LORDS OF XULIMA

LORDS OF XULIMA

8.5

Náročná RPG zo starej školy

Recenzia na PC verziu

Záver minulého roka patril na poli RPG jednoznačne titanovi z dielní Bioware a EA so zvučným menom Dragon Age. V jeho tieni sa ale krčilo aj niekoľko sľubných nezávislých titulov, spomedzi ktorých svojou kvalitou vyčnieva Lords of Xulima. Za projektom stojí neznáme štúdio Numantian Games a za zrod svojej prvotiny okrem iného vďačí aj úspešnej kampani na Kickstarteri.

Lords Of Xulima by sme mohli s čistým svedomím označiť ako „oldschool RPG“ so všetkým, čo k tomu patrí. Odkaz Numatian Games na hry minulé a zabudnuté je cítiť vo viacerých aspektoch a ako sa dočítate neskôr, nie všetkým bude výsledná kompozícia hry vyhovovať. Poďme ale pekne po poriadku...

Mytológia Xulimy hovorí o deviatich bohoch, ktorí stvorili nový svet a osídlili ho ľuďmi. Človek ale svoje základné pudy nezaprie a šarvátky, potýčky a vojny sa stali na kontinente Xulima denným chlebom. Nakoniec to dospelo do štádia, keď sa do bojov medzi sebou pustili aj samotní bohovia, a preto radšej Xulimu opustili. Jeden z nich ale poveril svojho zástupcu, Gaulena, aby sa na zabudnutý kontinent vrátil.

Lords of Xulima
Lords of Xulima Okrem lesov, zamrznutých pláni a bažín sa pozriete aj do púšte.
Okrem lesov, zamrznutých pláni a bažín sa pozriete aj do púšte.


Lords of Xulima Mestá a mestečká zívajú prázdnotou.
Mestá a mestečká zívajú prázdnotou.


Lords of Xulima Pohľad na niektoré z vlastností a schopností.
Pohľad na niektoré z vlastností a schopností.





Hlavná postava, Gaulen, má svoje povolanie preddefinované. Zvyšok jeho partie, teda päť ďalších postavičiek, je potrebné pred štartom náhodne vygenerovať alebo si partiu vyskladáte podľa vlastných potrieb. Nechýbajú rôzne povolania (mág, barbar, bard, zlodej atď.), prednastavení bohovia a obľúbené zbrane. Takto zostavená partička šiestich dobrodruhov pristáva na kontinente a začína svoju dlhočiznú púť Xulimou.

Gameplay pozostáva z dvoch zásadne odlišných elementov. Adventúrna časť využíva 2D svet s izometrickým pohľadom na scénu. Grafika nie je ručne kreslená, ale veľmi sa tomu podobá. Nechýba jej farebnosť, ale rozhodne neočakávajte grafické orgie z AAA hier. Vôbec to neprekáža, práve naopak. Putovanie krajinou dostáva krásny, nostalgický podtón, pri ktorom si spomeniete napríklad na staručký Albion.

Dobrodružné pasáže pozostávajú zo získavania questov, rozhovorov, nakupovania a cestovania krajinou. Rozhovorov je menej, možno až primálo na takto orientovanú hru. V mestách môžete osloviť iba pár postavičiek, žiadne rozvetvené dialógy, zložité voľby a rozhodnutia ovplyvňujúce nasledovný vývoj udalostí sa nekonajú. V tomto smere Xulima pripomína viac Diablo ako klasickú RPG hru. Bočné questy sa z väčšej časti získavajú z „obecnej nástenky“ a koncept „priniesť - zabiť - získať" tu funguje rovnako ako všade inde.

Po opustení bezpečných mestských hradieb sa dostávate do divočiny, kde okrem pochodovania budete bojovať. Veľa. Často. Znova a znova. Druhá rovina hrania Lords of Xulima je, samozrejme, tá bojová a po tejto stránke si prídu na svoje milovníci ťahových stratégií. Akonáhle totiž dôjde k súboju, hra sa prepína do módu, ktorý by sme mohli opísať ako „statický 3D“. Predstavte si, že hráte dungeon crawler, ale nemôžete sa pohybovať, iba vymieňať pozície členov partie medzi sebou a striedate si kolá s nepriateľom.

Lords of Xulima

Poradie jednotlivých vašich hrdinov i nepriateľov určujú atribúty rýchlosť a iniciatíva. Postupnosť ťahov je možné rôznymi spôsobmi ovplyvňovať a veľmi často je práve zamiešanie poradím jedinou nádejou na prežitie. Súboje prebiehajú v klasickom duchu – predný rad patrí bojovníkom a barbarom, ktorí sa snažia nepriateľov zasypať množstvom úderov, stunov a podobne. Za nimi stoja klerici, mágovia a lukostrelci s rovnako jasným zameraním.

Boje sú denným chlebom obyvateľov Xulimy. Či už sa jedná o potýčky s nepriateľmi, ktorých na mape vidíte a viete sa na nich pripraviť, alebo o náhodné stretnutia, ktoré sa dejú na nevyčistených územiach pomerne často. Už prvá dedinka vás pripraví na azda najtypickejší rys titulu – značnú obtiažnosť. Na západ od usadlosti sa ani nepokúšajte vkročiť, prvý stret s nepriateľom znamená okamžitú smrť. Pomalé grindovanie, zabíjanie ľahších príšer, prehrané bitky, spánok (mimochodom, spánok prekvapivo lieči aj smrť, ale musíte mať dostatočné zásoby jedla), iná taktika, smrť, spánok, vypnutie hry, bitka, smrť, rozlámanie klávesnice, bitka, víťazstvo, oslavné ohňostroje.

Grindovanie nie je mechanizmus, ktorý by bavil každého, avšak poraziť nepriateľa, na ktorého sa chystáte dve hodiny, je neuveriteľne uspokojivý pocit. Lords of Xulima je náročná hra aj na obtiažnosti „normal“ a to ani nehovoríme o tom, že neexistuje nič také ako značky pre questy, symboly na mape, navigačné šípky a podobne. Stretnutia s nepriateľmi prebiehajú nielen vo vonkajšom, plne otvorenom svete, kde je limitom iba vaša schopnosť poraziť nepriateľov. Veľká časť potýčok sa odohráva aj v dungeonoch. Tu prichádzajú na rad pasce, logické hádanky, tajné steny, skryté spínače a všetky tie drobné maličkosti, ktoré milujeme.

RPG vývoj postáv už tradične reprezentuje získavanie experience bodov a následne zlepšovanie existujúcich a získavanie nových schopností. Bardi dokážu piesňami uspať nepriateľov alebo naopak podporiť schopnosti vlastnej partie. Kúzelníci získavajú a vylepšujú plošné kúzla. Zlodeji by sa mali orientovať na odstraňovanie pascí a odomykanie zámkov pomocou celkom zábavnej minihry. Nechýba ani zbieranie predmetov (knihy, zvitky, rastliny), ktoré permanentne zvyšujú niektoré atribúty a skilly. O to viac zamrzí malý počet zbraní a vybavenia. Z lootov nezískate takmer žiadne, obchodníci predávajú z každého typu po pár kusoch. Zbrane sa navyše nekazia a nedajú sa ani žiadnym spôsobom upgradovať alebo prispôsobovať.

Lords of Xulima
Lords of Xulima Riešenie minihry - odomykanie truhlice.
Riešenie minihry - odomykanie truhlice.


Lords of Xulima Poradie jednotlivých aktérov súboja je zobrazené v pravom stĺpci.
Poradie jednotlivých aktérov súboja je zobrazené v pravom stĺpci.


Lords of Xulima Bojovanie s viacerými nepriateľmi je úplne bežné.
Bojovanie s viacerými nepriateľmi je úplne bežné.





Plnenie questov, skúmanie sveta, levelovanie, logické hádanky a najmä grindovane, to sladko-kyslé grindovanie, vás dokážu k Lordom prikovať na neuveriteľne dlhú dobu. Nehovoríme o dvadsiatich alebo štyridsiatich hodinách. Hovoríme o šesťdesiatich hodinách a bez problémov aj o dlhšej dobe, ktorú strávite v náročnom svete, kde je každý súboj výzvou a zabitie bossa znamená privolávanie random eventov pred dungeonom, aby ste už konečne dosiahli vyšší level a mohli sa spoľahnúť na nové kúzlo.

Na Xulime sa pomerne ťažko hľadajú negatíva z dôvodu, že o väčšine z nich by sa dalo polemizovať ako o akýchsi subjektívnych očakávaniach a nárokoch na hry všeobecne. Množstvu ľudí sa napríklad nebude páčiť grafika, iným obtiažnosť vyžadujúca grindovanie, ďalším absentujúca pomoc a vodenie za ručičku a určite nie všetkým sadne súbojový systém. Lenže ostatným bude všetko toto naopak vyhovovať. A práve pre tých je Lords of Xulima hrou, ktorá by rozhodne nemala chýbať v ich zbierke.


napísal je2ry 19.3.2015
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
8.5
Vo svete
7.2
Ohodnotiť
LORDS OF XULIMA
+ návyková hrateľnosť
+ značná náročnosť
+ dĺžka
+ vydarený súbojový systém
- menej zbraní a vybavenia
- takmer žiadne rozhovory a rozhodnutia
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Dual Core 2 GHz, 2 GB RAM, Radeon HD 4650 /GeForce GT 240 / Intel HD 3000, OS Win XP


RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: Numantian Games
Štýl: RPG
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  2014
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29334)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk