PIXELJUNK SHOOTER

PIXELJUNK SHOOTER

8.0

Strieľačka alebo simulátor tekutín?

Recenzia na PS3 verziu

PixelJunk Shooter je v poradí štvrtou hrou zo šesťdielnej 2D série od talentovaného štúdia Q-Games sídliaceho v japonskom Kyote. Už sme sa v ich réžii prešli na autíčkach, bránili dedinky pred vlnami monštier a dokonca aj sadili semená v abstraktných záhradách. Do akého žánru tentoraz autori zabŕdli?

Názov, na ktorý bola mimochodom vypísaná súťaž, nemohol byť jasnejší. Neboli by to však Q-Games, keby šlo len o obyčajnú strieľačku-raketkovinu. Shooter vychádza z mnohých klasík 8-bitov, mne osobne najviac pripomína Fort Apocalypse pre C64, kde ste s malým vrtuľníčkom zachraňovali malých panákov v jaskynnom bludisku. Hlavná idea Shooter je identická, ste vyslaní z materskej lode Pinita Coloda na záchrannú akciu v module vyzbrojenom raketami a vystreľovacím hákom, pomocou ktorého na palubu vyťahujete stratených baníkov v skafandroch.

Čo robili v podzemí nie je podstatné, stačí, ak povieme, že pri hľadaní nového nerastného bohatstva počas kolonizácie jedna z planét nechce vydať svoje suroviny len tak zadarmo. Príbeh sám o sebe je irelevantný a slabý ako povestný čaj. Základom Shooter nie je strieľanie, teda niežeby ste nekosili nepriateľov riadenými raketami, ale manipulácia s tekutinami. Vzájomne na seba pôsobia, negujú a ich reakcia vytvára zostatkový materiál, zabíjajú nepriateľov, pohlcujú baníkov, ale aj vás.

PixelJunk Shooter
PixelJunk Shooter Pozor na rakety, môžete nimi zabiť baníkov. Stratíte ich päť a je tu Game Over.
Pozor na rakety, môžete nimi zabiť baníkov. Stratíte ich päť a je tu Game Over.


PixelJunk Shooter Minimalistický výtvarný štýl dopĺňa výborná muzika hodná soundtracku.
Minimalistický výtvarný štýl dopĺňa výborná muzika hodná soundtracku.


PixelJunk Shooter Tekutiny pôsobia na seba presne podľa pravidiel fyziky.
Tekutiny pôsobia na seba presne podľa pravidiel fyziky.





Keď sa dve tekutiny vygenujú

Na začiatku sa zoznámite najskôr s vodou a hneď v zápätí aj s lávou, čo sú dve kvapaliny, s ktorými si užijete najviac zábavy. Voda schladí lávu a premení ju na skalu, čo je ľahký terč pre vaše rakety. Voda i láva sú v leveloch buď zastúpené ako stojaté jazierka so zničiteľným dnom alebo vytryskujú zo zeme (i zo stropu) v predpísaný moment. Každý jeden level je viac menej sériou jednoduchých hádanok. Ako zachrániť panáka uväzneného v bubline zo skaly, nad ktorou je jazierko lávy? Jednoducho! Z jednej strany levelu na háku prinesiete plod vodnej rastliny a zhodíte ho do horúcej hmoty.

Reakcia nenechá na seba dlho čakať a o pár sekúnd je z nebezpečnej lávy kopa skál. Opatrne ich rozvŕtate raketami a panáka zachránite. Vysúšanie vodných plôch funguje na podobnom princípe, len do vody hádžete zase plod ohnivej rastliny, alebo použijete mech, ktorý dokáže absorbovať obe tekutiny. A aby to nebolo až také jednoduché, raketke sa zahrievajú štíty, ak sa nachádzate v bezprostrednej blízkosti lávy. Voda ich naopak ochladzuje. To však nie je všetko. Okrem základnej výbavy – háku a rakiet – sú v leveloch rozostavené terminály, ktoré vám jednorazovo prezbroja plavidlo.

Takto sa dostanete k vodnej alebo lávovej výzbroji, ktoré nahradia štandardné rakety. Nepriateľov tak môžete poliať horúcou hmotou alebo ich schladiť. Na vysúšanie jazierok už nepotrebujete plody ani mechy a čo je najlepšie, s vystreľovacím hákom dokážete trhať ľad a presúvať ho. Voda sa nielen vyparuje, ale aj tuhne. V jednom z levelov budete uväznení v zaplavenom tuneli, cez ktorý sa preženú potvory spôsobujúce, že voda zamŕza a vy sa musíte rýchlo dostať von a zachrániť cestou baníkov.

Prísun zbrojných terminálov je čoraz častejší a s ním rastie aj obtiažnosť a komplexnosť levelov. Zatiaľ čo na začiatku sem-tam na vás vybehne strieľajúca organická veža, neskôr budete brázdiť tunely plné netopierov a strojov vypúšťajúcich riadené strely. Na a potom je tu invertor. Ten zmení kompletný pohľad na úrovne a postaví základné pravidlá na hlavu. Voda vás zraní, láva zase zahreje a ponúkne útočisko pred nízkymi teplotami v ľadovom svete. S invertorom môžete vojsť do horúcej hmoty a plávať v nej.

PixelJunk Shooter

Dve tekutiny nie sú nikdy dosť

Shooter novými vychytávkami pripomína hry Zelda alebo Metroid, čo nový power-up, to nové techniky, ako sa vysporiadať s nepriateľmi a prekážkami. K láve a vode neskôr pribudnú ešte vybuchujúci plyn a magnetický olej. A to je potom jazda. Voda s olejom vytvárajú plyn, ten zapáli láva. V posledných leveloch sa nestačíte čudovať, akú môže mať jednoduchý koncept hĺbku. Plyn vás zohrieva, zatiaľ čo olej spomaľuje a ak ste v ňom dlho, tak vás úplne pohltí. Úteky pred explodujúcimi výparmi, navigovanie cez ostnaté lisy alebo využívanie série teleportov sa stanú úplne bežnými.

Elektromagnety menia polohu oleja, rôzne výpuste zase zaplavujú levely a obyčajná strieľačka sa zrazu mení na logickú hru. Zachrániť každého panáka, získať všetky drahokamy a objaviť tajné chodby je fuškou. Hra vás k tomu nepriamo nabáda, pretože práve zbieranie nerastov vám otvára vstup do ďalších levelov a ak nenahrabete 165 kameňov, rozlúčte sa so súbojom s finálnym bossom. Opätovné prechádzanie levelov so získanými skúsenosťami mení charakteristiku, už viete, ako fungujú pravidlá a dovolíte si zariskovať, alebo odpaľovať lávové jazierka tesne nad hlavami nepriateľov.

Na pomery série PixelJunk je Shooter ľahkou a krátkou hrou. Hracia doba nemusí prekročiť 5 hodín, po dohraní vám zostanú globálne rebríčky s dosiahnutým skóre a lokálny co-op, ktorý je v tomto prípade tak trochu zbytočný. Shooter obsahuje celkovo tri epizódy po päť úrovní a každá z nich má päť levelov plus bossa. Ak by Q-Games prihodili ešte jednu epizódu navyše, nikto by sa nenahneval a bol by využitý potenciál naplno. Autori lišiacky ukončili hru hláškou „To be continued...“, čo znamená iba jediné, DLC. A prídavky (Encore) sa u každej hry zo série PixelJunk objavujú so železnou pravidelnosťou, takže zámery autorov sú jasné.


napísal spacejunker 9.12.2009
Páči sa mi!
8.0
Ohodnotiť
PIXELJUNK SHOOTER
+ fyzika tekutín
+ hudba
+ nutnosť prehľadávať a vracať sa do levelov
+ chytrá distribúcia nových zbraní a funkcií lode
- krátke a na sériu PixelJunk nízka obtiažnosť
- nevyužitý potenciál celého konceptu


RECENZIE HRÁČOV
PS3

Vývoj: SCEE / Q Games
Štýl: Arkáda
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 10. december 2009
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Efootball (0)
Prosím vás hrávate niekto Efootball? Hľadám nejakú...
|Steam awards 2024 (2)
Sem môžete písať ako ste hlasovali na Steam Awards...
|Záchrana ranenej pc zostavy (12)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či by niekto ne...
|Gamepady (17)
vsetko ohladom a okolo gamepadov...
|Chodíte k lekárom? (11)
Stáva sa vám niekedy, že po intenzívnych hrách nem...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29898)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk