STARCRAFT II: HEART OF THE SWARM |
STARCRAFT II: HEART OF THE SWARM |
Pravda je vo hviezdach a sila v horde zergov, ktorí naďalej terorizujú vesmír. Na ich návrat sme čakali bezmála tri roky. Invázia práve začala a nikto nie je v bezpečí. Pôvodní aj noví hrdinovia, aj antihrdinovia sa stretávajú na bojovom poli a príbeh načatý vo Wings of Liberty sa posúva do druhej tretiny.
Určite nie je tajomstvom, že sa dej StarCraft II: Heart of The Swarm sústredí na ťaženie zergov, ktorých povedie šarmantná a nebezpečná Sarah Kerrigan. Pravdepodobne máte za sebou kampaň za terranov z úvodu trilógie (týždeň pred premiérou som si ju s chuťou zopakoval na hard obtiažnosti) a ste zvedaví, ako sa hlavná hrdinka opäť spojí s rojom. Zrejme tiež chcete vedieť, ako sa budú ďalej vyvíjať osudy Sarah a Jima Raynora, ktorý bojoval o jej záchranu na svojom krížniku Hyperion. Keďže najzaujímavejšou časťou nového príbehu je úvod kampane, ktorý zodpovedá hlavné otázky, nepoviem vám, ako sa začína, ale kam povedie. Kráľovná čepelí sa postaví proti Domíniu a Arcturusovi Mengskovi, vďaka ktorému zlyhala snaha o jej poľudštenie a znovu rozohnila túžbu po krvi. Aby však mohla čeliť starému rivalovi, potrebuje silu zergov a musí ísť v stopách zabudnutých predkov a starobylých bohov.
Bezmála tridsať nových misií sľubuje rozsiahle ťaženie na dlhý čas, opak je však pravdou. Značnú časť totiž tvoria koridorové mapy, kde sa nestavia, iba prechádza komplexom chodieb k určenému cieľu. To spravidla netrvá dlho. Ďalšiu časť predstavujú takzvané evolučné misie. Sú síce zaujímavé a vedú k špecializácii každej zergovskej jednotky, lenže ich priebeh je banálny. Vždy sa jedná o test dvoch odnoží vybraného druhu, z ktorých si po nenáročnej skúške zvolíte lepšiu alternatívu. Tieto misie majú formu jednoduchých tutoriálov, takže sú rýchle a ľahké. Voľby sú permanentné a takto napríklad vzniknú zerglingovia s krídlami, ktorí skáču na vyvýšené plochy, alebo sa namiesto toho rýchlo liahnu a z jedného vajíčka hneď tri kusy. Jedna evolučná misia vám dokonca umožní produkovať obľúbených lurkerov zo StarCraft: Brood War, útočiacich spod zeme.
Komplexných strategických misií s produkciou a výstavbou potom už nezostáva tak veľa, no sú nápadité a majú rôznorodé ciele. Budete kradnúť vajíčka zergovskej kráľovnej, ničiť protossovské transporty, tumormi aktivovať spóry, ktoré zničia krížniky, či deaktivovať štíty, aby ste prelomili nepriateľskú obranu. Tak, ako vo Wings of Liberty, sú aj tu misie zatraktívnené špecifickými podmienkami. Na jednej planéte pri útokoch využijete krutú zimu, ktorá v etapách zamrazí protossov, inde ste vystavení neustálym atakom nukleárnych bômb. Na rozdiel od pôvodnej kampane terranov však nie ste tak často v časovom strese, hoci sa aj tu treba niekedy ponáhľať, aby ste stihli splniť úlohu. Kerriganová je prítomná takmer v každej misii, občas ju doplní iný hrdina a po úmrtí sa zakrátko oživí v hniezde.
Ťaženie koordinujete z vašej lietajúcej základne, zergovskej lode Leviathan, kde si volíte misie a vylepšenia a pomáha vám niekoľko poradcov. Väčšinou sú to zergovia, no ak ste hrali StarCraft: Brood War, spomeniete si na veliteľa Stukova, ktorý sa vrátil ako vodca infikovaných. Hoci systém pripomína možnosti krížnika Hyperion Jima Raynora, zergovské menu a spôsob vývoja je odlišný. Pri napredovaní opäť postupujete z planéty na planétu a postupne odomykáte nové jednotky. No hoci si vyberiete poradie misií, postup je v podstate priamočiary a nedočkáte sa žiadnych volieb, kde by ste si zvolili, na ktorú stranu sa postavíte. Teda nijaká dilema a vlastné rozhodnutia, ktoré by priniesli odchýlku v príbehu. Škoda. Druhou položkou v menu je evolučná jama so zergovským výskumníkom, ktorý zadáva už spomínané evolučné misie s permanentnými mutáciami. Okrem toho sú tu zhromaždené všetky odomknuté druhy zergov a každý má trojicu individuálnych bonusov, z ktorých je vždy jeden aktívny. Bonusy môžete meniť pred každou misiou a výdatne pomáhajú jednotkám v ďalšom boji. Zvyšujú rýchlosť pohybu, poškodenie, pridávajú liečenie alebo možnosť zasiahnuť lietajúce ciele jednotke, ktorá bežne takú schopnosť nemá. Túto miestnosť si určite obľúbite.
Ešte viac si však zamilujete Kerriganovej vývojový strom. Má sedem vývojových stupňov, ktoré sa odomykajú pri navýšení levelov hlavnej hrdinky. Sarah však nezískava úrovne klasickým zbieraním skúseností, levely sú odmenou za hlavné a vedľajšie úlohy v misiách. Na každom stupni sú dve, neskôr tri jedinečné schopnosti, z ktorých môže byť aktívna vždy len jedna, ale dajú sa prepínať. Sú to aktívne útoky, ktoré postava používa v boji, kinetický výboj, liečenie alebo vyvolanie výbušných banelingov. V sortimente sú aj pasívne bonusy, napríklad Kerriganová pri útoku infikuje obeť a z nej sa vyliahnu zergovia s limitovaným životom. Patria sem aj užitočné prvky, ktoré sa týkajú základne, ako ťažba plynu bez robotníkov, liahnutie dvoch dronov z jedného vajca, či automatické oživenie padlých zerglingov pri hniezde. Vrcholom Kerriganovej schopností je devastačná apokalypsa alebo vyvolanie masívneho lietajúceho mutanta Leviathana. Skutočná lahôdka.
Po zavŕšení kampane si môžete opakovane prejsť všetky misie z archívu a pozrieť jedinečné videosekvencie, ktorými je Blizzard povestný. Aj tentoraz majú svoje osobité čaro a dotvárajú príbeh, ktorý nie je zlý, ale dalo by sa z neho vyťažiť aj viac. A prítomné sú aj doplnkové režimy, výzvy, módy, boje proti AI a hlavne multiplayer. S Heart of The Swarm prichádzajú aj do sieťovej hry atraktívne zmeny. Jedná o globálne úpravy online systému Battle.net, ktoré musia byť aplikované aj pre Wings of Liberty. Preto sú vo forme aktualizácie pre všetkých hráčov StarCraft II. V expanzii teda fakticky platíte len za kampaň a hŕstku nových jednotiek v sieťovej hre. Ak vám teda ide len o multiplayer a zaobídete sa bez skromných posíl, je otázne, či sa vám kúpa datadisku oplatí. To však nič nemení na tom, že inovované bitky viacerých hráčov sú teraz atraktívnejšie. Hráči majú lepšie užívateľské rozhranie, sociálne funkcie a nové a zdokonalené motivačné prvky. V ligových aj pri nehodnotených hrách v boji proti AI, iným hráčom, ako jednotlivec alebo až v štvorčlenných družstvách, získavate skúsenosti. Narastá level každej rasy, za ktorú hráte, aj celkový level hráča. S tým sú spojené trofeje, ikony avatarov a ďalšie bonusy.
Priamo na bojisku v multiplayeri nedošlo k radikálnym zmenám, ale pribudli užitočné doplnky, ako ikona na zhromaždenie všetkých bojových jednotiek, ktoré doznali určité úpravy, napríklad tanky už začínajú s obliehacím módom. Užitočné sú aj záznamy zápasov s možnosťou vstúpiť do rekapitulovanej hry a skúsiť iný postup v nahratej situácii. Skrátka sekundárnych noviniek je dosť a prispievajú k väčšiemu komfortu hráčov. Pritom v multiplayeri, tak ako v prípade Wings of Liberty, nenájdete niektoré jednotky, ktoré používate v ťažení, alebo síce sú, ale s inými schopnosťami. Každá rasa však v multiplayeri dostala niečo navyše. Silné protossovské letectvo obdržalo podpornú jednotku Oracle a účinného Tempesta ideálneho na plienenie báz zo vzduchu.
Ľuďom pomáha Hellbat, ktorý sa mení na skautské vozidlo, ale skutočne užitočná je Widow Mine, malý útočný systém, ktorý sa zahrabe do zeme a atakuje pozemné a letecké ciele. Neviditeľné míny dokážu vo väčšom počte veľmi účinne brániť základňu, ale aj spacifikovať skupiny nepriateľov. Môžu tiež skomplikovať zriadenie nepriateľských báz. Zergom pribudol Swarm Host, ktorý sa zahrabe do zeme a samočinne vypúšťa roje kobyliek, ktoré majú limitovanú životnosť. Vo vzduchu sa plíži Viper, ktorý môže preniesť ľubovoľnú, či už vlastnú alebo súperovu jednotku a presunúť ju na iné miesto. V bitkách hráčov však nemá veľké uplatnenie. Aj napriek užitočným vylepšeniam, ak vás multiplayer doteraz nezaujal, nezmení to ani jeho zdokonalený formát.
StarCraft II: Heart of The Swarm je vydareným pokračovaním Wings of LIberty, napriek tomu, že má formu expanzie, nie rovnocenného titulu, ako bolo pôvodne prezentované. Pri kúpe krabicovej verzie počítajte s tým, že budete potrebovať inštaláciu základnej hry Wings of Liberty. Ak ju máte stále na disku aj s poslednou aktualizáciou, prídavok spustíte prakticky okamžite. Dáta sa priebežne sťahujú len pri spúšťaní misií a nahrávaní nových máp. Aj to svedčí o tom, že sa jedná o menej náročnú nadstavbu, kde sú kľúčové prvky vyformované a bez radikálnych zmien. V tejto súvislosti sa nedá nepoložiť otázku, prečo sme na túto expanziu museli čakať tak dlho.
StarCraft II: Heart of The Swarm úspešne pokračuje v načatom príbehu. Ťaženie prináša unikátny vývoj zergovskej rasy, ale samotný dej a skladba kampane nedosahuje kvalít Wings of Liberty. Stále je to však osobitý zážitok v kruhu obľúbených a dnes už kultových postáv ako sú Jim Raynor a Sarah Kerrigan. Navyše s výdatnými úpravami multiplayeru. Aj keď táto expanzia vzhľadom na dlhodobý vývoj nepriniesla až tak veľa nového, je to povinnosť pre priaznivcov StarCraftu.
Neviem ako vy, ale ja sa už sa neviem dočkať vyvrcholenia ságy v záverečnej kapitole Legacy of The Void. Len dúfam, že nebude potrebné čakať ďalšie tri roky.
RECENZIE HRÁČOV |
9.0
|
PC
Vývoj: Blizzard / Kontiki / Blizzard Štýl: Stratégia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|