GUILD WARS 2 |
GUILD WARS 2 |
Vytvoriť kvalitnú MMO, ktorá sa presadí v čoraz početnejšej konkurencii, nie je jednoduché. Aj keď sa jedná o pokračovanie úspešného titulu, ktorý si v minulosti urobil dobré meno. V takomto prípade je to dokonca náročnejšie, pretože hráči majú veľké očakávania, ktoré môžu byť prehnané a nemusia sa splniť. Guild Wars 2 sa však nemá dôvod obávať sklamaných fanúšikov, jedine preplnených serverov a hackerov.
Pôvodná hra Guild Wars oslovila duálnym povolaním so zaujímavými kombináciami zručností a okrem kúpy balenia s hrou nevyžadovala žiadne ďalšie poplatky. Dvojka úplne prekopala zaužívaný systém a vytvorila celkom nový a v každom smere dokonalejší. Popri tom si však zachovala neplatený režim s jednorazovou počiatočnou investíciou. Je pravda, že v hre je možné získať aj špecialitky v Black Lion Trading Company, kde sa platí drahokamami za reálnu menu, nie su to však žiadne zásadné veci, bez ktorých by ste sa nezaobišli. Tvorcovia odviedli poriadny kus práce a vytvorili naozaj modernú a pokrokovú MMORPG, ktorá rozhodne patrí medzi elitu.
Už pri vytváraní svojho hrdinu si uvedomíte, že sa stávate súčasťou inej MMORPG, na aké ste zvyknutí. Päť rás s rozdielnym vzhľadom, parametrami a úvodným mestom síce neprekvapí a aj osem dostupných povolaní má tradičnú zostavu. Warrior, thief či elementalista nie sú nič neobvyklé, nekromant je azda v každej fantasy hre. Mierne vytŕča snáď len inžinier, technický typ stavajúci bojové veže, ktorý v tomto univerze zdanlivo pôsobí ako outsider. Ale len naoko. V skutočnosti veľmi dobre zapadne medzi magické postavy. Už preto, že Guild Wars 2 sa nedrží len mečov a lukov, ale bez okolkov rozširuje všeobecnú výzbroj o pištole a výbušniny. Ďalšie kroky pri tvorbe postavy sú už zaujímavejšie. Definujú, či sa hrdina v rozhovoroch správa láskavo, pôsobí hrozivo alebo presvedčí svojou ušľachtilosťou, upravujú vlastnosti a predurčia jeho hlavné poslanie výberom z troch primárnych cieľov. Hľadanie posvätného zvera, pomsta, pátranie po magickom artefakte alebo iný cieľ je potom zviazaný s osudom postavy a primárnymi úlohami počas postupu.
Základy hry rýchlo dostanete do krvi pri plnení prvých úloh pre domorodcov v úvodnej zóne. Dôležité pozície na mape vám ukáže a opíše ochotný skaut. Potom sa budete potulovať po krajine plnej nástrah, protivníkov, priateľov a symbolov, ktoré označujú kľúčové prvky, na ktoré by ste sa mali zamerať. Srdiečka znamenajú úlohy, prázdne sú nesplnené, plné dokončené. Zaujímavosťou je, že pre začatie bežnej úlohy spravidla nemusíte nikoho osloviť. Výnimkou sú nie až tak ojedinelé zadania, kde vás oslovený dočasne premení na nejaké zviera, v ktorého koži sa potom pohybujete. Keď sa ocitnete v blízkosti zadávateľa úlohy, automaticky sa vám na obrazovke ukáže quest aj s popisom, čo treba vykonať. Keď sa príliš vzdialite, zadanie zmizne a pri návrate môžete pokračovať tam, kde ste prestali. Úlohy často obsahujú niekoľko možností, ako ich splniť. Málokedy sú žiadané presné počty vecí, čo treba priniesť alebo kreatúr, ktoré treba zabiť. Rozhodujúce je vykonať dostatok ľubovoľných činov, ktoré naplnia celú mierku úlohy, a tá sa potom považuje za dokončenú. Rybárovi napríklad môžete pomôcť opravou sietí a pascí, zachránením utopencov a zabíjaním vodných agresorov. Môžete robiť všetko uvedené alebo hoci výlučne opravovať siete, alebo len zabíjať. Okrem toho v zadaniach sprevádzate a chránite vybrané postavy, aktivujete alebo opravujete zariadenia, oslobodzujete zajatcov, odhaľujete skrytých špiónov, zastavujete nepriateľskú kolónu a mnoho ďalšieho. Náplň je pomerne pestrá a rôznorodá.
Praktickou možnosťou je zapojenie sa do eventov, čo prebiehajú v okolí a do ktorých sa môžu pridať všetci hráči, aj keď nie sú zlúčení v skupinách. Keď sa nešťastnému golemovi rozutekajú experimentálne zvieratá, hociktorý hráč môže loviť a nosiť výťažky naspäť plecháčovi. Po zavŕšení eventu dostane každý, čo aspoň trochu pomohol, skúsenosti, karmu a trochu peňazí. Koľko, to závisí od aktivity hráča, ktorá je vyjadrená bronzovou, striebornou alebo zlatou medailou. Eventy sú niekedy náhodné, inokedy sa jedná o vybrané úlohy iných hráčov, s ktorými im môžete pomôcť. Obvykle sú to výzvy označené na mape modrou šípkou, za splnenie ktorých zinkasujete bod na vývoj individuálnych schopností zvaných slot skills. K tým sa však ešte vrátime. Osobitnú rolu zohrávajú príbehové úlohy, ktoré vás neraz zavedú do izolovaných instantných zón menších rozmerov. Sprevádzajú ich dialógy, pri ktorých sa na obrazovke zobrazia kontúry zväčšených postáv so sprievodným textom a komplexnejšie misie, vedúce k ďalším krokom príbehu.
Na mape sa vyskytujú aj waypointy vo forme vyplneného kosoštvorca, ktorých aktiváciou hráči získavajú skúsenosti a hlavne možnosť kedykoľvek sa k nim teleportovať z ľubovoľnej pozície vo svete. Platí sa malý poplatok, ale rýchly transport zjednoduší presun do objavených lokalít a je užitočný aj pre pohodlný návrat napríklad z bludiska. Zrejme práve kvôli takto nenáročnému rýchlo transportu v hre (zatiaľ) nie sú žiadne pojazdné zvieratá a niektorým hráčom budú mounty určite chýbať. Symbol štvorčeka zase označuje miesta, kde sa oplatí nakuknúť kvôli skúsenostiam aj atraktívnemu okoliu. Dva trojuholníky cez seba sú bádateľskou úlohou. Označujú polohy rozhľadní, na ktoré je problematické sa dostať, pretože sú v nedostupnej pozícii, kam treba preskákať po hubách, skalách, lavičkách či plošinách. Po splnení, aktivovaní a návšteve všetkých úloh, waypointov a rozhľadní v zóne hráči obdržia bohatý bonus za prebádanie teritória. Extra skúsenosti a unikátne predmety sa rozhodne hodia a hráč má inšpiráciu pri napredovaní.
Takmer všetky MMORPG majú zhodný problém pri prechádzaní miest s kreatúrami a úlohami na výrazne nižšej úrovni, ako je level hráča. Podstatne slabší nepriatelia často iba zdržujú, hoci nemajú šancu ublížiť, v lepšom prípade prestanú útočiť. Úlohy prestávajú byť významné, lebo prinášajú len smeti a mizivé skúsenosti. Guild Wars 2 má veľmi praktické riešenie, vďaka ktorému sú nízkoúrovňové prvky stále atraktívne a má zmysel sa nimi zaoberať. Level hrdinu sa totiž automaticky zníži a prispôsobí lokalite, v ktorej sa práve pohybuje a to tak, aby boli nepriatelia rovnocennými protivníkmi a úlohy vyžadovali patričné úsilie. Všetky nadobudnuté schopnosti zostávajú, len sa dočasne zmenšuje ich efekt a znížia atribúty. Odmeny za boj a plnenie zadaní sú potom primerane zohľadnené. Takže napríklad aj hráčovi na tridsiatej úrovni sa oplatí splniť quest na úrovni 10.
Hoci sú povolania v hre dosť tradičné, systém boja je originálny a veľmi dômyselný. Hrdinovia používajú rôzne zbrane, ku ktorým sa viažu sety schopností a útokov. Aj keď viaceré povolania môžu využiť rovnaké zbrane, príslušné útoky sa líšia podľa profesie. Iluzionista bojuje s mečom úplne inak ako warrior a zlodej použije pištoľ odlišným spôsobom, ako ranger. Zbrane môžu byť jednoručné a obojručné. Obojručné majú priradených päť schopností. Jednoručné sú primárne s tromi schopnosťami alebo sekundárne s dvomi. Niekedy sa dá tá istá zbraň použiť v jednej aj druhej ruke, inokedy nie. Napríklad fakľa je vždy len sekundárna, ale meč môže byť hlavnou aj doplnkovou zbraňou a podľa toho má tri útoky alebo dva celkom iné. Na počiatku boja s novou zbraňou má hráč len základný útok a častým používaním sa natrvalo sprístupnia aj ostatné útoky a schopnosti predmetu. Na mierne pokročilej úrovni si hráč dokáže prepínať dva sety zbraní, čo teda predstavuje desať schopností. Okrem toho sa útoky kombinujú s bojovými vlastnosťami povolania. Zatiaľ čo zlodejova podpora v boji vychádza z iniciatívy, bojovník kumuluje adrenalín a iluzionista manipuluje s klonmi.
Okrem obvyklých sa dajú používať aj krátkodobé zbrane a predmety, ktoré zdvihnete zo zeme. Môže to byť fľaša, sadenica, kameň, palica, nálož alebo iná vec, ktorá potom dočasne nahradí vašu výzbroj a má tiež pár vlastných priradených schopností. Sú to rôzne formy útokov, ale občas aj nebojové prvky napríklad možnosť opravovať alebo vykopať jamu. A to stále nie je všetko. Po vstupe do vody sa výzbroj automaticky prepne na harpúnu alebo trojzubec a tie majú opäť svoje vlastné útoky a spôsob použitia. Podvodný svet poskytuje plnohodnotný zážitok ako putovanie na súši. Postavy sa neutopia, lebo majú potápacie masky a v hlbinách nájdete podmorské sídla, questy aj protivníkov.
Zatiaľ bola reč len o zbraniach a základných schopnostiach hrdinu. Váš borec toho však má v talóne oveľa viac. Počas progresu si postupne odomknete päť extra slotov, do ktorých môžete umiestniť individuálne schopnosti vašej profesie takzvané slot skills. Jedná sa o utility rozdelené do niekoľkých stupňov, z ktorých si postupne vyberáte, o čo máte záujem. Na sprístupnenie potrebujete body získané pri postupe na vyššiu úroveň a z už spomínaných výziev na mape. Hrdina tak dostane nové útoky, možnosť vyvolávať pomocníkov, chytiť súpera do lasa alebo pridať nejaké bonusy, samozrejme v závislosti od povolania.
Slot skills majú aj kategóriu liečebných prvkov. V Guild Wars 2 totiž nie je tradičný liečiteľ a každý sa počas boja dokáže doliečovať sám. Po boji sa rany hoja automaticky. Dokonca hocikto môže oživovať akéhokoľvek padlého hráča, ale aj AI spojencov, ktorí padli v boji. Stačí prísť k nebohému a niekoľko sekúnd ho kriesiť. Procesu úmrtia však ešte predchádza boj o život, čo znamená, že ak vás nepriateľ porazí, ešte stále máte šancu prežiť. Je to stav, kedy už ležíte a nemôžete sa pohnúť, ale dokážete zosielať zúfalé útoky a volať o pomoc, kým sa vám neminie zvyšok životnej energie. Ak útočníka porazíte, znovu precitnete, ak nie, oživí vás len iný hráč alebo povstanete pri vybranom waypointe. Hrdinovia rozvíjajú aj svoje črty, na ktoré treba osobitné body, ktoré prihadzujete do niekoľkých kategórií. V každej je séria bežných a premenlivých hlavných čŕt, ktoré zdokonaľujú vaše bojové schopnosti a popri tom aj atribúty postavy, ako je počet životov, či presnosť zásahu. Kým dosiahnete úctyhodný level 80, podstatne sa vďaka nim zlepšíte.
V inventári hrdinu vidíte používanú výstroj a prebytky, ktoré sa ukladajú v batohoch. Lepšie kúsky výbavy umožňujú vylepšenie vložením vzácnych kameňov a doplnkov. Veci môžete predávať NPC obchodníkom alebo využijete obchodné centrum a dopyt a ponuku iných hráčov. Dajú sa aj rozkladať a získate tak suroviny na výrobu nových vecí. Ďalšie výrobné materiály ako je ruda, rastliny a drevo, vykopete, zožnete a zotnete v krajine, ak máte dosť príslušných nástrojov. Pri ťažbe neraz natrafíte na vzácne suroviny. Ložisko po použití nezmizne a naďalej poskytuje suroviny ďalším hráčom. Môžete sa naučiť dve remeslá, ktoré v prípade potreby nahradíte inými. Je užitočné vyrobiť si vlastné brnenie, niečo uvariť, ušiť vak s väčším priestorom alebo ukuť prstene. Výroba je jednoduchá, stačí mať suroviny a vybrať produkt zo známych receptúr. Pokročilejšie recepty kúpite od obchodníkov, ale zvyčajne nie za peniaze, ale karmu. Je dobré aj samostatne experimentovať. V takom prípade náhodne skombinujete tri-štyri suroviny a možno vyrobíte niečo unikátne. A opakovane to vyhotovíte podľa novozískaného receptu.
V krajine si hráči predovšetkým vypomáhajú, k čomu ich inšpirujú eventy bez obmedzení hrdinov a oživovanie padlých každou postavou. Samozrejme sú aj guildy. No nezabudlo sa ani na vzájomné potýčky, ktoré sa odohrávajú na osobitných mapách, v hmlách. Máp zatiaľ nie je veľa, ale na začiatok je ponuka dobrá a určite sa rozšíri. PvP zdatnosť definuje pribúdajúca sláva a príslušné levely. Chuťovkou v boji je nemilosrdné zakončenie raneného protihráča na zemi finálnym úderom. Menšie PvP boje dopĺňajú masívnejšie vzájomné boje svetov, kde proti sebe stoja hráči z troch rôznych serverov. V kontinuálnej bitke je najdôležitejšie obsadzovanie a udržanie kľúčových pozícií v rozľahlej krajine. Vo vojne svetov sa bojuje o tábory, veže a pevnosť a obsahujú aj AI strážcov, zásobovacie karavány a obliehacie zbrane. Hráči majú dorovnané levely na úroveň 80, aby boli rovnocenní a popri bojoch môžu aj zobrať zásoby a opravovať poškodené štruktúry.
Grafiku môžeme len chváliť. Je moderná, má svoj osobitý štýl najmä v príbehových dialógoch a hru bez problémov zvládne štandardná zostava. Lokality sú rôznorodé s rozličným povrchom a atraktívnymi objektmi v krajine, ako sú monumentálne stavby a sochy, bludiská s ťažobnými zariadeniami, hory, vodopády, hrádze, pevnosti ruiny, ale aj futuristické sídla so steampunkovým nádychom. Bojuje sa v tropickej horúčave s palmami, na drsnom zasneženom severe, aj pod hladinou, kde tiež nájdete plnohodnotný svet s osobitou štruktúrou. Počítačoví nepriatelia a neutrálne postavy majú priemernú inteligenciu a občas sa aj vzájomne pobijú. NPC jednajú vcelku rozumne a nezasekávajú sa ani v náročnejšom teréne, napríklad keď ich chránite na ceste, kde niečo prenášajú alebo majú ukradnúť. Domovské mesto, odlišné pre každú rasu, je skutočne rozľahlé. Pohybuje sa tam kopa obyvateľov, niekedy má viacero podlaží a potrvá dlho, kým ho celé pochodíte. Kvôli rozsiahlosti však, aj napriek praktickej mape, chvíľami poblúdite, najmä pri hľadaní príbehových postáv zašitých na menej frekventovaných miestach. V boji zaujmú rôzne efekty, výrazné najmä pri ohnivých efektoch elementalistu, ale vydarené aj pri iných postavách a situáciách. Po vyplávaní z vody ešte na obrazovke vidíte efektné stekajúce kvapôčky. Hudba a ozvučenie sú vydarené, hlavné dialógy nahovorené kompletne, bežné majú spravidla nadabovaný aspoň príhovor.
Pri prvotnom nápore hráčov sa objavili výzvy a varovania tvorcov ohľadne hackerov a plných serverov. Situácia však zďaleka nie je taká strašidelná ako by sa zdalo. Jediný problém, ktorý som zaznamenal, sa týkal zabezpečenia pri prihlásení. Potvrdenie nalogovania zaslaným mailom sa však vyriešilo v priebehu niekoľkých hodín. Hackeri sa snažia k hráčom dostať prostredníctvom údajov s adresami a totožnými heslami z iných MMORPG, takže je vhodné použiť odlišné heslo, v ideálnom prípade aj adresu. Po úspešnom nalogovaní sa už na server dostanete úplne v pohode a bez čakania. Preplnené lokality tvorcovia riešia vsunutím plnohodnotných náhradných serverov, z ktorých sa pri odľahčení presuniete späť na domovské, pričom to nijako nenaruší váš postup a chod hry.
Guild Wars 2 sa vymyká bežným štandardom a to môže niektorých staromódnych hráčov trochu znervózňovať. Najviac negatívnych rečí budú mať niektorí fanúšikovia World of Warcraft, ktorí nedokážu priznať, že nová MMORPG skrátka má navrch. Samozrejme, nie všetko v hre je ideálne, ale nepamätám si MMORPG, ktorá by pri svojom štarte ponúkla taký komfort, bohatý obsah, inovácie, ale aj stabilitu, ako Guild Wars 2.
Nemusí sa vám páčiť bez výhrad, no faktom zostáva, že po niekoľkých rokoch s tuctovými online svetmi sa konečne objavila moderná inovatívna hra, ktorá posúva MMO žáner na vyššiu úroveň. Je nespochybniteľné, že sa stane novým trendom a inšpiráciou pre budúce MMORPG. A za túto parádu zaplatíte len za balenie, žiadne otravné mesačné poplatky. To sú dostatočné dôvody na prižmúrenie oka nad drobnými kazmi a rozhodne aj udelenie najvyššej známky. Veď ako často dostanete do ruky hru, ktorá búra zaužívané pravidlá a určuje nové smerovanie žánru?