CASTLESTORM |
CASTLESTORM |
Dnes vás prenesieme späť v čase do dôb už takmer zabudnutých. Do dôb, kedy hrdinskí rytieri odolávali nájazdom krvilačných Vikingov. Kamenné hradby sa stali svedkami nevídaného krviprelievania. Oceľ iskrila ako mohutné meče narážali na pevné štíty a šíky statočných bojovníkov sa vrhali v ústrety takmer istej smrti v mene svojho kráľa. Boli to doby plné čarov a fantastických bytostí. Draky brázdili nebesia a v ich ohni zhorelo perie skrotených grifov. A navyše to bola obrovská zábava. Teda aspoň podľa tvorcov z maďarského Zen Studios, ktorí z pinballov presedlali na dobývanie hradov.
Za drobnou novinkou Castle Storm stojí jednoduchý nápad. Pozná ho snáď každý z nás zo svojho detstva. Stavali sme hrady z kociek Lega, Chevy a iných stavebníc a to len preto, aby sme následne zobrali angličáky a ďalšie hračky, ktoré sa razom zmenili na nástroje skazy, baranidlá či katapulty. Neskrotiteľnú chuť k deštrukcii v sebe máme zakorenenú už od detstva.
Tie najjednoduchšie nápady zvyknú bývať aj tými najúspešnejšími, stačí sa pozrieť na Angry Birds alebo zaspomínať napríklad na fenomény LocoRoco či Katamari Damacy. Všetky vychádzajú z detských fantázií a ich hravosti. Castle Storm však zachádza o kúsok ďalej - obsahuje (možno až prekvapivo) prepracovanú príbehovú kampaň. Samozrejme, vzhľadom na žáner a zaradenie medzi arkádovky na Live. Postaví vás do kože ochrancu ríše – Sira Garetha. V tejto fantastickej krajine, kde sa rýmuje pri každej príležitosti, už dlhé veky vládne mier medzi rytiermi a Vikingami. Každá strana má svoj kryštál, ktorý im zabezpečuje prímerie. Niekomu však tento stav zjavne nevyhovuje a pokúša sa rozpútať vojnu. To sa aj podarí a vás čaká dlhá cesta za novým prímerím, lemovaná, ako inak, smrťou.
V príbehovej kampani sa musíte pripraviť na 10 kapitol za ríšu rytierov a 4 kapitoly za Vikingov. Príbeh je rozprávkový, no odvíja sa veľmi príjemne a pozvoľne. Navyše, čo treba len kvitovať, hra úspešne paroduje všetky stredoveké hity súčasnosti, s Game of Thrones na čele. Nechýba klišé zrada z kruhov najbližších, nečakané spojenectvo a tak trochu vás rozladí otvorený koniec, ktorý jasne ukazuje, že by autori chceli priniesť prípadné pokračovanie. Štrnásť herných kapitol predstavuje nie len kroky herného príbehu, ale hru rozdeľujú aj po hrateľnostnej stránke.
Stúpa náročnosť, sprístupňujú sa vám nové mechanizmy a hrateľnosť sa tak neustále mení. Kapitoly nemajú stabilný počet úrovní, v niektorých narazíte na šesť levelov, v iných zas len na jeden. Hlavné misie sú často prekladané jednoduchými vedľajšími misiami, ktorých úlohou je zabaviť vás nejakou strelenou úlohou (lovenie lietajúcich moriakov, súboj s nepriateľským hrdinom jeden na jedného) a hlavne priniesť vám zdroje navyše, ktoré môžete investovať do upgradov napríklad.
Základ hry tvorí stratégia - máte svoj hrad, ten sa skladá z jednotlivých miestností a obranných múrov. Hrad si môžete buď v editore postaviť podľa svojich predstáv, alebo využiť niektorý z predpripravených. Miestnosti v hrade sú ako budovy v tradičných stratégiách. Ovplyvňujú počet jednotiek, opevnenie, rýchlosť automatickej „ťažby“ zdrojov aj bodové ohodnotenie (napríklad žalár vám dá body navyše za preživších nepriateľov na konci levelu). Za získané kredity si upgradujete jednotky, miestnosti a kúzla.
Do každého levelu si vyberáte sami, čo použijete. Samozrejme, v rámci hradu, s ktorým budete bojovať. Sami si volíte maximálne päticu jednotiek, striel do balisty a kúziel. Jednotky sa pohybujú od klasických vojakov, cez vlkov a trolov, až po drakov a grifov. Obe strany majú samozrejme unikátne jednotky. Ešte väčšiu rolu zohrávajú náboje do balisty. Tú nepoužijete len na búranie hradieb nepriateľského hradu, ale aj proti nepriateľským jednotkám. Na ne vám poslúži kopija, ak však chcete dobyť hradby, budete potrebovať bomby. Hra príjemne eskaluje a to tak, aby vám prinášala stále nový zážitok. Napomáhajú tomu aj kúzla. Tie sa rozdeľujú na obranné a útočné. Svoje jednotky dokážete pokryť štítom a na súperov zas zosielať blesky. Výnimočným kúzlom je zoslanie hrdinu.
Vaším najčastejším cieľom je zlikvidovať hrad súpera. K tomu môžete prísť dvoma spôsobmi: prvým je vsadiť na hrubú silu a zlikvidovať hrad súpera svojou balistou (o to isté sa však snaží aj on); druhý spôsob je taktickejší - pošlete svoje jednotky, aby súperovi ukradli jeho vlajku a doniesli pred vaše brány. Jednotky len spawnujete, ďalej si už žijú vlastným životom a vy sa musíte postarať o to, aby úspešne dorazili do cieľa. Často však narazíte aj na iné úlohy. Bojujete o vrecia so zlatom v strede mapy, bránite sa pred vlnami nepriateľov, kým nedorazia posily alebo preberáte len jednu úlohu a o ďalšie sa stará AI.
Primárne ciele v leveloch sú doplnené aj o sekundárne, ktoré vám zabezpečia zlatky navyše. Môžu byť obmedzené časovo alebo od vás chcú určité percento presnosti zásahov a podobne. V Castle Storm teda preberáte tri úlohy. Je to schéma, na ktorú si treba chvíľu zvykať, aby ste sa dobre zorientovali. V strategickej vyrábate jednotky a čarujete, preberáte presné ovládanie balisty a streľbu, a keď na bojisko povoláte hrdinu, tak ovládate priamo jeho. Sekáte, valcujete a využívate jeho špeciálne schopnosti.
Okrem kampane hra ponúka aj skirmish súboje - Survival, v ktorom sa bránite vlnám nepriateľov; a Hero survival, kde hráte len za hrdinu a bránite sa vlnám. Castle Storm neašpiruje na priečky, ktoré kedysi dávno obsadili akční červíci Worms. Prináša však veľmi zaujímavý multiplayer, ktorý dokáže zabaviť na dlhé hodiny. Lokálne aj online sa postavíte proti hradu svojho súpera, ale dokážete stáť aj bok po boku. V Survival si hráči rozdelia roly a každý ovláda niečo iné. A Hero survival postaví dvojicu proti nekonečným nájazdom.
Nebola by to dobrá rozprávka, keby rozprávkovo nevyzerala. A Castle Storm to spĺňa do bodky. Jednoduchá a nenáročná grafika pekne vyzerá, to bohužiaľ už neplatí o zvuku, ktorý sa rýchlo opočúva. Melódia je tu snáď len jedna a postavy v dialógoch majú nahovorenú len prvú vetu a potom už len citoslovcia. To vás však nesmie odradiť od jej vyskúšania. Jednoduchý koncept v stredovekom prevedení povýšila na kráľovskú zábavu, ktorá sa síce nevyhla menším chybám, ale zabaví na pekných pár hodín. Táto stredoveká hodina fyziky miešaná s rozprávkou je totiž až nečakane návyková.
RECENZIE HRÁČOV |
Xbox 360
PC Vývoj: Zen Studios Štýl: Stratégia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|