WRC 4

WRC 4

6.5

Rally ako sa patrí?

Recenzia na PC verziu

Najlepším rally simulátorom je stále Richard Burns Rally. To je fakt a nemá cenu o tom diskutovať ďalej. Doťahujú sa na neho jedine tak staršie “Colinovky” alebo ak dokážete zraziť zo svojich požiadaviek vzhľadom na realistické jazdenie, tak prekvapujúco aj WRC 4 od Milestone. Talianski vývojári totiž dokázali pripraviť nielen hrateľne, ale konečne aj vizuálne príťažlivý pokrm pre všetkým milovníkov gaučového adrenalínu na štyroch kolesách.

Nech sa vám požierači pizze a cestovín snažia nahovoriť čokoľvek o tom, že WRC 4 je ten pravý rally simulátor, neverte im. Je to síce rally, a to dokonca s oficiálnou licenciou nielen na WRC-čka, ale aj samotný šampionát, ktorý obsahuje trinásť krajín a taktiež pretekárov, takže sa na bedni stretnete s Kubicom alebo Loebom. To treba hodnotiť pozitívne, ale simulátor to nie je, nech sa v Milestone oháňajú virtuálnou garážou s možnosťou jednoduchého nastavovania vozidla alebo úzkymi cestami, na ktoré sa vám nezmestí zadok neposedného auta.

Ak pristúpite na tieto pravidlá, budete sa baviť. Možno aj kráľovsky, pretože Codemasters so svojim Dirtom vsadili na úplne inú kartu. Vo WRC 4 nájdete rýchly pretek (náhodne vám hra zvolí auto i rýchlostnú skúšku), hráčom zvolenú trať alebo kariéru podávajúcu niekoľko hodín trvajúcu túru naprieč štvoricou virtuálnych výkonnostných tried. Vlastne je tým jediným a najpodstatnejším z celej hry. Multiplayer nerátajúc, no ten tu až tak dôležitý nie je, no ponúka možnosť hot seatu. Znovu nás čaká príves s niekoľkými tradičnými voľbami (mail, poradie šampionátu, info…), avšak bez akéhokoľvek pozlátka okolo, ktoré by zbytočne zdržovalo od samotnej jazdy.

WRC 4
WRC 4 Vozidlá vyzerajú dobre, no povrch trate je už slabší, navyše je jeho vplyv na jazdu veľmi nízky.
Vozidlá vyzerajú dobre, no povrch trate je už slabší, navyše je jeho vplyv na jazdu veľmi nízky.


WRC 4 Tvorcovia upustili od štadiónových pretekov 1 vs 1 a čaká nás len čisté rally.
Tvorcovia upustili od štadiónových pretekov 1 vs 1 a čaká nás len čisté rally.


WRC 4 Prostredie sa snažili vývojári neúspešne oživiť neustále prechádzajúcim vlakom na moste.
Prostredie sa snažili vývojári neúspešne oživiť neustále prechádzajúcim vlakom na moste.





Prvé kilometre odjazdíte v juniorskej WRC súťaži so slabším Fordom Fiesta R2 a v nižších rýchlostiach spoznáte počiatočné úskalia pretekania. Na štarte nikomu nedýchate na kufor a nikoho nevytlačíte z trate a obrátene. Všetko je len a len o vašom umení a často aj šťastí dostať sa čo najskôr do cieľového bodu. Kto je najrýchlejší súčtom časov v šiestich po sebe idúcich rýchlostných skúškach, ktoré tvoria šampionát v jednej krajine, sa stáva víťazom, pripisuje si do tabuľky body. V juniorskej súťaži absolvujete výlet do dvoch krajín, o triedu vyššie vás ich čaká poltucet a na záver si odjazdíte všetko.

V reči čísel je to 78 rýchlostných skúšok v trinástich krajinách, 16 modelov vozidiel, 55 skutočných tímov a 65 oficiálnou licenciou odobrených jazdcov. K dispozícii dostanete pomerne zaujímavé prostredia zo zasneženého Švédska, zaprášeného Mexika, zablateného Fínska, čaká vás výlet do Austrálie, Walesu, Nemecka - na rôznorodosť sa sťažovať nedá, len škoda, že tratiam chýbajú vyslovene ohurujúce scenérie, ktoré by vám utkveli v pamäti a vedeli by ste si na ne spomenúť aj na druhý deň. Nejedná sa ani tak o recykláciu samotného dizajnu tratí (hoci niektoré objekty ako skaly či mosty sa opakujú až zúfalo pravidelne), ako skôr absenciu sviežich nápadov.

Navyše sa pasáže z jednotlivých rýchlostných skúšok vo vybranej rally často opakujú. Stačí si predstaviť jednoduchý príklad: francúzka lokalita má tvar Y, samozrejme nie s rovnými nožičkami. Jednu rýchlostnú skúšku idete z ľavej hornej časti do pravej, druhú zdola do ľavej hornej časti. Potom z pravej dolu a skombinujte si to do opačných smerov, s prípadnými alternatívnymi cestičkami, ktoré sú však ojedinelé a krátke. Často je celá trať skôr uzatvorená a vy pretekáte len na vybraných úsekoch. Pocit, že tadiaľto ste už išli, však rozhodne mať budete a nie pre monotónny level dizajn, ale práve z prostého dôvodu: vy tadiaľ skutočne idete znovu!

Túto mierne horkú pilulku dokážete bez väčších problémov prehltnúť, no na jej pachuť nezabudnete. O tom, aké skvelé to mohlo byť, je teraz zbytočné fantazírovať. Skromnejší počet vozidiel nedovoľuje príliš si vyberať. Na začiatku síce skrotíte vyššie uvedenú Fiestu (na výber nemáte iné vozidlo, len inú stajňu), vo vyššej výkonnostnej triede sa začne Citroen DS3 R3T už trochu vzpierať, avšak až s príchodom štvorkoliek vo WRC 2 súťaži (Subaru Impreza WRC Sti, Mitshubishi Lancer Evo IX a X, WRC-čkové a RRC-čkové verzie Fiesty a DS3-ky či pomerne besnú Fabiu S200, Mini Coopera vo WRC variante či podobné Polo a prekvapujúco i s menším bonusom v podobe Hyundaiu i20 WRC testu) to začne byť zaujímavé. Škoda, že chýbajú špeciály, napríklad niektoré historické kúsky.

Ako v každej aspoň trochou benzínom napáchnutej rally totiž nejde o to, akú maximálku z auta vymačkáte a verte, že niekedy budete mať už pri stovke v očiach smrť. Simulácia rýchlosti sa totiž Milestone vskutku podarila a vašim problémom bude udržať auto na ceste, hoci aj rovnej, s miernymi zákrutami. Neustále korigovanie smeru jazdy v spojení s jemnou prácou plynu a brzdy vám dá rýchlo zabudnúť na bavkanie sa v Need for Speed alebo aj vyčančanom Dirte. Jednoducho tu nefunguje to, že hodíte tehlu na plyn a idete. Často je potrebné nechať auto v adekvátnych otáčkach, aby zaberalo, kedy má a brzdiť treba taktiež s citom. Nie je to Richard Burns Rally, takže sa nebudete pri prejazde každej zákruty sústrediť tak, že si odhryznete jazyk, ale treba sa naplno venovať skôr čistému prejazdu ako peckovaniu motora. Tak to poznáme zo staršieho WRC-čka alebo mechom ešte viac obrastenejšieho Rally Championship.

Má to skvostnú atmosféru, hoci vám rýchlostné skúšky zaberú v drvivej väčšine tak 4 - 6 minút a na dlhšie pasáže sa tu skutočne nehrá, takže nebudeme nostalgicky spomínať na niekoľko desiatok minút trvajúcu RS-ku z vyššie menovaných mohykánov. Bližšie k jednoduchšiemu jazdeniu má hra aj pre takmer neexistujúcu zmenu správania sa vozidla na rôznych povrchoch. Isteže, na snehu sa to trošku viac šmýka, ale až tak markantné to oproti poľnej ceste nie je. Spolujazdec naviguje celkom dobre, hoci niekedy je jeho kadencia až príliš vysoká, že si nezapamätáte, čo všetko zo seba vychŕlil a následne je niekoľko sekúnd ticho, pretože danú pasáž musíte najprv prejsť. Auto je ozvučené výborne, ale či realisticky, to vám už neprezradíme, pretože sme sa v rely káre neviezli a vlastné auta si ničíme len pri rally “cesty druhej triedy so zopár výmoľmi”.

WRC 4
WRC 4 Počas jazdy vám pusté prostredie okolo vadiť nebude, replay vašej opitej jazdy však odhalí vizuálne chabú hostinu.
Počas jazdy vám pusté prostredie okolo vadiť nebude, replay vašej opitej jazdy však odhalí vizuálne chabú hostinu.


WRC 4 Obrázky ako z časopisu, no v hre máte dva pohľady spoza volantu, jeden z kapoty, z nárazníku a za vozidlom.
Obrázky ako z časopisu, no v hre máte dva pohľady spoza volantu, jeden z kapoty, z nárazníku a za vozidlom.


WRC 4 Na každú rýchlostnú skúšku je rovnaký počet priebežných meračov času: pri krátkych to otravuje, pri dlhých zas chýba.
Na každú rýchlostnú skúšku je rovnaký počet priebežných meračov času: pri krátkych to otravuje, pri dlhých zas chýba.





WRC 4 výrazne pokročila aj po grafickej stránke, takže sa na to všetko okolo dá konečne pozerať. Prostredie bolo nanovo pretextúrované, niektoré rýchlostné skúšky sú úplne nové a všetko je vymodelované vzhľadom na tri rôzne denné doby (ráno, poludnie, neskoré poobedie). Teda nie, že by ste mali čas obzerať sa okolo, ale vozidlá vyzerajú k svetu, prostredie už nepôsobí umelo. Len škoda, že sa trochu tvorcovia neodviazali a neimplementovali do hry čosi podobné ako v Sega Rally, kde sa vozidlá postupne špinili, po prejazde vodou zas zbavili špiny a podobne. Model poškodenia je po vizuálnej stránke podpriemerný, takže vám tam čosi po náraze do bariéry niečo veje, no to sme videli už pred 10 rokmi. Lenže ak búrate, robíte niečo veľmi zle a poškodzujete si tak auto, čím začne strácať svoj výkon. Cieľom nie je zúčastniť sa, ale vyhrať.

WRC 4 prekvapilo, pozitívne. Nie je to hra, ktorú by sme ešte roky velebili, no pripomenula nám časy, kedy sme sa pri rely skutočne bavili. To je to, čo vás pri nej udrží a zajazdíte si pár tratí, pretože máte chuť na pretek, v ktorom neovládate niekoľko stoviek koní v načančanej káre, ale skutočne drsnú jazdu.


napísal kordi 18.11.2013
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
6.5
Vo svete
6.1
Ohodnotiť
WRC 4
+ pocit z jazdy
+ rozmanité prostredia
+ skvelý mix arkády a simulátoru
- povrch nemá vplyv na jazdu
- slabší model poškodenia
- opakujúce sa trate


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: Bigben Interactive / Comgad / Milestone
Štýl: Racing
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 25. október 2013
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
| Recenzia: WRC 4 (65) 18.11.2013
| WRC 4 18.11.2013
| Zábery na WRC 4 11.10.2013
| WRC4 ohlásené 25.7.2013
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29292)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk