BOUND BY FLAME

BOUND BY FLAME

7.0

Záchranca sveta posadnutý démonom

Recenzia na PC verziu

Ťažko odolať RPG, ktorá sa zahráva s démonom. Ani pekelný oheň však nezaručí  úspech a najvyššie známky v hodnotení, ak má hra príliš okaté nedostatky. Neznamená to, že sa jedná o márnu výpravu, len výsledok skrátka nie je dostatočne žeravý, aby sa permanentne vpálil do duší hráčov. Čím vás Bound by Flame zahreje a čím schladí?

Vstup do hry je dostatočne nápaditý a prvé boje s nemŕtvymi celkom dobrou skúškou na úvod. Trochu sa oťukáte v úlohe žoldniera (alebo jeho prsnatej alternatívy), ktorého si upravíte na začiatku a zakrátko sa zapletiete do rituálu, po ktorom zostane váš hrdina posadnutý démonom až do konca hry. Všetko zlé je však na niečo dobré a tak vďaka neželanému daru vzrastie váš význam a schopnosť čeliť ľadovým lordom a ich neživým kreatúram.

Vzhľadom na povahu hlavných záporákov asi tušíte, že si užijete predovšetkým nehostinné prostredia a zimu. Najskôr sa však predsa len pozriete aj do teplejšej, ale ani náhodou nie príjemnejšej oblasti. Ocitnete sa totiž v pralese s močariskom, kde zo stromov lezie háveď podobná gigantickým pavúkom, po krku vám idú bizarné monštrá a samozrejme nemŕtvi. Uprostred tohto "raja" je malá osada, kde sa zblížite s kolegami - žoldniermi, zoznámite s dedinčanmi a ich problémami a získate prvých spoločníkov, ktorí vás môžu sprevádzať v boji.

S NPC postavami v táboroch si hojne podebatujete a tak česká lokalizácia príde určite vhod, hoci jej kvality nemôžem posúdiť, keďže som hral len pôvodnú anglickú verziu. V rozhovoroch, ktoré neraz obsahujú vulgarizmy, je často niekoľko volieb, ktoré vedú k novým informáciám a naštartujú vedľajšie úlohy. Popritom vediete dialógy aj sami so sebou, teda aby som bol presnejší, s démonom, ktorý je vo vás. Rohatý sa prejavuje v kľúčových momentoch a presviedča vás, aby ste sa mu podvolili a za to sľubuje uľahčenie postupu. Lenže ak súhlasíte, získate aj určité postihy, napríklad zníženú odolnosť proti mrazu a navyše sa začnete fyzicky deformovať. No hoci sa mi démon prihováral často, zásadných volieb sa mi zdalo málo. Jedna z nich sa naskytla pri vstupe do nebezpečnej jaskyne, kam sa nedalo ísť bez ochrany - od pekelníka alebo osadníkov. Ale možno som len predišiel častejším pokušeniam prirodzeným spôsobom, keďže sa zvyčajne snažím byť nápomocný.

Bound by Flame
Bound by Flame Vzhľad hrdinu sa mení podľa výzbroje a vplyvu démona.
Vzhľad hrdinu sa mení podľa výzbroje a vplyvu démona.


Bound by Flame Možnosti v boji sú zaujímavé a zahrňujú rôzne útoky, obranu a mágiu.
Možnosti v boji sú zaujímavé a zahrňujú rôzne útoky, obranu a mágiu.


Bound by Flame Vylepšovanie výzbroje  a výrobu predmetov si rýchlo osvojíte.
Vylepšovanie výzbroje a výrobu predmetov si rýchlo osvojíte.





V konečnom dôsledku som nemal dojem, že démon poskytuje výrazné výhody. Zaobídete sa aj úplne bez jeho vplyvu a pomoci. Nepostrehol som ani jeho prínos v boji - hoci som si ho k sebe pripustil skutočne len raz, na skúšku. Možno keby som bol poriadne skazený, bol by konečne viditeľný nejaký efekt. Ale démon nikdy nebol dostatočne presvedčivý, skôr otravný. Zdalo sa mi, že rozhovory s ním len umelo predlžujú čas a mali za cieľ spestriť dosť plytký príbeh hry. V tomto smere má väčší význam pokec so spoločníkmi, s ktorými si takto budujete vzťah a možno aj viac ako priateľský.

Pomerne nezáživný je nie len dej, ale aj celkový postup. Lokality sú síce dostatočne rozmanité, ale rozdelené na malé sektory, kde aj mimo bludísk kráčate len cez úzke koridory. Presne tento neduh znechutil hráčov v RPG Dragon Age II. Navyše ste často nútení opakovane prechádzať tými istými uličkami hore-dolu a viesť zbytočné boje s nepriateľmi, ktorí sa často respawnujú. Ak som v hre strávil okolo 15 hodín, nebolo to kvôli jej rozsiahlosti, ale frustrujúcemu pobehovaniu tam a naspäť, ktoré veľmi škodí dynamike hry. V teréne sa však zorientujete ľahko vďaka dvom režimom minimapy a veľkej mape, kde sú prehľadne označené cesty, hlavné a vedľajšie úlohy.

Nie všetko je však v Bound by Flame "spackané" a je niekoľko dôvodov, prečo sa hra udržuje mierne nad priemerom. Pozitíva prináša hlavne vývoj postavy, upravovanie predmetov a boje, hoci to aj tam trochu škrípe. Hrdina, samozrejme, získava skúsenosti a nové levely a k nim patria body na odomknutie schopností a talentov. Schopnosti sú rozdelené do troch odvetví - bojovník, ranger a pyromancer (bez ohľadu na to, či s démonom spolupracujete alebo nie). V každom je séria užitočných bonusov a znalostí, ktoré pomáhajú v boji. Sú delené do štyroch stupňov, od nováčika po majstra a na povýšenie potrebujete napchať dostatok bodov do sortimentu nižšej kategórie. Jednotlivé schopnosti sa dajú vylepšiť na tretí level, zvyšujú šancu na kritický zásah, pomáhajú lepšie odolávať nepriateľom, prinášajú rýchlejšiu regeneráciu zdravia a potužujú hrdinu.

Ďalšími bodmi sa rozvíjajú črty postavy, ktoré mu pomáhajú v rôznych oblastiach. Okrem podpory boja napríklad znižujú počet potrebných ingrediencií na výrobu odvarov, permanentne zvyšujú počet životov a many a umožňujú nosiť ťažší náklad. Ten sa skladuje v inventári, rozdelenom na sekcie podľa druhu predmetov a zbraní, ktoré si hráč prepína.

Hrdina bez obmedzení používa ľubovoľné zbrane a výbavu, ktoré nájde, kúpi a dokáže svojpomocne vylepšovať. Väčšina predmetov, či už je to meč, bojové kladivo, brnenie, rukavice alebo chrániče ramien, má jeden až tri otvory. Do každého sa dajú vložiť doplnkové materiály, ako kov, kosti a koža a na základe celkového zloženia prinášajú odlišné vylepšenia. Zbraň spôsobí vyššie poškodenie, získa väčšiu šancu na kritický zásah alebo schopnosť odolávať protiútoku. Pancier pridá odolnosť voči mrazu, jedu, mágii a fyzickému útoku. Proces vylepšenia je okamžitý, treba mať len dostatok požadovaných materiálov. Rovnako ako pri výrobe liečivých a magických odvarov, šípov a výbušných pascí, ktoré hrdina kladie pred nepriateľov.

Všetko, čo si hrdina oblečenie a vyrobí, zužitkuje v boji, ktorý ponúka celkom zaujímavé možnosti. Postava má dva základné režimy boja nablízko s postojom bojovníka a rangera. Okrem toho môže strieľať z kuše a používať ohnivé kúzla. Primárnou výzbrojou bojovníka je meč alebo iná ťažká zbraň. Útoky sú silné, ale pomerne pomalé. Jedným tlačidlom sa vyvolá základný výpad, druhým kombo s efektnými švihmi. Ataky súpera sa dajú vykryť a obranu môžete preraziť kopancom. V druhom režime hrdina používa dve dýky. Spôsobujú nižšie poškodenie, ale sú rýchle a mihajú sa vo veľmi efektných kombách, ktoré často rozhodia a zdecimujú súperov. Užitočným doplnkom je v tomto prípade odskočenie. Hrdina dokáže dorážať do nepriateľov, uhýba ich útokom, obchádza ich a napáda z nekrytej strany. Postava sa vie aj zakrádať, ale väčšinou sú priestory také úzke, že sa protivníkom  nedá vyhnúť, ale aspoň ich môžete prekvapiť odzadu.

Z ohnivej mágie je najefektnejšia horiaca čepeľ na práve používanú zbraň. Takto spôsobíte oveľa väčšie zranenia a pomerne rýchlo zlikvidujete odpor. Okrem toho sa dá použiť fireball, ohnivá vlna alebo štít. Vhodným doplnkom, hlavne pri bossoch, sú výbušné pasce, ale niektorých zložíte pomerne rýchlo aj bez nich. Bežní protivníci sú pomerne húževnatí, vedia nepekne zasiahnuť, kryjú sa štítom a ich výhodou býva početná prevaha. Neraz sa vyplatí zabiť jedného - dvoch a  na chvíľu sa stiahnuť z bojiska, inak vás ostatní dostanú.

Niekoľko nemŕtvych vás spravidla obklopí a kým sa bijete s jedným alebo párom, napadne vás ďalší odzadu a z tretej strany letí šíp. Navyše vám rozdávajú rany, aj keď sa náhodou rozpleštíte na zemi. Niekedy to všetko skrátka nevykryjete, aj keď môžete využiť liečivá a doplnky po vyvolaní kruhového menu. Vtedy sa hra zapauzuje a môžete v pokoji zvážiť, čo použijete. Lenže pri liečení v pokračujúcom boji hrdina potrebuje pár sekúnd na vypitie odvaru a vtedy je nakrátko bezbranný, čo v dave nepriateľov môže znamenať smrť.

Bound by Flame
Bound by Flame Zbrane s ohnivým kúzlom sú podstatne účinnejšie.
Zbrane s ohnivým kúzlom sú podstatne účinnejšie.


Bound by Flame Hrdina si môže osvojiť mnoho schopností v troch odvetviach.
Hrdina si môže osvojiť mnoho schopností v troch odvetviach.


Bound by Flame V táboroch nájdete rôzne NPC postavy aj spoločníkov, ktorí čakajú len na to, kedy si ich vyberiete.
V táboroch nájdete rôzne NPC postavy aj spoločníkov, ktorí čakajú len na to, kedy si ich vyberiete.





Určite by prospela podpora viacerých spoločníkov v boji, lenže tvorcovia vám (až na dočasné výnimky) dovolia mať so sebou len jediného. Síce mu môžete udeliť príkaz, ktorý ho usmerní, aby sa bránil, útočil z diaľky, použil svoju schopnosť alebo jednal na vlastnú päsť, ale to neraz nestačí. Pritom na výber je niekoľko postáv, od bojovníka a liečiteľky, až po nemŕtveho a  čarodejnicu. Akonáhle zvolíte nového spolubojovníka, starý sa odpojí a spravidla čaká na ďalšiu príležitosť v tábore.

Z grafiky sa neposadíte na zadok, ale je dostatočná a zahrajú si aj majitelia slabších zostáv. Prostredia svojim spracovaním neurazia a vzhľad hrdinu sa mení podľa výzbroje. Nepriatelia a NPC postavy sú spracované obstojne, ale mne osobne nesedeli škaredí bradatí elfovia. Celkovo mohlo byť viac detailov. Kameru si natočíte podľa potreby, ale občas vám výhľad zastrú doplnkové predmety v okolí. Dabing postáv je dobrý, zvuk priemerný, zaujme predovšetkým štýlová hudba.

Tím Spiders nám po sci-fi Mars: War Logs priniesol fantasy RPG, ktorá nesie jasný rukopis tvorcov. Autori použili a jemne vylepšili osvedčené prvky - systém boja, výrobu predmetov a rozvoj postavy. Tentoraz priniesli dlhší príbeh, hoci ničím výnimočný a s nepresvedčivým finále. Zlepšila sa interakcia s okolím, takže je toho o niečo viac, čo môžete zobrať alebo otvoriť. Ešte stále to nie je úplne OK, ale vidíme pokrok. Ak sa v ďalšej RPG vývojári zbavia koridorového postupu s opakovaným prechádzaním lokalít, môžu sa opäť kvalitatívne posunúť o niečo vyššie. A chcelo by to aj lepší scenár. Bound by Flame ale nie je na zahodenie.


napísal uni 14.5.2014
Páči sa mi!
7.0
Vo svete
5.7
Ohodnotiť
BOUND BY FLAME
+ solídny rozvoj postavy
+ premyslená výroba a vylepšovanie predmetov
+ vydarený systém boja
+ veľké množstvo dialógov
- koridorový postup a opakované prechádzanie rovnakých lokalít
- nevýrazný vplyv démona
- v nerovnom boji asistuje len jeden spoločník
- tuctový príbeh a slabé finále
- recyklovanie nepriateľov
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Dual Core 2,2 GHz, 2 GB RAM, 512 MB VGA


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS3
PS4
Xbox 360

Vývoj: Focus Home Interactive / Spiders
Štýl: RPG / Akcia
Dátum vydania:  máj 2014
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Steam deck - nonsteam games se... (4)
čus,ako inštalujete non steam hry na Steam deck? n...
|Speňaženie youtube - privyrába... (1)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29628)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk