WORLDS OF MAGIC |
WORLDS OF MAGIC |
Jedna z najlepších fantasy ťahových stratégií už má pre mnohých hráčov príliš veľa vrások a aj keď sa mnohé hry snažili Master of Magic napodobniť či sa ním inšpirovali, žiadna ho dodnes nedokázala nahradiť. Teraz prichádza Worlds of Magic, ktorý sa otvorene nielen inšpiruje legendou, ale dokonca sa pokladá za jej spirituálneho nasledovníka. Otázka, či sa mu podarí populárnu hru nahradiť alebo len doplniť už slušný rad viac či menej úspešných imitátorov, je takmer zodpovedaná. Prečo takmer, je skôr otázkou pre autorov, od ktorých by sme sa radi dozvedeli, kedy majú v pláne túto magickú hru dokončiť.
Žiaľ, hneď v úvode je treba upozorniť na najväčšiu slabinu celého titulu, a tou je jeho nedokončenosť. Autori z nejakého dôvodu vypustili nedopracovanú hru a aj keď ich úsilie vydávať patche takmer každý deň slušnú dobu po údajnom dokončení neutícha, nestačí to a kazí akýkoľvek dobrý dojem z hry či možnosť naplno vyskúšať jej možnosti. V prvých dňoch bol titul v podstate nehrateľný, chyby na každom kroku v strategickej či taktickej časti. Neskôr sa to zlepšovalo a dnes už je možné WOM celkom slušne zahrať, aj keď nespočetné bugy budú stále hrýzť vašu trpezlivosť, dokonca mnohí pravdepodobne túto hru odložíte, aby ste ju o pár mesiacov či snáď ešte neskôr skúsili opäť, snáď už hotovú. To bude ten lepší prípad. Ten horší nastane, ak autorom dôjdu financie či chuť dokončiť čo začali, lebo určite je o čo stáť.
Už sám názov napovedá, že toto nebude len čisto náhodná podobnosť so starším titulom Master of Magic, ktorý má mnoho priaznivcom i hráčov dodnes. V podstate dokonalý koncept, výborné pravidlá, nestarnúce mechaniky a nekonečná znovuhrateľnosť. Nie je tam veľmi čo vylepšovať, snáď len obsahovo mierne a opatrne doplniť a hlavne vyhladiť už naozaj starnúci vzhľad. Stačí skutočne málo a bude to znova dokonalé. Treba uznať, že sa to novým autorom takmer podarilo, ale ľad dokonalosti, po ktorom kráčali, je príliš tenký a tak sa neraz stalo, že sa prepadli do mrazivých vôd omylov, prípadne skĺzli na nesprávnu cestu.
Hneď prvý omyl je akože ultra super moderné trojrozmerné spracovanie všetkého - od strategickej mapy, miest, až po taktickú časť. Načo niekto silou-mocou chcel do takéhoto typu hry tlačiť spracovanie, na ktoré jednoznačne nemá financie, je záhada. V tomto type hier sa uživí skôr krásne dvojrozmerné kreslené spracovanie, ktoré je navyše aj prehľadné, čo v ťahovej stratégii, kde po pár stovkách kôl môžete mať desiatky armád a rovnako veľa miest, je viac ako nutné. Tu je to presne naopak. Všetko je v zastaralom 3D, presne v takom, ako keď prvé hry prechádzali z 2D na 3D pred mnohými rokmi a boli za to v mnohých prípadoch kritizované a dokonca neraz aj neúspešné. Niekto sa tu nenaučil lekciu z hernej histórie, žiaľ, musí sa ju naučiť na vlastnej chybe.
Hlavne strategická časť je katastrofa. Neustále šifrujete mapu a hľadáte si svoje i nepriateľove jednotky a farebné ikonky či vlajočky pomáhajú len minimálne alebo skôr ešte pridávajú zmätok a smog do zobrazenia. Mestá tiež totálne splývajú s prostredím a jednoducho veľa času strávite, pardon, stratíte lúštením strategickej mapy, namiesto toho, aby ste pohodlne a rýchlo robili rozhodnutia. Mestá sú tiež vďaka tomuto starobylému 3D spracovaniu jednoducho nezaujímavé. V tomto type hry to, samozrejme, nie je prvoradé, ale keby autori radšej stavili na peknú kreslenú grafiku, určite by sa bolo počas výstavby svojich vysnívaných útočísk na čo pozerať. Takto je to nudné, nezaujímavé, ba možno až škaredé. Nasleduje rovnako dôležitá taktická časť, ktorá sa dá v tomto spracovaní ako-tak prehltnúť, nejako extra to neruší prehľadnosť ani ovládanie. Dokonca si môžete 3D bojisko ľubovoľne približovať a natáčať. Na druhej strane je to však úplná zbytočnosť, ktorú nevyužijete ani raz.
Naopak možnosť vytvárať svojho magického vládcu budete s radosťou využívať dosť často. Vlastne vždy, keď začnete novú hru. Je to tu rovnaké ako v Master of Magic - žiadna kampaň ani príbeh, len generátor svetov, čo je na jednej strane trochu škoda, na druhej to nijako neprekáža a skalní fanúšikovia sa bez toho aj doteraz zaobišli. Čo je ale dôležité a čo sa celkom podarilo zopakovať, je počiatočný výber kráľovstva, vášho alter ega a celkovo všetkých aspektov na vytvorenie hry. Vyberiete si jednu z rás, s ktorou chcete začínať a ktorá podstatne ovplyvní vašu budúcu stratégiu i taktické boje. Výber je približne rovnaký ako v MoM čo do šírky výberu i jeho rozmanitosti. Sú tu rovnaké rasy, vrátane ľudí, elfov, draconianov a podobne, ale aj nové, ako napríklad chrobáky či nemŕtvi, ale niektoré naopak chýbajú. Podobne je to s magickými školami, ktoré aj keď sa inak volajú, v podstate presne reflektujú a kopírujú svojho spirituálneho predchodcu. Je tu síce na výber viac magických škôl, ale to je len optické, keďže ostatné sú len kombinácie tých hlavných, ktoré si tak či tak môžete kombinovať ako v MoM podľa svojej chuti. Klasicky to dopĺňajú rôzne perky, vlastnosti či hendikepy, všetko v duchu predchodcu. Nakoniec si vyberiete aj počet protivníkov, veľkosť sveta, silu mágie či hustotu zdrojov.
Dokonca aj kúzla, ich používanie a efekty, sú väčšinou presnou kópiou či vychádzajú z klasiky. Nájdu sa však aj vlastné nové kúzla, ktoré sú rozhodne zaujímavé. Podobne sú na tom armády, monštrá ktoré vyvolávate, ich použitie, sily, vlastnosti - jednoducho všetko je po starom a to je len a len dobre. Rozhodne je to dobrý krok od autorov a oplatilo sa zbytočne neodbočovať od odskúšaného a osvedčeného. Trochu rozdiel je, že jednotky sú rozdelené do rôznych tried podľa ich sily. Naopak, rozlišujú sa napríklad počtom vojačikov na jedno políčko tak ako v MoM, v boji u nich rozhodujú rôzne vylepšenia či skilly, skúsenostné body posúvajú bojové možnosti a kúzlami z nich tak ako predtým môžete spraviť super jednotky s magickými vlastnosťami. Jednoducho skoro všetko tak ako predtým v MoM. Super!
Už asi neprekvapí, že dokonca aj stavba miest je rovnaká ako v MoM. Rovnaký systém stavby budov, možnosť okamžitého postavenia budovy za veľký obnos financií, stavanie a účinok hradieb. Ak práve nič nestaviate, tak nastavíte mesto na výrobu/obchod či zvyšovanie populácie, čo má okamžité ekonomické dopady. Úplne rovnaké sú aj budovy a ich dosah na vaše mesto či celé impérium, výcvik vojska, jeho úloha pri strážení a odrážaní nájazdníkov. Ešte okrem možnosti meniť dane tu pribudla možnosť presúvať obyvateľstvo jednotlivých miest do rôznych skupín pracovníkov, takže môžete zamerať mesto na výrobu potravín či na výstavbu, ktorá potom trvá podstatne kratšie. Nie je to zlá voľba, ale pripadá mi trocha zbytočná - rozhodne doteraz nechýbala, ale pridanie určitej strategickej hĺbky sa nedá uprieť.
Stratégia pri postupe tiež ostala rovnaká, musíte ju uplatňovať nielen proti iným mágom, ale aj proti spomenutým nájazdníkom. Nestrážené mestá vám hneď napadnú nepriateľské vojská, naopak tým stráženým a s prípadnými hradbami sa budú nepriatelia vyhýbať. Ak vyhráte bitky, získate body za slávu, čo sa prejaví v diplomacii a celkovo ako vás budú ostatní vnímať. Nevyhnutnosťou je rozširovanie impéria, stavanie nových miest i obsadzovanie či plienenie a ničenie ostatných. Dobre si musíte rozmyslieť, kde ktoré mesto postavíte, pretože každá plocha dáva iné bonusy tam postavenému sídlu. Po mapách sú rozosiate rôzne magické miesta, dungeony, portály, obelisky a podobne. Všetko sú to príležitosti, ako získať magické predmety pre svojich hrdinov, peniaze, magické kryštály, či neustály prísun surovín a iných vecí. Pridáva to na stratégii, ale je to aj riziko, pretože tieto miesta obvykle obývajú miestne príšery a rovnako sa ich snaží dobyť aj iný mág. Spomenuté portály vás dostanú do iných svetov, ktorých je celkovo sedem a odlišujú sa elementmi, ktoré v nich prevládajú aj z toho plynúcimi výhodami a nevýhodami pre rôzne rasy. Na niektorých pláňach a svetoch je horšia produkcia jedla, na niektorých sú bohaté minerály a iné sú priaznivé pre život alebo naopak - prívetivé pre smrť.
Rovnako dôležitou časťou ako strategická je taktická, ktorá v podstate rozhoduje o všetkých bitkách. Je rovnako do hĺbky prepracovaná ako v MoM, aj keď prepočty sú robené podľa iných pravidiel, čo sa mierne negatívne prejavuje na vyváženosti výsledkov. Taktická časť je natoľko dôležitá, že chyby narobené v strategickej časti môžete dobehnúť, ale aj nadobudnuté výhody zlou taktikou zahodiť. Napríklad mágia vášho hlavného čarodejníka dokáže zmeniť priebeh nejednej, i na prvý pohľad prehranej bitky a celkovo taktikou viete aj so slabšou armádou poraziť silnejšiu. V hlavnom menu dokonca pribudla v priebehu pridávania patchov možnosť hrať len samostatné bitky v akejkoľvek zostave. Slúži to nielen na zábavu, ktorá v týchto bitkách je rozhodne na vysokej úrovni, ale aj na samotný tréning, zisťovanie slabých a silných stránok jednotlivých jednotiek a kúzel. Škoda, že sa ale nedá vypnúť čarovanie, ale to snáď tiež raz príde, tak ako prišlo už mnoho úprav po vydaní hry.
Vďaka týmto patchom autori postupne pridali aj možnosť hry viacerých hráčov - či už po internete alebo cez hot seat. Vývojári stále pridávajú a zlepšujú aj zvukovú stránku hry, ktorá má naozaj čo doháňať. Zvuky sú často rovnaké pri rôznych udalostiach, prípadne pri bojoch, bez ohľadu na to, akou zbraňou a čo zasiahnete. Takisto animácie rôznych kúzel sú rovnaké, veľmi strohé, rozhodne je čo dopracovať. Nie je to nič vážne, ale je to ďalší vrúbok, ktorý v konečnom dôsledku zhoršuje celkový dojem z hry. Ten trošku zatemňujú aj rôzne zmeny vo vyváženosti herných mechanizmov. Veľa vecí nechali tvorcovia rovnakých ako už v zabehnutom MoM, takže máte rovnaké suroviny, ako jedlo, zlato a manu pre budovanie impéria. Aj keď u národa nemŕtvych je malá zmena, sú v hre úpravy, ktoré trošku rušia. Dĺžka stavania miest je pomalšia, získavanie surovín na budovanie je náročnejšie a celkový strategický postup je o niečo menej dynamický ako v predchodcovi. Veľmi veľa vecí je ešte chýbajúcich či nedoladených a umelá inteligencia stále nie je to, čo by mohla byť. Svetov je podstatne viac ako v predchodcovi, kde boli iba dva, ale mali podstatne väčšiu hĺbku, rozmanitosť, neboli také sterilné. Celkovo novému titulu chýba tá správna mágia, kúzlo, ktoré robilo starý Master of Magic tým, čím bol a vlastne stále je.
Worlds of Magic je pre hráčov odchovaných na Master of Magic príjemným nepriamym pokračovaním svojho majstra, ktorý naďalej ostáva neotraseným majstrom na svojej pozícii. Nová stratégia určite má čo ponúknuť a hlavne keď bude kompletne dokončená, bezpochyby zabaví na desiatky hodín. Aj keď určitá dilema ostáva. Má zmysel zahrať si trochu nevydarenú kópiu niečoho a s chybami, keď môžete hrať originál, ale bez chýb? Preto je dokončenie Worlds of Magic nevyhnutné pre možné odporúčanie starým či novým hráčom - dovtedy bude lepšie počkať. Pre nováčikov a hráčov nepoznačených nostalgiou bude navyše bojovanie s chybami ešte ťažšie, ale keď sa všetky odstránia, určite sa zabaví každý.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Wastelands Interactive Štýl: Stratégia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|