POKÉMON X & Y

POKÉMON X & Y

8.5

Nadišiel čas pochytať ich všetkých

Recenzia na 3DS verziu

Nintendo si dalo s príchodom plnohodnotného dielu Pokémonov pre 3DS načas. Po predkrmoch ako Super Pokémon Rumble či Pokémon Mystery Dungeon a 32 mesiacoch predaja 3DS sa však vytvoril u hráčov dostatočne veľký hlad po urputnom zbieraní všetkých druhov príšeriek.

Klasická formula Pokémon série ostala aj v najnovšej časti X/Y, ale čaká vás iný svet, desiatky nových druhov a túžba chytať, trénovať, bojovať a zdieľať. Už prvé minúty (nie, hodiny!) ukážu rozdielny prístup k sérii. V ostrom kontraste k letnému zážitku u Maria a Luigiho, kde ste sa museli prehrýzť hodinami tutoriálov ako v každej inej hre Nintenda, príde zmena – Pokémon X/Y vás od začiatku vrhá do diania. In medias res a pár tipov namiesto dlhších lekcií.

Je to nečakane svieži štart pre znalcov série, ktorí sa začnú okamžite starať o už tradičné prvky série – výber prvého Pokémona, elementu alebo skúmanie sveta. Rodičia nových hráčov sa však nemusia báť, formula Pokémonov je taká intuitívna, že deti prídu na aktivity vo svete sami a v úvodných hodinách je tu stále dostatočné množstvo jednoduchých úloh, ktoré ich rýchlo zoznámia s ovládaním či pravidlami. Napríklad hneď prvá: potrebujete sa prezliecť z pyžama do šiat? Stačí sa pozrieť do zrkadla. Noví Pokémoni niektoré triviálne úlohy interesantne zjednodušujú.

Pokémon X & Y

Svetelné efekty a grafika boja sú oproti predchádzajúcemu dielu kvalitnejšie.
Pokémon X & Y

Zo všetkých elementov sú tradične silné nielen klasika oheň a voda, ale aj tráva a elektrina.
Pokémon X & Y

Títo traja krásavci vypadli ešte asi z DS verzie.

Najväčšou novinkou Pokémon X/Y je pohľad na svet a engine. 3DS je dostatočne silný hardvér, ktorý podnietil tvorcov pre zásadný krok - namiesto izometrického náhľadu sa pozeráte na hrdinu i jeho potulky po svete v 3D. Nemyslím tým stereoskopické 3D na 3DS, ale pohľad z uhla third-person kamery. Vďaka tomu vynikajú najmä všetky druhy Pokémonov, konečne si ich môžete užiť v silnejšej grafike. Paralelne vám budú imponovať aj viaceré časti sveta, vychutnáte si ho inak ako v minulých dieloch. Beh po ulici Lumiose City s vežou a la Eiffelovka vám dá skutočne pocítiť inšpiráciu Parížom či celým Francúzskom. Svet Kalos dýcha týmto štýlom: široké ulice, krásne prírodné scenérie či miesta na pobreží sa striedajú s ohniskami boja. Variabilita sveta je solídna, rozsah dostatočný.

Oproti tomu je príbeh kontrastne jednoduchý. Klasiku z minulých dielov autori alternujú na začiatku, keď nie je mladý nádejný hrdina poslaný na stretnutie s trénerom, ale začína líniu doma až potom sa vydá do sveta. Malá obmena na začiatku rýchlo pominie do tradičnej schémy behu medzi regiónmi a neskôr aj súbojov s esami Team Flare, ktorý chce zničiť svet. Do partie sa nanominuje pár priateľov s vlastnými cieľmi - jeden chce zdokumentovať všetky druhy Pokémonov na svete, iný by chcel byť najlepším trénerom a pod. Je možné, že Nintendo schválne dej nerozvíja a aj po takmer 20 rokoch ostane tento atribút jediný, ktorý sa dá výrazne posunúť vpred.

Základné piliere hrateľnosti ostávajú zhodné, podobne ako v Pokémon Black & White máte v úvode na výber tri elementy: oheň, vodu a trávu. Keďže som si v minulej časti obľúbil Snivyho a zelený štýl ma celkom chytil, zvolil som ho aj tentokrát. Kategórií Pokémonov je však oveľa viac a autori pridali nový druh navyše: Fairy-Pokémon. Po rokoch je to úplne nový druh, ktorý slúži na vybalansovanie sveta a najmä proti silným dračím a veľmi ofenzívnym typom Pokémonom. Fairy druh má preto za úlohu primárne posilňovať štatistiky a atribúty, neprináša úplne nové údery či triky. Ale aj malý prídavok takého formátu dokáže hrateľnosť obohatiť a priniesť nové taktické možnosti.

Súbojový systém zostal v jadre takisto rovnaký - hráč-tréner vyťahuje do boja Pokéballs, svojich Pokémonov a v ťahovom štýle bojuje s protivníkmi, ktorí majú po ruke vlastné typy. Ofenzívne i defenzívne údery striedajú dočasné efekty, hráči usilovne trénujú zverencov, zvyšujú im level, pridávajú schopnosti a snažia sa získať skúsenosti. Paralelne sa snažia rozšíriť svoj tím o nové, silnejšie druhy a napokon aj pochytať všetky druhy. Niektoré získate v súbojoch, iné chytáte v divočine. K dispozícii je 718 druhov a máte čo zbierať; i keď Pokémon X/Y prináša relatívne menej nováčikov oproti Black/White, kde ich bolo takmer 150. X/Y dodáva 69 nových druhov, čo je solídny raster, sčasti pre Fairy druh a iných nováčikov.

Vďaka novým druhom je štýl súbojov mierne redefinovaný. Trávnate typy sú imúnne voči niektorým iným, čo doteraz nebolo pravidlom. Celkovo však cítiť, že autori museli vyrovnať systém a posunúť ho skôr ku defenzívnemu kvôli čoraz silnejším Pokémonom a novinkám. Súboje sú teda dlhšie, lebo viacerí protivníci síce tasia masívnejšie údery a chcú vás zaraziť, no rovnako aj vy kontrujete a nové schopnosti sú často namierené na odolnejšie štatistiky. Niežeby sa hra spomalila, ale priama úmera volí jasne: čím silnejší úder, tým väčšia požiadavka posilniť aj obranu a potom hráči útočia skôr zo zálohy ako bezhlavo.

Obrana je na mieste, keď sa dostanete aj k proklamovanej novinke Mega Evolution, ktorá dočasne vylepší známe druhy. V príbehu musíte nájsť špeciálne predmety, ktoré vylepšia štatistiky i vizuál Pokémonov a povýšia ich na majestátne druhy s obrovským dopadom v boji. Hráči sa ich snažia raz za čas použiť a zvrátiť boj vo svoj prospech, tým pádom je jasné, že defenzívnejší štýl prichádza vhod, aby ste sa týmto megaútokom dokázali ubrániť. Veľkú rolu hrajú aj efekty počasia – prídu síce raz za päť-šesť ťahov, no piesočná búrka či iná podpásovka vás môže rozmetať ľahko. Súbojový systém teda zaznamenal nemalé zmeny a je na každom hráčovi, či bude skôr využívať hrubú silu, alebo defenzívu. Súboje prebiehajú väčšinou v móde jeden na jedného, ale postupne nájdete aj obmeny: dvaja proti dvom, traja proti trom a najmä dve alternatívy - vzdušné súboje využijú lietajúcich Pokémonov, ktorí dostávajú väčší priestor, a tzv. Horde bitky sú boje vášho sólo Pokémona proti piatim súperom.

Popri tradičnej schéme (putovanie-súboje-odchytávanie-tréning-bossovia) núka Pokémon X/Y aj dve podstatné minihry. Pokémon Amie je inými hrami Nintenda inšpirovaný simulátor miláčika, kedy sa naplno staráte o vybraného krásavca, hýčkate si ho, dávate mu darčeky, hráte s ním hry a on sa vďaka tomu vyvíja. Môžete tento štýl milovať i nie, ak chcete mať kompletný Pokédex, budete hrať aj túto minihru. Pútavejší je Super Training na rýchle i efektívne zvýšenie Pokémona vo vybranej vlastnosti.

Pokémon X & Y

Pohľad na boj zaznamenal veľký skok vpred.
Pokémon X & Y

Super, aspoň v jednej hre majú hrdinovia dobré pocity z odvedenej práce.
Pokémon X & Y

Vodné útoky ľahko potrápia ostatné elementy.

Dve zásadné novinky Pokémonov X/Y sú práve vyššie tempo a 3D engine, do ktorého hra elegantne vkĺzla. Celá hra plynie podozrivo rýchlejšie od štartu, kedy prvé úlohy zaberajú nečakane málo času. V druhej polovici a pri odchytávaní stoviek druhov sa tempo zvoľní, na pomery JRPG sa aj ním dá prejsť hladko. Akoby z hry vypadol tradičný grind a ostala investícia s desiatkami hodín hernej zábavy. Možno je to kompromis pre nových hráčov a ukážka, že séria dokáže inovovať. Možno je to mrknutie na existujúcich hráčov, že prišiel čas kopnúť do vrtule a už sa nezdržiavať ako kedysi. Alebo je to dôkaz, že autori mali na tvorbu hry menej času ako v skutočnosti chceli, čomu by nahrával nižší počet nových druhov alebo spoliehanie sa na minihry, ktoré sú slušným žrútom času, ale odvádzajú pozornosť od hlavného sveta. Pravda, autori budú mať na 3DS určite zopár príležitosti blysnúť sa novými hrami v sérii, takže X2/Y2 či úplne iný titul môže možnosti posunúť oveľa ďalej. Stále však platí, že zmien je veľa a 3D je implementované dobre, takže návrat k Pokémon White 1 či 2 už pôsobí ako menší krok späť.

A Pokémon X/Y si rád rozumie aj s technológiami 3DS. Wi-Fi by mal najradšej zapnuté neustále, výmena druhov s ostatnými hráčmi sa núka, rovnako aj súboje. Kto z lovcov kompletného Pokédexu by odolal? Player Search System zobrazuje ikony on-line hráčov neustále a umožňuje vám ich vyzvať do boja, meniť Pokémonov či ponúknuť predmet. To všetko bez nutnosti ísť do hlavného menu.

Šiesta generácia Pokémonov prichádza v správnom čase. 36 miliónov majiteľov 3DS (a do konca roka ich ešte pribudnú) dostáva so svojím systémom skutočne titul, ktorý je o generáciu vpred. Nie je síce dokonalý, ale mieša to staré známe i kopu nového úspešne. Ak nebudete presvedčení hneď, dajte mu šancu, lebo pri svojom rýchlejšom tempe vás môže spočiatku zmiasť. Znalci budú objavovať nové druhy, taktiku i kochať sa 3D, nováčikovia sa nestratia. Toto je silný prírastok v sérii a osobne tvrdím, že najlepší vianočný darček s 2DS pre detských hráčov.


napísal korec 15.11.2013
Páči sa mi!
8.5
Vo svete
8.8
Ohodnotiť
POKÉMON X & Y
+ prechod do 3D sveta
+ 69 nováčikov a 718 druhov
+ Fairy-druh, Mega Evolution
+ redefinovaná taktika súbojov
+ rýchlejšie tempo
- slabší príbeh
- zbrklejší štart


RECENZIE HRÁČOV
3DS

Vývoj: Nintendo / Conquest / Nintendo
Štýl: RPG
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  október 2013
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Efootball (0)
Prosím vás hrávate niekto Efootball? Hľadám nejakú...
|Steam awards 2024 (2)
Sem môžete písať ako ste hlasovali na Steam Awards...
|Záchrana ranenej pc zostavy (12)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či by niekto ne...
|Gamepady (17)
vsetko ohladom a okolo gamepadov...
|Chodíte k lekárom? (11)
Stáva sa vám niekedy, že po intenzívnych hrách nem...
|Svet, ukrajina, vojny ... (30172)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk