ACE COMBAT: ASSAULT HORIZON |
ACE COMBAT: ASSAULT HORIZON |
Kazutoki Kono hovorí, že kriesiť by mali práve tí, ktorí sa pričinili o ničenie. Producent Ace Combat vie, o čom hovorí, keď po dokončení piateho dielu dal od série ruky preč. Z hangárov Namco Bandai na sklonku novej generácie vyletel šiesty diel leteckej akcie s nablýskanou grafikou, ale na obsahu sa odrážala unavená schéma a stavba misií. Ako osamelý orol strážil vzdušný konzolový priestor a je to až Assault Horizon, ktorý svojho predchodcu posiela jednou raketou k zemi.
Kono musel napozerať obrovské množstvo akčných filmov a odsledovať, čo robí veľké akcie Veľkými akciami. Ak vystrelíte raketu na kilometer vzdialený cieľ, asi ťažko sa vám dvihne adrenalín. Ak vypustíte bombu a tá voľným pádom zasiahne pozemné hangáre skôr ako stihnete k nim priletieť, asi ťažko budete hovoriť o veľkom zážitku. Boje vo vzduchu na stíhačoch boli doteraz také. Zamerať, vypáliť, prepnúť cieľ a opakovať. Nie v Assault Horizon. Ace Combat sa stáva hrou s najosobnejšími dog fightami v histórii.
A oceľ roní olejové slzy
Namco Bandai od začiatku vsádza všetko na Steel Carnage. Riskantný krok pomerne rýchlo naberá spád a strhujúce momenty nenechajú na seba čakať. Dog fighty sa tak odohrávajú pred očami, doslova môžete vidieť každý jeden vypálený projektil ako ešte za horúca trhá plášť SU-27 pri invertovanom G. Drak sa rozpadá, krváca olejom, výhľad zahaľuje hustý čierny dym až nakoniec explózia amputuje krídla a zlomí trup ako zápalku. K dokonalej scenérii chýba už len katapultovaný pilot.
Divadlo vojny v Ace Combat: Assault Horizon tak dostáva intímnejší rozmer a tomu sa podriaďuje aj AI. Vybrané ciele – predvoj elitnej letky – zostrelíte na diaľku. Veliteľov musíte dostať práve v dog fightoch. A pri tých obratoch a loopingoch to často nie je hračka. Dostať sa na chvost a z bezpečnej vzdialenosti zahájiť naháňačku (zatlačením oboch triggeroch súčasne), chce trochu cviku. Poloautomatizovaný systém vás navedie na dráhu letu cieľa, priblíži obraz tak, aby ste videli nepriateľa a pomocou forsáže a bŕzd sa snažíte udržať lietadlo v kruhu, ktorý predstavuje percentuálnu úspešnosť zásahu. Protivník sa pochopiteľne zo smrteľného zovretia prenasledovaného snaží všemožnými manévrami striasť. Ak nedokážete zareagovať rýchlo a udržať letové tempo so súperom, strasie vás a prudkou kobrou sa dostane na vašich šesť hodín.
Z prenasledovateľa je prenasledovaný. Súboje s veliteľmi letiek sú mimoriadne vzrušujúce a často aj vyčerpávajúce. V zápale vojny jeden dog fight strieda druhý a dokonca v rýchlom slede, ak sú nepriatelia blízko, môžete z jedného cieľa preskočiť na druhý alebo zlikvidovať štyri lietadlá naraz špeciálnymi raketami. Dog fighty vďaka tomu, že sú riadené a skriptované, často vedú pomedzi výškové budovy. Užijete si strmhlavé nálety nad Pentagonom, okolo najdrahšieho hotela v Dubaji, nad diaľnicou. Autori si dovolili pohrať sa s predpripravenými scenármi, kedy vybuchuje pod vami rafinéria, kolabujú budovy alebo sa narúša statika výškových žeriavov a prelietate medzi padajúce konštrukcie.
Call of Combat
Od klasických súbojov vo vysokých výškach, sú práve tieto pri zemi tým najcennejším, čo v Assault Horizon nájdete. Samozrejme, ortodoxným nemusí tento systém vôbec sadnúť, ale bohužiaľ iným spôsobom sa lietadlá nedajú alebo len veľmi ťažko zostreľujú. Na výber nemáte, misie pre dog fighty sú navrhnuté tak, aby ste reagovali rýchlo a zničili bombardéry skôr než priletia nad mesto, prenasledovať vystrelené rakety hromadného ničenia alebo dôležité ciele. Sú to práve tieto misie, kedy by sa hodilo ovládanie wingmanov. Vo vzduchu nie ste sami, ale väčšinu práce odkrútite vy a to aj vtedy, ak vám majú strážiť chrbát a vy potrebujete do 30 sekúnd poslať k zemi bombardér s extrémne výbušným nákladom ohrozujúcim pristávaciu plochu na letisku. Na wingmanov sa nedá spoľahnúť. V tomto veľmi pomáha ponuka online co-opu, kde môžete prejsť všetky misie z kampane.
Ace Combat používa po prvýkrát reálne mapy a vy skutočne lietate nad Washingtonom, Dubajom, Miami a ďalšími. A nie sú to iba skutočné reálie, ale aj story, v ktorej Američania a Rusi spájajú sily v operácii s cieľom zabrániť puču a prevratu v Rusku. Assault Horizon tu má aj ďalšie novinky, nelietate iba na stíhačkách, ale vyskúšate si, aké to je sedieť na mieste gulometčíka, bombometčíka, aj aké to je ovládať vrtuľník.
Rýchla výmena rolí a postáv v príbehu robí kampaň veľmi sviežou a napriek tomu, že sa opakuje história s pristávaním, vzletom z letiska, je to práve zmena strojov, kvôli ktorej nemá šancu stratiť na atraktívnosti. Puritáni isto zareptajú, že tu chýba tankovanie počas letu. Príležitosť bola, ale autori ju nevyužili. Kampaň vo veľkom pripomína ktorúkoľvek inú veľkú FPS akciu. Po prvýkrát máte skutočne pocit, že to nie je iba o stíhačoch, ale že vo vojne zohrávajú svoju rolu aj vrtuľníky a dokonca aj oddiely mariňákov, ktorých podporujete zo vzduchu a sledujete z blízka ich počínanie pri obsadzovaní lode.
Online forsáž
Kampani možno vyčítať iba jediné, vrtuľníky si neužijete tak ako by ste dúfali a aj podporné role sú odbité jednou či dvomi misiami, pričom kobercovému náletu na krídle B2 sa nevyrovná ani prelet popod most alebo potápanie lodí guľometom. Z veľkej miery sa zameriava iba na útočný charakter, špionážne misie (čo by som dal za SR-71 alebo U2), extrakcia na vrtuľníkoch alebo stráženie priestoru tak dáva prednosť rýchlemu spádu a pomerne vysokému tempu diktovanému ráznemu zadaniu misií. Tradičné brifíngy nahradila jednoduchá obrazovka s výberom strojov a ich výzbroje a po dokončení misií sa už nedívate na priebeh s drôtenými modelmi, ale len strohé vyhodnotenie.
Na strane multiplayeru Project Aces kombinujú všetky triedy leteckých strojov do módu Capital Conquest, ktorý je aj nahrávanejší. Nájdete tu aj tradičný Deatchmatch či tímový boj o základne Domination, ale prvý menovaný otvára bojisko vrtuľníkom, stíhačom aj bombardérom. Cieľom je oslabiť súperovu po zuby ozbrojenú bázu sériou náletov. Výber stroja tak trochu pripomína kit alebo class, ak chcete. Môžete brániť vzdušný priestor, sústrediť sa iba na kobercový nálet alebo pomaly z diaľky využívať vrtuľník. Samozrejme, hrozí, že vás môže zostreliť Migina, ale od toho je tímová taktika. Boje maximálne 16 hráčov majú úplne odlišnú dynamiku aj dog fighty sú oveľa uspokojivejšie. Aj keď je nastavená štedrá hodinka na jedno kolo, obvykle sa pri dobrom tíme rozhoduje do troch štyroch minút.
Za zostrelené ciele kumulujete peniaze na nákup skillov a vylepšovanie svojho profilu. Jednou zo zaujímavostí je zdieľanie skillov v rámci letky. Ide o také veci ako automatické zahájenie protiútočného manévra, zvýšená maximálna výška u vrtuľníka, účinnosť kanónu alebo jeho rýchlejšie chladenie. Aby sa zamedzilo znevýhodňovaniu nových hráčov, po získaní 100 000 bodov, stratia efekt. Multiplayer znie zo začiatku zaujímavo, ale veľmi rýchlo stráca gule. Je výdatným doplnkom, ale jeho obsah dlho neudrží pozornosť.
Ace Combat: Assault Horizon je najlepším dielom v sérii a vôbec najkvalitnejšou leteckou akciou, akú si môžete dopriať. Project Aces nesklamali a i keď pod novinkami je badať tradíciu a rokmi overenú kostru, to, čo nesie, sa len tak nevidí každý deň. Dog fighty sú dychberúce a používanie veľkého množstva časticových efektov pomáha vytvárať drsnú atmosféru vojny. Snaha o priblíženie k moderným akciám sa nedá prehliadnuť, no tu sa bojuje vo vzduchu a tam hore ešte nikdy nebolo tak horúco ako práve teraz.
RECENZIE HRÁČOV |
PS3
PC Xbox 360 Vývoj: Namco Bandai / CENEGA / Project Aces Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|