JAGGED ALLIANCE: CROSSFIRE |
JAGGED ALLIANCE: CROSSFIRE |
Pokus oprášiť klasiku Jagged Alliance, nebol veľmi úspešný. Hra sa vrátila späť do akcie v nevalnej forme, ale napriek tomu tu máme aj expanziu, v ktorej sa autori pokúšajú o reparát. Bodovanie v hlavičke recenzie sotva zakryjeme, takže vám je jasné, že ani s Crossfire netrafili do čierneho. Ale možno sa aspoň zúčastníte pitvy hry, v ktorej sa pokúsime zodpovedať otázku „Kde udělali soudruzi z NDR chybu“.
Ostrov Arulco je oslobodený a zlá diktátorka kaput, ale podobných ostrovov je na svete niekoľko a boj s neprávosťou nikdy nekončí. A tak po prosbe veľvyslanca Behnama Atiqullaha opäť otvoríte notebook s adresárom žoldnierov, ktorých tentoraz pošlete vyčistiť krajinu Khanpaa. Postup v expanzii je prakticky identický ako v Back in Action. Pomocou najatých ostrostrelcov musíte postupne vytrhnúť z rúk okupantov prístav, mesto, elektráreň, chrám a ďalšie lokality na ostrove a priniesť krajine demokraciu. Celé to potrvá približne 15 hodín a tvorcom slúži ku cti, že datadisk je samostatne funkčný a nepotrebuje inštaláciu pôvodnej hry.
Ponuka borcov sa rozrástla o desať nových tvári, ale v úvode vám peniaze sotva vystačia na jedného slušného alebo dvoch menej zdatných zabijakov. Pri normálnej obtiažnosti je jednotlivec s presnou muškou a medicínskymi znalosťami schopný oslobodiť polovicu ostrova. Potom už je vhodné rozšíriť tím, pretože nepriatelia sú presnejší a zákernejší. Žoldnierov presúvate v tímoch a lokality získate po eliminovaní nepriateľov. Zelené vlajočky v teréne označia, že miesto je v bezpečí a môžete počítať s vyšším pravidelným príjmom. Miestnym stačí porozdávať zbrane po nebohých a automaticky sa stanú členmi milície. Budú chrániť oblasť, aj keď v nej práve nie sú vaši muži. Agresorov však spravidla prichádza viac a lepšie vyzbrojených, takže domobrana zlyháva a niektoré lokality musíte opakovane vybojovať.
Boje opäť prebiehajú v reálnom čase s možnosťou každému žoldnierovi naplánovať postup po zapauzovaní v systéme plan & go. Úspech v boji určujú parametre postáv, výzbroj a koordinácia pri postupe. Žoldnieri majú možnosť liečiť pomocou lekárničiek, opravovať poškodené zbrane, klásť nálože, ktoré môžu zničiť (predurčenú) stenu budovy. Protivníci sú teraz o niečo viac prefíkaní. Aj keď stále od nich nemôžete čakať komplexný postup, niekedy vás zaskočia, keď vás obídu alebo náhle vyrazia z úkrytu s mačetou v ruke. Opäť platí, že keď pribehnú blízko k žoldnierovi, ten nemôže strieľať a spravidla sa bráni pažbou pušky.
Postup spestrujú nepovinné úlohy od obyvateľov, tu treba preskúmať chrám a zistiť, čo sa stalo s mníchmi, tam nájsť stratené dieťa, vyzdvihnúť debny s tovarom alebo oslobodiť zajatcov. Každý cent je dobrý na najatie nových žoldnierov alebo nákup výzbroje v obchode či priamo v teréne od miestnych obchodníkov. Pri jednaní s obchodníkmi môžete predať nie len veci z osobného inventára, ale aj všetky predmety a pozostatky z oslobodeného sektoru, ktoré sa pri predaji (a vyzbrojovaní milície) zobrazia v samostatnom okne.
V Crossfire inak nenájdete žiadne výrazné novinky, čo by ani veľmi nevadilo, keby tvorcovia odstránili nedostatky z pôvodnej hry. Bugov síce ubudlo, ale expanzia si prenáša takmer všetky neduhy z Back in Action, či už hovoríme o veľmi úbohom užívateľskom rozhraní a dizajne, nešikovnosti postáv v určitých bojových situáciách a orezaných taktických prvkoch. Zachádzať do podobností by bolo opakovaním faktov z recenzie pôvodnej hry. Stačí teda povedať, že expanzia pridala nové lokality, ostrov s identickým postupom ako pri dobýjaní Arulca a niekoľko žoldnierov, ktorých bolo už doteraz dostatok, takže je úplne jedno, či nejakí pribudli alebo nie.
Keby aspoň bolo možné vytvoriť si vlastnú postavu. Ale aj tejto možnosti, ktorá bola v klasickej predlohe, sa fanúšikovia v inovovanej verzii Jagged Alliance zjavne domáhali márne. Vývojári vôbec nebrali do úvahy výčitky a požiadavky hráčov po uvedení Back in Action a podobným spôsobom deprimujú taktikychtivých zákazníkov aj v datadisku. Určite by stála za úvahu napríklad aj jazda na vozidlách, ktoré v hre len tak stoja. Minimálne pri presune do nových lokalít ako tomu bolo vo Fallout 2. Zaujímavá by bola aj možnosť priamo počas boja rozdávať zbrane domorodcom, ktorí by sa potom zapojili do prestrelky. Skrátka priestor pre nové prvky v hre je, len vývojárom sa nechce.
Hrali ste Jagged Alliance: Back in Action a boli ste sklamaní? Budete aj teraz, takže radšej nekupujte. Nemali ste tú česť, ale chcete dať Crossfire šancu? Ak sa uskromníte a nebudete žiadať priveľa, dočkáte sa obstojnej zábavy. V každom prípade na klasiku z minulosti zďaleka nemá ani novodobý remake ani jeho kozmeticky vylepšená nadstavba.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Kalypso / bitComposer Games Štýl: Stratégia / Taktická
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|