TOTAL WAR: WARHAMMER |
TOTAL WAR: WARHAMMER |
Predstavovať fanúšikom stratégií sériu Total War je zbytočné. Ak ste sa upísali tomuto hernému žánru, určite ste sa vďaka Creative Assembly aj vy ocitli na epickom stredovekom bojisku, v Ríme či historickom Japonsku, ktoré ste dobýjali kúsok po kúsku. A niektoré obdobia vývojári ponúkli hráčom dokonca dvakrát. Najvyšší čas urobiť nejakú radikálnu zmenu a osvedčený, ale predsa len už trochu obohraný koncept oživiť niečím novým. Napríklad fantasy prvkami, ktoré stačí prevziať z populárneho Warhammer univerza.
Návraty do histórie sú určite zaujímavé, ale výletmi do minulosti nás už Total War sotva prekvapí. Warhammer je presne ten impulz, ktorý môže kultovú, ale už tak trochu vyčerpanú sériu posunúť niekam ďalej a vliať jej do žíl novú krv. Herné mechanizmy s menšími či väčšími úpravami spoľahlivo fungujú už roky a keď sa aplikujú na nemŕtvych, orkov či trpaslíkov, je o zábavu opäť postarané. Je to niečo nové, aj keď vlastne takmer to isté, čo sme tu mali už predtým. Ale nejedná sa len o prostoduchú výmenu rás za exotickejšie fantasy varianty, ktorých tu ani nie je tak veľa - impérium, trpaslíci, zelenokožci, upíri a vojvodcovia Chaosu (za ktorých si navyše treba priplatiť, ak ste nezískali DLC v prvých dňoch po vydaní hry ako bezplatný bonus). To je (nateraz) všetko.
Frakcie síce podliehajú pravidlám série Total War, ale súčasne majú svoje špecifické vlastnosti a zákonitosti dané Games Workshopom. A to je zohľadnené pri dobýjaní území na globálnej mape, kde hráči už tradične v ťahovom režime presúvajú armády aj agentov, tentoraz pasovaných na hrdinov, a súčasne budujú nové stavby v mestách, ktoré sú hlavným zdrojom príjmu z daní a miestom, kde sa dá naverbovať vojsko. Zachoval sa aj výskum technológií, ktoré prinášajú rôzne bonusy a výhody pre jednotky a osídlenia. A tvorcovia sa pohrali s diplomatickým okienkom, ktoré ale prekvapí skôr audiovizuálnym spracovaním, pretože systém vyjednávania a dohôd funguje rovnako dobre ako v predošlých Total War hrách. I keď treba povedať, že niektoré prvky, najmä v ekonomickej časti a pri spravovaní miest, sú zjednodušené a nemusí to byť plus.
Ale sú tu aj určité odchýlky a novinky. Napríklad upíri, ktorých nasledujú armády kostlivcov, prízrakov a rôznej hnijúcej hávede orientovanej na kontaktný boj zblízka a bez strelcov, môžu okrem regulárneho vojska najímať aj extra posily prebúdzaním mŕtvych. Jedná sa väčšinou o základné jednotky, ktoré sa na rozdiel od bežných regrútov dajú kúpiť okamžite (v prípade upírov za temnú mágiu), bez čakania na ďalšie kolo, a dokonca aj na nepriateľskom území. Takto je možné priebežne dopĺňať stavy vojska, ktoré sa inak samovoľne regeneruje na vlastnom území vystavenom upírskej nákaze, ale v zemi smrteľníkov naopak trpí prirodzenými stratami.
Na rozdiel od upírov disponuje impérium vyváženým sortimentom jednotiek a môže umiestniť svojich šľachticov do úradov, kde získajú tituly a bonusy. Trpaslíci zas dostávajú špeciálne úlohy zaznamenané v knihe a založené na nevraživosti a odplate a môžu sa na mape preniesť aj cez inak neschodné úseky podzemnými chodbami. Táto rasa má silné jednotky odolné voči mágii, efektívnu artilériu, bojovníkov s plameňometmi a technické výdobytky, ako je lietajúca gyrokoptéra. Zelenokožci, čiže goblini a orkovia, sa taktiež môžu presúvať v podzemí. Pri nájazdoch sa zvyšuje ich bojovnosť, ktorá môže dosiahnuť až úroveň Waaaagh!, tú ale pri leňošení a porážke v boji strácajú a pri priveľkom poklese bojovnosti sa vlastné jednotky môžu pobiť medzi sebou. Inak je ich však veľa a náklady na udržovanie sú nízke. Hordy Chaosu nestavajú žiadne sídla, sú to kočovníci ako bol v predošlej hre Attila, majú silné jednotky a monštrá a profitujú z koristi pri plienení.
Rozdiely frakcií sú viditeľné, aj keď niektoré prvky sú spoločné pre viac rás, napríklad armády si väčšinou doplňujú posily na nepriateľskom území globálnym verbovaním pri aktivovaní táborového postavenia (okrem toho môžu použiť aj nájazdnícke, pochodové a iné). Pri manažmente miest tiež nie sú zásadné rozdiely, no v prípade technológií už odlišnosti sú. Osvojiť si jednotlivé rasy vyžaduje vždy trochu iný prístup. Preto aj keď frakcií nie je veľa, hra s každou z nich poskytuje diametrálne odlišný zážitok.
Každá rasa (s odlišnými pravidlami pre Chaos) má však limity pri okupovaní území. Napríklad trpaslíci dokážu zabrať len sídla iných klanov trpaslíkov alebo zelenokožcov. Tie ostatné môžu maximálne vyplieniť alebo zrovnať so zemou, hoci by lepšie poslúžili ako vysunuté základne. Je to dosť obmedzujúce a nepraktické, hlavne keď sa pokúšate poraziť vzdialených nepriateľov na ich území a máte problémy s logistikou. Zvlášť citeľné je to v prípade upírov. Navyše ruiny často znovu zmení na mesto nejaká kompatibilná rasa a niekedy ho tak musíte opakovane dobýjať, aby vám nestálo v ceste. Rasy sú taktiež ovplyvňované rôznymi efektmi, ktoré spravidla trvajú niekoľko kôl. Môžu to byť bonusy alebo postihy a obvykle sú dôsledkom rozhodnutia pri nejakej udalosti. Napríklad je vyžadovaná obeť bohom, čo môžete odmietnuť, ale počítajte s trestom alebo sa musíte prikloniť na stranu niektorého spojenca, čo naruší dobré diplomatické vzťahy s tým druhým.
Priamo na bojisku sú tiež viditeľné zmeny, a to už pri rozostavaní armád, kde je možné skúsiť šťastie a dosiahnuť priaznivejšie magické prúdenie. To je zdrojom mágie, ktorú používajú velitelia vojsk - šľachtici a hrdinovia na bojisku na kúzlenie - vyvolanie nemŕtvych, útočnej strely, posilnenie jednotiek, oslabenie protivníkov alebo niečo iné. Čary spolu s účinkami artefaktov a lietajúcimi jednotkami prinášajú na bojisko nové taktické možnosti.Inak sa ale môžete spoľahnúť na osvedčené prvky, ako sú presuny a zoskupovanie vojsk s rôznou výzbrojou, vlastnosťami a morálkou, pričom nechýba pechota, strelecké jednotky a jazda, ale dopĺňajú to rôzne monštrá a bojové stroje - v závislosti od rasy. Svoju úlohu zohráva terén, počasie a únava vojsk a pri dobýjaní hradieb sú už tradične potrebné obliehacie zbrane.
Sympatický je prepracovaný vývoj šľachticov slúžiacich ako velitelia armád a hrdinov, ktorí individuálne môžu plniť úlohu agentov a záškodníkov alebo vypomôžu čarami a bojovými schopnosťami, keď ich priradíte k armáde. Každý má individuálny strom schopností podľa svojho zamerania a s každým novým levelom pribudne bodík na odomknutie nového kúzla, zdokonalenie postavy alebo hoci aj sprístupnenie koňa. Navyše sa postavám dajú priraďovať predmety získané v boji alebo za splnené úlohy. Unikátne brnenie, zbraň, kúzelná vec a artefakt vedia výrazne posilniť obľúbeného šľachtica či hrdinu a dajú sa kedykoľvek vymeniť. Šľachtici, hrdinovia a jednotky sa dajú posilniť aj priradenými stúpencami, štandardami, v prípade trpaslíkov aj runami.
Okrem veľkého a malého ťaženia hra ponúka samostatné úlohové bitky. Aj tentoraz, tak ako v predošlých Total War tituloch, sa hráč prenesie priamo na vybrané bojisko, kde musí s predvolenou armádou poraziť tú nepriateľskú. Lenže Warhammer ponúka množstvo bojov, ktoré absolvujete v úlohe rôznych postáv z každej rasy, pričom na každú osobu čaká jedna alebo viac bitiek, ktoré má absolvovať. Kým zdoláte všetko, potrvá to hodiny a spolu s ťažením to predstavuje veľmi slušnú hernú dobu. A to si ešte môžete vybrať rýchly boj, pripraviť vlastnú bitku, kde je k dispozícii aj Bretónia alebo si porovnať sily s inými hráčmi v bitkách, kooperačnej či kompetitívnej kampani v multiplayeri. Ten zažil vrchol v Total War: Shogun 2, ale keďže hráči tejto série zrejme preferujú sólo režim, sieťová hra je aplikovaná skôr ako štandardný doplnok, ktorý neurazí, ale ani neprináša nič mimoriadne. Spoluhráčov alebo protihráčov však nájdete bez problémov.
Audiovizuálnej stránke nie je veľmi čo vytýkať. Hra vyzerá výborne, no ak chcete, aby bežala svižne, možno budete musieť znížiť nastavenia alebo použiť výkonnejšie PC. Armády na bojisku pri priblížení vyzerajú pôsobivo a určite si radi poobzeráte rôzne fantasy postavičky a kreatúry vrátane drakov a trolov pekne zblízka. AI nepriateľov v otvorenom teréne niekedy prekvapí, napríklad keď protivník obíde vaše vojsko a zaútočí znenazdajky odzadu spomedzi stromov. Pri obliehaní mesta ale neexceluje. Ovládanie je intuitívne a v boji pomáhajú pekne odlíšené ikony jednotiek a skupín, do ktorých sa dajú začleniť. Prostredia sú rozmanité, zo zelených hôr sa presuniete do zasneženej krajiny, bažín či temnej bezútešnej pustatiny. A bojuje sa aj v podzemí, ktoré však vizuálne až tak veľmi neohromí. Objekty sú pritom realistickejšie a napríklad stromy už nevyzerajú ako kulisy, ale sú plastickejšie a pôsobia prirodzenejšie. Asi netreba zdôrazňovať, že najefektívnejšie je obliehanie miest s majestátnymi hradbami a početnými budovami so zaujímavou architektúrou. Tak ako väčšina lokalít lahodí oku, krásna dobová hudba lahodí uchu.
Total War: Warhammer je veľmi sympatickým prírastkom v sérii - už preto, že ponúka úplne iný svet, na aký sme zvyknutí. Fantasy štýl má určité fluidum, je to (v Total War) niečo nové, a pritom dôverne známe - veď kto by nepoznal Warhammer? Spojenie dvoch veľkých značiek prinieslo požadovaný efekt, i keď by sme mohli kibicovať a pýtať sa, prečo základná hra za dosť vysokú sumu ponúka len štyri rasy, prečo boli niektoré osvedčené prvky odbúrané či zjednodušené alebo prečo sa vybrané mestá jednoducho nedajú ovládnuť. Toho dobrého a pozitívneho je však oveľa viac, či už hovoríme o mágii, diametrálne odlišnom štýle hry za každú rasu, komplexnejšom rozvoji hrdinov alebo kvalitných úlohových bitkách. Ak chcete, môžete počkať na ďalšie frakcie a zľavu, nemusíte sa do hry vrhnúť hneď, ale určite si ju zaraďte do zoznamu vašich žiadaných titulov a skôr či neskôr sa do nej pustite. Oplatí sa to.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Sega / Creative Assembly Štýl: Stratégia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|