SHIN MEGAMI TENSEI IV |
SHIN MEGAMI TENSEI IV |
SMT alias Shin Megami Tensei je jedna z najvzácnejších a najťažších RPG sérií. Má za sebou diely na rôznych platformách, zaujímavé spin-offy, prešla do akčných i taktických RPG (popri štandardnej klasike). Ale plnohodnotných častí s číslovkou je málo. Štvorka vychádza takmer po dekáde, no je to poctivá RPG ako remeň s dobrými mechanizmami, svetom i využitím 3DS ako systému.
Najprv neviete, kde sa má hra odohrávať, lebo SMT nemá vyhradenú éru iba na stredovek či futuristickú budúcnosť. A hutná SMT IV začína bizarným introm, kde sa striedajú snové sekvencie a viaceré postavy. Rýchlo dostávajú mená, všetci vás oslovujú a zrazu sa séria končí a vy vstávate za mestom so svojím kamošom a vydávate sa na akýsi rituál, ktorý z vás môže urobiť samuraja. Nie každý proces zvládne a prekvapí vás, aký identifikátor (strihnutý s osudom) si tvorcovia zvolili pre výber. Hneď na to už putujete do prvého dungeonu trénovať a rozbehne sa solídna dejová línia pojednávajúca o tom, ako démoni vtrhli do sveta a menia niektorých obyvateľov. Idylické kráľovstvo má svoju históriu, príchod démonov nebol samoúčelný a úloha samurajov je tiež jasne vytýčená.
Neskôr sa dianie prehupne do odlišnej lokality, kde niektorí prestanú chápať dej, lebo nekorešponduje s prvými desiatkami hodín hrania. Ale to je krása série: dej, ktorý dokáže získať nečakanú odbočku. Vystupujúce postavy predstavujú známe typy, ale oceňujem, ako ich síce na prvý pohľad dokážete identifikovať, no autori si pre ne nechávajú dobré miesta v príbehu. Len celkový vývoj nie je taký silný ako v iných hrách a empatia neudrie vždy naplno. V línii SMT do postáv a deja zasahujú tri cesty: zákonná, chaos a neutrálna. Postavy môžu inklinovať k jednej z nich, čo predurčuje aj iný vývoj a koniec.
|
|
|
Ale svet má čosi do seba. Či stredoveké kráľovstvo Mikado, alebo neskoršia lokalita (ok, naznačím, že sa prehupnete v línii úplne inam), pole pôsobnosti je solídne. Hoci pohyb je riešený rozlične. Mikado je napríklad rozdelené na niekoľko mestských štvrtí, medzi ktorými sa hýbete iba na mape a tam už iba vidíte pár NPC s dialógovými možnosťami. Ale iné navštívené miesta a najmä dungeony, ponúknu štandardný pohyb postáv, náhodne generované súboje, respawning nepriateľov i šancu do nich vraziť.
Objavovanie prvého dungeonu má svoje čaro, no je trošku zaťažené množstvom tutoriálov, ktoré prvé dve hodiny nedokážu poľaviť. Vďaka nim objavíte pomerne robustný súbojový systém, ale najmä fungovanie sveta. Behať po dungeonoch je ľahké, množstvo nástrah vysoké a pravidlá sú jasne určené. Pred súbojmi zásadne platí: ak sa chcete vrhnúť na oponenta, urobte tak hneď, nečakajte kým zaútočí on, buďte iniciatívni vy kvôli bonusu a sile prvého útoku. Obnovovanie nepriateľov je dosť rýchle, ešte ste len skolili dvoch-troch na malom priestore a do 20 sekúnd sú tu zase. Grindovať sa dá neustále, ale pri pomerne vysokej obtiažnosti sa vám repete často žiadať nemusí. Budete radi, keď si občas od bojov oddýchnete, načerpáte sily a ponoríte sa do ďalšieho dungeonu.
Súbojový systém pracuje na ťahy. Spočiatku ste sólo bojovník objavujúci tradičné voľby priameho útoku, troška mágie, predmetov. Sila série spočíva vo verbovaní démonov. Na spodnom displeji už po polhodine vidíte prázdne sloty vedľa hrdinu. Tam možno naukladať získaných démonov a tí dokážu bojovať s vami, len ich treba držať pri živote. Nie je to ľahké, občas dostanú prvú ranu od protivníka a majú 0 HP. Ich možnosti sú veľmi dobré, každý sa hodí na iný typ oponenta, preto tri sloty.
Najzábavnejším oživením JRPG žánru je práve lanárenie démonov na vašu stranu. Netreba s nimi bojovať, ale viesť negociácie, za akých podmienok sú ochotní prejsť k vám. Občas si pýtajú predmety, ktoré ani nemáte, inokedy vám vybrakujú polovicu inventára, tradične sa zjednávate o peniaze, ale aj vlastné HP či MP. Je to zábavný proces na pol až celú minútu a na každého platí niečo iné. Môžete staviť na tvrdohlavú stratégiu, že ich chcete získať lacno alebo zrelo uvážiť, či vám démon stojí za pár šupiek navyše. Taktika podplácania i podvádzania sa neraz zíde tiež. A niekedy treba mať len šťastie alebo osloviť démona v správny čas, aby ste ho získali. Repertoár démonov je široký: 400+.
Samotné súboje si užijete najmä pri väčšej dávke trpezlivosti. Nepatria medzi najkratšie a s vyšším počtom démonov môžete kombinovať svoje ťahy (v pravom hornom rohu vidíte počet a možnosti) - útoky, mágia, predmety, záskoky. Všetko sa počíta, ale obtiažnosť je veru vysoká, čo je poznávací ukazovateľ série. Nie je problém zahynúť v treťom súboji aj dva razy po sebe. Oponenti zasadia veľké rany bez milosti, niekedy nad rámec vášho či démonovho HP. Zaútočia trikrát a idete za Cháronom. Po prvý raz si pýta mince alebo efektívnu menu 3DS - Play Coins. Po druhý raz už povolí aj nižšiu obtiažnosť, netreba sa báť zaťať zuby a raz ju zvoliť.
Na niektorých nepriateľov postupne vyzriete. Niekedy potrénujete dlhšie, zvýšite levely, skúsite zase. Inokedy stavíte na fúziu démonov, lebo z počiatočných druhov neskôr veľa nevyžmýkate, ale ak ich dáte dokopy a vytvoríte napríklad kombo z troch démonov, to už môže mať podstatne silnejšie účinky. Práca s démonmi je absolútny základ hry. Dungeony sú dobre nadizajnované, súbojový systém tiež, ale ak nezistíte správanie či kombinácie démonov, narazíte pri vysokej obtiažnosti znova a znova. Čo pri štedrej dĺžke hry (pod 50 hodín určite nepôjdete) môže byť postupne až frustrujúce.
|
|
|
Je to práve súbojový systém, ponuka démonov a hľadanie balansu partie, čo neustále udržuje vašu pozornosť. Kúpa aplikácií (vlastností a bonusov) môže rozhodnúť o samotnom hernom štýle. Tvrdí hráči využívajúci tucet démonov dookola investujú do ich výdrže a lepších štatistík. V boji sledujete elementálne slabosti a silné stránky, vybrané silné údery či statusy. Dungeony sa postupne zlepšujú a nová lokalita je rozsiahla, zaujímavá a úplne odlišná oproti Mikado. A po absolvovaní tréningov s radkyňou Burroughs začnete hľadať možnosti hry aj hlboko v menu, kde nájdete zbierky predmetov či prístup k vedľajším questom. Môžete vypomôcť pri odchytávaní démonov, absolvovať špeciálne bitky či vyskúšať určité výzvy. A príde moment, keď hrozí rozkol partie kvôli odlišnej preferencii morálky.
3DS sa ukazuje ako ideálny systém pre nový diel Shin Megami Tensei. Vrchný displej zobrazí svet i dungeony v solídnom rozlíšení i s 3D efektom. Spodný displej ukáže výborný interface, kde máte prehľad o démonoch, mapách, svete, inventári a vôbec, Burroughs AI sa ukáže ako kvalitný element. Audio stránka ponúkne kvalitnú hudbu, ale najmä plnohodnotný solídny anglický dabing.
Shin Megami Tensei IV posúva sériu opäť do nového sveta. Nemá síce hutný dej a nezabudnuteľné postavy ako iné RPG, ale kompenzuje to zaujímavými lokalitami a najmä súbojovým systémom, kde možno tráviť rovnako veľa času ako pri manažovaní partie, presviedčaní démonov a hľadaní tých najužitočnejších. Herné mechanizmy sú svieže a práve tie udržujú pozornosť aj desiatky hodín. Majiteľom 3DS dávame hru do pozornosti, pretože patrí medzi top zástupcov žánru.