FARMING SIMULATOR 2013 |
FARMING SIMULATOR 2013 |
Predvianočná lavína hier sa spustila a je to hukot ako každý rok. Pri herných skvostoch, na ktoré sme čakali dlhé mesiace a niekedy aj roky, vyznieva načasovanie vydania Farming Simulatoru 2013 ako nie práve najpodarenejší vtip. Hoci sa pri hraní neraz zasmejete, určite však nie preto, že to tak zamýšľali samotní vývojári.
Máme pred sebou farmársku hru, ktoré sa zrejme tešia početnej obľube hernej verejnosti, inak by sa neobjavovali rok čo rok, s novými vylepšeniami. Farming Simulator 2013 si oproti predchodcovi polepšil, no napriek tomu je to stále málo, už len v porovnaní s konkurenčným Traktor Simulátor 3. Farmárske zážitky tak nemusíte zažívať už len pri výplachových programoch v televízii, ale zažijete strasti a útrapy aspoň vo virtuálnej podobe.
Zarobiť na obrábaní pôdy, prípadne obrábaní zvierat (bez dvojzmyslov) totiž nie je len tak. Môžete nakúpiť sliepky a zbierať po nich vajcia, kravičky nám dávajú taktiež niečo a ak už nie mlieko, tak aspoň máme čím hnojiť. To, že to funguje pri menšom chove tragicky, vidíme aj v skutočnosti, avšak slušne poďakujeme za túto možnosť ako sa na farme zabaviť. Teda ak považujete za hľadanie vajec, tých slepačích, za hernú nirvánu. Taký vykastrovaný Pacman.
Skutočné jadro hry však tkvie v niečom úplne inom. Skúsení virtuálni farmári už vedia, čo na nich čaká, a tak to vezmeme z rýchlika. Máte parcelu poľa, ktorého potenciál treba využiť. Tak sadnete za volant traktoru, pripevníte si k nemu pluh a hybaj ho na roľu. Strategicky sa snažíte jazdiť sem a tam, aby ste poorali celé pole, vozíte sa po čo najpriamejších trajektóriách, aby ste nevynechali ani kúsok zeme a šetrili naftu. Máte poorané, treba ísť kultivovať. Znamená to, že si za traktor pripevníte kultivátor a celú činnosť opakujete rovnakým spôsobom. Výsledok? Zmení sa textúra pôdy.
Poorané a skultivované jest, treba predsa ešte niečo zasiať. Tak naberiete do stroja na siatie pšenicu, znovu si ho primontujete za zadok traktora a opakujete rovnakú činnosť. Párkrát sa vám pšenica minie, vrátite sa teda k stodole doplniť zásoby. Väčší stroj na siatie je drahý a momentálne naň nemáte. Aby toho nebolo málo, úrodu treba predsa pohnojiť, aby z nej aj niečo bolo. Konečne vám čosi vyrástlo, nastal čas zberu plodov poctivej práce, vytiahnete z garáže kombajn a... a prekvapivo sa znovu určitou rýchlosťou preháňate po poli. Slama po zožatí úrody môže ostať nevyužitá, no ak máte nejaké drobné vo vrecku, zadovážite si balič slamy. Čo nasleduje, nie je veľkým tajomstvom. Keď je všetko ako má byť, opakujete celý cyklus až do potupného zaspania nad klávesnicou alebo rozhryzenia si žíl na ruke (ohybnejší môžu aj na dolnej končatine) s myšlienkou na promptné ukončenie tohto utrpenia.
No dobre, povedzme, že to skutočne môže niekoho baviť a ono to aj naozaj niekoľko minút poskytne hráčovi relax pri úteku od problémov prostého života. Na pár minút. Nemusíte sadiť len obilniny, pokojne sa orientujte na zemiaky. Zmena je život, len musíte investovať do nových strojov, činnosť je však na poli totožná, len máte za zadkom iný vercajk. Ak chcete vybudovať farmárske impérium, postupne nakupujete účinnejšie stroje (traktory a kombajny) či príslušenstvo k nim, avšak každé uľahčenie práce niečo stojí. Nasleduje odkúpenie nových parciel a ďalšieho monotónneho prdenia do sedačky traktora.
Vypúšťať plyny nemusíte osamote, jedným tlačidlom si prenajmete pomocníka, ktorý spraví túto prácu za vás. Je fajn, že môžete od zamestnancov odpozerať jednotlivé postupy, no ich lajdáckosť vás prekvapí. Konkrétne: dvíhajú pluh / kultivátor / stroj, ktorý bežný človek nevie ani pomenovať a keby ho stretol v noci a v tmavej uličke, tak sa ho určite zľakne; príliš skoro, neefektívne sa snažia upravovať pôdu v radoch pri sebe, a teda im trvá dlho otáčanie sa. Ale spravia to za vás a zatiaľ sa môžete na túto napínavú zábavu pozerať. Alebo sa venovať inému poľu.
Ekonomický model je aj napriek počiatočnému zmätku príliš strohý a znovu si musíme odflusnúť horkú slinu nad tým, že je to v podstate nuda. Kampaň je akýmsi sandboxom, kde dostanete svet a robte si, čo len chcete. Pekný nápad, ale hráč následne ťažšie hľadá motiváciu a upadáva do depresívnych stavov. Hra sa snaží zaujať postrannými misiami, takže vás v pravidelných intervaloch vyruší správa o tom, či si nechcete privyrobiť prenesením palety čohokoľvek z jedného miesta na druhé. Napríklad jabĺk, vajíčok, ale v podstate to nikoho nezaujíma. Zarobiť sa na tom dá a minimálne spočiatku je to pre vás primárny zdroj príjmu. Žiadne príbehové misie, ktoré by skutočne osviežili hrateľnosť, však v hre nenájdete. Nemali vývojári žiadnu fantáziu a neskúsili vytvoriť misie typu: „strašne prší, treba pozbierať úrodu, inak je to v... v bahne“? Možno, ale aj takú prkotinu dokázali zabiť monotónnosťou. Boj proti konkurencii neexistuje.
Taktická poznámka: na kieho čerta sa pri každej tejto správe vypne celá činnosť, ktorú práve robíte? A keď vystúpite z traktoru, aby ste si narovnali skrehnuté údy či len bežali niekam inam, sa zdvihne pluh, takže ho znovu musíte dávať dole? Alebo kašlite na cesty, traktor to zvládne štyridsiatkou aj do kopca, kde by sme sa nevyškriabali ani po jednom maličkom na odvahu? Náročné otázky a pokračovať môžeme ďalej. Cez ľudí v meste môžete prechádzať, sú to len panáčikovia, ktorí kráčajú. Nevedno kam a ani prečo. Civilné automobily jazdia príšerne pomaly a strojovo. Navyše sa vám traktor zasekne o akýkoľvek objekt a náš výlet do ohniska kdesi na kopci skončil zúfalým nárekom nad práve zakúpením najdrahším traktorom, ktorý sa nevedel pohnúť ani sem, ani tam. Riešenie bolo prosté: doniesť iný a napáliť do neho, pekne sa totiž odrazili.
Počas hrania máte k dispozícii PDA, v ktorom nájdete mapu, ceny za jednotlivé komodity a iné drobnosti. Ovládanie a interface je neskutočne toporný, klávesové skratky rozhádzané nelogicky po celej klávesnici. Prečo však dostal niekto spásonosný nápad zabudovať help do telefónnej búdky, je skôr básnická otázka. Ak si nedokážete s niečim pomôcť, musíte docupitať k búdke pri svojej farme a zavoláte si helpdesk. Dokonca sa ozve aj cinknutie mince. Originálny prístup nedáva zmysel, stačilo pomocníka zabudovať do menu alebo prečo to nestrčiť do spomínaného PDA? Pohyb v menu je riešený cez špecifické klávesy na užívateľsky prístupný kurzor myši zabudnite, neexistuje. Výzor samotný menu je na úrovni infantilných skinov z Windowsu 95. Áno, je to už dávno, ale už vtedy existovali Okná.
Farming Simulator 2013 pôsobí neuveriteľne arkádovo – oproti Traktor Simulatoru 3 bez váhania. Možno práve v tom tkvie jeho o kúsoček väčšia zábava, no tá vás neskôr môže poľahky znechutiť. Modely strojov sú na vysokej úrovni, lenže Traktor na tom bol lepšie, navyše tam sa nám stroje napríklad pekne špinili. Grafické spracovanie je podpriemerné, ostatné objekty sú pokryté textúrami v biednom rozlíšení ani za kultivátorom sa tak pekne nepráši. Hardvérová náročnosť je oproti konkurentovi omnoho nižšia, avšak keď niečo vyzerá ako pevné hovienko psíka, môžete ho jesť zlatým príborom, stále bude chutiť rovnako. O ozvučení len toľko, že tam je a keby nebolo možné vypnúť ho (alebo reproduktory), prekopli by sme všetkých 5+1 bedničiek. Už nech to monotónne vrčanie konečne skončí.
Farming Simulator 2013 nie je hrou pre každého. Mizerná konkurencia z neho nerobí božskú hru, to určite nie. Traktor je viac hardcore, Farming zas viac bláznivejší. Ale zábavnejší? To ani náhodou.
Bolo by to lepšie, keby – a podobne ako pri Traktor Simulator 3 – vývojári vytvorili akýsi mix medzi súčasnou hrou a The Sims. Tu beháte s panákom, ktorý nepotrebuje jesť, spať, vykonávať potrebu, nechýba mu opačné pohlavie a nemôžete s ním vstúpiť ani do svojho obrovského domu. Keby bolo nutné domček zariaďovať, starať sa aj o postavičku, hra by tým len získala. Takto nám ostáva ohodnotiť Farming Simulator 2013 ako celkom fajn mučiaci nástroj pre človeka, ktorý rád skúša niečo nové. A dokola. A znovu. A zas.
Traktor Simulator 3 vs. Farming Simulator 2013
Určiť, ktorý farmársky simulátor je ten pravý a tým pádom lepší, je nesmierne náročná úloha. Obe hry sa totiž nesnažia ani v najmenšom inovovať už pomerne skostnatený systém hrateľnosti, v ktorom je sandbox bez poriadnej výzvy a celkovo prázdny svet, žiadny posun v nových herných prvkoch, dôvodom, prečo sú známky o oboch hier také, aké sú. Ak sa už chcete rozhodnúť do niektorého farmárskeho simulátoru ísť, je to jednoduché: ako zábavku a rozptýlenie odporúčame Farming Simulator 2013, pretože je to arkáda s traktormi, kde sa nemusíte ani toľko narobiť. Traktor Simulátor 3 ide naopak cestou simulátoru. A vyzerá lepšie, no zároveň si pýta daň v podobe hardvérových nárokov.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Focus Home Interactive / Comgad / Giant Software Štýl: Simulácia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|