RESIDENT EVIL 0 HD REMASTER / ORIGINS COLLECTION |
RESIDENT EVIL 0 HD REMASTER / ORIGINS COLLECTION |
Sériu Resident Evil milujeme. Aj keď má svoje zlozvyky a nič hráčom nedaruje ľahko. Popularita tejto ságy neklesá, hoci posledné diely sa už od pôvodného zámeru tvorcov postupne vzďaľujú. A aj preto sa na scénu vracajú staršie časti, aby sme nasali ich stále dychberúcu atmosféru a užili si ju na nových konzolách a PC.
Resident Evil 0 predstavuje úvod ku všetkému. Nie je to prvá hra v sérii, len sa nás pokúša vrátiť na úplný začiatok a priblížiť, ako sa to celé s T- vírusom, mutáciami a zombíkmi vlastne začalo. Hráčov opäť čaká množstvo útrap, hľadanie a kombinovanie predmetov, veľa zamknutých dverí, neprístupných miestností a tajomstiev, ktoré sa postupne odkrývajú a krok za krokom vytvárajú ucelený obraz o tom, čo sa stalo.
Tentokrát sa so všetkými nástrahami popasuje zdanlivo nesúrodá dvojica. Agentka Rebecca Chambers z organizácie S.T.A.R.S. vyzerá ako malé vyplašené kuriatko, ale má šarm, odvahu, set na mixovanie chemikálií a kombinovaním byliniek vytvorí účinné liečivo a protijed. Billy Coen je (údajný) hľadaný zločinec, ktorý sa vyznačuje hrubou silou, vďaka ktorej dokáže okrem iného aj posúvať skrine a iné ťažké predmety. Má veľkú odolnosť a príručný zapaľovač, ktorý používa aj pri riešení niektorých hlavolamov. V hre budete ovládať obidve postavy súčasne. Môžu postupovať spolu v tíme a vtedy vášho primárneho hrdinu ten druhý poslušne nasleduje (prípadne ho usmerníte šípkami) a ak má zbraň a náboje, v prípade hrozby zasiahne. Vaši zverenci ale často kráčajú sólo. A nie vždy je to preto, že to tak chcete. Neraz totiž nastanú situácie, keď sa Billy a Rebecca nevyhnutne rozdelia a každý musí splniť svoju časť úlohy na inom mieste. Inak sa ďalej nedostanú.
Postavy si ľubovoľne prepínate, individuálne bojujete, prehľadávate miestnosti, riešite puzzle. Keď je potrebné vymeniť si na diaľku nejaké predmety, použijete kuchynský výťah, ktorým prepravíte malé objekty z jedného poschodia na druhé. A keď už sú hrdinovia znovu pokope, zas to chvíľu potiahnete s obomi a už aj pohodlnejšie môžete prehadzovať veci z jedného inventára do druhého. A budete to robiť často, pretože šesť slotov v úložnom priestore každej postavy je zúfalo málo, a preto budete neraz riešiť dilemu, čo komu ponecháte a čo necháte ležať na podlahe. Po odhodené predmety sa aj tak väčšinou musíte vrátiť, čo je niekedy stresujúce, ale aspoň ich polohu vcelku prehľadne ukazuje mapa.
Opakované prechádzanie tými istými miestnosťami je priam nevyhnutné a umelo naťahuje hernú dobu, no tieto návraty neraz majú opodstatnenie. Ak sa chcete dostať cez uzamknuté dvere, potrebujete nájsť kľúč alebo aktivovať mechanizmus, ktorému chýba súčiastka alebo kód. Takže musíte hľadať, prekutávať, kombinovať, potom prídete naspäť, kde to konečne urobí cvak a prechod je voľný... až kým nenarazíte na ďalšie uzamknuté dvere. A treba myslieť aj na to, že každú vec v inventári si môžete poobzerať zo všetkých strán a neraz sa dá aktivovať, len keď ju máte správne otočenú. Na bočnej hrane predmetu potom objavíte nenápadné, ale dôležité čísielko alebo otvoríte knihu, kde je niečo schované medzi stránkami. Toto je typický Resident Evil.
V boji proti všadeprítomným kreatúram je možné použiť niekoľko dostupných zbraní, avšak munícia je vzácna a každý náboj má cenu zlata. Preto zamrzí, že je použitý len veľmi zjednodušený spôsob streľby bez zameriavača, pri ktorom môžete maximálne zacieliť smerom do neurčitej výšky alebo naopak otočiť hlaveň k zemi. Postava by tak mala zasiahnuť protivníka, ktorý stojí oproti nej, prípadne sa plazí alebo prečnieva. Mieri však len približne, a preto niekedy minie. A musíte počítať aj s tým, že na rôznych protivníkov platia rozličné zbrane. Bežných zombíkov pohodlne postrieľate pištoľou, hoci sa zvyčajne ešte postavia. Na monštrum Mimicry Marcus zložené zo zhluku pijavíc už ale potrebujete Molotov koktail (vyrobíte ho zlúčením prázdnej fľaše a kanistra s benzínom), inak len vyplytváte množstvo nábojov a aj tak neraz prežije. Ak sa dá, je vtedy lepšie potvoru radšej obehnúť. Čo sa týka bossov, niekedy majú svoje citlivé miesto, ale v zásade na nich platí koncentrovaná paľba z najúčinnejších zbraní.
Klasikou v hre je aj ukladanie progresu výlučne prostredníctvom písacích strojov, ku ktorým potrebujete pásky. Automatické ukladanie sa nekoná ani v prípade, keď je pred vami boss alebo už ho máte úspešne za sebou. Čo nevyťukáte na stroji, to je pri najbližšej smrti nenávratne stratené, čo ešte viac núti hráča k obozretnosti. Vracať sa totiž po úmrtí o dvadsať minút späť, lebo ste nemali pásku alebo sa nedostali k písaciemu stroju, je samo osebe nočná mora. Mnohí hráči ale práve preto tento systém oceňujú - robí z hry ešte väčšiu výzvu.
Po zavŕšení príbehu sa vám odomknú dva doplnkové režimy. Vo Wesker móde nahradí známy záporák pri novom štarte hry Billyho, hoci v predelových scénach a dialógoch sa stále spomína pôvodná postava. Dej je rovnaký, ale Wesker má dve unikátne schopnosti - dokáže prebehnúť priamo cez nepriateľov a s koncentrovanou energiou použiť špeciálny útok. Vďaka tomu je postup v hre výrazne zjednodušený. Wesker aj Rebecca sú odetí v čiernych oblekoch.
Druhým odomknutým prídavkom je minihra Leech Hunter, v ktorej pôvodná dvojica zbiera v prispôsobenom dome pijavice. Billy však môže vziať len modré a Rebecca zelené. Čelia pritom väčšiemu počtu silnejších nepriateľov, no už od začiatku majú v inventári pištole a po 200 nábojov. Celkový počet vyzbieraných pijavíc po odchode z rezidencie určí, aký bonus získate do novej hry. Môžete si tak sprístupniť napríklad magnum revolver alebo neobmedzenú muníciu.
Grafika zodpovedá dobám minulým, ale má určité vylepšenia - upravené textúry, 60 fps pri HD rozlíšení, ale stále s možnosťou použiť aj pôvodný formát (aj ovládanie). Dizajn jednotlivých priestorov je zaujímavý, s dôrazom na detaily, hoci hlavné dejisko hry je iba recyklovaná rezidencia z Resident Evil z roku 1996 a nový zážitok prináša asi len vlak. Kamera, ktorá sa samovoľne prepína a mení uhly pohľadu, je opäť dvojsečný meč. Na jednej strane dovolí vyniknúť niektorým momentom a situáciám, ale na strane druhej vás často dezorientuje a čo je hlavné, neraz je nastavená tak, že nevidíte nepriateľov, ktorí stoja meter pred vami. To je dôvod, prečo aj napriek obozretnosti často prídete k zbytočnému zraneniu, ktoré navyše neraz nemáte čím liečiť. Niektorí zaslepení fanúšikovi síce budú protestovať, ale je to asi také neprirodzené ako šoférovanie vozidla, ktoré má zakryté čelné sklo.
Pochváliť však môžeme vhodne implementovanú myš, ktorá nie je pri konzolových portoch úplne samozrejmá. V RE0 sa dá myška pekne použiť pri bežnom postupe, hoci nie pri pohybe ani zmene pohľadu postáv, ale aspoň pri zbieraní a aktivovaní predmetov a v inventári. Biely kurzor na obrazovke však nevyzerá prirodzene. Iná vec je, že zobrať predmet je činnosť neskutočne krkolomná. Napriek tomu, že sa zaleskne a môže byť aj dobre viditeľný, zobrať ho zo stola alebo zo zeme je skúškou pevných nervov a trpezlivosti. Keď totiž nestojíte v špecifickej polohe a na milimeter presne, vec jednoducho nezoberiete, hoci ju máte pred sebou ako na podnose. Neraz sa musíte krôčik po krôčiku posúvať hore-dole a do strán - je to hotová rozcvička, kým konečne postava zareaguje a uráči sa jej predmet zdvihnúť. A zbierať predmety budete každú chvíľu. Už preto, že v hre nie sú prepojené boxy, v ktorých by sa skladovali a automaticky prenášali prebytky ako v iných Resident Evil hrách. Po predmety, ktoré nevtesnáte do veľmi skromného inventára, sa preto neraz budete musieť vrátiť aj cez niekoľko miestností.
Resident Evil 0 HD Remaster je dostupný ako samostatný produkt, ale aj ako súčasť kolekcie Resident Evil Origins, kde je pribalená aj HD verzia Resident Evil pôvodne vydaná na PC a konzolách minulý rok. V podstate môžete očakávať rovnaké spracovanie (v RE0 je možno trochu viac vylepšené), kameru a štýl, postup s jednou z dvoch postáv, ktorú si vyberiete na začiatku (Chris Redfield, Jill Valentine ), výborne zapracované survival prvky a o niečo lepšiu hrateľnosť. Práve tu však bije do očí značná podobnosť lokalít, v ktorých sa obe hry odohrávajú a kde RE0 ponúka už iba okukané, hoci nie identické prostredie. Plusom je však ovládanie dvoch postáv súčasne.
Ak ste fanúšikmi série Resident Evil, potom by ste si „nulku" mali zahrať už preto, že sa pokúša rozpovedať príbeh, ktorý predchádza udalostiam ďalších častí - hoci vznikol až po nich. Po obsahovej stránke neprekonáva svojich predchodcov, len v mierne pozmenenej forme prináša to, čo sme videli v iných klasických Resident Evil hrách. Ale aspoň môžete postupovať s dvomi postavami naraz, čo ponúka trochu iný zážitok pri prekonávaní problémov, ako keď máte pod palcom len jednotlivca.
V Resident Evil Origins Collection je popri RE0 pridanou hodnotou výraznejší Resident Evil HD Remaster, ktorý už samostatne vyšiel o niečo skôr, takže ak siahnete po tejto kompilácii, kúpou určite neurobíte chybu a hodnotenie si posuňte ešte o niečo vyššie.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS3 PS4 Xbox 360 Xbox One Vývoj: Capcom / Capcom Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|