VICTORIA II |
VICTORIA II |
Keď sa povie Paradox Interactive, mnohým sa v hlave vybavia predovšetkým manažmentové stratégie. Do tejto kategórie spadá aj titul Victoria II, ktorý je pokračovaním nápaditej hry spred niekoľkých rokov. Ak je pre vás komplexný manažment krajiny príliš veľké sústo, k tejto hre sa radšej ani nepribližujte. Ak ste naopak manažérsky tip a máte radi ekonomicko-politické výzvy, táto by mohla byť pre vás tá pravá.
Prvá Victoria u kritiky príliš nezabodovala, no hráči si ju naopak nevedeli vynachváliť. Príčinou je už spomínaná náročnosť a natoľko detailný manažment s početnými faktormi, že skrátka bežného užívateľa k smrti nudil. Lenže fajnšmekri slintali blahom. Dvojka sa nesie presne v duchu prvej časti a okrem kozmetických úprav stojí za všimnutie nový 3D grafický kabátik. Vzhľadom na povahu hry však nie je až taký podstatný, hoci mapa s možnosťou priblíženia a ikonami jednotiek je sympatická.
Základom je veľkolepé ťaženie, kde si môžete vybrať spomedzi niekoľkých desiatok národov. Potom sa už pustíte do spravovania svojej veľmoci, ktoré začína v roku 1836 a trvá až do počiatku dvadsiateho storočia na sklonku prvej svetovej vojny. Pri výbere krajiny treba vziať do úvahy počiatočnú prestíž, vojenskú a industriálnu silu a mocenské zriadenie.
Najvplyvnejšie mocnosti sa nazývajú veľkou silou a môžu ovládať menšie národy. Sem patria napríklad Spojené štáty a Rusko, ktoré začína s bezmála desiatkou podradených krajín vrátane Litvy, Arménska a Estónska. Druhá osmička najvplyvnejších krajín má status sekundárnych veľmocí, môže kolonizovať a pokúsiť sa o dosiahnutie vyššieho postu. Napokon sú tu civilizované a necivilizované národy.
Hra prebieha v reálnom čase a dá sa kedykoľvek zapauzovať alebo urýchliť. Pri rozvoji krajiny sa venujete rôznym aktivitám primárne usporiadaným do ôsmych sekcií. Okienko produkcie zahrňuje výstavbu a vylepšovanie továrni. Nájdete tu zoznam komodít, miest s infraštruktúrami, počty robotníkov či investorov. Továrne je vhodné budovať podľa predispozícií a lokality miest. Niekedy sa ich oplatí podporovať a zveľaďovať, tie čo nevykazujú zisky, je lepšie zatvoriť. Priveľa nezamestnaných obyvateľov v regióne predznamenáva vzbury a rebélie. V sekcii s rozpočtom koordinujete výšku daní pre boháčov, strednú vrstvu a spodinu. Okrem toho určujete investície do sociálnej sféry, vzdelania, administratívy, národných zdrojov a armády a v prípade potreby môžete požiadať banky o pôžičku.
V ďalšom menu vás čaká zoznam technológií týkajúcich sa armády, námorníctva, finančnej oblasti, kultúry a industrializácie. Inovácie získavate postupne a prinášajú nové jednotky, zbrane, patenty, viac prestíže, zefektívňujú a zrýchľujú produkciu. Niekedy sú však zlepšenia v jednej oblasti na úkor inej. Guľomet, parná turbína, železnica, či modernizované banky rozhodne posunú vašu veľmoc vpred. Prístup k niektorým vynálezom je podmienený aktuálnym časovým obdobím.
Politické okienko ukazuje vaše spoločenské zriadenie, rozloženie politických síl v krajine, ponúka zoznam potenciálnych reforiem a podriadených národov. Sekcia populácie sa venuje rozloženiu tried, povolaní a potrieb obyvateľov v jednotlivých lokalitách. Ponúka prehľad zamestnanosti, požiadaviek a vierovyznania. Nasleduje obchodná sekcia, kde je možné uplatniť automatický nákup a predaj komodít. K tomu samozrejme diplomatické menu, kde sa vylepšujú vzťahy so susedmi, dohadujú aliancie, vyvolávajú vojny a uzatvárajú pakty. A napokon samozrejme vojenská sekcia s prehľadom a možnosťou nákupu pozemných, námorných a neskôr aj leteckých jednotiek.
Určujúcou silou v krajine je obyvateľstvo, ktorému venovali tvorcovia veľkú pozornosť. Rôzne triedy a zamerania vytvárajú predpoklady pre rozvoj a napredovanie v jednotlivých odvetviach. Sú tu vojaci, ktorí samozrejme môžu bojovať so znepriatelenými štátmi, ale treba ich aj na potlačenie rebélií. Na čele armád stoja oficieri a admiráli, zabezpečujú veliteľské body a majú vplyv na efekt vojsk. Treba kalkulovať s výdavkami na plat a stravu vojakov. Robotníci sú zamestnaní ťažbou v baniach, či prácou na píle. Farmári chovajú dobytok, ovce, pracujú na poliach. Tieto povolania sú platené zo ziskov z predaja daných komodít. Remeselníci sú potrební v továrňach, kde celkový efekt produkcie vylepšuje prítomnosť vzdelaných úradníkov, ktorí navyše prinášajú body výskumu.
Duchovní sú náboženskí vodcovia, dozerajú aj na gramotnosť a súčasne potláčajú povedomie obyvateľov, ktorí sú pokojnejší a menej sa búria. Taktiež produkujú body výskumu. Byrokrati zas pomáhajú pri spravovaní veľmoci a vyberajú dane. V absolutistickej monarchii im asistujú aristokrati, ktorí ale sú ale o niečo menej efektívni pri zvyšovaní výdatnosti administratívy. Rozhodne nezanedbateľní sú kapitalisti, ktorí majú dostatok peňazí na rozbehnutie privátnych projektov ako sú továrne a železnice. V prípade niektorých spoločenských zriadení dokonca iba vďaka nim prebieha výstavba. Peniaze získavajú z profitu z továrni, môžu investovať v bankách. Čím viac je kapitalistov v regióne s továrňami, tým menšie sú náklady na prevádzku. Novinkou vo Victoria II sú umeleckí remeselníci, ktorí sa venujú samostatne nejakej aktivite, prevádzkujú vlastné obchodíky a živia sa z predaja toho, čo vytvorili.
Zoznámenie so základnými procesmi v hre.
Koordinácia výstavby, produkcie, obchod, dozeranie na požiadavky obyvateľov, aktivity vo vojenskej oblasti a reakcie na dianie vo svete tvoria hlavnú náplň hry. Situácia vo svete sa neustále mení a hráč je so všetkým oboznámený. Či už umrel líder frakcie, prebehli neúspešné rokovanie alebo sa zmenilo zloženie hornej snemovne. V mnohých prípadoch je treba zaujať stanovisko k vzniknutej situácii. Napríklad musíte rozhodnúť, či budete tolerovať nové smery, alebo potlačíte snahu o akúkoľvek zmenu v krajine. Ku komu sa pripojíte vo vojnovom konflikte, ako sa vysporiadate s cholerou, alebo ako zareagujete, keď iná veľmoc urazí vášho veľvyslanca. Vaše rozhodnutia vám pridajú alebo naopak uberú body v rozličných odvetviach. Okolité veľmoci pohotovo reagujú na situácie a vedia využiť vaše slabiny.
Keď už dôjde k najhoršiemu, prehovoria zbrane vašich vojakov. Armády sa presúvajú po mape vo forme figúrok, môžu sa rozdeľovať alebo zlučovať a ich výkonnosť ovplyvňuje dostatočná sila, úroveň zásobovania a organizovania, ktorá v boji klesá a mimo neho sa znovu zvyšuje. Výsledok boja sa vygeneruje pri stretnutí znepriatelených armád, kde číselná ikona označuje bojovú silu každej strany. Na jednotlivých územiach osoží pri obrane výstavba pevnosti a okrem toho sa tam dá postaviť námorná základňa a železničná trať. Vďaka niekoľkým režimom si môžete prepínať prehľad o územnom členení, infraštruktúre, potenciálnom risku rebélií a ďalších faktoroch. Skúsenosti z hry pre jednotlivca môžete uplatniť v multiplayeri.
Victoria II je kúsok od tvorcov Europa Universalis a Hearts of Iron a ak vás oslovili uvedené tituly, sadne vám aj tento. V porovnaní s Hearts of Iron III sú procesy v hre riešené o niečo jednoduchšie a hráči si cestu k Viktórii nájdu ľahšie. Aj tak ale patrí do kategórie náročných titulov, ktorým na chuť príde len úzky okruh záujemcov.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Paradox Interactive / Paradox Interactive Štýl: Managementová Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|