SUNSET OVERDRIVE |
SUNSET OVERDRIVE |
Legendárne štúdio Insomniac práve oslavuje svoje 20. výročie a oslavuje ho vydaním svojho najväčšieho titulu doteraz - Sunset Overdrive. Firma má na svedomí hlavne platformovky Spyro a Ratchet & Clank ale aj akčnú sériu Resistance. Práve jej ukončenie zo strany Sony je dôvodom, prečo Insomniac upustilo od vývoja čisto na Playstation platformu, vyskúšalo si multiplatformý vývoj v titule Fuse a teraz Sunset Ovedrive vychádza exkluzívne na Xbox One.
Insomniac v Sunset Overdrive spájajú svoje skúsenosti z predchádzajúcich sérii s komiksovým vizuálom a prinášajú ako skákanie, tak aj strieľanie a to v doteraz nevyskúšanom sandboxovm štýle. Síce cítiť, ako sa v hre inšpirovali zombie napadnutým mestom v Dead Rising a grindovaním z Jet Set rádio série, ale celé to ponúka čistú zábavu a osvieženie v období príliš vážnych hier v dnešnej ponuke. Presnejšie Sunset Overdrive ponúka otvorené mesto zaliate slnkom a farbami, ktoré je pravým opakom vizuálu, aký poznáme z iných zombie apokalýps. Je to aj preto, že toto nie je zombie apokalypsa, ale awesomekalypsa a keď mutanti vychádzajú do ulíc, zábava len začína.
Príbeh hry paroduje megakorporácie a ich hon za ziskom a vypustením produktov čo najskôr. Konkrétne tu firma Fizzco vypúšťa svoj nový energetický nápoj Overcharge Delírium XT bez testovania a to na masívnej párty v Sunset City. Sekunda, keď všetci otvoria svoje nápoje a pripijú si, sa stala začiatkom konca. Našťastie vy máte plné ruky s upratovaním, nenapijete sa a skôr ako sa k tomu dostanete, musíte utekať pred mutantmi, na ktorých sa premenili ľudia z mesta. Postupne sa meníte na hrdinu a v nasledujúcich týždňoch strávite čas čistením mesta a snahou o útek z neho.
Pokus o únik z mesta je základným motívom jednoduchého príbehu, v ktorom sa však priority postavy neustále menia. Podobne ako v iných sandboxovkách, aj tu totiž stretávate stále nových ľudí, riešite ich problémy a oni za to vám pomáhajú pri vašom hľadaní cesty von, čo nie je jednoduché, Fizzco mesto ohradilo a navyše svoj neúspech chce utajiť. Vám tak neostáva nič iné ako bojovať proti rozmanitým verziám mutantov, robotom Fizzca a aj proti iným skupinkám ľudí, čo si bránia si svoje územia alebo sa pokúšajú ovládnuť mesto.
Vy budete upostred toho všetkého. Pomoc vám sľúbia geniálni študenti skrývajúci sa vo svojom klube, neskôr stretávate ozbrojené roztlieskavačky, skupinku survivalistov, ale aj fantasy nerdov so svojim kráľom. Plus veľa ďalšieho a extrémneho po každej stránke. Napokon, apokalypsu nemohol prežiť nikto normálny. Už len preto, že všetci normálni sa nechali nachytať na reklamnú kampaň a napili sa z Overcharge. Teraz sú z nich mutanti na rôzne spôsoby a zatiaľ čo ľudia po vás strieľajú len z rôznych zbraní, mutanti sú v rozličných formách s rozmanitými útokmi, od trhačov, cez pľuvačov, zmrazovačov, až po dračích mutantov a mutantov chrliacich ďalších mutantov. Plus niekoľko prekvapení v podobe bossov. A to sme ešte nespomenuli japonské zabijácke robotické importy od Fizzca, či už s mečmi alebo rôznymi laserovými zbraňami.
O ponuku nepriateľov skrátka nebude núdza. Autori dbali na ich pestrosť, pretože sú to jediné, čo zostalo v meste. Civilisti tam už nie sú a tí, čo nezmutovali, sú v niektorej zo skupiniek alebo mŕtvi. Situácia je teda rovnaká ako v Dead Rising, len s tým rozdielom, že tu v uliciach nie je toľko nepriateľov a nie sú všade. Aj pri prechádzaní mestom ich hra servíruje postupne v skupinkách a medzitým si môžete vychutnať krásy mesta. Pri misiách už nepriateľov poriadne pribúda a po skončení príbehovej kampane sa s nimi aj v uliciach roztrhne vrece.
Toľko k prostrediu. Druhá vec je samotná hrateľnosť. Tá spája dve veci a to atypické zbrane a netradičný pohyb v prostrediach. Hra je totiž neustále v pohybe, behať po cestách je pre amatérov, vašim základom pohybu je je grindovanie. Teda kĺzanie sa po zábradliach, elektrickom vedení, koľajniciach, rôznych rímsach, kábloch a prakticky po všetkom. Nechýbajú ani vysoké skoky, behanie po stenách, odrážanie sa od rôznych plachiet, stromov, áut. Všetko vám pomôže dostávať sa vyššie, nájsť si správny kábel na jazdu a následne sa môžete starať o čo najrýchlejšie utekanie pred nepriateľmi alebo ich likvidáciu.
Celé je to je veľmi plynulé, veľmi dobre prepracované a neskôr, keď hru dostanete do ruky, budete vedieť, kam sa potrebujete odraziť, ako a kde sa zavesiť a ako nestratiť pohyb a vytvoriť štýlové kombá a získať z nich body. Za tieto body si následne môžete kupovať upgrady postavy, zbraní a vylepšovať ich o špeciálne možnosti. Nechýba kupovanie samotných zbraní u vašich kontaktov v meste, ktorí vám pripravia extrémne mixy zbraní, ako zbraň na svetlice, špeciálnu zbraň s bowlingovou guľou, ale aj zbraň s macíkom, ktorého bude nasledovať elektronický pes trhajúci všetko naokolo. Alebo aj tyč a meč na boje nablízko a úplne základnú zbraň - vrhač platní, ktoré rozsekajú protivníkov. Teda všetko neštandardné zbrane podobné tým zo Saints Row alebo Dead Risng, ktoré rozpútajú medzi mutantmi hotové peklo. Pritom si musíte vždy naštudovať alebo postupne zistiť, na ktorých mutantov a nepriateľov je ktorá zbraň vhodná. Každý na rôzny typ zbraní reaguje inak a zatiaľ čo niektorého z veľkých mutantov neskolíte stovkou striel z plazmovej zbrane, desiatka striel so špeciálne upravenej brokovnice môže stačiť.
Pri boji si navyše rýchlo uvedomíte, že toto nie sú zombíci, nestoja v rade a nečakajú, kým ich rozstrieľate, toto sú mutanti, ktorí po vás skutočne idú. Napríklad ak sa kĺžete po vedení, môžu skočiť rovno k vám, môžu po vás strieľať, zmrazia vám vedenie pred vami. Neostáva vám nič iné, ako dávať si pozor a používať rôzne zbrane alebo aj boj na telo, ak sú mutanti príliš blízko. Vždy si musíte nájsť vhodnú taktiku a napriek uvoľnenosti hry zistíte, že vôbec nie je ľahká a súčasťou budú stovky znovuoživení.
Hra je založená na prekvapeniach a zábave a znovuoživenie postavy je jedným z takýchto elementov. Napríklad keď vás nepriatelia zabijú, objavujete sa v rôznych animáciách, vysadia vás z UFO, teleportujete sa z portálu, vyhodia vás mutanti z auta, povstanete ako zombík alebo ako terminátor a veľa ďalšieho. Jednoducho zomierať budete často už len preto, že tu nie je regenerácia zdravia a tak vám v boji ostáva len hľadať krabice s lekárničkami na strechách domov alebo dúfať, že vám zabitý nepriateľ spolu s nábojmi zanechá niečo na doliečenie. Respawn je vždy dynamický a objavujete sa či už počas toho istého boja alebo tesne pred danou sekciou. Autori nechceli dlhé opakované prechádzanie daných častí a napriek zabitiu vám doprajú ďalšiu šancu a snažia sa, aby ste neboli frustrovaní. Ale aj tak napríklad zdolať 99 samurajských robotov na jeden pokus nebude najjednoduchšia úloha.
Tvorcom sa ich zámer darí a kvôli zachovaniu dynamiky pridali aj fast travel po celom meste, keďže grindovane po koľajniciach nie je práve ideálny systém na prepravu krížom cez dvojkilometrové mesto. Postava pri zvolení fast travelu vypije alkohol, odpadne a zobudí sa na záchode na druhom konci mesta. Jednoducho, keď sa ožeriete, ani neviete, ako sa niekam dostanete. Nakoniec je to hra, takže je možné všetko a náležite vám to celý čas pripomína ako postava, tak narážky, ktoré majú v rozhovoroch iné postavy. Napríklad vám povedia, že vy ste tu hlavný protagonista a vy sa musíte postarať o poriadok. Podobné sú na pretrase aj na rôzne známe značky, napríklad jedna celá misia sa točí okolo témy Breaking Bad, sú tu aj odkazy na AI v štýle Portálu a veľa ďalšieho.
Hra je jednoducho hra, nehrá sa na nič reálne, ani vážne a celú dobu vám to bude aj pripomínať. O niečo podobné sa snažíl aj Saints Row, ale Sunset to doťahuje k dokonalosti a to bez náznaku vulgárnosti. Čo je niekedy možno aj škoda, pretože hra je miestami až zbytočne príliš slušná. Ale aj tak vám ponúkne 13 hodín s rozmanitými misiami a hlavne kampane kde sa nenudíte. Vedľajšie misie zaberú ďalších pár hodín, zbieranie všetkého možného a spĺňanie výziev ako aj obranných úloh to bez problémov vytiahne na 20 hodín. Ideálne je neponáhľať sa v kampani a spĺňať čo najviac vedľajších úloh, aby ste si zarobili na stále lepšie zbrane a upgrady a užili si ich v misiách.
K tomu je tu kooperácia, kde sa môže 8 hráčov spojiť na misie so špecifickými úlohami a následnú obranu základne, kde je potrebné ničiť vlny mutantov a ubrániť svoj Overcharge po určitý čas. Pritom každý z hráčov je bodovaný a ten s najlepším štýlom ginrdovania a zabíjania vyhráva. Je škoda, že pre multiplayer autori vybrali práve chaotickú obranu základní, Stovky mutantov, osem hrdinov a desiatky nachystaných pascí sú opakom pohody v kampani. Ale aspoň to má príznačny názov - Chaos Squad. Vývojári síce sľubujú aj voľný pohyb po meste v neskoršom update, ale zatiaľ tu citeľne chýba a ideálne by bolo spojiť to aj s kooperáciou v kampani.
Čo sa táka vzhľadu, je Sunset Overdrive najkrajšou komiksovo ladenou hrou doteraz a naznačuje, na čo sa môžeme tešiť v novej generácii. Ponúka veľmi vydarený a príjemný vizuálny štýl, ktorý priam hýri farbami, detailami a to v celom rozsiahlom meste. Pritom zvláda zachytiť desiatky bojujúcich mutantov, explózie a to vo veľkej rýchlosti grindovania hlavnej postavy po elektrických kábloch. Nehovoriac o prestrihových scénach, kde sa ukážu detaily postáv a kvalitné animácie a to ako ľudí, tak aj mutantov. Praktická je možnosť nadefinovania vlastnej postavy, s ktorou sa môžete plne stotožniť. Celé to dopĺňa rockový soundtrack, ktorý sa pri prechádzkach mestom utlmuje a prechádza až do úplného ticha a pri bojoch práve naopak, zintenzívňuje. Čím väčší boj, tým tvrdší rock a skutočne to k masívnej likvidácii mutantov veľmi pekne sadne.
Celkovo je Sunset Overdrive príjemným osviežením sandboxového žánru. Síce si požičiava prvky z rôznych hier, ale prináša ich v kombinácii, akú sme tu ešte nemali. Výsledkom je vlastný subžáner akčných adventúr s oddychovou hrateľnosťou, v ktorej sa nič neberie vážne. Je to jednoducho frajerina po každej stránke, od spracovania postáv, cez prestrelky, zbrane, až po samotné misie. Multiplayer možno nemusel byť nevyhnutne zameraný na misie a kooperačnú obranu a niektoré prvky upgradovania postavy mohli byť prehľadnejšie, ale všetko je veľmi dobre vyvážené a zložené do komplexného balíka, ktorý vydrží aj desiatky hodín. Popritom môžeme jednoznačne povedať, že v novej generácii sa vracia Insomniac, aký sme ho poznali. Tvorcovia dali pokoj vojnovým hrám a vrátili sa späť k tomu, čo skutočne vedia - k zábavným komiksovo ladeným hrám.
RECENZIE HRÁČOV |
Xbox One
PC Vývoj: Microsoft / Insomniac games Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|