ZOMBI |
ZOMBI |
Pred bezmála tromi rokmi zaútočili na Wii U nemŕtvi v hre ZombiU. S odstupom času tu máme port pre PC a nové konzoly, ktorý vypustil z názvu U príznačné pre pôvodnú platformu. Bohužiaľ, to nie je jediné, čo sa z hry stratilo. Namiesto vylepšenej a prípadne aj rozšírenej verzie, ktorú sme právom očakávali (tak ako to býva pri portoch zvykom), sme dostali pravý opak - orezanú hru plnú nedostatkov.
Hra sa odohráva v Londýne, kde naplno prepukla zombie nákaza a v uliciach a podzemí, kde sa pohybujete najčastejšie, sotva stretnete živého človeka. Avšak tých neživých je pomerne dosť, hoci nenarazíte na veľmi početné húfy. Ale obvyklé skupinky s tromi - štyrmi zombíkmi netreba podceňovať, pretože aj keď sa vám pošťastí získať brokovnicu či samopal, infikovaní vás chvíľami trochu potrápia a občas prekvapia. Najmä keď sa objavia v šachte, kde sa nemôžete brániť a treba pred nimi len unikať. Samozrejme, pri potýčke treba mieriť na hlavu, či už baseballovou pálkou, pištoľou, kušou, alebo inými strelnými zbraňami, do ktorých, prirodzene, nikdy nie je dostatok nábojov.
Zombík spravidla znesie jeden alebo viac útokov na lebku, ktorá sa po dobrom zásahu roztriešti, ale potvora sa ešte hýbe aj s polkou hlavy. Takže pozor na telá na zemi, pretože sa ešte môžu spamätať a je nepríjemné, keď vás niekto (niečo) prekvapí odzadu alebo sa vám zakvačí na nohu. Nemŕtvym navyše neuniknete, ani keď sa vyšplháte po rebríku alebo zatvoríte dvere. Hoci väčšinou nie sú veľmi rýchli, vytrvalo vás prenasledujú a nájdu si svoje cestičky, a preto je vhodné použiť dosky na zatlčenie dverí, aby vás neprekvapila neželaná návšteva.
A ak predsa len zahyniete, bude to síce koniec jedného človeka, ale vy precitnete v koži iného preživšieho, s trochu inými parametrami a vynulovanými schopnosťami pri manipulácii so zbraňami. Teda ak si nezvolíte survival režim, kde po prvom úmrtí celá hra končí. Je celkom zaujímavé stopovať vaše predošlé ja, ktoré sa zmenilo na zombíka a vy sa ho pokúšate zabiť, aby sa vám vrátil obsah ruksaku, kde ste „v minulom živote" uskladnili náboje, zbrane, súčiastky, energetické tyčinky a lekárničky. A niekedy je to aj nevyhnutné, pretože ak ste mali predtým u seba predmet potrebný na splnenie misie, zostal na mieste skonania a musíte ho ísť pekne krásne vyzdvihnúť. To však nie je jediný dôvod, prečo budete často prechádzať tými istými lokalitami.
Úlohy, ktoré sa obmedzujú na triviálne činnosti, najčastejšie vyhľadanie určitých predmetov, vás neraz donútia vrátiť sa na miesta, kde ste už (ne)raz boli. Takže čoskoro poznáte väčšinu lokalít naspamäť. Ešte viac zamrzí recyklácia tých istých častí úrovní, hoci sa to týka hlavne podzemia . Exteriéry alebo napríklad Buckinghamský palác sú ale vymodelované precíznejšie a jasne identifikovateľné.
Postup ozvláštňuje používanie skenera, ktorý nielen označí infikovaných či objekty, v ktorých sa dá niečo nájsť, ale poslúži aj na otvorenie zabezpečených dverí. A ak narazíte na zakódované priestory, skenerom spravidla odhalíte bežným okom neviditeľné znaky v okolí, z ktorých dokážete vydedukovať kompletný číselný kód. Sú však aj dvere, ktoré otvárate šperhákom, čo sa vždy zatrasie, keď je v správnej polohe zámky. A niektoré bariéry zas odstránite výbušninou. Inak oceníte baterku, ktorou si posvietite v tme, ale vybíja sa, prípadne použijete svetlicu, ktorá navyše odláka nepriateľov. Poteší aj možnosť vylepšovania zbraní pri dielenskom stole, ak máte potrebné súčiastky.
Príbeh hry je úplne tuctový, ale Londýn dobre zvolenou lokalitou, kde narazíte aj na zombie palácovú stráž v typickom červenom oblečení. Inak sú však nepriatelia na jedno kopyto. Trochu odolnejší sú nemŕtvi v prilbách, ktoré im najskôr musíte dostať z hlavy, ale ani oni, ani zombíci s elementárnymi útokmi nepredstavujú žiadnu väčšiu hrozbu. Nijaké iné kreatúry v hre nie sú, ani naozajstný boss, pri ktorom by ste sa viac zapotili.
Ovládanie je pomerne jednoduché, no pri pohybe vám môže chýbať možnosť skákať. Navyše sú všetky bežné činnosti, ako skrčenie, lezenie, otváranie a aktivovanie, riešené jediným spoločným tlačidlom, čo je možno až príliš banálne. Poteší mierenie myšou, ale aj výber gamepadu na PC. Naproti tomu je manipulácia s inventárom trochu ťažkopádna. Je síce prehľadný a máte štyri sloty na rýchlo dostupné predmety, no pri hrabaní v batohu vás ľahko prekvapí zombík a kým opustíte inventár, potvoru už máte na krku.
Dosť nešťastne je riešené ukladanie hry a oživovanie postavy. Postup ukladáte výlučne pri posteliach, na ktoré narazíte len veľmi ojedinele. Po prípadnom úmrtí sa ale v koži nováčika aj tak vždy oživíte úplne na začiatku, v miestnosti, ktorá slúži ako provizórna základňa. V konečnom dôsledku sa tam aj tak stále znova a znova vraciate, ale rýchlejší presun do už preskúmaných oblastí umožnia aspoň poklopy kanalizácie. Len ich najskôr treba nájsť a otvoriť. Checkpointy nie sú, takže ak padne hra, čo nie je ojedinelé, bežne sa zmaže váš postup počas poslednej polhodiny. Okrem toho vás môže pomýliť chvíľami zmätočná navigácia s úlohami na minimape.
Grafika hry je slabá ako čaj. Vyzerá ako z minulého storočia. Vývojári sa nielenže neunúvali dať portu na PC a konzolách aspoň trochu vábnejší vzhľad, ale dokonca ubrali niektoré efekty, ktoré mala pôvodná Wii U verzia. Podobne je to s ozvučením. A ďalšia vec, ktorú bez mihnutia oka tvorcovia ušmykli, je multiplayer. V ZombiU bol zaujímavý režim, kde jeden hráč staval druhému do cesty monštrá, s ktorými sa protihráč musel vysporiadať. V Zombi túto pozoruhodnú zábavku nenájdete. Keď k tomu pridáme more chýb, na ktoré tí šťastnejší hráči narazia ojedinele, iní naopak dosť frekventovane, kvalita portu je viac ako pochybná.
Zombi nie je zlá hra, ale je to zlý port. Ubisoft zaslepila vidina zisku, a preto hru z Wii U priviedol na PC a nové konzoly, lenže v dosť žalostnom stave. A nie je to prvýkrát, čo renomovaná spoločnosť takto zlyhala. Zombi je priemerný zombie titul s tuctovým príbehom, ale aj niekoľkými osviežujúcimi novinkami, s dobrou atmosférou, ale tiež pobehovaním po tých istých miestach. Najhoršie však je, že sa jedná len o slabší odvar hry spred troch rokov, ktorá sa namiesto vylepšení dočkala úpadku. Škoda.
RECENZIE HRÁČOV |
7.5
|
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Ubisoft / Straight Right Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|