NUMEN: CONTEST OF HEROES |
NUMEN: CONTEST OF HEROES |
Český Cinemax už má toho od roku 1998 odkrúteného dosť veľa. V minulosti zaujal napríklad hrou Ve stínu havrana a teraz nám ponúka RPG, ktorá nás zavedie do bájneho Grécka. Nuž prečo by sme neprijali túto výzvu. S požehnaním Poseidonovým naša loď doplávala na ostrov, kde sa rozvinulo veľké dobrodružstvo v znamení olympských bohov. Povieme vám, čo sme zažili.
Všetko to začína obligátne. V hlavnom menu, ktoré má osobitý štýl, ale nie je veľmi pútavé, podobne ako intro, si zvolíte pohlavie hrdinu. Váš chlapec alebo dievča sa potom ocitne na ostrove, kde sa zoznámite so základmi hry. Nech vás nemýli, že postava začína na výrazne pokročilej úrovni. Level totiž v podstate zodpovedá veku hrdinu, hoci vás to ešte aj neskôr môže trochu zmiasť. Na ostrove plníte prvé úlohy a zistíte, ako sa bojuje s lukom v pozícii lovca, zbraňami nablízko v postavení bojovníka a kúzlami v koži mága. Nemusíte si vybrať jeden smer, dajú sa používať kombinované zručnosti a podľa frekventovanosti ich používania sa priblížite k niektorému odboru. To bude dôležité po odchode z domoviny, keď zistíte, že hra nie je taká tuctová, ako sa spočiatku zdá.
Príde totiž čas nie len na plnenie náročnejších úloh a vstup do dospelosti, ale aj výber vášho patróna. Váš ďalší osud vo veľkej miere ovplyvní vybrané božstvo. Bohov je deväť, ale vy si vyberáte svojho tútora len spomedzi vyčlenenej trojice. A práve tá závisí od toho, ktorému povolaniu ste sa doteraz venovali najintenzívnejšie. Ako oddaný stúpenec mágie som si napokon tľapol s Diom, pretože ma zaujali jeho ničivé sily, vy však môžete mať inú voľbu. Určite ste zvedaví, ako sa toto spojenectvo s vyššou mocou prejavuje v praxi. A veru výrazne. Podrobne vám to vysvetlí kňaz, ktorého vyhľadáte pri chráme zodpovedajúcom vášmu božstvu. A stojí to aj za zmienku v recenzii, tak si to priblížime.
Váš kňaz má právomoc naučiť hrdinu pestrú paletu schopností alebo kúziel, za ktoré ale musíte pekne zaplatiť. K tomu dá zaškolenie, ako sa správať k najvyššiemu a získať od neho zaujímavé bonusy a zvitky so špeciálnymi silami. Môže to byť dočasné zvýšenie útoku, vyvolanie blesku, zemetrasenia, liečenie rôznymi spôsobmi a podobne. Každý boh vám ponúkne deväť rôznych chuťoviek. Samozrejme platí, niečo za niečo. Na získanie týchto špecialít potrebujete dostatok božskej priazne, prípadne aj stanovenú úroveň hrdinu.
Božskú priazeň získate modlitbou, kde musíte obetovať nejaké zviera. Na počiatku stačí sliepka, neskôr by to malo byť niečo väčšie, pretože pri chabej obete sa môže boh aj uraziť. Obchodník vám postupne ponúkne rôzne zvieratá, hlavne keď máte peniaze. Ďalším spôsobom je tréning v aréne, ale to je len za drobné. No výrazne si u svojho mecenáša polepšíte, keď vyzvete na súboj hrdinu, ktorý nasleduje iného boha. A samozrejme, keď ho aj zdoláte, vaša prehra nie je hodná odmeny. Po vyzvaní nepriateľského hrdinu sa presuniete k aréne a pred bojom si zahráte minihru s kockami. Tú si neskôr priblížime. Víťaz určí pravidlá zápasu, teda či budete bojovať jeden proti jednému, vo dvojiciach, alebo trojiciach. Spolubojovníci sú priradení automaticky. Hrdinovia v boji majú vyrovnané sily a schopnosti . Priebeh bitky ovplyvňuje použitie predmetov a doplnkov, určených výlučne pre boj v aréne. Môže to byť očista, ktorá zruší magické efekty, pohodené amfory s neznámym účinkom a podobne.
Spomínaní hrdinovia, posluhujúci iným bohom, sú vlastne vašimi konkurentmi. Spravidla si sily meriate vo férovom boji v aréne, ale stretnete ich aj na potulkách. Majú totiž rovnaký cieľ, ako vy. To znamená, nájsť mocný artefakt, tajuplný kosák, ktorý je predmetom sporu obyvateľov Olympu. Počas progresu si môžete priebežne zisťovať, ako sú na tom vaši protivníci. Na rozdiel od vás, totiž môžu zahynúť a už sa neoživia. Takýto konkurenčný boj hrdinov je v RPG ojedinelým elementom a dáva hre nový rozmer.
Atypickým, aj keď nie celkom novým prvkom, je aj oddychovanie vášho hrdinu pri ohni. Na miestach s ohniskom si môžete ukladať hru a stanoviť, či budete pokračovať počas dňa, alebo noci. A to je dosť dôležité, pretože niektoré úlohy sa dajú splniť len počas tmy. Napríklad kráľovná škorpiónov sa cez deň neukáže a musíte si to s ňou rozdať v noci. A to stále nie je všetko, čo je v hre originálne, alebo prinajmenšom nevšedné. Zaujímavosťou je aj možnosť dať upraviť ženskú výbavu na mužskú a naopak. Alebo hra s obchodníkom o cenný predmet, ktorý tak môžete získať zadarmo. Z ponuky predajcu si vyberiete vec, čo vás zaujala a vsadíte takú sumu, akej je hodný. Potom nasledujú kocky, tá istá minihra, ktorú absolvujete pred vstupom do arény. Ak vyhráte, získate zdarma vybranú vec, ak nie, prídete o peniaze a dostanete figu borovú.
Boj v aréne, ktorému predchádza výzva a hra v kocky.
Pri hádzaní kociek sa hrá na päť kôl. V každom kole si hráč aj protihráč staví žetón na ľubovoľný zo šiestich symbolov. Tie sú v troch farbách. Ak padne symbol, dostane ten, čo správne stavil, naspäť žetón a k nemu jeden navyše. Ak uhádne len farbu, dostane len stavený žetón. Ak nič neuhádne, stráca žetón. Prehráva postava, ktorá príde o všetky žetóny alebo ich má menej po poslednom kole. Spomenuli ste si na Zaklínača? Aj v RPG Numen sa kocky jednoznačne osvedčili a navyše majú niekoľko praktických využití.
Okrem viacerých netradičných elementov môžete očakávať klasické boje pomocou myši, s používaním many a zručností. Ďalej bežný inventár s rýchlym prístupom a možnosťou rozšírenia batohmi a vlažný rozvoj atribútov. Pri každej novej úrovni získate jeden bod a tým zvýšite napríklad hodnotu života, silu, či inteligenciu. Klasika. Všetky nové lokality sú prístupné prakticky okamžite a obvykle sa tam dostanete loďou, za poplatok. Dá sa využiť aj portál. Avšak ak vstúpite do zóny so silnými nepriateľmi, rýchlo vás zabijú. Oživíte sa pri ohnisku alebo na začiatku lokality, kde sa hra automaticky ukladá. Nové zručnosti získate hlavne od kňaza. Úlohy sú často banálne, ale je ich veľa. Spestrením je hľadanie lokalít a pokladov podľa listín, ktoré nepriamo naznačujú, čo a kde treba hľadať. Multiplayer nie je, ale zrejme by ho ani veľa ľudí nevyužilo.
Hra na jednej strane ponúka málo známe a niekedy aj pôvodné nápady a prvky, ktoré sú jej silnou devízou. Avšak väčšina elementov je nedopracovaná. Síce prijateľne fungujú, ale je jasné, že by mohli byť aj lepšie a dali by sa doladiť. Či už hovoríme o užívateľskom rozhraní, levelovaní hrdinu, bojoch, stavbe máp a terénu, alebo čudne premiešaných nepriateľoch, s nízkymi a veľmi vysokými úrovňami v jednotlivých lokalitách. Atmosféru citeľne oslabuje absencia dabingu, čo je veľká škoda, hlavne keď grafika je na tom dosť dobre. Nie je síce špičková, ale pekná a tvorcovia využili potenciál enginu naplno. Modely postáv sú realistické a zrak si určite popasiete na hlavnom meste, kde sa hrdo týčia chrámy, amfiteáter a ďalšie štýlové budovy. V uličkách sú roztrúsení mešťania, síce toporní, ale aspoň v noci chodia spať. Celkovo máte dojem, že ste sa ocitli v pravom a nefalšovanom Grécku.
Štruktúra Numen je nepochybne vytvorená tak, aby sa v nej bez väčších problémov udomácnili aj príležitostní hráči. Hru by sme mohli charakterizovať ako solídny medzičlánok, ktorý vypĺňa medzeru medzi plnohodnotnými RPG a akčnými RPG. Má totiž typické znaky obidvoch. Na jednej strane solídny príbeh s početnými úlohami, minihrami a do istej miery nelineárnym postupom. Na strane druhej rýchle dynamické boje s tlupami nepriateľov, vlažný rozvoj hrdinu, symbolické dialógy bez vetvenia a často banálnu náplň questov. Hra vás nebude nútiť robiť veľké rozhodnutia a plánovať kroky, ale nie je to ani bohapustá a priamočiara klikačka v štýle Torchlight.
Numen je slušná hra a netvrdím to len preto, že sa urodila v českej záhradke. Ponúka neošúchané prvky, ktoré konzumenti RPG s radosťou privítajú. Ale bolo by čo zlepšovať. Keby tvorcovia doladili a dotiahli jednotlivé zložky, zrodila by sa veľká vec. V aktuálnej podobe sa nám ale dostáva do rúk „iba“ mierne nadpriemerná RPG s viacerými pozoruhodnými súčasťami. Nezavrhnite ju pri letmom pohľade. Za niečo málo nad 20 EUR sa vám ponúka príjemná hra, ktorá má svoj osobitý štýl, hoci nie je bez chýb.