DIVINITY II: EGO DRACONIS

DIVINITY II: EGO DRACONIS

8.5

Pripravte sa na dračí (ú)let.

Recenzia na PC verziu

Po dohraní Dragon Age som nemal veľkú chuť hneď sa púšťať do ďalšej RPG. Redaktor sa však musí hrať aj vtedy, keď sa mu nechce. Ale keď sa napokon na mojom disku ocitol titul Divine Divinity II: Eco Draconic, jesenná letargia sa prekvapivo rýchlo rozplynula. Nie, že by som očakával niečo podradné, titul Divine Divinity z roku 2002 a pokračovanie Beyond Divinity o dva roky neskôr boli vcelku nápadité. Ale keď je niečoho naraz priveľa, tak sa to preje a potrebujete chvíľu na oddych, aby vám zas vytrávilo. Tentoraz som sa naozaj pozviechal rýchlo, ako milovník po viagre a s chuťou som sa pustil do dobrodružstva v koži zabijaka drakov.

S úvodom sa tvorcovia veľmi nebabrali. Krátke, ale pekne animované intro, vlažná tvorba postavy. Potom vstupný dialóg, kde vás veliteľka naviguje, kam máte ísť, aby ste, vraj po dlhodobom tréningu, absolvovali rituál, ktorý z vás spraví plnohodnotného člena zabijakov drakov.  Vašim poslaním odteraz bude dohliadať na pokoj v krajine, kde sa začína rozmáhať zlo. Čoskoro však zistíte, že úhlavným nepriateľom nie sú draci, ako si všetci myslia, ale démonický Damian, ktorý sa usiluje o nadvládu nad  zmäteným svetom. Cesta za poznaním a spravodlivosťou ale bude kľukatá a dlhá. Na počiatku prejdete krátkym ceremoniálom, ktorý vás obohatí o zaujímavé schopnosti. V duchu hesla „poznaj svojho nepriateľa“ vás naučí nazrieť do podstaty draka a jeho vnímania sveta. Tento dar sa však rozvíja postupne. Okamžite si však osvojíte schopnosť čítať myšlienky iných ľudí a bytostí. Daňou za toto poznanie je však dočasné strata vašich schopností. Navyše od tej chvíle máte strieborné oči, čo je neklamným znakom toho, kým ste. Týmito očami ale dokážete vidieť duchov, ktorých inak nikto okolo vás nevníma. S duchmi sa môžete porozprávať a neraz ich využijete aj pri plnení úloh.

Význam má aj čítanie myšlienok, zaujímavá inovácia v RPG a aj zaujímavo aplikovateľná. Pri rozhovoroch s postavami vidíte v menu osobitú ikonu, ktorá vám umožní vidieť, čo si postava skutočne myslí. Má to však jeden háčik. Za každý vstup do cudzej mysle musíte zaplatiť skúsenosťami a niekedy je to poriadne veľa. Preto túto vymoženosť určite nebudete používať vždy. Oplatí sa to pri významných postavách a v prípadoch, keď potrebujete poznať skrytú informáciu, alebo chcete odhaliť, či sa niekto pretvaruje. Inak sú rozhovory vedené štandardne, teda pri komunikácii máte vždy niekoľko volieb, ktoré určujú ďalší priebeh dialógu. V praxi však často vedú k rovnakému cieľu, hoci niekedy okľukou. V istých prípadoch ale určujú odchýlky v príbehu, napríklad keď môžete niekoho podporiť, alebo zradiť.

Divinity II: Ego Draconis
Divinity II: Ego Draconis Niekto suší prádlo, niekto mŕtvoly...
Niekto suší prádlo, niekto mŕtvoly...


Divinity II: Ego Draconis Pozeraj sa mi priamo do oka!
Pozeraj sa mi priamo do oka!


Divinity II: Ego Draconis Tomu sa hovorí dobrý odpal.
Tomu sa hovorí dobrý odpal.





Zaujímavých prvkov je v hre viac. Napríklad výber odmeny za splnené úlohy. Okrem štandardnej dávky skúseností a spravidla aj trochy zlata je súčasťou vždy aj voliteľná odmena. Tou môže byť nejaký zaujímavý predmet, viac zlata, alebo viac skúseností. A ak pomôžete obchodníkom, získate aj zaujímavé zľavy. Hráč si tak môže vybrať, či uprednostní lepšiu výbavu s bonusovými predmetmi, alebo bude mať plnšie vrecká na kupovanie ľubovoľných predmetov a liečivých a podporných odvarov. Extra skúsenosti samozrejme pomôžu rýchlejšie získať levely. Samotné úlohy sú niekedy banálne od lovu požadovaných kreatúr a prenášania odkazov, až po komplexné. Napríklad hľadanie stratenej duše a boj so silným oponentom, ktorému treba odňať formu draka, čomu predchádza niekoľko úkonov. V istých momentoch pri progrese však stratíte kontakt s hlavným príbehom, pretože nie vždy je jasne formulovaný váš primárny cieľ .

Rôzne predmety získate ako odmenu, vyberiete z truhlíc, čo vyžadujú kľúč alebo znalosť vylamovania zámkov, aj z debien a krčahov, ktoré môžete hoci aj rozbiť. Zhromažďujú sa v inventári s niekoľkými sekciami, obmedzenom maximálnym počtom predmetov. Kľúčové predmety majú vlastný priestor a niekedy je nutné vzájomne ich kombinovať, aby ste mohli splniť úlohu. Výzbroj a klenoty, ktoré používa hrdina, sú umiestnené na makete postavy. Tu si môžete nadefinovať až tri sety zbraní, ktoré v boji ľubovoľne prepínate. Najjednoduchšie je to pri zapauzovanej hre. Vtedy aj pohodlne použijete odvary, alebo zmeníte sortiment zručnosti na rýchle aplikovanie v boji. Inak boje prebiehajú v reálnom čase, základný útok vediete myšou, vypomáhate si klávesnicou. Ťažkopádne je používanie zručností a kúziel pomocou číselných kláves, alebo myšou počas pauzy.

Samotný sortiment zručností je však pôsobivý. Na počiatku hry si síce vyberiete, aké povolanie je vám najbližšie, ale v praxi môžete využívať všetky zručnosti, či už orientované na postavu mága, kňaza, bojovníka alebo lukostrelca plus schopnosti drakobijcu. Pri novej úrovni totiž popri bodoch k základným atribútom dostanete aj bodík zručností a jediným limitovacím faktorom je level hrdinu. Čiže môžete používať ohnivú guľu a popri tom si vylepšiť nejakú schopnosť s lukom, naučiť sa liečiť a pridáte bonus k boji mečom. Sú tu aktívne aj pasívne zručnosti a niektoré naozaj atypické. Napríklad získate extra skúsenosti za každé zabitie, znížite požiadavky pri čítaní myšlienok, vyvoláte ducha, ktorý vás bude liečiť. Patrí sem aj odomykanie zámkov. Každá zručnosť sa dá postupne vylepšiť až na piatu úroveň, čím sa znásobí jej účinok. Odporúčam investovať body do vyvolávania nejakej kreatúry. Je to veľmi dobrý pobočník, čo nie len upútava pozornosť nepriateľov, ale ak má dostatočný level, je smrtonosný aj pre silných oponentov. Pridanie alebo zlepšenie každej zručnosti a tiež navýšenie úrovne hrdinu sa výrazne prejavuje. Nepriatelia, ktorých ste pred rozdelením atribútov sotva zvládli, sa zrazu rýchlejšie klátia po zásahu a neefektívne kúzlo exceluje. Popri bojoch a dialógoch si sem-tam zaskáčete po plošinách, aktivujete nejaké spínače, prečítate knihy, manuálne použijete predmety do úloh a odhalíte pár tajomstiev.

Divinity II: Ego Draconis
Predelové scény patria k tým najkrajším, aké sa v hrách objavili...

Zatiaľ sme hovorili len o vašej ľudskej forme, lenže hrdina po čase získa schopnosť zmeniť sa na draka. Tento element je vítaným spestrením, ponúka totiž nové možnosti a zásadne mení zážitok z hry. Kým sa ale budete môcť vznášať povetrím, uplynie dosť veľa vody (hoci krátku ochutnávku zažijete krátko po úvode). Predchádza mu séria úloh, po ktorej sa stanete dračím rytierom s vlastným sídlom. To ale najprv treba získať z rúk nepriateľa. Potom si konečne užijete dračí let, hoci s istými obmedzeniami. Na draka sa transformujete pomocou špeciálneho artefaktu, ktorý sa dá kedykoľvek aktivovať. Lenže sú tu zóny, kde sa na draka meniť nemôžete a neschodný terén a podzemné lokality, kde jednoducho nemáte dosť priestoru na premenu a pohyb. Let si ale vychutnáte, no treba si dávať pozor na poletujúcich protivníkov a útočné veže, ktoré sa vás pokúšajú zmiesť z oblohy. Avšak aj vo forme draka máte sériu schopností, ako je pľutie a chŕlenie ohňa, vyvolanie lietajúcich pomocníkov a dokonca aj liečenie. Na ich použitie potrebujete manu a získate ich za dračie body zručnosti. S drakom sa dostanete na inak neprístupné miesta, len škoda, že v tejto forme nevidíte bežných pozemných protivníkov. Čiže ich nemôžete ugrilovať a keď sa zmeníte do ľudskej podoby, niekedy vás čaká nepríjemné precitnutie uprostred nepriateľov. Draka môžete vylepšiť sadou vložených predmetov, podobne ako keď obliekate hrdinu.

Vaše sídlo otvára aj ďalšie možnosti. Ak vám vŕtalo v hlave, čo so zvitkami, rudou, bylinami a rôznymi materiálmi, konečne sa dočkáte odpovede. Hoci vy sami s týmito predmetmi veľa nenarobíte, využijú ich vaši štyria odborníci. Sú radi, že pre vás makajú, vyhrali totiž konkurz na ostrove, kde druhá, neúspešná štvorka kandidátov prišila o hlavu. Tréner zručností vám za peniaze umožní zvýšiť maximálnu úroveň ľubovoľnej zručnosti a kúzla z piatej až na desiatu úroveň. Alchymista vyrobí odvary z vašich receptov a byliniek podľa objednávky. Kováč vloží klenoty s bonusmi do voliteľných zbraní a brnenia. Nekromancer vám zas oživí kreatúru, ktorú si môžete sami poskladať a upravovať. Kedykoľvek ju potom vyvoláte v boji. Okrem toho je vo vašej veži trojica poskokov, ktorých môžete odoslať, aby hľadali ingrediencie, ktoré vám chýbajú. Nie je na škodu vyžiadať pre nich u majstrov nejakú výzbroj. A ešte je tu pár iných postavičiek, vrátane obchodníčky a tanečnice pre vaše rozptýlenie. A tiež ďalší z oltárov, ktoré od začiatku hry slúžia na teleportovanie do iných oblastí.

Keby to všetko, čo bolo doteraz spomenuté, fungovalo ako má, bolo by to super. Lenže úroveň Divine Divinity II zhadzuje množstvo chýb, ktorými je hra posiata ako obilné pole. A to sa niektoré podarilo od vydania nemeckej verzie hry odstrániť. Divinity vám síce zrejme nebude padať, ale aj tak je technických závad neúrekom. Napríklad chvíľkové mrznutie pri manipulovaní s menu hrdinu a problémy s enginom, paradoxne skôr pri výkonnejších zostavách. Hra je skrátka zle optimalizovaná. A potom tu máme zasekávanie postáv, nevyváženú obtiažnosť nepriateľov, trochu nemotorné ovládanie, chvíľami rozpadávajúci sa dej a priam dementnú AI. Nepriatelia síce pália čertovsky presne a smrteľne, ale odbiehajú len do istej vzdialenosti (Inak sú často v silných skupinkách a pohromou je, keď sa ešte aj liečia.) Potom tam chvíľu postávajú, ako skamenení a mimo ich prirodzeného pôsobiska sa im nedá ublížiť, respektíve sa okamžite zregenerujú. Vaše vyvolané kreatúry zas chvíľami nereagujú na dianie okolo. Aj tieto faktory prispievajú k značnej obtiažnosti, ktorá síce skúsených hráčov nezaskočí, ale menej zručných užívateľov privádza do zúfalstva. Ak si chcete uľahčiť život, investujte do kúziel na ovládnutie nepriateľa, vyvolania nemŕtveho, ducha alebo démona a neskôr aj kreatúry od vášho nekromancera.

Divinity II: Ego Draconis
Divinity II: Ego Draconis Let vo forme draka nie je vždy takýto pokojný a bezpečný.
Let vo forme draka nie je vždy takýto pokojný a bezpečný.


Divinity II: Ego Draconis Moji maznáčikovia. No nie sú roztomilí?
Moji maznáčikovia. No nie sú roztomilí?


Divinity II: Ego Draconis Au, stúpila som na pripináčik!
Au, stúpila som na pripináčik!





Divine Divinity II pôsobí trochu rozpačito. Zaujímavé prvky, progres hrdinu a nápadité úlohy sú dosť silnou devízou. Mnoho chýb rôzneho druhu a celková zlá optimalizácia a frustrujúca AI, sú ale železnou guľou s reťazou na nohe. Pripomína to kontroverznosť zabugovaného Gothica III. Hoci koncept môže byť pre mnohých hráčov dokonca zaujímavejší ako Risen, vývojári čiastočne pokazili dobrý dojem z hry. Je to škoda. Napriek tomu môžem Divinity II len odporučiť, pri hraní ale musíte byť trochu zhovievaví. Ako ja pri hodnotení.


napísal uni 16.12.2009
Páči sa mi!
8.5
Vo svete
7.7
Ohodnotiť
DIVINITY II: EGO DRACONIS
+ nápaditá RPG s neokukanými prvkami
+ hranie vo forme hrdinu a draka
+ veľmi dobrá atmosféra
+ kvalitná hudba a predelové scény
- dementná AI
- zlá optimalizácia
- technické chyby
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Dual Core 1,8 GHz, 1 GB RAM (2 GB Vista), 256 MB VGA so Shader Model 3.0
Doporučená konfigurácia: Dual Core 2,6 GHz, 2 GB RAM, 512 MB VGA


RECENZIE HRÁČOV
PC
Xbox 360

Vývoj: dtp Entertainment / CENEGA / Larian Studios
Štýl: RPG
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 20. november 2009
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Efootball (0)
Prosím vás hrávate niekto Efootball? Hľadám nejakú...
|Steam awards 2024 (2)
Sem môžete písať ako ste hlasovali na Steam Awards...
|Záchrana ranenej pc zostavy (12)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či by niekto ne...
|Gamepady (17)
vsetko ohladom a okolo gamepadov...
|Chodíte k lekárom? (11)
Stáva sa vám niekedy, že po intenzívnych hrách nem...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29897)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk