TRANSFORMERS: THE WAR FOR CYBERTRON |
TRANSFORMERS: THE WAR FOR CYBERTRON |
Spočiatku sa zdá, že War for Cybertron je typická komerčná jednohubka mamutieho distribútora ako Activision. Doteraz mal šťastie, že svoju licenciu mohol nalepiť na aktuálne premiéry filmových hitov Michaela Baya, no tie vychádzajú každý nepárny rok. A čo robiť so získanými právami? Jasné, využiť ich pre vlastnú hru, ktorá môže byť načasovaná na tradičný mesiac v roku (jún). Keď nie je v blízkosti film, treba ťažiť priamo z univerza Transformerov. Vojna o domovskú planétu Cybertron je pritom jednou z najlákavejších tém – bola to riskantná misia autorov, no výsledok stojí prekvapivo za to!
Absencia filmového príbehu v okolí sa ukazuje byť nesmiernou výhodou. Tvorcovia nie sú viazaní fádnymi prostrediami ako pri filmovej dvojici hier a svoju fantáziu môžu vypustiť naplno. A preto sa rozhodli spracovať časť príbehu, ktorý bude nesmierne zaujímať fanúšikov Transformerov, pretože je v ich svete prakticky kľúčový. Vo filme bude s jeho adaptáciou nesmierny problém a možno sa nikdy nedočkáme – ale videohra má šancu ho spracovať naplno.
Každý chcel vidieť niekedy planétu Cybertron na vlastné oči, zrazu máme možnosť na nej stráviť celú hru. Preč sú časy, kedy tu žili v mieri všetci Transformeri – teraz panuje boj medzi dvomi frakciami - Autobotmi a Decepticonmi. Hre patrí finále ich bojov i momenty odlúčenia určitých zástupcov, hrdinovia prechádzajú z jednej strany na druhú. Nechýba spojenectvo, príde rebélia, túžba po moci či posledná snaha chrániť zvyšok domova i vrcholiaci boj o jednotky.
Treskúce intro vás zavedie do vojny prakticky za dve minúty, ešte predtým zistíte, ako bude hra fungovať. Singleplayer kampaň obsahuje desať dlhých misií rozdelených na dve polovice. Prvých päť patrí Decepticonom, ktorí prejavujú svoju túžbu po moci. Chcú získať na svoju stranu najsilnejších robotov, ničia planétu non-stop a pripravujú skazu nielen sebe, ale aj všetkým ostatným. Ich nátura je nezlomná, misie zväčša sledujú ničenie vybraných miest či protivníkov. Prvú polovicu teda hráte za nich, v druhej sa dostávate k Autobotom, kde sa častejšie dostanete aj k defenzívnym úlohám, eskortu svojich spolubojovníkom do bezpečia a ku koncu aj k ničeniu veľkých bossov. Hoci má kampaň 10 kapitol zoradených po sebe, nie ste povinní začať Decepticonmi, ale pokojne môžete zvoliť Autobotov a potom story Megatrona, ktorý slúži ako počiatočný príbeh, keďže obe časti na seba nadväzujú.
Výhodou nezávislosti War for Cybetron od minulej dvojice filmových hier je séria prostredí, v ktorých sa odohráva. Schválne som si zapol po troch rokoch Transformers: The Game – riadna nuda. Museli ste behať po meste, čakať na dopadajúcich Decepticonov, popritom sa učiť zbierať orby, strieľať a do toho boli zasadené časti príbehu z filmu. Otrocké sledovanie filmovej línie sa sčasti zopakovalo aj v druhej časti, no séria nepovinných misií celkovú hrateľnosť trošku osviežila.
Dobrou správou je, že War for Cybertron využíva svoju tvorivú slobodu úplne od začiatku. Útok na vesmírnu stanicu Starscreama v prvej kapitole Decepticonov je nádherným štartom. Čakajú vás tvrdé a infantilné dialógy Megatrona zároveň a zrazu ste v akcii. Hra opäť využíva third-person pohľad, ale kamera je prekvapivo celkom poslušná a zbytočne neuteká z bojiska. Dizajn vesmírnej stanice je detailný, trosky verne spracované, aj keď spočiatku máte menšie problémy s orientáciou, pretože pri toľkej deštrukcii nie je niekedy vidno, kam majú smerovať vaše kroky. Tutoriál zbytočne nezdržuje – ak si niečo potrebujete zistiť, máte k dispozícii zopár kapitol v Options, do samotnej hry vám autori pravidlá hrania zbytočne nevkladajú. Zistíte si ich cez prestávku alebo v manuáli.
Dynamika hry je vôbec oveľa vyššia ako v minulých či bežných akčných hrách a vyrovnáva sa najmä zážitku z Gears of War. Od nej si občas požičiava aj systém krytia, ktorý vám príde celkom vhod pri boji s presilou nepriateľov. Pokiaľ bojujete na férovku (cca jeden proti trom), vystačíte si so svojimi zbraňami – v neskorších misiách však zistíte, že autori občas švindľujú s obtiažnosťou a nedajú vám príliš vysoký počet nábojov, takže musíte šetriť. Od začiatku sa možno transformovať na vozidlo – je to otázka jedného tlačidla a poldruha sekundy, aby ste mohli namiesto ľudskej podoby zvládať akciu na štyroch kolesách. Pre obe kampane totiž platí, že jedna-dve misie vám musia stačiť na precvičenie ovládania a náhlej zmeny podoby. V ďalších častiach sa už od vás majstrovstvo akcie vyžaduje, levely sú podstatne dlhšie a obsahujú aj špeciálne trasy pre absolvovanie na štyroch kolesách. A dve misie vám dokonca umožnia nielen jazdiť, ale aj lietať a zhadzovať ťažkotonážnu muníciu na bojisko.
Aj pri pomerne slušne natiahnutých leveloch si autori dali za úlohu neopakovať príliš veľa prostredí. Pri monotónnom vyznení Cybertronu ide o náročnú úlohu, vo veľkej miere sa im to darí, aj keď toto nehostinné miesto už vojnou utrpelo a občas pri toľkých zničených miestach možno stratiť orientáciu. Ale poslušná šípka ukazuje kam ísť, takže objavovanie planéty i jej okolia skutočne stoja za námahu.
Samostatnou kapitolou sú nároční bossovia, ktorí v kombinácii s nízkou úrovňou množstva nábojov predstavujú vrcholné momenty levelov. Iste, hľadať slabé miesta, na to sú hráči zvyknutí, no niekedy sú roboti veľkí ako tokijské mrakodrapy a zraniteľné červené body sa nachádzajú ťažšie. Treba počkať do finále každej kampane, aby sa vaša trpezlivosť otestovala naplno, pretože finálni bossovia nepadnú skôr ako za 35 až 40 minút boja!
Ale desiatka misií v konečnom dôsledku stojí za váš čas a možno ju pokojne prehlásiť za najlepšiu singleplayer kampaň v uplynulej trojici hier. Samozrejme, autori rátajú, že nasadnete aj na súčasný trend a prejdete si ju pekne v co-op móde, čomu odpovedá náročnosť koncových bossov a fakt, že sa tak nemusíte starať o počítačom riadených a občas neposlušných spolubojovníkov.
Multiplayer sa vo veľkej miere spolieha na osvedčené módy súčasných hitov a la Modern Warfare 2 a tento fakt ani príliš neskrýva. Rozdelenie robotov na štyri skupiny je prospešné, niekoľko módov je celkom zábavných, pokiaľ ste v dobre namixovanom tíme. Lídri slúžia na vedenie celej jednotky, Skauti sú dobrí prieskumníci a disponujú veľkou rýchlosťou, Soldiers zase palebnou silou a Scientists majú možnosť opravovať či vykonávať ostatné úkony. V mulťáku sa uplatní aj toľko promovaná možnosť vytvoriť si vlastného robota a potom levelovať smerom nahor, pokiaľ sa nájde dosť hráčov na serveri. Napríklad aj v móde Escalation, ktorý šikovne kopíruje Horde z Gears of War 2.
Grafika hry poháňaná Unreal enginom dokáže vyničiť Cybertron a vykresliť vašich i cudzích robotov veľmi rýchlo a detailne. Je to jedna z lepšie vyzerajúcich hier na súčasnej generácii konzol a pritom si neustále musí poradiť so zdevastovaným svetom i množstvom robotov v akcii. Potešia grafické efekty využívajúce rôzne farebné palety fialovej, fosforeskujúcej a najmä červenej. A od hry tohto formátu si samozrejme sľubujete veľa aj po zvukovej stránke – natívny Dolby Digital (azda škoda absencie DTS) je podmanivý, dunivý a už od intra dáva pocítiť výborne namixovanú stopu. Esenciálnym plusom je nahovorenie Optimusa Primea samotným Petrom Cullenom z filmov Transformers, čím získava hra úplne iný príchuť a vyššiu dôstojnosť.
Nečakane podarená hra. Transformers: War for Cybertron je krásna ukážka, ako sa môže samostatný titul vyšvihnúť do oveľa lepších kvalít ako filmový prívesok. A hoci som sám tipoval Activision na vedľajší rýchlokvasený produkt, potešiteľne som sa mýlil, pretože novinka stojí za to. Pre fanúšika Transformerov, ktorému ukáže skazu Cybertronu a pre milovníka akčných hier, ktorý sa nebude nudiť.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS3 Xbox 360 Wii DS Vývoj: Activision / ABC / High Moon Studios Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|