HEARTS OF IRON III |
HEARTS OF IRON III |
Pripravte sa na výlet do minulosti, keď nad svetom visela hrozba v podobe nacistických okupantov. Áno, hovoríme o druhej svetovej vojne. Tentoraz ale nebudete pobehovať so zbraňou v ruke a o dušu strieľať, ale musíte preukázať hlavne svoje manažérske schopnosti. A vopred vás varujeme, že ak nie ste „tabuľkový typ“ so zmyslom pre čísla a štatistiky, na túto hru radšej zabudnite.
Sériu Hearts of Iron netreba priaznivcom manažmentových stratégií predstavovať. Už dvakrát totiž presvedčila o svojich kvalitách, hoci si našla len veľmi úzky okruh priaznivcov. Dôvodom nízkeho záujmu nebol málo atraktívny obsah, ale až príliš prepracovaný a náročný manažment, na ktorý skrátka väčšina hráčov nestačí s dychom a nervami. Ani tentoraz to nie je inak, ba dokonca niektoré úkony a aktivity ešte pritvrdili. To znamená, že ak ste si nedokázali zvyknúť na predošlé časti, nezvyknete si ani teraz a trojka vás doslova odpudí. Naopak pred skutočnými manažérskymi maniakmi, tými najtvrdšími z najtvrdších, stojí veľká výzva, ktorú s radosťou príjmu. Zvyšok recenzie je vlastne už len pre ich uši, respektíve oči. Nie že by sme niečo mali proti ostatným hráčom, ale skrátka nemá zmysel hustiť do niekoho kvantum informácií, keď je jasné, že ich nezužitkuje a budú mu na dve veci.
Takže milí pozostalí (v zmysle tí, čo zostali a tešia sa na tvrdú manažmentovku, nie trúchliaci), pripravte sa na množstvo sekcií a podsekcií, záložiek a kvantum údajov, v ktorých sa ľahko môžete stratiť. Ale nebojte sa, po niekoľkých dňoch vám nebudú pripadať také strašidelné ako v úvode. Ak ste hrali Hearts of Iron II, zorientujete sa pomerne rýchlo. Ak nie, bude to o dosť náročnejšie, pretože séria výukových misií vás naučí veľké ho..., teda vás nenaučí prakticky nič. Musíte sa teda učiť na vlastných chybách, skúšať a experimentovať, kým svojpomocne neprídete na koreň veci. Našťastie väčšinou môžete ktorékoľvek odvetvie zveriť do rúk AI a tak sa venujete len tým oblastiam, na ktoré sa cítite. Počítač však nie je ideálny pomocník, síce vás nezruinuje, ale ani zásadne nepomôže. Takže hra začne byť zaujímavá až potom, keď ju dokonale spoznáte a vykonávate všetko bez asistencie. Napríklad automatickú výrobu, kde AI uprednostňuje lode, sotva oceníte, keď sa na mori nič nedeje, ale na zemi vás nepriateľ valcuje početnou prevahou.
Hra ponúka štyri základné ťaženia s predvoleným konceptom a stanovenými podmienkami. Môžete sa presunúť do roku 1936 a pripravovať Spojené štáty na vojnový konflikt, pričom sa sústredíte na diplomaciu, výskum, produkciu a politiku. Nemecká kampaň začína v septembri 1939 a tu pre zmenu primárne ovládate vojenské jednotky. To znamená, že koordinujete postup divízií, plánujete útoky a strategický postup. O manažment a všetko ostatné sa postará AI (ale radšej to nedopustite). Sovietske ťaženie začína v roku 1941 a tu by ste sa mali zvŕtať v každej oblasti. Napokon sa môžete stotožniť s Japonskom, ktoré využíva hlavne letecké a námorné jednotky na dobytie Pacifiku. AI vypomáha hlavne pri hospodárstve a koordinácii pozemných síl.
To, čo sa v ťaženiach udeje, záleží od vašich rozhodnutí, úspechov a neúspechov, hra vám umožní zmeniť a úplne zvrátiť beh histórie. Mali by sme povedať, že úvod kampaní vychádza z reálnej dobovej situácie, nie je to však celkom pravda. Jednotky sú síce autentické a aj vymedzenie teritórií zodpovedá faktom. Aj Slovensko je pri hre za nacistov vzorným vazalom Nemecka, a podriadeným vojskám velia skutoční generáli Turanec a Čatloš. Lenže pomer vojenských síl a zmýšľanie národov v úvode ťažení rozhodne nezodpovedá dobe. Napríklad pri hre za nacistov zabudnite na blizkrieg a rýchle dobytie Poľska. Žiadna blesková vojna sa nekoná, pretože Poliaci nielen, že kladú tvrdý odpor, ale dokonca zahajujú protiútoky. A keďže z druhej strany Nemecko atakujú Francúzi, ocitnete sa v kliešťach a budete mať problém prežiť, nie to ešte okupovať iné krajiny Európy. Okrem základnej štvorky ťažení si môžete vyskúšať aj scenáre, kde si zahráte aj za iné krajiny, v rôznych obdobiach a s ľubovoľne stanovenou pomocou AI v odvetviach. Je tu aj multiplayer a to po lokálnej sieti a na internete a s využitím metaserveru.
Na fungovanie krajiny je potrebné zabezpečiť prísun energie, kovov a doplnkových materiálov. Pri zásobovaní armády je dôležitá ropa, svoj význam má industriálna kapacita, skladové zásoby, palivo a financie. Okrem toho je dôležitý počet obyvateľov, pripravených vstúpiť do armády, diplomatický rating, špionáž, úroveň veliteľov, spokojnosť krajiny a národná jednota. Tieto všetky zložky treba brať do úvahy a dbať o to ,aby mali zodpovedajúce hodnoty. Inak sa vaša ekonomika začne rúcať, vzrastajú nepokoje, pokrivkáva armáda a krajina sa stáva nestabilnou.
Úvod ťaženia za Sovietsky zväz vyzerá nasledovne.
Na udržiavanie správneho chodu krajiny využívate menu so šiestimi zložkami, ktoré obsahujú viacero podskupín a slúžia na koordinovanie príslušných oblastí. Názvy hovoria sami za seba, je to diplomacia, produkcia, technológia, politika, spravodajstvo a štatistiky. V diplomatickom menu máte bohaté možnosti komunikácie s inými mocnosťami. Štáty sú tu triedené podľa ich vyspelosti, polohy, produkcie, politickej orientácie a bojovej strany vo vojne. Postoje jednotlivých krajín sú charakterizované polohou v pyramíde vplyvu, ktorá vám pomôže rýchlo posúdiť, aké šance môžete mať pri jednaniach. Samozrejme, že nacisti si nebudú rozumieť so Spojeneckými silami ani komunistami. Zvoleným štátom môžete zasielať obchodné ponuky, dohadovať nákup licencií, alebo vyvolať vojnu, žiadať poplatky, prechod ich územím, uvrhnúť embargo alebo prizvať do frakcie.
Menu produkcie má tri základné zložky, ktoré reprezentujú pozemné, námorné a letecké jednotky. Tu určujete, aké sily sa budú produkovať a to na základe ich charakteristík, dostupnosti a vašich požiadaviek. V tomto menu aj koordinujete výrobu, ktorej efektivita je závislá od viacerých faktorov a vychádza hlavne z industriálnej kapacity. Treba zvážiť náklady na doplnenie posíl, investície do vylepšení či množstvo surovín, ktoré sa spotrebujú pri výrobe. Technologické okienko je priam prepchaté početnými vynálezmi a inováciami, ktoré môžete postupne získať. Sú vzájomne viazané a je ich také veľké množstvo, že je nutné zadeliť ich do dvanástich kategórií. Nevyvíjajú sa kompletné jednotky, ale jednotlivé komponenty ako motory, pancier, zbrane, na základe ktorých je potom možné zostaviť a vyrábať požadované typy techniky. V závislosti od hodnôt vodcovstva je treba vyvážiť zložky výskumu, špionáže, diplomacie a veliteľov.
V politickom menu vidíte členov vlády, ktorých môžete, až na určité výnimky, nahradiť inými. Každý prináša určité bonusy a je v niečom prínosom pre váš štát. Okrem toho vidíte prehľad politických strán v krajine, máte možnosť cenzorovania tlače, môžete zmeniť formu vzdelávania, ekonomiky a dokonca aj služby v armáde, ktorá môže byť dobrovoľná alebo povinná a v rôznej dĺžke. Spravodajstvo sa zaoberá hlavne špionážou, teda diverznou činnosťou a získavaním informácií od vašich rivalov. Môžete rozvracať morálku nepriateľského mužstva, hľadať nepriateľských špiónov, sabotovať továrne a kradnúť technológie. Možností je skrátka a veľa a ak máte dosť špiónov, budú mať čo robiť. Napokon je tu menu so štatistikami lídrov, krajín, miest a rozvrhy podľa ekonomických a vojenských parametrov.
Boje sa odohrávajú na globálnej mape. Jednotky, ktoré môžu mať rôzne veľké zoskupenia, veliteľov, priority v boji a prístup k vylepšeniam, vidíte vo forme symbolov. Presúvate ich po krajinách rozdelených na množstvo malých úsekov. Armády sa dajú spájať, rozdeľovať, presúvať, je možné koordinovať ich postup. Presun medzi jednotlivými sekciami vyžaduje istý čas a pri stretnutí s nepriateľom vám priebeh a úspešnosť boja približujú hodnoty vyjadrené v percentách, ktoré sa zvyšujú alebo znižujú podľa toho, ktorá strana je bližšie k víťazstvu. Priamo do boja už nezasahujete a výsledky bitiek sú automaticky generované. Efektívnosť boja závisí od mnohých faktorov vrátane prísunu potravy, posíl a pohonných hmôt. Na sprehľadnenie stavu môžete využiť rôzne zobrazenia mapy podľa zásobovania, diplomacie, rozloženia vojenských síl a základní a dokonca počasia.
Grafika hry je v prípade Hearts of Iron III evidentne druhoradá, tvorcovia sa ani nenamáhali s vykreslením prehľadných ikon jednotiek a skôr sa sústredili na spravovanie úkonov. Tie sú robené precízne, ale sú náročnejšie na zvládnutie a menej prehľadné ako v Hearts of Iron II. Hra má hĺbku a veľmi precízny manažment, ale nevyhla sa aj určitým chybám, ktoré zhoršujú komfort hráča.
Pri Hearts of Iron III sa poriadne zapotíte, pretože na tretie železné srdcia potrebujete železné nervy. Piplanie s množstvom tabuliek, usmerňovanie činností a koordinácia čísiel a aktivít vyžaduje dobré sústredenie a aj kopu času, ktorý sa mimochodom dá v hre zrýchliť, ale aj zastaviť. Jedná sa o jednu z najnáročnejších manažmentových stratégií, s akými ste sa mohli stretnúť. Väčšina hráčov si nedokáže nájsť k Hearts of Iron III vzťah, pretože zábava sa tu už mení na masochizmus. Tých málo, čo sa nezľakne skutočnej hardcore manažmentovej stratégie, však bude odmenených unikátnym zážitkom.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Paradox Interactive Štýl: Managementová / Ťahová stratégia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|