STEVE JACKSON'S SORCERY PART 1, 2, 3 |
STEVE JACKSON'S SORCERY PART 1, 2, 3 |
Steve Jackson's Sorcery patrí do úspešnej série bojovných fantasy kníh a rovnomenná hra k nám zavítala z displejov mobilov a stránok kníh konečne aj na Steam. V prvom rade je zameraná na čítanie a vašu predstavivosť, takže ak vám toto nič nehovorí, Sorcery sa radšej vyhnite. Ja som skúsenosť s interaktívnou knihou ešte predtým nezažila, ale séria Sorcery ma presvedčila, že aj takmer bez grafiky je možné zažiť plnohodnotný príbeh s množstvom prekvapení a hlavne hodinami zábavy.
Na začiatku príbehu sa dozvedáte o mýtickom predmete s veľkou silou, takzvanej korune kráľov, v krajine zvanej Kakhabad. Takmer ju máte na dosah, ale vtom zistíte, že ste boli lapení do pasce a koruna je iba zjavom. Náhle sa prebudíte a, našťastie, zistíte, že to všetko bol iba sen, lebo v to ráno vás totiž čaká osudná výprava do neznámych končín sveta, aby ste tú bájnu korunu našli. Ako druhý posol vyslaný kráľom Analandu (ten prvý sa nikdy nevrátil) máte na svojich pleciach dôležitú úlohu. Ráno sa pomodlíte, vezmete si svoj meč, knihu kúziel a cez bránu kráľovstva sa vydávate do pohoria Shamutanti, aby ste na konci prišli až k bráne veľkomesta Kharé, kde na vás čaká ďalšie dobrodružstvo. Akou cestou sa bude rozvíjať nasledovný príbeh, je ale už len iba na vás.
Najskôr si môžete si zvoliť či budete hrať za ženu alebo muža. Počas hry budete musieť riešiť rôzne situácie a úlohy. Napríklad či sa vydáte sa smerom cez lúku, alebo vstúpite do tajomného lesa. Obe cesty majú iné následky a v zatiaľčo na jednej na vás môže čakať pasca, tá druhá môže skrývať poklady alebo nové postavy, ktoré by ste inak nestretli. Prenocujete v divočine či si nájdete nocľah (dosť často pridrahý) v jednom z pochybných miest? Pri spaní vonku vždy existuje riziko napadnutia vlkmi alebo netopiermi, ale zas ušetríte peniaze na zásoby a vybavenie. Chcete prejsť po drevenom moste na druhú stranu rieky? Aj po jeho otestovaní musíte byť opatrní a očakávať, že sa niečo stane ako mne, keď sa most pretrhol a skokom na zlú stranu sa moja postava ocitla vo vode a všetky jej zásoby boli zničené. Našťastie v takom prípade ešte nie je všetko stratené. Hra síce neobsahuje uloženie pozície, ale používa výbornú pomôcku v podobe pretočenia kľúčových rozhodnutí späť, aby ste mohli uskutočniť inú voľbu. Máte tak stále možnosť preskúmať iné cestičky bez toho, aby ste museli opakovať celú hru od začiatku kvôli jednej chybe.
V druhej časti príbehu sa už ocitáte pred bránami mesta Kharé a musíte sa cezeň dostať až k severnej bráne, ktorá vás zavedie do Baklands. Hneď na začiatku ale zistíte, že je to o dosť zložitejšie, než sa zdá, keďže brána je zatvorená a otvoriť ju dokážu iba kharovskí šľachtici. Každý z nich ovláda časť magickej formulky, ktorá jediná, keď je prednesená v celku, dokáže otvoriť bránu do neprebádaných končín na severe. Nájsť všetkých štyroch šľachticov je teda vašou novou úlohou, lenže počas pátrania zistíte skutočnosti, ktoré vás nepotešia. Aby som toho veľa neprezrádzala z príbehu, len načrtnem, že v tejto časti máte oveľa voľnejšiu ruku a poradie hľadania indícií je len na vás. Môžete sa vydať rôznymi uličkami a čas postupne plynie. Ak si tento diel prejdete viac ráz, zistíte, že je nespočetné množstvo situácií, predmetov a postáv, ktoré môžete úplne minúť, ak niekde niečo zle poviete alebo nepreskúmate. Niekedy je zas skúmanie riskantné a môžete vás doviesť až do zajatia, takže vždy treba zvážiť všetky možnosti a prípade pretočiť čas naspäť.
Tretia časť s podnázvom Sedem hadov vás zavedie do divokých Baklands a má inú atmosféru ako predošlé dve časti. Hneď si všimnete, že čosi nie je v poriadku a po preskúmaní mapy zistíte, že svet Kakhabadu sa mení na starodávnu Ishtaru a naopak. Zistiť, čo tento jav spôsobuje, už nechám na vás, ale striedanie dvoch časových období dodáva hre veľmi zaujímavý rozmer a užijete si tak do sýtosti skúmanie aj boje s novými príšerami.
Boje v Sorcery sú ťahové a vždy bojujete iba proti jednému protivníkovi. V tomto móde prejde hra do pohľadu zboku a vy a váš nepriateľ sa nachádzate oproti sebe. Obaja máte meter výdrže, ktorý klesá, ak útočíte a stúpa, keď sa bránite. Posúvaním vašej postavičky doprava a doľava si volíte silu útoku, ktorá je limitovaná dostupnou výdržou. Posunutím iba o kúsok bude váš útok slabý a ak sa váš oponent bráni, ušetríte si svoju výdrž. Naopak posunutím sa úplne dopredu uskutočníte silný útok a ak váš protivník tiež útočí, ale váš útok je silnejší ako jeho, uštedríte mu poriadnu ranu. Každý protivník má inú výdrž a taktiku, takže sa pri boji niekedy dosť zapotíte, ak ho chcete absolvovať bez straty jediného bodu. Ak ale náhodou nebudete so svojím výkonom spokojní, tak si môžete každý jeden súboj zopakovať ihneď po jeho skončení.
Okrem bojov s mečom môžete taktiež využiť mágiu. Takisto ako boj s mečom aj čarovanie niečo stojí a musíte si dávať pozor, aby ste sa príliš nevysilili. Odporúčam podrobne si preštudovať vašu magickú knižku, ktorá obsahuje takmer 50 kúziel a každé je zložené iba z troch písmen (napr. HOT a ZAP sú, ako môžete odhadnúť, ohnivá guľa a blesk). Na niektoré z nich budete potrebovať určité predmety, napríklad RAZ (zaostrenie vašej zbrane) vyžaduje včelí vosk. Nie všetky kúzla sú ale útočné a niektoré (ako napríklad JIG) vedia nepriateľov roztancovať. BIG vás zas zmení na obra, SIX vyčaruje šesť kópií seba, HOW pomôže, ak ste bezradní a existuje mnoho iných, ktoré viete použiť v rôznych situáciach. Samotné čarovanie prebieha pri pohľade na hviezdy, kde si z rôznych písmen vyberáte tri, ktoré utvoria určité kúzlo. Hviezdy ale nie sú všade rovnaké a rôzne miesta vám prinesú rozmanité kúzelné možnosti. Ak sa nachádzate v naozaj prekérnej situácii, stále sa môžete pomodliť k vášmu božstvu, aby vám zoslalo pomoc. Len si dávajte pozor, aby ste ho o pomoc nežiadali príliš často, lebo po každej intervencii bude istý čas nedostupné.
V druhej časti hry nájdete aj minihru známu z knižnej predlohy – takzvané švindľovacie kamene alebo ľudovo nazvanú švindľovačka. Táto minihra spočíva v hádzaní osemhranných kociek so štyrmi hodnotami (1, 2, 3, 4) a hádaní súčtu medzi vašou a súperovou rukou, teda taká jednoduchšia verzia pokru. Pomerne veľa postáv si s vami rado zahrá o rôzne obnosy zlata alebo len tak pre zábavu. V Kharé dokonca nájdete budovu s hazardnými hrami a akonáhle sa švindľovačku naučíte hrať, je to dosť dobrá zábava. Ak nejakú hru pokazíte, stále môžete pretočiť súboj na začiatok a skúsiť to znovu.
Ako už bolo spomenuté, vaším životom je vaša výdrž a nikdy by ste ju nemali nechať klesnúť príliš nízko, inak nebudete môcť čarovať alebo bojovať. Postupne sa vám pomaly zvyšuje, keď napredujete v príbehu a doplniť si ju viete oddychom, jedením a pitím. Počas svojho putovania by ste mali nahromadiť čo najviac zlata, cenností a iných predmetov, lebo tie sa vám určite zídu v pokračovaniach. Po každom prejdení jednej časti totižto sa vám totižto hra uloží do Steam Cloudu a dostanete aj kód, ktorý môžete zadať v nasledujúcej časti. Všetko zlato, predmety, celková výdrž a údaje o stretnutiach s postavami sa vám tak prenesú do ďalšieho dobrodružstva, čo poteší.
Prepracovanú grafiku u textovej hry nečakajte. Celý interface je pomerne jednoduchý a je rozmiestnený iba na vrchu a spodku obrazovky. V ľavom hornom rohu vidíte, koľko máte zlatých mincí, vašu výdrž a balíčky jedla. V pravom rohu zas sídli vaše božstvo a nastavenia a dole nájdete inventár. Kliknutím naň sa vám zobrazí dolné okno so zásobami a všetkými vecami, čo ste zatiaľ našli. Počas hry sa po celý čas pohybujete po ručne nakreslenej 3D mape, na ktorú hľadíte zvrchu, ale inak je grafika minimálna. Niekedy pri rozprávaní sa vám ukáže stránka zobrazujúca novú skutočnosť (či už príšeru alebo nejakú udalosť), čo poteší a spestruje tak čítanie textu. Výtvarný štýl hry sa mi dosť páčil a všetky kresby, ktoré v hre nájdete, sú síce iba čiernobiele, ale majú v sebe určité knižné čaro.
Počas hrania väčšinou hudba nehrá ale skôr začujete zvuky okolia. Keď ste v meste, tak počujete okolitý ruch prechádzajúcich kočiarov, bytostí a ľudí, a naopak v lese iba jemné štebotanie vtáctva, zurčanie rieky alebo dunenie vodopádov. Nikdy to nie je rušivé a ja by som naopak prijala možno ešte o niečo viac zvukov a hudby (tá hrá iba počas dôležitých momentov a súbojov), pretože niektoré miesta sa mi zdali trochu hluché, ale niektorým hráčom to môže naopak vyhovovať.
Steve Jackson's Sorcery je skvelou textovou adventúrou, ktorá prináša hodiny zábavy a často nervydrásajúce rozhodnutia, ktoré ale nikdy nie sú nemenné. Mechanizmus pretáčania času prináša do hry zaujímavú stratégiu a ak sa vám určitá cesta páči viac než iná, môžete si ju počas hry vyskúšať bez nutnosti začatia hry od začiatku. Textu na obrazovke nikdy nie je príliš veľa, maximálne zopár paragrafov a je vám dávkovaný v stráviteľnom množstve. Boje nie sú časté a všetkým sa je dokonca možné vyhnúť, pokiaľ zvolíte tie správne možnosti, ale sú zábavné a spestrujú čítanie deja. Kúzlenie pridáva taktický element a dobre použité kúzlo v správnej situácii vám môže poriadne uľahčiť život.
Svet Khakabadu obsahuje okrem ľudí množstvo iných bytostí a zverov, či už priateľských alebo nepriateľských, ktoré si žijú svojím vlastným životom. To, s ktorými sa spriatelíte alebo naopak, záleží na vašich rozhodnutiach, ktoré tu nie sú iba naoko. Načrtnuté rúško tajomstva, ktoré obkolesuje bájnu korunu kráľov, vás bude mátať a budete sa chcieť dozvedieť viac. Zatiaľ trojdielna séria Sorcery obsahuje dokopy takmer pol milióna slov a tisíce rozhodnutí, ktoré môžu úplne zmeniť priebeh vášho dobrodružstva pri každom hraní. Štvrtá a záverečná časť Koruna kráľov, ešte nevyšla a jej vydanie sa očakáva neskôr v tomto roku. Sorcery je celkovo vydareným počinom, ktorý vrelo odporúčam.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: inkle Štýl: Adventúra / RPG Web: domovská stránka hry | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|