BLACKGUARDS |
BLACKGUARDS |
Svet už sme zachraňovali mnohokrát, ale obvykle dostali túto zodpovednú úlohu vyslovene kladní hrdinovia. Tentoraz to malo byť inak a tvorcovia nás uisťovali, že univerzum spasia zločinci a hrdlorezi. Už krátko po štarte zistíte, že je to len čiastočná pravda, ale to by ani veľmi nevadilo. Horšie je to s obsahom hry.
Krátko po úvode príbehu sa dostanete do väzenskej cely, ale tomu predchádza boj s vlkom, ktorý zabil princeznú. Keďže ste stáli nad mŕtvym telom, vina padla na vás, preto ste nespravodlivo odsúdený - ale v skutočnosti žiadny zločinec. To sa však nahnevanému davu ťažko vysvetľuje a asi nikoho nenapadlo, skontrolovať rany od tesákov, takže si cestu na slobodu treba vybojovať. A aby ste mali väčšiu šancu, pripojí sa k vám trpaslík- spoluväzeň. Aj keď je to pekný kvietok, nedá sa povedať, že by bol vyslovene negatívnou postavou, rovnako ako zamrežovaný mág Zurbaran, ktorý doplní úvodnú trojicu. Hoci má často pletky so ženami, opäť sa nejedná o lotra v pravom zmysle slova. Veď kvôli srdcu, či iným častiam ženského tela, mali problémy aj traja mušketieri, aj keď pritom nepoužili jed...
V piatich aktoch sa k vám ešte priebežne pridá polovičná elfka Niam, ktorá fičí a halucinogénnych bylinkách, bojovník z džungle Takate a šarmantná Aurelia. Prvotnou motiváciou pri postupe je odhalenie pravého vinníka vraždy, ale čoskoro pôjde o viac a budete po uši v problémoch. Už preto, že ste známy kriminálnik a väčšina obyvateľov južnej Aventurie, kde sa všetko odohráva, na vás pozerá krivým okom.
Ak neponecháte úpravy hlavného hrdinu na automatiku v základnom móde, určite sa zdržíte pri rozdeľovaní bodov. Máte ich tisíce, lenže sú určené na vylepšenie atribútov a schopností v štyroch a v prípade mága piatich kategóriách. Môžete zvýšiť desať základných atribútov, zlepšiť obratnosť s ľubovoľnými druhmi zbraní, pridať univerzálne talenty, bojové schopnosti a kúzla. Rýchlo zistíte, že bodov v skutočnosti až tak veľa nie je, ale žiadny strach, ďalšie dostanete za úspechy v boji a plnenie úloh počas progresu.
Po precíznom formovaní hlavnej postavy, na základe modifikovanej štvrtej edície stolovej hry Dark Eye, vás možno prekvapí nenáročný systém hry. Ťahové boje sú komplexné, ale všetko ostatné pôsobí len ako kulisa, jednoduchá spojnica, ktorá má hráča previesť od jednej bitky k druhej. Z miesta na miesto sa presúvate výlučne prostredníctvom mapy, kde sa sprístupňujú mestá a zaujímavé lokality. Takže žiadne cupitanie s postavičkami po lese, kde švitoria vtáčiky a z húštiny vylezú lúpežníci alebo medveď. Na značke v otvorenej krajine a bludiskách nanajvýš vykukne primitívna schéma so styčnými bodmi.
Každý bod schémy označuje konkrétne miesto v danej oblasti, kam sa okamžite prenesiete po jednoduchom kliknutí. Spravidla vás tam čaká boj, prípadne rozhovor s nejakou NPC postavou. Pri prehľadávaní okolia, čiže preklikávaní z jedného bodu do druhého, môžete zvoliť odpočinok, pri ktorom sa doliečujú postavy. Podmienkou je dostatok zásob. Okrem toho môžete zmeniť výstroj hrdinov (predmety z rovnakej sady prinášajú bonusy ) a vložiť im do opasku odvary a iné doplnky. Počas boja to nie je možné a dajú sa nanajvýš meniť tri sety zbraní, ktoré ste si predvolili.
Ak je pod značkou na mape nejaké sídlo, ocitnete sa na obrazovke s mestskými budovami. Môžete tam nájsť niekoľko užitočných NPC postáv s rôznymi funkciami. Kováč a obchodníci predávajú zbrane a výstroj, pričom k lukom a kušiam sa prikupujú rôzne druhy šípov. Liečiteľ za poplatok okamžite uzdraví celú družinu, tréneri vás naučia nové schopnosti. Po prespaní v krčme sa postavám zregeneruje magická energia. Tieto a prípadné ďalšie postavy v meste, označené bublinou, ponúkajú často aj informácie a vedľajšie úlohy. Keď akceptujete nepovinné zadania, na mape sa objavia nové značky, kam sa môžete presunúť. Potom treba niekomu zakrútiť krkom, uspieť v skúške alebo nájsť stratenú osobu.
Riešenie úloh nemusí byť len jedno, napríklad v prípade dvoch znepriatelených dvojičiek sa rozhodnete, ktorému z bratov pomôžete. Pri komunikácii máte spravidla niekoľko možných volieb, ktoré pochádzajú od rôznych postáv vo vašej družine. Len škoda, že vaše otázky a odpovede sú označené len heslovite. Presne formulovaná veta sa objaví až potom, keď už plynie rozhovor. Niekedy tak konverzujete aj o tom, čo vás vlastne ani nezaujíma. V každom prípade, takéto rozhovory, popri sporadických predelových scénach, objasňujú, čo sa okolo vás deje.
Alfou a omegou hry sú jednoznačne taktické ťahové boje, pri ktorých strávite najviac času. Jednak preto, že na bojisku môže byť viac, ako desať postáv, ktoré sa pohybujú v každom kole. Ďalším dôvodom je náročnosť vybraných konfliktov, čo vedie k častým reštartom. Keby sa jednalo príležitostné potýčky s bossmi, bola by drsnejšia výzva pochopiteľná. Príčinou sú však zle vybalansované boje a neraz aj neadekvátne podmienky. Kým niektoré boje bez problémov zvládate aj proti presile, iné si aj niekoľkokrát zopakujete, hoci proti vám nestoja výnimoční protivníci.
Predovšetkým v prvých hodinách hry budete frustrovaní neschopnosťou vašich postáv, hlavne ak si vytvoríte čarodejníka. Mágovia si znevýhodnení sú už tým, že na kúzla potrebujú manu, ktorá sa rýchlo míňa, kým bojovníci môžu používať svoje schopnosti bez obmedzení v každom kole. Aj keď vhodne investujete body do vývoja schopností, vaše postavy majú pri útoku neúmerne vysoké počty zlyhaní. Jedna- dve chyby hrdinu v boji by boli prijateľné, lenže ak čarodejník v štyroch kolách za sebou spacká fireball, ktorý ovláda na pokročilej úrovni, niečo nie je v poriadku. A nepriatelia vám nič nedarujú a slabé chvíľky hrdinov patrične využijú. Je pravda, že aj im občas niečo nevyjde, môžu sa pošmyknúť na vode alebo ponoriť do blata a v ďalšom kole sa stavajú na nohy. Lenže vašej družine sa to stáva oveľa častejšie.
Hoci v niektorých prípadoch môžete obísť prekážku a predísť úrazu, o vašom víťazstve alebo prehre až príliš radikálne rozhoduje náhoda a pomyslený hod kociek. Vhodná taktika v boji je určite plus, ale keď nemáte poriadnu dávku šťastia, tak skrátka nevyhráte. Nepriazeň osudu a kociek obzvlášť zabolí v navrstvených bojoch, kedy okamžite po jednej bitke nastúpite do druhej. Kým proti vám stoja noví protivníci v stopercentnej kondícii, vaša skupina nastupuje zo zvyškami zdravia a many. Víťazstvo je vybojované skutočne krvopotne a zrejme mu bude predchádzať opakovanie škodoradostnej voľby v menu - try again. A predstavte si, ako na tom je družina pred prípadným tretím súbojom, navyše ak vám tvorcovia odstavia jednu postavu. V takomto prípade vás aspoň uspokojí fakt, že AI nepriateľov je úbohá a konajú nelogicky, čo sa dá neraz využiť.
Aby to bola ešte väčšia fuška, na vybraných bojiskách máte stanovené tvrdé podmienky víťazstva, ktoré sú na hranici možností skupiny. Zatváranie poklopov, aby z nich nevyliezali stále nové potvory, sa zniesť dá. Náročnejšia je záchrana dámy, kde sa počas piatich kôl musíte prebojovať cez dva mosty. Vzhľadom na to, že sú prechody blokované debničkami, ktoré treba rozbiť a zloduchmi, ktorí vás za seba len tak nepustia, je to skutočne tvrdý oriešok.
Je naozaj veľká škoda, že tvorcovia urobili zbytočné prešľapy a potopili bojovú zložku, ktorá mala veľký potenciál. Niektoré prvky bitiek sú pozoruhodné a zrejme ich oceníte, lenže sú zatienené nepriaznivými faktormi. Napríklad zaujme terén zaliaty vodou, na ktorej sa postavy pošmyknú. Kríky zakryjú protivníkom (ale aj vám) výhľad a keď porast zasiahnete ohnivou strelou, niekoľko kôl horí a spaľuje každého, kto tadiaľ prechádza. Takto sa napríklad dobre grilovali krokodíly v smrtiacej aréne, kde bolo treba zachrániť obetovanú pannu.
Bavil som sa pri lákaní jašterov k podvalu, z ktorého sa po zasiahnutí podperných brvien zosypala ničivá spŕška kameňov. Spestrením bol tiež prelet draka pri zachraňovaní rybárov, hoci ochromoval AI spojencov a zhadzoval predmety, ktoré jediným zásahom odstavili môjho hrdinu. Zaujímavou súčasťou je aj nastavenie defenzívnej a ofenzívnej funkcie osvojenej triedy zbraní. To môže zvýšiť šancu na úspešný útok, alebo na blokovanie nepriateľského výpadu. Toto všetko je super, lenže nie dosť na to, aby ste si nevyvážené boje skutočne užili. Môže vás o tom presvedčiť hrateľné demo.
Niektorí hráči môžu negatívne vnímať aj ovládanie postáv v boji. Pohyb a bežný útok je jednoduchý. Ak spravíte menej krokov, usmernených myšou, v tom istom kole môžete aj zaútočiť. Hlavne si treba dávať pozor pri obchádzaní pascí. Ak uznáte za vhodné, môžete použiiť klávesu space a odložiť ťah postavy na neskôr. Kúzla, špeciálne schopnosti a doplnky musíte vyvolať pomocou kruhového menu každej postavy. To už také pohodlné nie je. Ale keď si používané útoky a čary presuniete na lištu v hornej časti obrazovky, aplikácia schopností sa zjednoduší.
Grafika hry je pekná, na ťahové bitky a efekty kúziel sa dobre pozerá, aj keď by sa niekedy hodila zmena kamery. Mestá, hoci len vo forme jednej alebo dvoch obrazoviek, pôsobia uveriteľne, mapa krajiny je pomerne jednoduchá a zrozumiteľná. Vlažne pôsobia len animácie v predelových scénach, keď sú postavy snímané príliš zblízka. Všetko dokopy spolu ladí a tvorcovia ukázali, že aj do hry s menším rozpočtom nie je problém spraviť dobrý dabing. Nahovorené sú všetky postavy a dialógy a viditeľne to napomáha atmosfére hry.
Blackguards je svojský mix ťahovej stratégie a RPG. Štruktúra hry je vlastne veľmi jednoduchá, ale s tým väčšina hráčov nebude mať problém. Kameňom úrazu sú frustrujúce ťahové boje, ktoré tvorcovia základ a mohli byť skvelé, ale tvorcovia ich zbabrali. Nepomohli ani pravidlá stolovej hry, ani nevšedné prvky a zjavne ani skúsenosti z verzie s predbežným prístupom, ktorá predchádzala vydaniu finálneho produktu. Práve sa však objavila záplata, ktorá aspoň čiastočne zlepšuje podmienky v boji, hoci to stále nie je ideálne. Je to škoda, pretože keby o víťazstve na bojisku nerozhodovalo predovšetkým šťastie a náhoda, mohla sa hra vyšplhať podstatne vyššie.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Daedalic Entertainment Štýl: RPG / Ťahová Web: domovská stránka hry | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|