PSYCHO STARSHIP RAMPAGE |
PSYCHO STARSHIP RAMPAGE |
Arkádové hry sú výborné na odreagovanie. Väčšinou sú založené na jednoduchom koncepte, a tak od nich ani priveľa neočakávame. Niekedy však vedia prekvapiť a dokážu pobaviť aj lepšie ako mnohé veľké tituly rôznych žánrov. Názov Psycho Starship Rampage naznačuje podivnú hru vo vesmíre, ale nedôvera nie je na mieste. Jedná sa totiž o skutočne podarení vecičku, ktorá vás napumpuje adrenalínom.
Hra obsahuje dva režimy. Survival je výzva, kde sa pokúšate dostať čo najďalej a vyšplhať sa na popredné priečky v rebríčku top hráčov. Kampaň ponúka komplexné ťaženie s jednoduchým, ale ťažko dosiahnuteľným poslaním. Ste psychotická AI vesmírnej lode stratenej vo vesmíre, ktorá sa snaží dostať späť na planétu Zem. Viac vlastne ani vedieť nepotrebujete, ale na hviezdnej mape so zaznačenými misiami sa priebežne objavujú statusy, ktoré vás informujú o aktuálnej situácii.
Misie sa sprístupňujú postupne, ale už na začiatku je ich na výber viacero. Zvolíte si ľubovoľnú destináciu, ktorá vás posunie o krok bližšie k Zemi, ale až keď uspejete v boji. Misie majú rôzne obtiažnosti, ktoré sa menia na základe vášho progresu a výzbroje. Na výber môže byť jednoduchá, stredná či ťažká, ale aj vyslovene smrtiaca, kde s vašou loďou nemáte veľké šance na úspech. Vyberiete si podľa vašich schopností, ale je dobré prihliadať aj na nové technológie, ktoré sa dajú odomknúť víťazstvom vo vybraných sektoroch. Keďže si pri putovaní vesmírom sami volíte odbočky a ciele, kam sa ďalej presuniete, mení sa jednak dĺžka a priebeh kampane, ale aj sortiment technológií, ktoré môžete využívať. Ťaženie je nelineárne a nikdy nezískate všetky vylepšenia, takže pri každej novej hre býva priebeh diametrálne odlišný. To zaručuje vysokú znovuhrateľnosť, ktorú ešte viac podnecuje možnosť detailných úprav vašej vesmírnej lode.
Na rozdiel od iných vesmírnych arkád ale nemeníte len zbrane. A už vôbec nie ste obmedzovaní vyhradeným miestom na ich umiestnenie. Jedinečnou súčasťou hry (videnou v obdobnej forme nanajvýš v iných herných žánroch) je totiž možnosť pred každou misiou kompletne zmeniť dizajn lode so všetkým, čo obsahuje. Premiestňovaním a pridávaním jednotlivých blokov si vytvoríte loď ľubovoľnej veľkosti a tvaru. Doslova si ju poskladáte ako stavebnicu. Do každého bloku môžete vložiť nejakú súčasť výbavy. Menšie prvky sa zmestia do slotov s pár políčkami, väčšie systémy a doplnky ale vyžadujú väčší priestor. Na bežné plazmové delá napríklad stačia bloky zaberajúce dve políčka, energetické štíty ale potrebujú štyri a vybrané kúsky aj viac.
Vaša loď môže mať desiatky, ale pokojne aj stovky blokov a práve toľko kusov výbavy. Samozrejme, zahrňuje to množstvo zbraní, medzi ktorými je spomínaná plazma, ale aj rakety, torpéda, vysoko explozívne strely a šokové vlny, dokonca aj kanóny vytvárajúce priestorové bubliny alebo miniatúrne čierne diery. Väčšina zbraní vyžaduje energiu, na ktorú treba generátory, čo ju produkujú a akumulátory, aby ste v boji nemali dlhé prestávky pri streľbe, kým sa obnovia zdroje. Určite oceníte systémy s opravárenskými dronmi, ktoré vám priamo v boji priebežne reparujú poškodenú loď. Počas progresu môžete získať aj vlečné lúče, energetické štíty, zberače odpadu a ďalšie užitočné doplnky. Okrem toho musí mať loď aspoň jeden motor, aby sa pohybovala. Čím lepší motor, tým väčšia rýchlosť a pohodlnejšie manévrovanie počas letu. Toto všetko je nabalené na jadre, ktoré na rozdiel od ostatných súčastí nesmie byť v boji zničené.
To ale nie je všetko. Aktívnym zbraniam nastavujete aj ľubovoľný uhol streľby, tlačidlo, ktorým zahájite paľbu, prípadne aj klávesy na otáčanie zbrane počas letu. Môžete všetko používať naraz jediným klávesom (obrovská palebná sila, pohodlná manipulácia, rýchle vybíjanie energie) alebo rôzne zbraňové systémy ovládate osobitne (lepšia koordinácia útokov a spotreby energie, náročnejšia manipulácia v boji). Samozrejmosťou je prikupovanie zbraní s vyšším levelom a bonusovými vlastnosťami, napríklad majú extra výkon, zaberajú menej miesta v lodi atď. Na všetky nákupy a úpravy sú potrebné zvyškové materiály zo zničených nepriateľských lodí nazbierané v boji.
Zmenenú a vylepšenú loď môžete vždy otestovať a ak nie ste spokojní, urobte dodatočné úpravy. Veľmi dôležité je najmä správne vyvážiť množstvo a výkon zbraní s generátormi a zásobníkmi energie. Extrémna palebná sila vám nepomôže, ak budú kanóny každú chvíľu vybité a dočasne nefunkčné. Keď je loď v uspokojivom stave a už nemáte za čo nakupovať, môžete si vybrať misiu a vrhnúť sa priamo do víru bojov.
Boje sú presne také, aké majú byť - dynamické, s hordami nepriateľov, čo na vás dorážajú z každej strany a efektnými výbuchmi, po ktorých zastáva množstvo odpadu, ktorý by ste mali zbierať. Ovládanie je intuitívne - ak ste si ho neskomplikovali pri nastavení zbraní. Letíte horizontálne z ľavej strany obrazovky na pravú. Okrem nepriateľov, do ktorých môžete občas aj ťuknúť a odstrčiť ich, vám v ceste stoja len poletujúce meteority, ktoré treba obletieť alebo rozstrieľať. Žiadne stanice ani väčšie objekty, ktoré by vás nútili letieť koridorom, tam nenájdete. Ani nie sú potrebné. Neraz je obrazovka poriadne prepchatá protivníkmi, poletujúcimi strelami, lasermi a zvyškami a musíte sa poriadne obracať, aby ste to zvládli. Našťastie vám pomáhajú aj poletujúce jednorazové doplnky - boostery, ktoré okamžite opravia loď alebo doplnia energiu. Aj tak je to však niekedy poriadny masaker. A to je pred vami ešte boss, ktorý čaká na konci každej misie.
Poletujúce teleso v záverečnej fáze absolvovanej úrovne je niekedy viac, inokedy menej nebezpečné. Bossovia sú rovnako ako bežní protivníci náhodne generovaní. Takže ak musíte misiu zopakovať, lebo vás na jej konci predtým uškvaril červený kolohnát laserom, teraz tam môže byť iný poletujúci objekt s odlišnou výzbrojou. Zaujímavosťou je ukazovateľ agresivity hlavných protivníkov. Bossov musíte zasypávať strelami niekoľko minút a postupne sa stávajú zúrivejšími, čo v praxi znamená, že sa rýchlejšie a bláznivejšie pohybujú a častejšie útočia. Chyby sa neodpúšťajú, opravní boti vás síce dosť rýchlo reparujú, ale ak zinkasujete priveľa striel za sebou, už to nerozchodíte. Nepríjemné je aj to, keď máte poškodený motor a väčšinu zbraní a kým sa uskutočnia automatické opravy, váš spomalený vrak sa stane ľahkým cieľom na porážku.
Po zdolaní misie si z výbavy nazbieranej v boji vyberiete niekoľko zbraní a doplnkov rôznej kvality, vrátane ojedinelých a epických, ktoré použijete pri ďalšom vylepšovaní lode. Pri lietaní niekedy zachytíte aj dáta, ktoré vám ukážu, ktoré misie odomykajú nové technológie a aké to sú. Na základe toho si zvolíte ďalšie ciele. Ale ešte predtým zrejme neodoláte a znovu trochu vylepšíte konštrukciu lode.
Ak v misii zlyháte a loď je zničená, môžete si zopakovať úroveň alebo vybrať inú destináciu. Nemáte pevne daný počet životov a pokusov, ale pri častejšom umieraní vám hrozí predčasný koniec hry. Dôvodom sú nepriatelia, ktorí na hviezdnej mape postupne zaberajú územia, cez ktoré ste preleteli. Sú niekoľko krokov za vami, ale po každom vašom úmrtí sa náskok zmenšuje a hrozba približuje. Nebuďte preto prekvapení, keď po vašom ďalšom fatálnom zlyhaní kampaň skončí vašou definitívnou porážkou a zmaže sa aj automaticky ukladaná pozícia v menu.
Grafika hry je moderná, ale namiesto detailne spracovaných objektov sa tvorcovia rozhodli pre jednoduchšie animácie. Vašu loď predstavujú len biele kontúry bez výplne a nepriateľské lode sú na tom rovnako, len v červenej farbe. Dôraz je kladený len na efekty striel a výbuchov na statickom pozadí. Ale v tomto prípade platí, že v jednoduchosti je krása. Na svojský art štýl si zvyknete. Hre pristane a neuberá jej nič z atmosféry. Práve naopak. Pridajte si k tomu ešte efektnú rytmickú hudbu a priliehavé zvuky, pri ktorých sa ale občas vyskytne bug, čo sa stratí po vyskočení z hry.
Psycho Starship Rampage má aj svoje chyby. Dosť nevydarené je užívateľské rozhranie. Už len štart hry je zbytočne prekombinovaný. Namiesto normálneho výberu hráča a ovládania jednoduchým kliknutím vás čaká posúvanie ovládacej schémy šípkami na klávesnici či gamepadom s následným potvrdením voľby. Obidva spôsoby ovládania pritom môžete používať súčasne, čo samotní tvorcovia označujú ako schizofréniu. Má to však aj svoj účel. Schizofrénia je vlastne kooperačný režim, ktorý vývojári spomenuli pri popise hry. Ak však čakáte dve až štyri raketky, ktoré spolupracujú vo vesmíre, budete sklamaní (tak ako ja). Ide totiž len o to, že v kooperácii si hráči rozdelia ovládanie jedinej vesmírnej lode. Takže jeden hráč sa pohybuje, prípade používa statické zbrane a druhý ovláda polohovateľné zbrane a hlavnú výzbroj. Ako si to však môžu podeliť štyria avizovaní hráči, je pre mňa záhadou.
Pri normálnom sólo hraní je síce ovládanie vesmírnej lode pohodlné a naozaj na to nepotrebujete osobu navyše, ale to isté sa nedá povedať o konštrukčnom režime, kde si upravujete loď. Tam je to naopak ťažkopádne a zbytočne zdĺhavé. Na dosť krkolomné kroky pri úprave dizajnu a výmene systémov si zrejme budete chvíľu zvykať. Ale meniť tvar a výbavu lode budete aj napriek tomu s radosťou a očakávaniami, ako sa zmeny prejavia v ďalšom boji.
Psycho Starship Rampage možno na prvý pohľad vyzerá ako bežná prestrelka vo vesmíre. V skutočnosti sa ale jedná o originálnu arkádu s jedinečnou možnosťou kompletne prestavovať loď a vybaviť ju podľa svojich predstáv. Limitom je iba vaša fantázia. Vďaka tomu a nelineárnej kampani sa hra vyznačuje vysokou znovuhrateľlnosťou. Je dynamická, explozívna a veľmi návyková. Len škoda, že neobsahuje skutočný kooperatívny multiplayer.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Ballistic Frogs Štýl: Arkáda Web: domovská stránka hry | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|