SOUND SHAPES |
SOUND SHAPES |
Dve najvyššie hodnotené a kritikmi vrelo odporúčané hry pre PS Vita nie sú od Sony. Nepatria ani medzi tie, ktoré demonštrujú výkonový potenciál handheldu s 5” displejom. Ide o dvojicu nenápadných, vysoko hrateľných hier, ktorých spája prostredie Toronta. Vznikli v dielňach nadšencov a je to na nich poznať. Cítiť z nich cítiť radosť, v žiadnom prípade nie hranice vykalkulované požiadavkami trhu a to aj v prípade, že v tej druhej sa to hemží takými menami ako Deadmau5 alebo Beck.
Zatiaľ čo Tales from Space: Mutant Blob Attack je čistou hopsačkou s postupne meniacimi sa ovládacími schémami, pretože to Vita umožňuje, Sound Shapes je hudobným experimentom, ktorý dopláca na minimalizmus. Spája hudobný editor s levelmi, ktoré môžete v ňom pomerne rýchlo vytvoriť, pričom sa sústreďuje na hudobný aspekt. Sú v takej symbióze, že jeden bez druhého by nemohli existovať.
V Sound Shapes buď hráte, konzumujete alebo skladáte. Ale ani jedna činnosť nedosahuje komfortu LittleBigPlanet, z ktorej bola požičaná schéma tvorby, zdieľania a hrania levelov tvorených užívateľmi po celom svete (Create, Share and Play). Hra moderuje obsah na základe počtu srdiečok (= Like), po prihlásení sa na úvodnej obrazovke objavujú tie najjednoduchšie výtvory s najznámejšími menami - Super Mario, Zelda a iné. Nehovoriac o tom, že mnohé boli vytvorené len pre to, aby replikovali zvučky či hlavnú tému televíznych seriálov, iných hier alebo skladieb.
Inými slovami, žiadna pôvodná tvorba, ale sprosté kopírovanie a plagiáty. Krivdil by som však samotným tvorcom. Queasy Games zásobujú hru novými výtvormi, niekto dokonca prepracoval celú hru Shadow of the Colossus, a nové levely skladá aj Shuhei Yoshida, prezident Worldwide Studios. Hravý koncept a skutočnosť, že zlepiť level je otázkou pár minút, láka pod falošným pozlátkom sólo kampane zloženej z piatich úrovní zasvätených vždy jednému umelcovi. A keďže sme v hudobnej hre, majú podobu LP platne, každá s iným počtom trackov - levelov.
Pod nahrávky sa podpísali Jonathan Mak a Shaw-Han Liem (Queasy Games), Jim Guthrie, Deadmau5 a Beck, ktorému sa dostalo nevídanej pozornosti. Hudba spojená s dizajnom Pyramid Attack rozkvitli do podoby, kedy máte pocit, že ste sa stali súčasťou muziky, ktorá je navyše interaktívna. Refrén Move a Little s dokonalým súladom zvukov a elementov grafiky predčia všetko ostatné, na čo v Sound Shapes narazíte. Sample deformujú plošinky a tie sa prispôsobujú toku hudby. Plávajú, otáčajú sa, naťahujú, ubližujú. Krása.
V Sound Shapes má všetko svoj charakteristický zvuk a zbieraním nôt rozosiatych po obrazovkách lepíte vrstva po vrstve skladbu, až kým nezaznie v plnej sile a level sa nerozožiari nástrojmi reprezentovanými rôznymi elementami a vu metrami. V Sound Shapes ovládate malú guličku, ktorá sa dokáže prilepiť k povrchom a skákať. Princíp hry nie je ťažký, ale strávenie audiovizuálu už áno. Obávam sa, že po dohraní stratí vašu pozornosť. A netrvá to dlho. Nanajvýš dve hodiny.
Po dohraní sa odomykajú dva nové módy Beat School a Death Mode, čo sú jediné miesta, kde získate trofeje. Prvý je zameraný na reprodukciu melódie a zvukov v editore a ten druhý vás vytočí do žerava. Death Mode je B-stranou platní, vyberá najťažšie pasáže z levelov a mení ich v časovo obmedzené výzvy, počas ktorých máte nazbierať vybraný počet nôt. Na tom by niť nebolo, keby sa noty neobjavovali náhodne a úspech nebol postavený len na šťastí. Obtiažnosť narastá exponenciálne, počet smrtí je vyšší ako v Spelunky a hrozí, že Vite zakrútite krkom, pretože tamtá žeravá plocha, tamten laser...
Všetko v Sound Shapes podlieha minimalizmu, čo sa vylučuje s funkčnou sadou. Nemá filtre na triedenie vytvorených levelov, môžete ich vyhľadávať iba podľa názvu, levely sa nedajú stiahnuť na kartu. Musíte byť neustále online, čo bolo v prvých dňoch takmer nemožné. Teraz je to už v poriadku, i keď načítavanie a listovanie medzi novými prírastkami chvíľu trvá a počas hrania sa môže objaviť jemný lag. Hra v každom leveli eviduje najrýchlejší čas v rebríčkoch, umožňuje uložiť hru na cloud, odkiaľ sa dá zase nahrať napríklad na PS3, a sledovať aktivity priateľov.
Sound Shapes má nepochybne artovú formu, s ktorou sa nie je ľahké identifikovať. Mieri vysoko, ale skôr než sa tam dostane, je koniec. Zostanú vám iba spomienky na najlepšie levely s hudbou od Becka a kopec užívateľmi vytvorených levelov, ktoré sa v aktuálnej podobe takej kvalite ani zďaleka nepribližujú. Queasy Games by mali kopnúť do vrtule a rýchlo začať chŕliť DLC.
RECENZIE HRÁČOV |
PS3
PS Vita Vývoj: SCEE / SONY Czech / Queasy Games Štýl: Arkáda Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|