WIPEOUT 2048 |
WIPEOUT 2048 |
DNA značky PlayStation je tvorená kľúčovými sériami, štart nového systému sa bez nich dnes už nezaobíde. Predstavujú nielen dlhoročný odkaz a prísľub nevídaného v spojení s familiárnym, ale demonštrujú aj výkonový potenciál. Bez nového systému neprežijú a na ten zase neprežije bez nich. Do špirály PlayStation je vtkaný aj WipEout, zásadné a z dizajnérskeho hľadiska dielo pulzujúce nadčasovosťou. Designers Republic pomohli Psygnosis (teraz Studio Liverpool) definovať značku PlayStation a povýšiť hranie na životný štýl. A teraz stojí na prahu výkonného handheldu, díva sa vpred, ale cestuje v čase späť.
WipEout 2048 je druhým dielom série, ktorý používa číselné označenie epochy, kde sa odohrávajú adrenalínové preteky futuristických klzákov. Predchádza všetky časti (vrátane legendárnej 2097) a kladie základy športu, ktorý technológiami evolvoval z formule 1. Krok späť je barličkou využitou pre rôzne skratky a vysvetľuje aj obsahový dlh hneď po prvom spustení. WipEout 2048 si zachováva neuveriteľne čistú prezentáciu. Esteticky má veľmi blízko k odvážnemu vizuálu spred 16 rokov. Spolieha sa prevažne na ikonky vyjadrujúce informácie o zvolenej rýchlostnej triede, type klzáka, cez počet kôl, herný režim či povolené zbrane.
Čistota spravila vietor aj v ponuke, minimalizmus zamietol s medailami a nahradil ich dvojicou odmien. Buď daný pretek zvládnete (Pass) alebo ho splnením vyšších nárokov zaklincujete (Elite Pass). Herné režimy sú len štyri, jazdí sa tradičný race so zbraňami, Time Trial, hypnotický Zone a potom ekvivalent Eliminatoru z Pulse a Fury, tu nazvaný prosto Combat. Ciele sa nezmenili, jazdí sa na čas, na prvú pozíciu a v Combat na body, ktoré akumulujete používaním zbraní, zostreľovaním súperov a poškodzovaním lodí.
Hlavná ponuka tvorená obrovskou plochou zloženou z úlikov reprezentujúc disciplíny ukrýva aj skryté módy ako špeciálne challenge pre prototypy, ktoré musíte z plochy vytlačiť zadným dotykovým panelom, a potom klasickejšie Speed Lap pre učenie sa tratí a lietanie dokola s cieľom dosiahnuť čo najlepší čas. Studio Liverpool si v upratovacom rauši povedali, že lojalita voči stajniam je príliš zložitá a tak sa jej zbavili. Levelovanie je teraz integrované naprieč všetkými módmi aj multiplayerom do jedného profilu. Neodomykáte si však žiadne skiny pre lode, témy ani nové typy HUDu, len nové klzáky. A tie sú po novom delené do tried.
Vo WipEout 2048 si meria sily iba päť stajní (AG Systems, Auricom, Feisar, Piranha a Quirex), čo je škandalózne málo, ale ich diverzita je zaručená štyrmi typmi v každej z nich. Jeden model je stavaný na rýchlosť, ďalší zase na boj s lepšími štítmi a bohatším zbraňovým arzenálom, tretí je niečom medzitým a štvrtý je experimentálny prototyp, ktorý je poháňaný palivom zo zrýchlovačov. Jeho rýchlosť je tak premenlivá a závislá od toho, ako dobre poznáte trate.
Myšlienka o obsahovo chudobnejšom príbuznom s rezervami pre DLC je rozdupaná výdržou a vybalansovanou hrateľnosťou so stúpajúcou obtiažnosťou. Vo WipEout 2048 neexistujú žiadne stupne náročnosti, hra vás nebude odmeňovať na základe toho, či máte gule pretekať s tými najťažšími súpermi alebo vám podľa koeficientu vyráta, koľko EXPov dostanete. Buď na to máte alebo nie. Trate sú po novom posiate skratkami, tajnými cestičkami a pasážami, ktoré sú nedosiahnuteľné v najpomalších rýchlostných triedach. Vymeňte ale stroj a zrazu zisťujete, že vďaka skratkám sa trate drasticky menia, pričom platí, že tá najjasnejšia nikdy nevedie k víťazstvu.
Poznať trate sa oplatí, či triky odpozorujete od iných hráčov online alebo narazíte na ne sami, znalosť zákrut vám pomáha dosiahnuť tých najrýchlejších časov a pochopiteľne jazdiť čisto. Dôležité je vedieť, kde sa nachádza zrýchlovač, kedy použiť vzduchové brzdy, kedy zvoliť skratku a kedy voliť defenzívu. Po novom sú power-upy na trati delené na útočné a obranné. Prideľované sú opäť na základe aktuálnej pozície, ale nemôžete sa spoliehať, že na chvoste dostanete vždy ničivú vlnu Quake. Rýchle lode ju napríklad nemôžu aktivovať a ani zhadzovať ťažké bomby, ktoré sú doménou bojových klzákov.
Pri hraní tak musíte rátať s mnohými premennými, a až keď nájdete ideálnu stopu, môžete ísť na istotu. To vám však v multiplayeri nebude nič platné. Dynamicky sa meniace úlohy vás donútia často meniť taktiku. WipEout 2048 totiž nemá tradičnú lobby, nevyberáte si mód, aký chcete hrať, v akej rýchlostnej triede budete pretekať ani to, na akej trati. Vlastne hra má neštandardnú online časť. Všetko je už predpripravené, čaká sa len na účastníkov. Online kampaň tak pôsobí ako tradičná sólo hra, ale namiesto AI jazdíte proti osmičke živých hráčov.
Je bohatšia, zábavnejšia a nepredvídateľná. Preteky majú svoje podmienky, ktoré musíte pre ich absolvovanie splniť. Niekde sa stačí len zúčastniť, inde zase neskončiť posledný, ale čím ste ďalej (kampaň má 20 fáz), tým sú úlohy náročnejšie. Musíte zasiahnuť zbraňou akéhokoľvek súpera, neskôr zasiahnuť vybraného alebo rovno dvoch a pod. WipEout 2048 nedovoľuje založiť vlastný pretek a to ani v Ad-hocu, čo je jeden z najväčších nedostatkov. Ten druhý ovplyvňuje celkový výkon hry, všade čakáte. Loadingy od legendárnych ModNation Racers sú natiahnuté tak, že máte kolo odjazdené skôr ako sa daný pretek načítal! Čakanie je veľmi nepríjemné aj online, okrem loadingu trate sa navyše synchronizujú aj hry. WipEout 2048 nie je úplne ideálnou hrou na dochádzanie do práce či školy, pretože hrozí, že skôr vystúpite, ako niekoho zostrelíte raketou.
Loadingy sú na druhej strane vyšperkované informáciami a rebríčkami s najlepšími časmi, ktoré si môžete prepínať a prezerať. Veľmi milým doplnkom je snímanie tváre kamerou pred začatím preteku online. Ak skončíte medzi troma najlepšími, pri mene sa objaví vaša fotka a uvidia ju aj súperi, ak ich zostrelíte. A ak si veríte, môžete im ukázať aj prst. Unikátnou vlastnosťou WipEout 2048 je cross platform play, čo je nie je nič iné, ako hranie na jednom serveri spolu s PS3 majiteľmi WipEout HD a Fury. Iba takto sa môžete dostať k tratiam, ktoré v základnej ponuke nie sú, takisto aj k lodiam a potom aj k vytváraniu vlastných pretekov. Špecialitou je takisto aj zdieľanie Ghostov v podobe darčekov cez Near.
Napadá ma tisíc vecí, ktoré mi vo WipEout 2048 chýbajú, ale žiadna z nich nemá vplyv na dôverne známu hrateľnosť a vynikajúci pocit z rýchlosti, akú dosahujete pri prelomení Mach 1 v Zone. WipEout sa nemení, stále sa výborne hrá, vyvoláva kinetózu aj závrat, keď sa budete rútiť strmhlav na rozostavanej trati Sol, ktorá nemá žiadne mantinely, chýbajú jej celé časti a visí kilometer nad zemou. WipEout 2048 si vytvára vlastnú kategóriu a je výborné, že Studio Liverpool nemláti prázdnu slamu, ale prakticky od HD verzie neustále experimentuje, čím sa mení aj atmosféra pretekov.
U WipEout 2048 platí do bodky „menej je niekedy viac“, nie je to však obsahom, ale minimalizmom, ktorý všetky rušivé elementy odstraňuje z cesty a dáva priestor tomu, na čo bol bol WipEout v prvom rade postavený, adrenalínovým pretekom s riadenými strelami, ktoré vás ohúria tou najluxusnejšou grafikou, akú si môžete na Vite dovoliť.
RECENZIE HRÁČOV |
PS Vita
Vývoj: SCEE / SONY Czech / Studio Liverpool Štýl: Racing Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|