SMART AS |
SMART AS |
Smart As je u mňa jeden z najčastejšie hraných titulov na PS Vita vďaka skvelému systému postupného odkrývania puzzlov, prekonávania samého seba i funkčnej hernej schémy. Konečne Vita dostala logický rýchlik, aký si tradične užívali hráči na konzolách od Nintenda.
Prvý dojem je skôr neutrálny, trochu zvláštny. Intro vyzbrojené dvom figúrkami (akoby vypadli z Človeče, nezlob sa) nenasvedčuje, že to bude hra na každý deň. Slúži ako vhodné zoznámenie sa s neutrálnou grafikou, čo preferuje nenápadné, málo štylizované prostredia, kde sa pohybujú figúrky i ukážu puzzle. Rýchlo si uvedomíte, že farebná paleta má rada bielu a v ostrom kontraste vystupujú predmety na zapamätanie či aktívna plocha. Vaším tútorom je figúrka s príjemným hlasom ako od distingvovaného anglického profesora, ktorý vám dá lekciu z matematiky. Nabáda na pravidelné riešenie hádaniek, opakované návštevy, absolvovanie denných testov i skúšanie puzzlov na vyššej obtiažnosti. Táto kombinácia je silným triumfom Smart as; hlas profesora vás posmeľuje, aby ste riešili úlohy v prostredí s najmenším počtom predmetov, ktoré by vás mohli rušiť. Rovnaké prostredie vytvára na displeji – aby ste sa ľahšie sústredili. Po čase si útulnú, no okulahodiacu grafiku obľúbite a hlas figúrky radi vypočujete (pravda, do momentu, kedy nezačne opakovať rovnaké hlášky dookola).
Smart As obsahuje zaujímavý herný systém na odblokovanie obsahu. Keď si spustíte hru po prvý krát, uvidíte štyri kategórie puzzlov: aritmetické, logické, pozorovacie a jazykové. Keď chcete jednu z kategórii skúsiť, v každej máte iba po jednej dostupnej úlohe a štyri blokované. Cesta k nim vedie cez absolvovanie denných rutín. Stačí si každý deň dať malý tréning – netrvá dlho, dve až tri minúty. Obsahuje po jednej úlohe z každej kategórie, dostanete tak solídny mix na rozohriatie. Krása prvých tréningov je, že bez znalosti disciplín vás čakajú neznáme úlohy a učíte sa ich postupne, navyše ich nemožno ani skúšať, pretože spočiatku sú uzamknuté. Po skončení štvorice úloh dostanete skóre za príslušný deň (svieti v hlavnom menu do polnoci) a náhodne sa vám odblokuje jedna ďalšia disciplína. Po prvom dni máte k dispozícii päť disciplín z dvadsiatich. Ak sa chcete dopracovať k ďalším, musíte hru v nasledujúci deň zapnúť opäť, absolvovať tréning a máte ju mať. V praxi sa možno dopracovať k celému hernému obsahu až za 16 dní.
Prvé tri týždne hráte primárne denné tréningy a snažíte sa prekonať sami seba v dennom skóre. Celkom náročná úloha, hra ho počíta zo štyroch úloh a v nich musíte uspieť, inak vám započíta menej percent za určitú oblasť a výsledné skóre bude nižšie. Pokiaľ si zvyknete na tempo hry, budete mať čo robiť, aby ste prekročili 55 - 60%. Dosiahnuť 70 - 75% je solídny výsledok a všetko nad 80% ocení hlasno aj figúrka. Prirodzene, Smart As vám ponúkne, aby ste sa so skóre podelili na sociálnych sieťach, ikony Facebooku aj Twitteru už čakajú.
Kompletné odblokovanie ukáže 20 disciplín. Denný tréning ich ponúka v základnej obtiažnosti, no pri voľnom hraní sú štyri stupne. Tretia či štvrtá majú neraz zložitejšie pravidlá, a tutoriály sú jednoduché, obsahujú najviac päť krokov. Aritmetické úlohy pracujú pri ľahších stupňoch s malou násobilkou, neskôr prechádzajú na nemilosrdnejšie varianty, kde rátate s desatinnými miestami, zlomkami i trojcifernými násobkami. Ľahšie cvičenia vás nechajú počítať i zisťovať, ktoré čísla na ľavej a pravej strane sa rovnajú či sú väčšie/menšie. Zaujímavá je disciplína Number Pinch, kde na displeji ležia čísla a vy ich máte vyskladať z bublín naokolo. Bublinky sú zastúpené aj v úlohe Bubble Sum, kde hýbete celou konzolou a strieľate do bublín s číslami, ktoré sa vám hodia do rovnice. Krásna úloha, akurát sa ťažšie hrá v autobuse.
Pozorovacie úlohy skúšajú pamäť. Pri Rapid Recall si spomínate po ukázaní série predmetov, ktoré ste videli. Na podobnom princípe funguje Boxed In, predmety padajú a odskáču zo škatule. Ktorý ostal vnútri, máte uhádnuť. Nechýba variácia na škrupinky (Where is it?) s príchuťou augmented reality a Same Different vás skúša z rovnakých a odlišných predmetov v sekvencii. Napokon úloha, ktorá využíva predný i zadný displej PS Vita (Turbo Tap), dá príkazy, kam ťuknúť. Na Front (predný) či Rear (zadný displej). Vpravo alebo vľavo. A čím vyššia obtiažnosť, tým je presnejší príkaz a nižší časový limit. Neskutočne chytľavá vec!
Jazykové úlohy vás budú mátať najmä kvôli znalostiam angličtiny. Dopĺňanie chýbajúcich písmen v slove, spelling alebo zaujímavá úloha Odd Word Out (určenie zvláštneho slovíčka, ktoré sa nehodí do spoločnosti troch ostatných). Priemerný študent nebude mať problém, ešte si tieto série úloh užije aj na vyššej obtiažnosti.
Logické úlohy núkajú pútavý mix. Figúrka má ísť po políčkach a vy máte určiť ich tvar i výšku. Pri Cube Mania otáčate kocku, aby prešiel lúč svetla po líniách na nej zobrazených. A Live Jigsaw je klasický variant puzzle skladačky, kde začnete na 9 kúskoch a počty sa zvyšujú. Chain Reaction dá zabrať, spájanie farebných bodov lúčmi, aby sa neprekrývali je ľahké; časový limit nedá hviezdičky lacno.
Každá disciplína má totiž určený čas a pokiaľ ju ukončíte dostatočne rýchlo, dostanete príslušný počet hviezdičiek. Až pri dosiahnutí troch sa sprístupní ďalšia obtiažnosť (Easy, Medium, Hard, Genius). Často musíte stihnúť limit 20 - 30 sekúnd, inak nemáte šancu na postup. Ale ten je potom zaslúžený. Sú disciplíny, ktoré som prešiel za 15 minút celé, pri iných si neviem dať rady na Medium.
Smart As využíva maximálne možnosti ovládania PS Vita: oba displeje, gyroskop, tlačidlá a len jedna aktivita jej nejde úplne ideálne: písanie písmen a najmä aritmetických znakov na virtuálnu tabuľu. Je to otázka zvyku, no najprv nebudete chápať, prečo váš hieroglyf nebol identifikovaný.
Celkový dojem zo Smart As je výborný. Za necelých 25 eur môžete dostať výbornú logickú hru na denné dávky i dlhé seansy. Je variabilná, pútavá a osobne má donútila zapínať PS Vita každý deň, aby som z nej mal čo najviac.
RECENZIE HRÁČOV |
PS Vita
Vývoj: SCEE / SONY Czech / Xdev Studio Štýl: Logická Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|