TERMINATOR SALVATION |
TERMINATOR SALVATION |
Štvrtý Terminátor, hoci už bez Arnolda, vyzerá na rovnako kvalitnú akčnú papanicu ako predošlé diely. Súboj kovových robotov proti posledným zvyškom ľudstva je stále atraktívnym námetom pre filmových scenáristov, ako aj pre herné štúdia. Tentokrát sa filmovej licencie ujalo štúdio GRIN a trailermi namlsaným hráčom ponúka Terminator: Salvation pre všetky hlavné platformy.
Filmová premiéra je na Slovensku ešte iba plánovaná, no ak nás v kine čaká podobne slabý scenáristický odvar ako v hre, budem sa radšej hrať southparkové „rošambo“ s T-800, ako keby som sa mal utratiť svoje ťažko zarobené peniaze na vstupenku. John Connor zachytí zúfalé rádiové vysielanie niekoľkých vedcov uväznených v stráženom komplexe a ako správny člen odboja sa vydáva na záchrannú akciu. A to je v podstate odpis rovnako zúfalého deja. Žiadne uvedenie do momentálnej situácie, žiadne bližšie detaily, a čo je najhoršie, žiadne uspokojivé ukončenie s vševysvetľujúcim záverom. OK, strieľačky vo všeobecnosti nepotrebujú príbehovú kompozíciu na úrovni antického eposu, no toto je, velebnosti, naozaj silná káva.
Dobre, príbeh sa nepodaril, čo ďalej? Samotná náplň hry. Salvation je klasická cover and shoot akcia po vzore napríklad Gears of War. John sa v sprievode jedného alebo viacerých spoločníkov (milovníci kooperatívneho hrania si teraz do poznámkových notesov zaznačia maličké plus s poznámkou, že coop je len v offline režime) musí prebojovať každou z deviatich ponúkaných kapitol. Dopomáhať si pri tom bude jednak zbraňami a jednak rozumným taktickým vyžívaním prírodných či umelých prekážok na krytie. Druhá polovica predchádzajúcej vety platí. Systém krytia funguje, dokonca ponúka jednoduchý a intuitívny spôsob presunu medzi prekážkami, takže ak sa chcete dostať spoza jedného stĺpu k druhému, hra vám ponúkne elegantný kotúľ alebo šmýkačku.
Horšie to už je s tými zbraňami. Brokovnica, samopal, guľomet, raketomet, Arnoldov obľúbený granátomet a niekoľko druhov samostatných granátov. Áno, rok 2016, áno, sci-fi akčná hra, áno, iba 5 zbraní. Áno, skutočne úbohé. Kratučký zoznam zbraní si navyše môže podať ruku s rovnako minimalistickou ponukou nepriateľov. Lietajúce robotické osy, pavúky, niekoľko typov dvojnohých terminátorov (T-600, T-800) a z filmového traileru známe motorky. Možno to bude pre niekoho gigantický spojler, ale musím to povedať – v hre sa nenachádza ani jeden súboj s bossom, väčším protivníkom (okrem lietajúcich vznášadiel) a úplne zabudnite na ultimátny megaexplozívny súboj proti zdroju všetkého zla! Posledná misa končí útekom cez rovnú chodbu smerom k evakuačným vrtuľníkom. Veľmi smutné.
Spasenie pre Salvation by mohla byť akčná časť hry. Mohla, keby za jej dizajnom nestál nejaký úplný diletant s pochybným vkusom a otáznou kompetenciou vykonávať svoju prácu. Už po prvých misiách budete totiž schopní úplne presne predpovedať, čo vás čaká a neminie v ďalších okamihoch. Súboje vychádzajú z jasnej premisy:
a) na scénu hodíme pár pavúkov, ktoré sa dajú zničiť iba zo zadnej strany. Tomu prispôsobíme rozmiestnenie prekážok, takže hráč bude musieť protivníka obehnúť a zasadiť smrteľné výstrely zozadu
b) na scénu hodíme T-XXX modely, ktoré treba zničiť raketometmi alebo granátmi. Takže súboj môže prebiehať aj v uzatvorených priestoroch, len hráč musí mať k dispozícii výbušný arzenál
c) kombinácia bodov a) a b)
Ťažké na predstavenie? Skúsim to teda inak. John Connor ide nič netušiac po polozborenom meste plnom chodiacich toasterov made in Skynet. Pred sebou zbadá priestranstvo, kde sú približne do kruhu rozostavené prekážky. John Connor už vie, že akonáhle sa dostane do blízkosti prekážok, v ich strede sa ocitnú pavúky, ktoré bude musieť obiehať a ničiť od chrbta. Naopak, ak sa John Connor nachádza vo vnútri laboratórií alebo v rôznych chodbách a zbadá voľne pohodení granátomet alebo raketomet, za pár okamihov určite bude riešiť problémy informatizácie s párikom T-600-viek.
Nebyť „prevozných“ misií, hodnotenie by spadlo ešte o pár bodíkov dole, niekde na úroveň suterénu alebo prvých nadzemných podlaží. Krátke povozeníčko na bugynke, ostreľovanie motoriek z idúceho metra a najmä ničenie AA veží v nepriateľskom obrnenom kolose dávajú aspoň čiastočne zabudnúť na predvídateľné súboje, ktoré Skynet pre hlavného hrdinu pripravil v peších leveloch. Celkovo ale hra trpí jednoznačným nedostatkom akýchkoľvek nápadov a invencie, neprináša ani jeden špičkovo prepracovaný element (ešte aj v cover systém má svoje drobné muchy – nedá sa schovávať za všetky prekážky) a WOW momenty Salvation obchádzajú ako prasacia chrípka Slovensko (poznámka po dopísaní recenzie: tento status už neplatí).
Prejdenie 9 ponúkaných misií je záležitosťou doslova niekoľkých hodín. V závislosti od zvolenej obtiažnosti budete obiehať zadky pavúkov maximálne 3 - 4 hodiny na medium, ak si trúfate na hard, budete zrejme musieť niektoré pasáže párkrát opakovať (napríklad obrana stanice metra), ale nad 5 hodín to nevytiahnete. Iba žeby ste hrali naschvál zle :-). Aby som nebol za posla samých negatívnych správ, poteším aspoň zberačov achievementov (Xbox 360). Získanie celkovo 11 ajchov je primitívne jednoduchá záležitosť, stačí si zvoliť najvyššiu obtiažnosť, dohrať hru do konca a čistý litrík je v kešeni.
GRIN pri realizácii Terminator: Salvation siahli rovnako ako v prípade Wanted po vlastnom Diesel engine. Pochmúrny zničený svet budúcnosti, v ktorej neobmedzene panuje počítačová inteligencia, je vykreslený s patričným zameraním na depresívnosť. Zničené mestá, rozbité autá, prázdne cesty, do toho futuristicky vyzerajúce mašinky od Skynetu. Grafická stránka je ale v porovnaní s Wanted mierne slabšia, ako keby bolo z nejakého dôvodu ubrané z detailov i z kvality textúr. Mierne toporná animácia postáv je znesiteľná, o trochu horšie je to už s úsmevnou umelou inteligenciou spoluhráčov. Prekonať obkľúčenie pavúkov je nad ich sily, naopak, vydržať niekoľkominútovú paľbu z rotačáku T-800 z pol metra je pre nich každodenným chlebíčkom. Z technického spracovania tak najlepšie vychádza hudba, ktorá je založená na hlavnej Terminátorskej melódii a ďalej ju rozvádza do niekoľkých ďalších motívov.
Hoci Christian Bale, predstavitel hlavného hrdinu vo filme, deklaroval svoj veľmi pozitívny vzťah ku videohrám hneď niekoľkokrát, láska k peniazom má asi pre neho väčšiu hodnotu. Ako inak si vysvetliť, že v hernej adaptácii sa v roli Johna Connora predstaví virtuálny avatar, ktorý Baleovi nie je podobný ani z ďaleka. Dokonca ani jeho hlas nie je ten pravý, a to napríklad rapper Common (jedna z vedľajších filmových úloh) nemal problém titulu prepožičať kompletný audiovizuálny balíček. Neodsudzujme ale Balea za jeho mamonárstvo, možno je za odmietnutím niečo úplne iné. Mizerná kvalita celej hry.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Warner Bros / CD Projekt / GRIN Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|