STAR FOX GUARD

STAR FOX GUARD

8.0

Netradičné zmeny v známom žánri

Recenzia na WiiU verziu

Ak by sme nepočítali port z Nintendo 64 na 3DS, svoje posledné dobrodružstvo dnes už legendárny Star Fox zažil pred desiatimi rokmi. To je na takú známu postavičku v portfóliu Nintenda naozaj dlhý kryospánok. Možno aj preto to teraz autori hráčom kompenzujú hneď dvojicou hier, ktoré môžete dostať v jednom spoločnom balení, no taktiež aj osobitne. Fanúšikovia však ani v jednom prípade nedostanú tak úplne to, čo očakávajú. Obe hry sú experimentom. Veľký Star Fox Zero známu leteckú akciu obohacuje o dvojicu rôznych pohľadov, menší Star Fox Guard zas prináša svieži vietor do žánru tower-defense hier.

Táto hra by vlastne nemusela vôbec niesť meno známeho lišiaka. Svoj život začala ako osobný projekt, ktorý si zobral na starosť Shigeru Miyamoto. Legendárny herný dizajnér chcel experimentovať s asymetrickým zobrazením, ktoré umožňuje Wii U, no v inom štýle ako to predvádza Zero. Výsledkom boli prototypy Guard a Giant Robot a práve Guard sa pomaly rozrastal o príbeh, známe postavičky, no pôvodný koncept zostal. A aj keď na papieri vyzerá jednoducho, ponúka až prekvapivo zábavný herný zážitok, ktorý dokazuje, že krása sa často skrýva v jednoduchosti.

Aj napriek tomu, že okolitý vesmír sužujú boje, Grippy Toad má úsmev na tvári. Jeho spoločnosti sa totiž darí, čo ale počas vojny v systéme Lylat púta pozornosť, a tak sa čoskoro stáva terčom útokov rôznych druhov robotov. Potrebuje preto vašu pomoc a vy nastupujete na voľné miesto ochrankára v jeho spoločnosti. Vašou úlohou je chrániť Toadove základne, konkrétne jadro v ich strede. Základne majú tvar menej či viac zložitého bludiska, aby skomplikovali cestu útočiacim robotom. No a vy si sedíte pekne v pohodlí svojho kresla a pozeráte sa na obrazovku svojho kamerového systému.

Star Fox Guard
Star Fox Guard Pri útokoch sa vám neraz zatočí hlava.
Pri útokoch sa vám neraz zatočí hlava.


Star Fox Guard Vizuálne hra neoslní.
Vizuálne hra neoslní.


Star Fox Guard Prezentácia a ani príbeh v kampani za veľa nestoja.
Prezentácia a ani príbeh v kampani za veľa nestoja.





Možno by sa núkalo prirovnanie k Five Nights at Freddy’s a v istom ohľade sú si hry naozaj podobné. Najmä v tom, že v oboch ste neustále v napätí, kedy, kde a čo sa tam objaví. Hra stavia na tom, že Wii U na TV a obrazovke gamepadu zobrazuje dva rôzne obrazy. Na TV máte pred sebou obraz zložený z 12 kamier, pričom tá aktívna je v strede. Na gamepade zas vidíte rozmiestnenie a orientáciu kamier spolu s detekciou robotov na akomsi radare. A ako asi tušíte, k hraniu potrebujete dokonalý prehľad na oboch týchto obrazovkách.

Výhodou obrazovky na gamepade je intuitívnosť. Slúži ako primárny ovládací prvok. Na krátku chvíľu pred štartom levelu vidíte počet robotov a smer, z ktorého prídu. Mapa má 6 brán a vy na ňu musíte umiestniť 12 kamier. Je tu predvolené rozloženie, no nikto vám nebráni, aby ste si ich upravili podľa seba. Dokonca je to vítané. Taktiež si jednoduchým točením stylusom môžete meniť orientáciu kamier a priamo počas hry ich presúvať. Na gamepade ešte využívate ľavý analóg pre pohyb zvolenej kamery a ZR tlačidlo na streľbu.

Vaše kamery sú totiž vyzbrojené a to pomerne slušne. Každá jedna má základný laser, no nepotrvá dlho a môžete si upravovať aj výzbroj. Ťuknutím na displeji si vyberiete aktívnu kameru zo svojej dvanástky, tá sa na TV presunie do stredu a vidíte poriadny obraz, nie rozrastrovaný a rozsekaný, aký vidíte v drobnom náhľade. Aj to ale stačí na to, aby ste uvideli prichádzajúceho robota. A potom už len musíte makať, prepínať si kamery a strieľať, aby sa žiadny z robotov nedostal k jadru. A to je niekedy pekelná fuška.

Rôzne druhy robotov sa na vás rútia z každej brány, len s iným načasovaním. Zo začiatku si s nimi poradíte. Postupne sa ale objavujú nové druhy, ktoré nie je také jednoduché zostreliť. V zásade v hre existujú dva typy robotov – útočný a spôsobujúci chaos. Útočný robot ide po vašom jadre, chaos typ vás chce zas zmiasť, aby ste stratili prehľad o útočných. V prvom rade to robí už len tým, že sa objaví na mape. No každý má navyše inú špeciálnu schopnosť, ktorou ovplyvňuje vaše kamery. Rovnako má každý útočný druh iné útočné schopnosti.

Star Fox Guard v tomto ohľade ponúka až prekvapivo slušnú variabilitu. Nájdete tu 11 útočných druhov a 15 chaos druhov, ktoré sa priebežne odomykajú. Postupne tak príde útočný robot so štítom, silný útočný robot či neviditeľný robot. Medzi chaos druhmi nájdete aj takých, ktorí vám hacknú kameru, aby ste nevideli obraz pred ňou či dokonca UFO, ktoré vašu kameru unesie. Je ich strašne veľa a z množstva rôznych kombinácií robotov, ktorí si idú po vaše jadro, sa vám zatočí hlava. Pri jednej bráne vám buchne dymovnicový robot, inde vám zas kameru ukradne UFO a pomedzi to ide drobec, ktorého nezachytí vás radar. Keď ho zostrelíte na poslednú chvíľu, odfúknete si od šťastia a úľavy.

Pomaličky prechádzate planétami Lylat systému, pričom každá ponúka iné prostredie a na každej vás čakajú tri série misií. Každej sérii zodpovedá jedna mapa. Ak prejdete všetky hlavné misie na planéte, čaká vás súboj s bossom (či silnejšími vlnami nepriateľov) a takto postupujete ďalej. Okrem základných misií sú tu ale aj špeciálne misie, ktoré si musíte sprístupniť svojím progresom. Tie predstavujú vždy trochu inú výzvu. Napríklad začínate len s jednou kamerou a ostatné musíte zostreliť z útočiacich robotov a osadiť ich na mapu. Tieto špeciálne misie pridávajú ďalšiu variabilitu do hry a často zabavia viac ako tie hlavné. Aj vďaka nim sa celkový počet misií v hre vyšplhal na 100, čo vás zabaví na pár týždňov.

Star Fox Guard
Star Fox Guard Mnoho hodín strávite v editore.
Mnoho hodín strávite v editore.


Star Fox Guard Progres vás motivuje k tomu, aby ste hrali ďalej a odomykali si nové veci.
Progres vás motivuje k tomu, aby ste hrali ďalej a odomykali si nové veci.


Star Fox Guard Dobré načasovanie na jednotlivých bránach je kľúčom k tomu, aby ste porazili súperov online.
Dobré načasovanie na jednotlivých bránach je kľúčom k tomu, aby ste porazili súperov online.





Špeciálne misie, ale aj ďalšie vybavenie, si odomknete levelovaním. Zo zničených robotov v misiách zbierate vzácne kovy, ktoré vás posúvajú na vyššie priečky. Celkovo hra ponúka 50 levelov, niektoré vám odomknú už uvedené misie, iné zas nové druhy kamier, ktoré spomaľujú čas, zmrazujú nepriateľov, či v nich môžete nabiť silnejšie strely. Taktiež si takto sprístupníte viac slotov pre špeciálne kamery v misiách. Zo začiatku si totiž môžete zobrať do misie len jednu, a tak si musíte dobre premyslieť, kam ju umiestnite. Až neskôr si ich budete môcť zobrať viac.

Čo ale mňa osobne na Star Fox Guard zaujalo najviac, to nebola ani variabilita rôznych útokov v stovke misií, ani doba, ktorú s hrou dokážete stráviť. Je to asymetrický muliplayer. Nehráte vlastne priamo proti nikomu. Ako postupujete hrou a idú proti vám nové typy robotov, získavate ich aj pre svoj editor. V ňom si vyberiete niektorú z už prejdených máp a v jednoduchom a intuitívnom systéme nastavíte typy robotov, ich cesty a aj časovanie. Takto vytvorený level uploadnete a ostatní hráči ho môžu prechádzať. Ak vyhrajú, prichádzate o body, ak získate ich jadro, tak sú vaše aj body. Je to jednoduchý, no návykový systém. Hodiny dokážete stráviť len nad jednou mapou, kde sa snažíte dokonale vyladiť zostavu robotov a ich časovanie tak, aby ste to ledva vy sami zvládli. Je síce škoda, že do samotných máp a toho „bludiska“ príliš zasiahnuť nemôžete, no aj tak v editore strávite kvantum času.

Pre mňa osobne je Star Fox Guard veľkým a rozhodne milým prekvapením. Možno ste aj vy čakali len drobný prívesok k Star Fox Zero, no hra je väčšia, než by sa na prvý pohľad zdalo. Áno, vizuál je slabší, zvuk nezaujímavý a rozhodne nevariabilný, ale hra si vás na dlhú dobu získa. Či už stovkou pestrých misií, alebo netradičným ponímaním multiplayeru, kedy sa snažíte prekabátiť ostatných hráčov, s ktorými sa ale priamo nikdy nedostanete do konfrontácie, no rovnako sa oni snažia prejsť cez rozum vám. Pri hre vás udržia aj emblémy ako akési achievementy a možnosti vyzývania ostatných hráčov. Takto zaujímavý twist tower-defense žánru tu nebol od série Anomaly.


napísal matus_ace 21.4.2016
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
8.0
Vo svete
7.3
Ohodnotiť
STAR FOX GUARD
+ zaujímavá a zábavná variácia tower-defense žánru
+ vydrží dlho
+ netradičný multiplayer
+ motivujúci progres
- nezáživný vizuál a zvuk
- príbeh a kampaň mohli byť spracované hlbšie
- takmer nevyužíva Star Fox značku


RECENZIE HRÁČOV
WiiU

Vývoj: Nintendo / Nintendo
Štýl: Stratégia
Dátum vydania: 22. apríl 2016
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29262)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk