SPYBORGS |
SPYBORGS |
Staré dobré 2D akcie sa už dnes takmer nenosia – s výnimkou oprášených HD remakov na Xbox Live či PSN by ste ich hľadali v archívoch a pri spúšťaní na PC sa modlili za spätnú kompatibilitu. No ten žáner má stále čo ponúknuť – predovšetkým perfektné odreagovanie bez nutnosti rozmýšľať nad tým, ako ďalej a namiesto križovatky brutálny pochod vs. stealth či množstva alternatív sa upriamuje na kryštalicky čistú hrateľnosť a hlavné atribúty žánru – variabilné prostredia, dobré kombá, viac postáv a občas aj dobrý príbeh.
To všetko ponúka Spyborgs a ako pritakáva hodnotenie, nie je to málo. Akurát ten príbeh trošku kríva, keďže sledovať x-tý raz story o napadnutí základne ochrancov ľudstva s výbornými schopnosťami nie je nič osviežujúce, najmä keď sa postupne sa dopracujeme ani nie tak k emzákom ako... No počuli ste ten príbeh už mnohokrát a radšej o ňom nevedieť počas prvých pár misií, ako si pokaziť chuť.
No nábeh je parádne rýchly, to sa musí uznať. Žiadne 10-minútové zdržiavajúce intro, akcia servírovaná hneď po letmej cut-scéne so zobúdzaním hrdinov a výberom z tria postáv. Naprieč hrou sa možno prebojovať buď s vojakom Stingerom (tvrdý mariňák s možnosťou páliť aj do diaľky), s fešnou Clandestine (jej devízou je podľa očakávaní rýchlosť a mrštné rozdávanie úderov) a napokon je tu robotický Bouncer s ohromnou palebnou silou a slabou obratnosťou. Vlastnosti sú jasne rozdané už od začiatku, pre každú úroveň si vyberáte dve postavy, medzi ktorými sa dá hocikedy prepínať aj počas akcie cez tlačidlo +. Spyborgs sú očividne vytvorení pre co-op mód, kde sa dvaja hráči mixujú pred TV obrazovkou so sériou ovládačov a predbiehajú v dosiahnutom skóre pre ďalší pochod hrou. Pokiaľ nemáte po ruke druhého hráča, ostatného bojovníka sa zhostí AI.
Variabilné vlastnosti a zameranie na dvoch hráčov sú vyžmýkané k maximu. Napríklad u Bouncera funguje klasické „stačí mi páliť do všetkého, čo sa hýbe“, no na koniec levelu sa sám ľahko nedostane. Musí byť sprevádzaný Clandestine, pretože keď sa na nich vyrojí tucet nepriateľov, nemá šancu mieriť na všetkých naraz. A naopak, šikovná bojovníčka zase neobsiahne ťažších oponentov a bossov, preto sa musí kombinovať so silnejším bratom v zbrani. Akurát pri kombinácii chlapíka a robota sa meníte na ťažkotonážny pochod a modlíte sa za to, aby vám ukazovateľ zdravia vydržal.
Pretože akciu sprevádza niekoľko stĺpčekov a najmä ten modrý sa nebezpečne rýchlo míňa. Trojica bojovníkov kombinuje ľahšie a ťažšie údery, získava silné kombá efektívne pre ničenie celých skupín a za tie im potom stúpa počet úspešných zásahov a keď sa oranžový ukazovateľ papajúci orby vypadnuté z nepriateľov raz naplní, prichádza čas na megaúdery, kde spomaľuje čas. Za tie už dostanete ďalšie skúsenosti, pre ktoré je vyhradený číselný ukazovateľ – a potom putujú na nákup nových zbraní a atribútov. Je to vlastne jednoduchý, pekne odstupňovaný systém zameraný na efektívne non-stop ničenie, kde neradno ostať pár sekúnd bez úderu, pretože reťaz sa končí a odmena nebude taká veľká.
Pritom námahy na prechádzanie levelov i nové skúsenosti budete potrebovať veľa. Spyborgs sa s vami maznať veru nebudú a už po piatom-šiestom leveli vystrelia latku náročnosti pekne vysoko, až nebude slabší hráč občas stíhať. Ale atmosféra hry je znamenitá, pretože kto si nespomenie na klasiky spred 15 či 20 rokov ako Golden Axe či Double Dragon a ich ničivý postup na koniec levelu. A novinka na Wii je pritom rovnako neľútostná, pretože každý z 35 levelov sa musí prejsť na jeden hlt – žiadny systém automatického ukladania či save-point uprostred levelu nehľadajte, toto je beh od začiatku do konca a občasné učenie sa levelu a jeho najťažších bodov spamäti.
Hoci sa Spyborgs odohrávajú v 3D prostredí, duch z 2D akcií v nich nemizne, ale pritom si prinášajú pár prvkov zo súčasných akcií. Napríklad bezhlavé pálenie po všetkom či skákanie po celom leveli na víťazstvo nestačia. Po vzore Ninja Gaiden sa kladie čoraz väčší dôraz na potrebu blokovať údery nepriateľov a potom dvoj či trojtlačidlovým hmatom prejsť do protiútoku. Netreba sa báť zdĺhavého učenia tohto štýlu, pretože už prvé dva levely vám dokážu, že bez tohto postupu to nepôjde.
V praxi funguje akcia tak, že prídete do roja oponentov, držíte tlačidlo Z a potom zvolíte analógovou páčkou na Nunchaku smer výpadu, stláčate A a šijete údery. Postupne si vypomôžete tlačidlom B a kombá sa už solia jedna radosť.
A potom je tu alfa a omega frenetických akcií, bossovia. Zaberú celú obrazovku a často sa pred nimi objaví limitovaný priestor, po ktorom beháte a snažíte sa nahrabať čo najrýchlejšie kopu skúseností na to mocné kombo s efektom a la bullet time. Ich ukazovateľ zdravia parádne vyplní aj najširší LCD TV a na prvý raz neprejdete 80 percent z nich. Všetko je ako má byť.
Kamera, notoricky známy nepriateľ, sa nejaví v zlom uhle. Neprekáža, nenervuje vás vo vypätých momentoch, akurát plasticky mení 3D prostredie na polo2D-polo3D. Málokedy možno putovať do všetkých smerov, väčšinou máte pocit, že pochodujete zľava doprava a občas ku kamere či od nej, no na celkový 3D fíling to nestačí. Akoby to však bol zámer v prospech vyvolania dobrého pocitu zo starých dobrých behačiek, kde o kamere nebolo potrebné písať vôbec nič.
Grafická stránka hry je nielen na Wii pomery, ale aj súčasnú generáciu veľmi dobrá. Ak pominiete prvotné prostredia fádnej základne, čaká vás predovšetkým pekná prehliadka miest a grafických efektov. Pravda, s industriálnym sci-fi nádychom a animovaným pocitom ladiacim s hrou, napríklad efekty ohňa sú veľmi obľúbené, no k všetkým vymoženostiam a futuristickým vlastnostiam hrdinov úplne sadnú. Poteší aj zvuková stránka, najmä prenikavé efekty a metalový soundtrack.
Spyborgs sú ako akcia zo starej školy. Bezhlavá, bláznivá, napínavá, s tromi rozličnými hrdinami a množstvom efektov, vlastností a bossov a špeciálne poteší milovníkov co-op módu. Jej najväčšie prekvapenie sa však skrýva v lokálnej cene 19 až 20 eur v slovenských e-shopoch, ktoré z nej robia parádny zážitok ponúkajúci výborný pomer cena/výkon na jesenné večery či pod stromček. Kto si rád spomenie na zlomené joysticky a vyrvané tlačidlá na PP-06 či prvom PC, bude sa tu cítiť ako doma.
RECENZIE HRÁČOV |
Wii
Vývoj: Capcom / CENEGA / Bionic Games Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|