme alebo či je Resistance 2 lepší ako Gears 2. No na to potrebujú určitý priestor (napríklad alternatívu japonského Café) a systém, ktorý zatiaľ nemajú.
Čo sa týka alternatívy Second Life či Facebook, ťažko povedať, Home je očividne cielený pre hráčov a pri nich by mal ostať. Asi len ťažko si tu bude niekto uploadovať vlastný obsah a chváliť sa ním iným. Iná vec sú herné záležitosti, ale tie sa v podstate zužujú na konverzáciu o hrách, ukážku trofejí (mala by byť) a snáď spoločné hranie. K tomu by mohli prispieť viaceré herné prostredia z reálnych hier. Ak ich bude desať-dvadsať a prispejú tým nielen k pestrosti sveta, ale reálnej ukážke, mohlo by to byť fajn. A úplne super by bolo vytvoriť herňu a ponoriť sa do skúšobného levelu priamo z Home. Nie som si úplne istý, ale Phil Harrison to kedysi videl zrejme podobne, no k realizácii sa už nedostal.
Nehernou tematikou (demá, trailery by mali byť samozrejmosť) ostáva kultúrne vyžitie ako jedna z posledných možností Home. Premiéra singlov, albumov, trackov, trailerov či koncertov sa tu priamo núka pre možnosť promovania, následného zážitku i určitej after-party či možnosti o tom hovoriť a zažívať. Pritom o obsah sa nemusia starať iba veľké hviezdy – zlanárte určité rádio alebo rovno pár DJ-ov a tí vám určite namixujú pár dobrých setov, ktoré by sa mohli odohrávať na pódiu či novej lokácií a avatari by mohli komentovať ich dianie. Alebo, čo tak skúsiť celú párty naživo, že by DJ na jednej strane púšťal skladby a avatari reagovali (samotný Warcraft má desiatky emócií, prečo by ich nemal mať aj Home), na základe čoho by DJ vedel čo hrať ďalej. A to je iba jedna z možností.
Keď Home zvoní hrana...
Keď už chce Home simulovať reálny život, alebo vytvoriť interaktívny domov pre hráčov, musí pridať. Vyladenie v interface je otázkou niekoľkých týždňov, no potom je nutné nasadiť väčšie množstvo contentu. Viac lokalít, noviniek, herných tém, pravidelné obmieňanie kultúrneho obsahu, skrátka nasadiť toľko nespočetných dôvodov, aby sa hráči mohli sem vracať neustále.
Prípadne zvážiť kacírsku myšlienku, či nepretvoriť Home zo sociálneho systému na skutočné MMORPG, nezačať pridávať lokácie mimo mesta a nalákať hráčov na väčšie dobrodružstvá. Pretože za tými sa skôr vrátia ako iba mrknúť pár nových trailerov, billboardov a čakať na partiu bowlingu.
Pritom už netreba zaháľať s časom, lebo jedna vec je spustenie projektu (hoci v betaverzii), druhá jeho vyšperkovanie, ktoré by nemalo trvať viac ako pár mesiacov, lebo upadne do zabudnutia. Ako medzisviatočná jednohubka poslúžil Home dobre, teraz by malo Sony zaradiť ďalší stupeň a začať využívať platformu naplno a presvedčiť nás o nej znova.