SHOOTMANIA STORM |
SHOOTMANIA STORM |
Do sféry profesionálneho hrania sa developer môže dostať dvoma spôsobmi. Môže vytvoriť návykovú, jedinečnú hru, ktorá sa získa kvantá hráčov a svojimi kvalitami si ich dokáže aj udržať na dlhú dobu. Samotné hranie sa tak povyšuje ešte na inú úroveň. Alebo môže vývojár prísť s tým, že chce progaming osloviť priamo. Čo nie je najschodnejšia cesta. Pohorela na tom už nejedna veľká značka a teraz sa po tejto ceste rozhodli vydať aj chlapíci z francúzskeho Nadeo.
Predpoklad na to majú. Roky skúseností z online závodenia v populárnej sérii TrackMania, ktorá sa dostala až na najväčšie svetové podujatia, sú na nezaplatenie. Pozícia kráľov arkádového turnajového pretekania na najvyššej úrovni im však zjavne nestačí a tak sa vybrali čeriť vodu aj do ďalších, pre nich menej tradičných žánrov. Na RPG QuestMania si ešte počkáme, no rýchla akcia ShootMania Storm sa konečne prehupla do svojej finálnej podoby. A my sme sa do nej okamžite a bezhlavo vrhli.
ShootMania je založená na podobnom distribučnom modeli ako všetky aktuálne hry od Nadea. Základom je systém ManiaPlanet, ktorý ponúka akýsi základný hub, ktorý si rozširujete zakúpenými hrami. Pod jednou strechou tak máte celý svoj Mania profil aj všetky svoje hry. ShootMania teda bude jednou veľkou hrou, ktorá sa bude skladať z niekoľkých menších častí – prostredí. Prvým prostredím sú lúky a kopce pohltené do prichádzajúcej búrky, pričom ďalších rozšírení sa dočkáme v budúcnosti a mali by byť medzi sebou navzájom kompatibilné. Okrem búrky sa v budúcnosti dočkáme aj ľadovej krajiny Cryo.
Návrat k základom. Aj tak by sme vedeli charakterizovať prvú ShootManiu. Útok na progaming začína tam, kde skončili najznámejšie online značky – Quake 3 Arena a Unreal Tournament. Žiadne zbytočné perky, vylepšenia ani rôzne iné komplikované prvky, ktoré hráčov zdržujú pred bojom. A v týchto hrách ide predsa hlavne oň. Rýchly a nekompromisný boj, v ktorom sa trestá každá oneskorená reakcia, každý zle vymeraný skok. No aj napriek tomu je hra stále veľmi otvorenou a prístupnou aj pre úplne nových hráčov.
V jednoduchosti je sila a krása. Robí zo ShootManie unikát na aktuálnom trhu, ktorý prakticky nemá konkurenciu. Skôr ako hra ShootMania pôsobí ako šport. Dalo by sa povedať, že je orezaná o všetko. Chýba tu tradičná atmosféra, mapy sú nepoznačené nádychom príbehu. Nenájdete tu žiadne zdevastované mestá, jadrové silá, ani nič podobného. Len hromadu priestoru, množstvo nepriateľov, rovnaké pravidlá pre všetkých, ktoré vás prinútia spoľahnúť sa hlavne na svoje inštinkty.
Ovládacia schéma je triviálna. Pohyb do strán, streľba a výskok. Nič iné v hre nepotrebujete. Hráči sa rozlišujú len podľa farieb (a individuálneho emblému), buď individuálne, alebo tímovo. Majú rovnaký vzhľad a aj zbraň. Výskoky a podobné aktivity míňajú staminu, ktorá sa musí chvíľku regenerovať. Zbraň v hre je energetická a súperov môžete ostreľovať energetickými pulzami. Základný má formu pomalšej, no výkonnej gule. Súpera ňou musíte zasiahnuť dvakrát, aby ste ho dostali. Dokážete ňou však páliť najrýchlejšie. Na niektorých miestach však môžete využívať aj ďalšie dve obdoby.
V tuneloch a interiérových chodbách sa zbraň prepne na niečo ako granáty, ktoré sa lepia na steny. Vybuchujú v momente, keď sa priblíži súper a stojí ho oba dieliky života. Na ostreľovačských postoch sa z nej zas stane sniperka. Síce bez zoomu, no s jedným silným a rýchlym impulzom, ktorý jednou ranou zloží aj tých najlepších. Energia na ne sa však nabíja veľmi dlho a v takto dynamickej hre je často riskom jej použitie.
Nováčikom hra hneď vo svojom úvode poskytne možnosť vyskúšať si špeciálne nováčikovské servery, aby sa v hre zorientovali, dostali do jej tempa a neskôr sa mohli vrhnúť na neúprosné zápolenie s najlepšími. Komunita hry bola skutočne veľká už v minuloročnom betateste, no teraz sa ešte viac rozrastá, takže žiaden zápas nemusíte hrať s tými istými súpermi.
Rastúca komunita znamená priam gigantické celosvetové aj lokálne tabuľky, kde je čoraz viac hráčov aj zo Slovenska. No nie len to. Mania hry si vždy zakladali na komunitných možnostiach a ponúkaní neobmedzených možností v kreativite hráčov. Oficiálnych režimov je niekoľko a rozdeľujú sa do dvoch kategórií: zbieranie fragov a obsadzovanie kontrolných bodov. Tímovo alebo individuálne ponúkajú ešte rôzne obmeny, kedy ste limitovaní časom, či namiesto boja o jeden kontrolný bod obsadzujete hneď päť. Vrcholom sú dueli jeden proti jednému.
Okrem oficiálnych režimov komunita ponúkla samozrejme aj množstvo vlastných divných variácií. Okrem bojov tu tak môžete naraziť napríklad aj na pretek proti ostatným vo vymedzených tratiach. Týmto hra dostáva takmer neobmedzené možnosti, aj keď za cenu zvýšeného chaosu a neprehľadnosti. Autori by mali túto sféru viac moderovať, nakoľko niekedy ani neviete, čo máte robiť. Našťastie na spawne na každej mape sú vysvetlené pravidlá.
Veľa sa vsádza na tradičný editor, ktorý bol vždy najsilnejšou stránkou Mania hier. Zjednodušený mód je skôr pre začiatočníkov a naučí vás princípy výstavby máp, ich okolia a prvkov na nich. Skôr ako plnohodnotné mapy v ňom vzniknú len pokusy. Plnohodnotný režim je už oveľa zaujímavejší a ponúka skutočne bohaté možnosti, vďaka ktorým v hre narazíte na neobmedzené množstvo rozdielnych máp. Veľkosťou, obsahom, ale aj autorským vkladom – dajú sa tu vkladať obrázky, vlastná hudba. Mali by však zapracovať na filtrovaní máp s nízkou karmou, alebo aspoň na ich sprehľadnení, aby ste vedeli, čo vás čaká.
Graficky je všetko podriadené tomu, aby sa hra čo najlepšie hýbala na čo najväčšom počte zariadení. A to aj hlavne kvôli tomu, že v tejto hre je každý framedrop často trestaný smrťou. Preto nemôžete počítať s najlepším technickým spracovaním. Grafika je síce pekná a účelná, no aj veľmi jednoduchá. Stojí však za ňou veľmi dobrá optimalizácia. Rovnako jednoduchá je aj zvuková stránka, efekty vás neočaria a sú skôr minimalistické.
Ak pri hraní potrebujete čo najviac štatistík, perkov, vylepšení, unlockov a iných aktuálnych prvkov multiplayerových hier, tak ShootMania Storm nie je pre vás. Pôsobí stroho, jednoducho a dalo by sa povedať, že je aj ťažká. Každý má rovnaké pravidlá a nikto nemôže vyčnievať inak, ako svojim vlastným skillom. Ak ste však fanúšikom Nadeo hier a tento koncept sa vám pozdáva, pokojne sa do nej vrhnite. Dostane sa vám do rúk perfektná dynamická akcia, ktorá je adeptom na trón progamingového kráľa.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Ubisoft / Nadeo Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|