TOUKIDEN: THE AGE OF DEMONS |
TOUKIDEN: THE AGE OF DEMONS |
PlayStation Vita trpí absenciou Monster Huntera. To je neklamný fakt, ktorý sa potvrdil v jednom grafe, čo ukázal, že všetok predaný softvér na PS Vita sa vyrovná predaju hier zo série Monster Hunter na 3DS. Ale Vita statočne bojuje a snaží sa absenciu tohto titulu, ktorý kedysi katapultoval PSP na predné priečky predaja, nahradiť inými, podobnými hrami. A tak vznikajú zaujímavé nové značky ako Ragnarok Odyssey, Soul Sacrifice a najnovšie prichádza Toukiden.
Novinka od Tecmo Koei sa snaží, podobne ako v sérii Dynasty Warriors, upútať v štýlovom intre a aj po vstupe do hry sa drží pomerne silnej dejovej línie. Svet, ako ho poznajú hrdinovia, napadli démoni Oni. Váš avatar prichádza do malebnej podhorskej japonskej dedinky, aby s tým niečo urobil. Rýchlo sa zoznámi s lokálnymi postavami, ktoré mu budú pomáhať. Poslúžia na odovzdávanie questov, kováč na ukutie zbraní, predajcovia na speňaženie predmetov. Nájdete tu aj pelech, kde si môžete odkladať aktuálne nepotrebnú korisť alebo magické časti. Tie sa ešte tvária neaktívne, no obklopené záhadou sľubujú čosi do budúcna. Dedinka je jedna z najkrajších a najatmosférickejších lokalít v japonskej hre posledných rokov. O to radšej sa k nej budete vracať zo svojich potuliek v divočine. Osobne vnímam pozitívne prepojenia bojísk a dediny cez príbeh a päť hlavných kapitol. Zatiaľ čo Monster Hunter a iné klony sa snažia iba nastoliť prvotný námet pre hráčovo putovanie, Toukiden sa drží príbehu po celý čas až do záverečných titulkov.
Rozdelený svet, prechod i načítavanie máp, funguje podobne ako v Monster Hunter. Dedinka je mapa sama osebe, questy plníte na inom priestranstve (pomenované a rozlíšené obsahom i grafikou), kde sa dostávate po akceptovaní úlohy. Tú vám zadá obsluha v krčme a sami si môžete vybrať módy, kde budete plniť questy. Popri príbehovej línii, kde sa misie ohraničené animáciami miešajú s dejom, sa môžete pustiť do desiatok vedľajších úloh v určitých momentoch línie. Zadania môžete absolvovať sami v singleplayer móde alebo si zavoláte na pomoc aj partiu.
Tecmo Koei totiž od začiatku ráta s tým, že bojovať nebudete sami. Ba čo viac, na bojisku sa po vzore Dynasty Warriors rozpúta poriadna mela. K tomu pristupujú autori angažovaním vedľajších postáv aj v sólo móde. Do boja nepôjdete individuálne, ale vo štvorici a keď prídete na prvú väčšiu čistinku, kde sa objaví tucet nepriateľov, postupne si ich rozdelíte a Vita začne graficky solídne zvládať veľkú melu. Systému súboja pomôže už výber vašej postavy a preferovaná zbraň. Meč je vhodný pre začiatočníkov, ťažká kopija úspešne blokuje údery a dýky sú výborné pre rýchleho bojovníka. Luk je skvelý pre boj z väčšej diaľky a reťaze s čepeľami a ozubené rukavice sú pre netradičné typy.
Bojový systém spočiatku využíva ľahšie i silnejšie fyzické údery, spravidla s dlhou výdržou zbraní. Takže nenastane situácia ako v Soul Sacrifice, že sa vytrieskate z efektívnych možností a snažíte sa dožiť konca misie. Ukazovatele bojovníka sú dva – pozor si dávate na zdravie a staminu. Toukiden je stavaný na dlhé potýčky a tomu zodpovedá i časový limit misie, ktorý je štandardne 60 minút. Na handheldové pomery to nie je málo. Niektoré úlohy splníte za 10 minút, iné trvajú 25 či 40 - najmä ak dostanete zadanie nájsť 10 relatívne vzácnych nepriateľov, čo sa nachádzajú iba na vybraných miestach na mape.
Toukiden rozlišuje boj s bežnými nepriateľmi a veľkými beštiami, či priamo bossmi, s ktorými potýčky zaberajú podstatne viac času a vyžadujú iný prístup. Autori uľahčujú boj šikovným interface, kde si možno pozrieť slabé časti nepriateľa, do ktorých budete zarezávať čepeľ v prvom rade. Ranené partie postupne menia farbu a vy získate prehľad, či ste pokročili v mordovaní, alebo sa neúspešne trápite na začiatku. Na tejto hre cítite, že Tecmo Koei skutočne nemyslí iba na tradičné herné publikum MonHun sérii, ale chce dať šancu aj svojim fanúšikom Dynasty Warriors, či akčnejšie ladenej cieľovej skupine. Títo hráči totiž nemusia chcieť opakovane zomierať na tom istom bode, ale určitú formu výzvy dokážu prijať. Akurát sú vďační za to, keď im hra občas aj pomôže a postup v nej je trochu rýchlejší. To najväčšie plus objavia najmä sólo hráči. S trojicou iných postáv bez problémov doputujú na koniec hry a navyše sa nemusia starať o sprievod – spolubojovníci sú dobre vybalansovaní i pomerne inteligentní.
Štruktúrou bojiska a schémou rozloženia flóry i fauny má Toukiden blízko k svojmu vzoru. Mapa je rozdelená na menšie očíslované územia. Pohyb medzi nimi si žiada menšie načítanie dát. Je to pragmatická pomôcka pre pamätanie si predmetov (byliny i veci nájdete na tom istom fleku), sčasti aj nepriateľov. V prvej kapitole dlho bojujete na jednej mape, no budete prekvapení, ako dokážu autori varírovať náplň misií a uloženie hlavných cieľov. Aj zo zdanlivo jednoduchých úloh (zabi 10 druhov toho, v inej misii 5 druhov iného druhu) vyťažia veľa a v správnom čase dokážu meniť prostredia.
Predmetov v hre je relatívne veľa a zväčša máte možnosť zbierať desiatky ingrediencií na zbrane alebo výbavu. Niektoré sa ukážu ako zbytočné a slúžia na rýchle speňaženie, iné sa oplatí skladovať a investovať ich do výzbroje. Pozitívny fakt je, že aj zbrane dokážu naberať skúsenosti. Prináša to zmenu do obhospodarovania arzenálu. Upgradovať budete chcieť vždy, ale mám pocit, že sa budete dlhšie držať určitých zbraní oproti iným hrám. Pachtenie sa za jediným kusom výbavy nie je také markantné, skôr si dokážete nakombinovať set z viacerých odlišných variácií.
Zaujímavým prvkom je zakomponovanie bonusových postáv Mitama. Pribudnú vám z padlých duší a je to celkom exkluzívny moment. Mitama v podobe kartičky inštalujete do zbrane a razom sa rozšíri vaša paleta pohybov o liečivé, magické alebo iné efekty. Mitama si žijú vlastným životom, radi zvyšujú svoj level, pomáhajú, zapájajú sa do boja, ale ich načasovanie si treba vedieť správne nastaviť.
Jednu vec nemožno novinke od Tecmo Koei uprieť a to je vydarená grafika. Na pomery PS Vita dostanete parádnu výpravu hry, množstvo nepriateľov na obrazovke a svetelné efekty jedna báseň. Handheld je nabudený k vysokému výkonu a po dvoch rokoch existencie možno pochváliť Tecmo Koei, ako sa im darí svoje tituly (najbližšie aj Dynasty Warriors 8 Complete Edition) portovať na menšiu mašinu Sony a udržať vysokú latku audiovizuálneho zážitku. Poteší aj systém ovládania i fakt, že Toukiden vymenil statickú kameru za dynamickú, takže hráč sa sám orientuje v boji a nie je odkázaný na jeden uhol.
Po dvoch hlavných kapitolách nadobudnete pocit, že z Toukidena sála iná atmosféra ako z Monster Huntera či Soul Sacrifice. Potreba grindovania nie je taká eminentná, priebeh hry a prechádzanie misií je rýchlejšie. Nezasekávate sa na ohromnom bossovi už v tretine, ale elegantne sa posúvate ďalej a ešte aj dej je hlbší a zaujímavejší. Toukiden si udrží túto formu až do finálnej časti hry. Akčnejší súbojový systém preváži aj celkovú obtiažnosť. Vďaka tomu je hra prístupnejšia od začiatku až do samotného záveru, keď naseká zopár podstatne ťažších potýčok s nepriateľmi. Možno ju odporučiť nováčikom v žánri, aby vyskúšali ošiaľ, ktorý sa rozpútal okolo lovenia monštier, či tentokrát démonov Oni. Nové druhy sa pritom servírujú plynule až do poslednej tretiny hry.
Toukiden je kvalitná, prístupná i profesionálne vyprodukovaná hra, ktorú možno odporúčať majiteľom PS Vita ako jeden z originálnych zážitkov zo žánru japonskej akcie. Len ortodoxní fanúšikovia MonHuna môžu reptať, že systém je jednoduchší, nemá také výzvy a kvôli tomu je skôr priamočiary. No konečne sa jednému tímu podarilo vyťažiť zo základov osvedčenej hry a priniesť aj kopu svojich vlastných podnetov.
RECENZIE HRÁČOV |
PS Vita
Vývoj: TECMO KOEI Europe / Omega Force Štýl: Akcia | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|