STAR WARS: THE OLD REPUBLIC |
STAR WARS: THE OLD REPUBLIC |
Sú tituly, ktoré si hráči sotva povšimnú a sú také, ktoré vyvolávajú búrlivé reakcie už pri vyslovení názvu. V prípade prvej MMORPG od BioWare netreba veľa slov na úvod. Stačí povedať, že recenzia na Star Wars: The Old Republic je tu. Súboj prívržencov a odporcov nového online univerza vypukol.
Po viac ako troch desiatkach rokov kultová séria George Lucasa zažíva nový boom. Tentoraz v podobe MMORPG a nemusíte byť fanatickým vyznávačom Star Wars, aby ste si prišli na svoje. Môžete vybojovať víťazstvá na strane Republiky alebo Impéria s ľubovoľnou z ôsmych postáv. V sortimente samozrejme nechýba Jedi ani Sith a to v dvoch odnožiach. Ponuku dopĺňa pašerák ako protiklad imperiálneho agenta a hi-tech výzbroj troopera a bounty huntera. Jednotlivé postavy sa výrazne odlišujú. Mnohí hráči intuitívne siahnu po hrdinoch so svetelnými mečmi, za ktorými však v ničom nezaostáva agentova snajperka či plameňomet lietajúceho lovca odmien. Bojovníci využívajúci Silu sú vhodní pre akčnejších hráčov, taktickejší pašerák a agent viac inklinujú k postavám RPG Mass Effect. Každý má svoje pre a proti a líšia sa nie len schopnosťami a výbavou, ale aj nosným príbehom.
Mnohé MMORPG podceňujú silu príbehu alebo ho nedokážu vhodne zakomponovať do hry. Čo je u iných slabinou, je v prípade Starej republiky prednosťou. The Old Republic neponúka narýchlo kvasený dej, ale story, ktoré prekoná obsah mnohých tradičných RPG. A nie jeden, ale hneď osem diametrálne odlišných príbehov (pre každý postavu iný), ktoré vás sprevádzajú od pristátia na prvej planéte, kde ste ešte len malé ucho. Už úvodné lokality sa líšia. Vždy po dve povolania zdieľajú tú „svoju“ planétu, kde získavajú prvé levely a sú zasvätené do deja utkaného špeciálne pre ich zameranie. To znamená odlišné konflikty aj osobnosti, ktoré ovplyvňujú váš osud, individuálne hlavné úlohy aj vybrané lokality, do ktorých môžete vstúpiť iba vy. Sith inquisitor sa pokúša stať plnohodnotným učeníkom aj napriek tomu, že mu nižší pohlavár hádže polená pod nohy, prípadne aj vyhadzuje na oči nízky pôvod, ak ste si zvolili (podľa kontroverzných Sithov) podradnú rasu. Potom pripravuje komplot podľa inštrukcií svojej ambicióznej učiteľky. Naproti tomu agent vstupuje na scénu s falošnou identitou a pod maskou nájomného žoldniera robí prieskum pre tajnú informačnú službu Impéria. Snaží sa preniknúť do siete teroristov. Trooper si musí zaslúžiť výložky prijímaním rozkazov od nadriadených, ktorí niekedy preferujú vlastné blaho pred záujmami Republiky. Ostatné postavy majú celkom iné problémy a motivácie. Do finále je dlhá cesta a treba povedať, že u niektorých povolaní sa vydarilo, u iných je skôr vlažné.
Okrem príbehových úloh prijímate aj zadania od rôznych domorodcov a v hlavnej zóne sa už môžete dávať dokopy s inými hráčmi. Prvú planétu prešacujete behom prvej desiatky levelov. Na okrúhlej úrovni si vyberiete jednu z dvoch špecializácií a poberiete sa „o dúm dál“, čiže nakuknete do centrálnej vesmírnej základne a potom hajde na nasledujúcu planétu, kde začína ďalšia kapitola vášho života. V praxi to znamená, že zavŕšite jedno veľké poslanie a ste pripravení na ďalšie, na inom mieste. Stále ste však prepojení so svojimi hlavnými lídrami. Pri striedaní planét sa mení povrch krajiny, kultúra, misie a neraz aj priority. Každá planéta má vlastnú zápletku a finále a predstavuje jeden uzol na lane, ktoré vedie k vrcholu príbehu.
Špecializácia povolania na desiatej úrovni hrdinu so sebou prináša dôležité zmeny. Od učiteľov už získate aj pokročilé zručnosti, ktoré navyše zdokonalíte bodmi v troch setoch doplnkových schopností. Často sú to pasívne vylepšenia, ale niekedy aj extra podpora. Skráti sa čas používania útokov alebo zvýši ich efekt. Namiesto jedného cieľa môžete ochromiť hneď niekoľko, vyvoláte útočnú sondu alebo ochrannú bariéru, zvýši sa kritický zásah. V neposlednom rade špecializácia ovplyvní vašu ďalšiu výzbroj. Jedi knight povýšený na sentinela používa dva meče súčasne. Ak uprednostníte guardiana, obmedzí sa na jeden meč, ale získa výhody najmä k obrane. Sith inquisitor zmenený na assassina má smrtiacu svetelnú palicu a možnosti zakrádania, no v prípade sorcerera budete liečiť a používať ničivé blesky. Voľba je trvalá a nemenná, takže ju treba dobre zvážiť.
V pokročilom štádiu hry narazíte na rôzne druhy úloh. Príbehové sú povinné, ale plníte ich, keď sa cítite pripravení. Štandardné prijímate v teréne a oplatí sa ich dokončiť kvôli skúsenostiam, kreditom, odmenám a symbolom na nákup extra výbavy. Neraz sa popri nich aktivujú bonusové úlohy, zvyčajne orientované na zlikvidovanie daného počtu nepriateľov. Niekedy majú viac etáp a na konci bossa. Tieto questy splníte aj ako jednotlivec. Väčšia fuška je zdolanie hrdinských úloh, kde pomoc iných hráčov proti elitným nepriateľom príde vhod. A keď už s partiou, je ideálne pustiť sa do pozoruhodných flashpoint misií. Sú to vlastne samostatné príbehy, kde nechýbajú boje, viacúrovňové úlohy, rozhovory a štedrá odmena. Výsledné rozhodnutia v dialógoch zohľadňujú spoločnú voľbu všetkých hráčov. Navyše sa za ne získavajú sociálne body a zvyšuje sociálna úroveň hrdinu. Má to svoj význam, pretože niektoré predmety na nákup sú podmienené sociálnou úrovňou.
Úlohy, aj mnohé bežné, sú premyslené a pestré, prepletené s kvalitnými dialógmi. Infiltrujete sa medzi rebelov, aby ste mohli zavraždiť ich vodcu, otrávite studne, sabotujete vesmírnu loď, vypustíte do vody chemikálie, odstraňujete alebo kladiete nálože, čí aktivujete droidov, ktorí vyčistia základňu od teroristov. Úlohy sú často obohatené o kľúčové rozhodnutia, za ktoré môžete získať body svetla alebo temnoty. Pošlete ľudí zmenených na droidov ako zbraň Impériu, či im dožičíte pokoj a deaktivujete ich? Alebo ste poverení nájsť údajnú zradkyňu Impéria. Použijete pri vypočúvaní jej milenca hrozby alebo prosby? Necháte ho odísť, alebo zabijete? A čo spravíte so zradkyňou? Uveríte, že nezradila (len si užila) a pomôžete jej nenápadne ujsť, alebo jej bez milosti zakrútite krkom? Nie je dôležité, za ktorú stranu hráte, pri bezohľadných rozhodnutiach dostanete body temnoty a pri spravodlivom a súcitnom jednaní body svetla. Pokojne môžete byť milosrdným sithom a dosiahnuť tretí level svetla alebo temný a zákerný Jedi. Ani tieto levely nie sú bezvýznamné, pretože vybrané predmety požadujú konkrétnu úroveň svetla alebo temnoty.
Úlohové predmety sa ukladajú v osobitnej záložke inventára. Ak pochádzajú z padlých nepriateľov, v teréne ich identifikuje žltý svetelný lúč. Ďalšie farby označujú bežné veci, kvalitné a nadštandardné. Niektoré predmety majú sloty, do ktorých vkladáte jednotlivé súčiastky, ktoré meníte podľa potreby. Nemusia to byť len svetelné meče, ale aj brnenia a pušky. Meníte kryštály, moduly, rozšírenia a bubny. Tak získavate účinnejšiu výzbroj a zvýšené atribúty pre postavu. Používanú výbavu vkladáte na maketu postavy, ostatná zaberá miesto v inventári alebo ju dáte do sejfu. Inventár sa dá za poplatky niekoľkokrát rozšíriť.
Priestor dostali aj vzájomné konflikty hráčov. Ak nechcete byť neustále v strehu na PvP serveroch, môžete si aspoň dopriať spestrenie v podobe arén. V prvom režime musíte získať alebo ochrániť kľúčové dáta. Nepriatelia musia aktivovať a odpáliť niekoľko náloží a druhý tím sa im v tom snaží zabrániť, kým neuplynie čas. V ďalšom móde sa bojuje o tri kľúčové body. Keď ovládate väčšinu z nich, vaša loď nad arénou spôsobuje nepriateľskej masívne poškodenie. Víťazí tím, ktorý prvý zničí súperovu loď. Hutball je drsný šport, kde musíte umiestniť loptu do súperovej brány a povolené je akékoľvek násilie a zbrane. V arénach sú rôzne krátkodobé bonusy na zrýchlenie a pridanie života a pasce. Nie je fér, že momentálne hráči bojujú bez rozdielu levelov postáv. Aj keď sú atribúty dorovnané, v žiadnom prípade sa zručnosti hráča na desiatej úrovni nevyrovnajú protivníkovi na päťdesiatej. Odhliadnuc od toho sú PvP arény zábavné (ale očakávame, že pribudnú ďalšie), prinášajú bohaté skúsenosti a zvyšujú levely hrdinovej udatnosti, ktorú využijete na nákup PvP výstroje.
Inteligencia počítačových protivníkov neohromí. Keď bojujete s jednou skupinkou vojakov, druhá, ktorá stojí nablízku, si vás ani nevšimne, pokiaľ nespravíte neopatrný pohyb. Koncentrácia nepriateľov je však taká vysoká, že zriedka prejdete okolo bez toho, aby nezareagovali. V boji sa už súperi celkom slušne obracajú. Pri úmrtí v krajine sa smiete vzkriesiť sondou priamo na mieste. Potom ste niekoľko sekúnd chránení a môžete sa odplížiť do bezpečnej vzdialenosti od protivníkov. Každá postava má vlastný spôsob regenerácie zdravia mimo boja, či už je to meditácia, alebo koncentrovanie dát. Ak skonáte viac ráz za sebou, čas oživenia sa výrazne predĺži a je lepšie nechať sa oživiť pri najbližšom zdravotnom centre. Tam nájdete aj droida, ktorý predáva užitočné lekárničky a podporné doplnky. Pri použití liečiva môžete ďalšie užiť až po určitom časovom intervale. V skupine pomôžu schopnosti liečiteľa a padlých hráčov oživia po boji tí, čo prežili. Pri úmrtí sa poškodzuje výstroj a je je skvelé, že vám ju opraví ktorýkoľvek obchodník a je jedno, či predáva brnenia, alebo raketové moduly.
Postupne navštívite rôzne planéty s výrazne odlišnou kultúrou aj nepriateľmi. V pralese ulovíte kopu divej zveri a vojakov nepriateľskej frakcie. Z nablýskanej zóny v štýle Las Vegas a početnými droidmi sa dostanete do poloprázdnej, ale nebezpečnej púšte plnej banditov a odtiaľ do hôr so snehovou prikrývkou, kde sa stretnete s arogantnou šľachtou a domorodcami v podobe hmyzu. A je toho oveľa viac a všetko popretkávané úkladmi a nástrahami, plné zvratov, priateľov aj nepriateľov na život a na smrť. Dostanete sa aj do bezpečných zón, kde vás čakajú hlavne obchodníci a rôzne NPC postavy a boj len príležitostne vo vyhradených priestoroch. Mestá sú plné uličiek, obydlí a dekorácií. Rýchlejší presun či už v bojovej alebo bezpečnej oblasti zaručia aktivované zastávky taxíkov a vznášajúcich speederov, za ktoré zaplatíte nejaké drobné. Môžete použiť aj osobný teleport, ktorý vás prenesie na označené posty. Na dvadsiatej piatej úrovni si kúpite vlastný prepravný prostriedok, ktorý zrýchli pohyb krajinou o 90%. Potrebujete však ešte zaplatiť aj predražený kurz jazdenia.
Na nezaplatenie sú AI spoločníci, ktorí sprevádzajú hráčov nie len v boji. Prvého dostanete už na úvodnej planéte. Každé povolanie má vlastného „parťáka“, ktorý je niekedy viac, inokedy menej sympatický. Vždy vás však skvele dopĺňa v boji, najmä keď mu aktualizujete výbavu. Bojuje samostatne, ale môžete mu na lište zadať, aby aplikoval konkrétne schopnosti, ktoré ovláda. Spoločníci majú vlastnú osobnosť aj názory. Prejavujú sa najmä v úlohových dialógoch, kde často vyjadria súhlas alebo nesúhlas vašim rozhodnutím. Keď sa s vami stotožňujú, pribúdajú body náklonnosti, v opačnom prípade mierne ubúdajú. Aj keď vás spoločník nikdy neopustí, je lepšie, keď si vás obľúbi, vtedy podáva efektnejšie výkony. Nie vždy sa však dokážete zhodnúť v názoroch. Inkvizítorov hromtĺk Khem Val ocení aroganciu a krvilačnosť sithov a pohŕda vami, keď robíte ústupky. Naproti tomu agentova rebelka Kaliyo neznáša príkazy Impéria, cení si váš zmysel pre spravodlivosť, ale zradcom dopraje iba nekompromisnú smrť. Náklonnosť ale podľa potreby zvýšite vhodnými darčekmi.
Z času na čas si s vašimi partnermi podebatíte na lodi alebo v kantíne, kde sa aj zregenerujete, takže potom v boji dostanete viac skúseností. Spoločníci môžu byť s vami všade, okrem PvP arén a aktívny v boji smie byť len jeden. Využijete ich aj pri ťažbe a výrobe predmetov. Naučíte sa tri remeselné zručnosti a potom môžete partnerov posielať na samostatné misie alebo im prikážete niečo vyrobiť. Z misií prinášajú materiály, boxy s kreditmi, schémy, darčeky, prípadne iné veci. Zo surovín, ktoré sa dajú nájsť a vyťažiť aj priamo v krajine, môžu spoločníci vytvoriť brnenia, moduly, liečivá alebo zbrane, podľa svojho remesla. Prebytky predáte obchodníkom alebo iným hráčom a niektoré môžete aj rozobrať. Pri reverznom inžinierstve získate z predmetu prvotné materiály a občas sa naučíte novú schému na výrobu lepších vecí.
Na približne sedemnástej úrovni vám pribudne droid a hlavne dostanete vašu vlastnú loď. Takže už nebudete odkázaní na verejné transporty, ale poletíte, kam sa vám zachce. Keďže planéty sú však rozlíšené aj levelmi nepriateľov, väčšinou pocestujete tam, kam vás zavedie príbeh. Prípadne sa vrátite do známych miest, aby ste dokončili odložené questy. Cestovanie je jednoduché, stačí keď v útrobách lode, kde máte aj vlastný sklad a osobný hologram, zadáte na mostíku polohu letu a cieľovej planéty. Chaotické však môže byť hľadanie hangáru, správneho výťahu a prístupovej cesty, keď chcete odísť z planéty na vesmírnu základňu alebo naopak. Zvyknete si a neskôr to už nebude problém, ale aj tak sa presun k transportom dal vyriešiť aj praktickejšie. Na mostíku lode aj spustíte vesmírne misie. Jedná sa o arkádovú minihru, kde počas niekoľkých minút musíte zničiť určené ciele, prípadne chrániť daný objekt. Dráha letu je bohužiaľ automatická, takže len útočíte na nepriateľov a vyhýbate sa strelám a meteoritom. Nákupom doplnkov zlepšíte štíty, strely, pancier a pridáte navádzané rakety.
SWTOR obsahuje aj tituly, spoločenstvá a ďalšie tradičné súčasti a už sú naplánované nové prvky ako napríklad legacy systém. V hre nájdete aj nejaké chybičky a nedostatky, ale vývoj MMORPG je dlhodobý proces a oficiálnym spustením serverov nekončí, iba začína. Dôležité je, že hra je stabilná a na rozdiel od mnohých konkurenčných titulov nehrozí bežne nastupujúci stereotyp. SWTOR láka svojim obsahom, ale aj vizuálne. Nedá sa hovoriť o špičkovej grafike, ale výborný dizajn lokalít a množstvo objektov s dôrazom na detaily vytvára dokonalú atmosféru. Paradoxne hra na rovnakej zostave lepšie funguje pri vysokých nastaveniach a na nízkych hodnotách môžete mať drobné problémy. Veľa spravia aj rozhovory, ktoré sa prepínajú do individuálneho okna s pokročilou kamerou a rôznymi uhlami pohľadu. Navyše sú skutočne všetky dialógy nahovorené a rozhodne ich nie je málo. A nie len v kvalitnej angličtine, ale niekedy aj svojskom jazyku vybraných rás. A ak vaša postava začne nosiť komunikačný prístroj, ako napríklad agent, upraví sa aj hlas v rozhovoroch, takže znie, akoby ste komunikovali vysielačkou. Celé to dotvára veľmi kvalitná hudba.
Silný dôraz na príbeh, dialógy a morálne rozhodnutia bežne vídame v tradičných RPG, ale v MMORPG žánri sú skôr raritou. Preto má Star Wars: The Old Republic navrch. Navyše sa neobmedzuje len na zvyšovanie bojového a remeselného levelu, ale osobitne sa rozvíja aj vyspelosť v sociálnej a PvP sfére, ako aj úroveň temnej a svetlej strany. The Old Republic možno nie je najoriginálnejšia, ale rozhodne najvyspelejšia MMORPG súčasnosti. Spája v sebe to najlepšie z titulov pre jednotlivca s online univerzom. A v tom spočíva Sila s veľkým S, ktorá vás sprevádza Starou republikou.