XENONAUTS |
XENONAUTS |
Netrúfam si odhadnúť, koľko z terajších návštevníkov Sectoru hralo v roku 1994 úplne prvé UFO: Enemy Unknown. Čo si ale odhadnúť trúfam, je počet tých, ktorí v tej dobe každý deň a večer dookola presviedčali sami seba, že po tom to boji, po tejto vyvinutej technológii, po tomto zostrelenom tanieri či po tejto zničenej báze už NAOZAJ vypnú počítač. Boli to všetci, čo sa do hry pustili. UFO bol takým fenoménom na poli strategických hier, s ktorým sa môže porovnávať snáď len Dune 2 alebo prvé Heroes of Might & Magic. Totálna závislosť na totálnej hrateľnosti. Postupom času vznikali rôzne odnože hry, zasahujúce do realtimových či dokonca FPS žánrov, ale starú dobrú klasiku (priame pokračovanie Terror from the Deep nerátajúc) už nedokázalo nič prekonať.
Prečo? Na to je niekoľko odpovedí. Komplexné stratégie, kde sa vyžadujú manažérske, staviteľské a zároveň vojenské rozhodnutia, sa už príliš nenosia. Ťahové hry vyšli z módy veľmi dávno. Rovnakou vzácnosťou sú tituly, kde sa herná doba pohybuje vysoko nad hranicou 20 hodín. O opaku sa nás prednedávnom snažil presvedčiť nový XCOM: Enemy Unknown, ktorý vyšiel spolu s výborným datadiskom v rokoch 2012 a 2013. Napriek skvelému spracovaniu to nebolo celkom ono. Zhruba v tom istom čase sa do ponuky Early Access na Steame dostáva aj zástupca indie sféry od vývojárskeho štúdia Goldhawk Interactive s názvom Xenonauts. A ak ste celé dve desaťročia čakali na dokonalého nástupcu pôvodných UFO hier, s čistým svedomím môžeme konštatovať, že vaše čakanie skončilo s posunutím Xenonauts do kategórie plnohodnotných Steam produktov.
Xenonauts sa opiera o rovnako jednoduchú a tisickrát použitú dejovú líniu ako UFO a XCOM. Zem napadli mimozemšťania a vaša úloha je zastaviť prebiehajúcu infiltráciu, zistiť pôvod nepriateľa a raz a navždy sa s ním vysporiadať. K tomu budete musieť vykonať množstvo rozhodnutí a byť schopní nie len bojovať, ale i komplexne riadiť celú infraštruktúru vojenskej organizácie, ktorá je sponzorovaná alianciou najväčších štátov na Zemi.
Prvou úlohou je výber vhodného miesta na základňu. Keďže lietajúce taniere zostrelené do vody neprinášajú žiadny zisk, ideálnym základným bodom je napríklad územie Ruska, Ameriky či podobne veľkého štátu alebo kontinentu. Vaša báza sa postupom času rozrastie a z pôvodných pár hangárov, zameriavacieho satelitu a ďalších podporných budov, sa stane plnohodnotná základňa s rôznymi typmi obrany, garážami pre vozidlá, výskumnými a výrobnými halami. Stavanie budov sa vykonáva v 2D „štvorčekovom“ móde a pri rozmiestňovaní jednotlivých prvkov treba rátať s najhoršou možnou alternatívou. Teda, že ochrana základne zlyhá a vy budete musieť zabrániť mimozemskému infiltračnému komandu, aby zničilo vašu centrálnu miestnosť.
Po postavení bázy sa o pozornosť prihlásia vedci z výskumného oddelenia. Prvotná ponuka projektov je malá, ale s postupom času a najmä s pribúdajúcimi získanými technológiami, sa z výskumu stane najdôležitejšie oddelenie. Klasické balistické zbrane nepriateľom veľké poškodenie nespôsobujú, a tak je potrebné vyskúmať laser, plazmu a magneticky akcelerované zbrane, ktoré aj z tých najtvrdších oponentov po pár výstreloch spravia cedidlo na cestoviny.
Zbrane nie sú jedinou oblasťou, ktorou sa výskumníci zaoberajú. Dôležité je aj zlepšenie existujúcich lietadiel a výsadkových lodí, respektíve návrh úplne nových typov, ktoré dokážu na miesto výsadku priviesť viac vojakov v rýchlejšom čase. Hodia sa tiež účinnejšie brnenia s rôznymi prídavnými funkciami. Skúmanie mŕtvych aj živých nepriateľov zas prinesie výhody vašim mužom v boji s konkrétnymi druhmi protivníkov.
Vyskúmané veci je často potrebné vyrobiť, či už za použitia peňazí alebo mimozemských materiálov. Inžinieri sa tak stanú rovnako dôležití ako vedci a vy zistíte, že keď chcete skúmať a vyrábať čo najefektívnejšie a zároveň potrebujete pokryť viac územia, je potrebné postaviť ďalšie bázy.
Budovy, personál, vybavenie, to všetko stojí peniaze. Vojenská organizácia pod vašou kontrolou získava zdroje od štátov, avšak ak si niektoré z nich prestanete na dlhší čas všímať a nebudete ich ochraňovať, z aliancie sa odpoja a vaše príspevky na prevádzku rapídne klesnú. Peniažky sa dajú zarábať aj úspešným zostreľovaním a ničením UFO, výsadkami a predávaním získaných materiálov (to sa deje na rozdiel od pôvodných hier automaticky).
Úloha manažéra, riaditeľa výskumných centier a správcu budov končí v momente, keď radary zachytia stopy nepriateľského plavidla vo vašom vzdušnom priestore. Vyslať môžete jedno, dve alebo dokonca tri lietadlá, ktoré doletia k cieľu a hra sa vás opýta, či s ním chcete bojovať v manuálnom alebo automatickom režime. Automatický režim spočíta silu a zbrane vašich strojov, porovná ich s "emzákmi" a bez vášho zasahovania oznámi výsledok. V manuálnom režime sú naopak stroje pod vašou kontrolou, môžete ich poslať tak, aby UFO „obkľúčili“, načasujete vystrelenie torpéd a rakiet a dokonca pri lepších lietadlách dokážete zvrátiť priebeh bitiek špeciálnymi manévrovacími tryskami.
Po zostrelení lietadla niekde nad pevninou prichádza na rad hlavná náplň hry - taktické ťahové bitky vašich vojakov proti mimozemšťanom. Každý z vojakov oplýva jedinečnou sadou atribútov (presnosť, sila, vytrvalosť), ktoré ho predurčujú na niektoré z povolaní. Snajperi vynikajú v presnosti, silní vojaci dokážu uniesť viac vybavenia bez postihu a preto sa spoliehajú na ťažké zbrane a raketomety. Aktivita vo vlastnom kole je determinovaná počtom takzvaných time units (bodov, ktoré určujú, o koľko sa môžete vo svojom kole posunúť, koľkokrát vystreliť atď.) u jednotlivých vojakov. Kombinácie akcií nie sú ničím obmedzené, môžete behať, strieľať, znova behať a potom sa ukryť, ak vám to samozrejme dovoľuje počet time units. Po odohraní so všetkými vojakmi nastáva kolo súpera, kde sa počítačom riadení nepriatelia snažia vaše jednotky zneškodniť.
Najmä na vyšších obtiažnostiach dokáže počítačová AI poriadne potrápiť. Strategické rozmiestnenie jednotiek, používanie dymových granátov alebo šetrenie bodov do nepriateľského kola hrajú veľký význam. Je potrebné sa kryť, postupovať v pároch, vhodne kombinovať zbrane na blízko a na diaľku, v neskorších fázach začať používať omračovacie zbrane. Smrť každého vojaka je tragédia, keďže jednotkám sa za úspešné misie zlepšujú vlastnosti alebo dokonca môžu dostať niektorú z množstva medailí.
Znie vám to celé ako presný popis pôvodných UFO hier? Ale veď presne o to ide! Xenonauts naozaj je takmer totožnou kópiu 20 rokov starého titulu, ktorý si ale zahráte aj na moderných počítačoch s novými OS a ktorý vám prinesie rovnako kvalitnú zábavu, ako ste prežívali ešte pod staručkým DOSom. Zásadných zmien je skutočne len pár – plne manuálny dogfight mód, niektoré zmeny vo vybavení (Xenonauti dokážu používať balistické štíty v kombinácii s pištoľou, prípadne do raketometu naládovať omračovacie hlavice). Chýbajú plne generované mapy (ale pomocou užívateľských módov si ich ponuku môžete značne rozšíriť), naopak pribudlo rozdelenie vojakov do skupín podľa vybavenia a nie je tak potrebné každého jednotlivca zbrojiť samostatne. Inak je to skutočne presná kópia, ktorá sa rovnako hrá a najmä rovnako vás posadí za PC a nedovolí odísť, kým neodohráte ešte aspoň jedno kolo.
V prípade, že vás naokolo porozhadzované obrázky svojou slabšou grafikou odpudia, táto hra nie je pre vás. Xenonauts nie je hra o grafike, efektoch, rozlíšení textúr a rátaní pixelov na obrazovke. Toto je hra o mechanizmoch, náročnosti a komplexnosti.
Jedinou mojou závažnejšou výtkou sú scenáre pozemných výsadkov. Máme tu bránenie vlastnej základne, paniku v mestách, útoky na nepriateľské základne, no absolútna majorita bojových misií vyžaduje zostreliť UFO a zabiť všetkých votrelcov. Uvedomujem si, že pred 20 rokmi to nebolo iné, ale záchrana rukojemníkov, ničenie dôležitých cieľov, obsadzovanie konkrétnych políčok, sabotáže či podobné rozptýlenia, by raz za čas určite padli vhod. Musím tiež upozorniť, že hoci votrelci psychickými silami disponujú, vaši vojaci sa nikdy tieto schopnosti nenaučia. Autori hry to takto navrhli zámerne, keďže podľa nich boli takéto možnosti príliš „overpowered“ a zjednodušovali celú hru.
Fanúšikovia pôvodných UFO hier by nad kúpou Xenonauts nemali váhať ani nanosekundu. Toto je hra, na ktorú čakali 20 rokov. Rovnako neurobia chybu ani hráči, ktorí majú radi komplexné, náročné stratégie, spojené s ťahovými taktickými súbojmi a obsah je pre nich dôležitejší než forma.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Goldhawk Interactive / Goldhawk Interactive Štýl: Stratégia / Ťahová
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|