DISCIPLES III: RENAISSANCE |
DISCIPLES III: RENAISSANCE |
Ťahová stratégia Disciples III bola ohlásená pred niekoľkými rokmi. Dlhá a strastiplná bola cesta k finálnej verzii, ktorá sa nám konečne dostala na stôl, či lepšie povedané na hard disk. Povzbudení kvalitou prvých dvoch častí a zaujímavými obrázkami, ktoré nám tvorcovia servírovali dlhé mesiace, odhodlane a súčasne s menšími obavami sme vstúpili do osvedčeného fantasy univerza.
Bohužiaľ obavy boli oprávnené a očakávania nenaplnené. Kvalita hier z rusky hovoriacich krajín pokrivkávala, ale práve tam sa rodia najodvážnejšie a často originálne nápady, vďaka ktorým sme ochotní zabudnúť na často nepekné technické chyby. V prípade anglickej verzie Disciples III sme sa síce dočkali takmer bezchybného stavu (na rozdiel od Američanov, ktorí originálnu hru nedokázali ani rozbehnúť), ale obsah je vyslovene sklamaním. Možno je to práve preto, že sériu prevzala po Strategy First spoločnosť Akella.
Disciples III ponúka tri ťaženia a sympatický by bol režim horúceho kresla, keby ponúkal viac ako hŕstku narýchlo zbúchaných máp. Pre tých, čo nevedia o čo ide, súperiaci hráči striedavo absolvujú svoje ťahy pri jednom PC. Ale ani kampane nie sú žiadna sláva, ako zistíte už v prvej misii, či už pri hre za Impérium, Légiu padlých alebo Alianciu Elfov. Ťaženia sú vzájomne prepojené a mali by ste ich absolvovať v takom poradí, ako sú uvedené frakcie, aby ste získali ucelený príbeh v správnom slede. Keďže sú však všetky hneď prístupné, môžete hrať za ľubovoľnú stranu. Začína to putovaním za hviezdou v pozícii lídra Impéria, ktoré však hráča nezavedie k Ježiškovi, ale k anjelskej Inoel, kvôli ktorej sa začne urputný boj veľmocí. Každá strana má iné pohnútky a odlišné zámery s Inoel, v každom prípade práve s ňou je úzko spätý ďalší osud celej krajiny.
Herné princípy zostali zachované, aj keď doznali kozmetických zmien. Hráč putuje po krajine s hrdinami a priradenou skupinkou jednotiek. Získavajú sa v hradnom sídle, kde sa dá obchodovať a zakúpiť nové budovy a ich vylepšenia. Väčšina budov slúži na sprístupnenie povýšení pre jednotky, ktoré sa vyvíjajú a potom sa dajú viacnásobne transformovať na pokročilé povolania. Pár doplnkových objektov umožňuje liečenie a oživenie padlých hrdinov aj jednotiek v hrade a nákup kúziel. Tie sa používajú priamo na globálnej mape, kadiaľ putujú hrdinovia, ale aj v boji. Jedná sa o niekoľko variácií liečivých, ochranných, vyvolávacích a útočných kúziel. Spravidla je možné použiť jedno denne, pokiaľ si hráč pri štarte ťaženia nezvolil post arcimága, vďaka čomu kúzli dvakrát denne, teda dva razy v každom kole. Inak je na výber ešte Warlord a ten spôsobí vyliečenie 15 % zranení jednotiek v každom kole a Guild master, ktorý zas pravidelne prináša o 30 % viac surovín.
Za všetko sa platí peniazmi a surovinami získanými najčastejšie z podrobených území. Na ovládnutie územia treba okupovať vyhradené posty, kde sa potom automaticky vytvorí a dokonca aj zdokonaľuje silný strážca, spútaný s daným miestom. V každom kole má hráč limitovaný počet krokov pre armády hrdinov. Pri putovaní sa zbierajú predmety, dočasné bonusy a skúsenosti pre hrdinu aj jeho sprievod, keď porazí nepriateľov, ktorí blokujú väčšinu prechodov.
Pri stretnutí s protivníkom sa hra prepne na detailne spracované a tentoraz plne 3D bojisko. Jednotky hráča a súpera, vrátane hrdinov, v určenom slede vykonajú svoje akcie, čo znamená, že je možné ich presunúť a následne použiť útok, prípadne špeciálnu schopnosť alebo kúzlo, ako je jedovatý opar alebo vampirizmus. Taktických možností je ale podstatne menej ako napríklad v Heroes V, nie je tu žiadne preloženie ťahu, nefunguje blokovanie súperových strelcov a krytie vlastných jednotiek. Za zmienku stoja jedine špeciálne políčka v teréne, na ktorých má jednotka podstatne vylepšený efekt. Boje sprevádzajú veľmi pekné animácie, ktoré ale zdržujú priebeh bitiek a tie sa tak neúmerne predlžujú. Našťastie je tu možnosť využiť režim rýchlej automatickej bitky. Ten ale odporúčam len keď máte zjavnú prevahu, inak to AI pravdepodobne pokašle.
Ako som už spomenul, jednotky, ktoré dosiahnu dostatok skúseností, sa dajú opakovane povyšovať na pokročilé povolania, po zakúpení príslušných vylepšení budov. Hrdinovia sa dajú posilniť lepšími zbraňami, odvarmi a výbavou v inventári. A majú samozrejme komplexnejší rozvoj. Zahrňuje priradenie bodov k tradičným atribútom zvyšujúcim silu, počet životov a podobne. Okrem toho je tu zvláštne zadováženie osobných schopností. Tie sú totiž rozložené na priestore, ktorý pripomína skladačky domina. Hráč používa body na aktivovanie týchto skladačiek a získava prístup k ďalším, ktoré sú k nim pripojené. Pritom sortiment zahrňuje dosť chaoticky naukladané pasívne aj aktívne schopnosti a dokonca črty. Tu si hráč dodatočne pridá bonus k sile, odolnosť voči elementom, či zvýši počet krokov pri pohybe krajinou. Alebo aj získa schopnosť, ktorá zmení protivníka na sedliaka, alebo oživí padlého spojenca a dokonca zvýši dôležité vodcovstvo. To je potrebné, aby hrdina mohol mať sprievod zložený z viacerých, nie len troch jednotiek.
Hra celkom pekne vyzerá, disponuje grafikou s veľmi osobitým štýlom a prechod do 3D je v poriadku. Avšak čo sa týka zábavnosti, Disciples III veľmi neexceluje. Úlohy sa obmedzujú na pobehovanie z miesta na miesto, v čom vám samozrejme bránia všade nastrkaní nepriatelia. Postup krajinou je na nervy, pretože často sa nemôžete presunúť na požadované miesto, hoci je prázdne a zjavne dostupné a dostávate nezmyselné hlášky o tom, že sa tadiaľ ísť skrátka nedá. Boje síce lahodia oku a to aj napriek niekedy naozaj hlúpej kamere, ktorá sa dá našťastie väčšinou ľubovoľne polohovať. Lenže veľmi rýchlo sa stanú stereotypnými, pretože sú príliš pomalé a rozťahané a tak čoraz častejšie využijete automatiku.
Obtiažnosť tiež nie je veľmi vyvážená, často už v prvých misiách ťažení dostanete zabrať a to aj napriek vyslovene imbecilnej AI. Keď pri obmedzenom sprievode prídete o jednu, či dve postavy, alebo sú ťažko ranené, a nemáte potrebné predmety, či kúzlo na oživenie, musíte sa pracne vracať do vzdialeného hradu, inak riskujete, že sa stanete ľahkou korisťou pre ďalších číhajúcich protivníkov. Prístup k jednotlivým položkám hradu, či hrdinu je tiež dosť nepodarený a zbytočne zložité preklikávanie nepoteší. Hodilo by sa aj porovnávanie štatistík predmetov, ktoré chcete postave vymeniť. Zabudnite. Skrátka a dobre, žiadny komfort, nijaké pohodlie, všetky procesy zdĺhavé, hre chýba náboj a dynamika a pôsobí unavene, ako baník po 12-hodinovej šichte. Ani by neprekážalo, že hra v podstate neponúka nič nové, keby prevedenie do praxe nebolo také ťažkopádne.
Disciples III má veľmi zaujímavú grafiku a dizajn a môžeme oceniť snahu tvorcov o prechod do 3D. To je ale asi tak všetko, čo stojí za pozornosť. Rozhodne viac pobavia predošlé časti hry a lepšou voľbou je aj King's Bounty a ľubovoľný diel stratégie Heroes of Might and Magic. Vlastne akákoľvek fantasy ťahová stratégia je zrejme lepšia ako Disciples III. Trojka vôbec nemusela vzniknúť a nebola by to škoda. Niekoľkoročné čakanie nestálo za to.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Kalypso Media / Akella Štýl: stratégia / ťahová Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|