ZOMBIE NIGHT TERROR |
ZOMBIE NIGHT TERROR |
Áno, hier s retro spracovaním je už akosi priveľa. Áno, aj o zombíkov sa potkýname na každom kroku. Ale tentoraz to skutočne nie je samoúčelné. Monochromatický vizuál (hoci s ojedinelými farebnými doplnkami) pripomína dobu čiernobielych televízorov, s ktorými sú spojené aj prvé filmy o nemŕtvych, vrátane Night of The Living Dead od George A.Romera, ktorého meno (určite nie náhodou) rezonuje aj v titule Zombie Night Terror. K tomu dokonale pasuje aj jednoduchá grafika, kde majú ľudia a nemŕtvi namiesto hláv kocky. A keď ešte pridáme na mieru ušitú hrateľnosť, retro štýl so zombíkmi sa zrazu javí ako plus.
Keď už sme začali audiovizuálnou stránkou, doplníme si fakty a môžeme sa venovať obsahu hry. Úvodná obrazovka pripomínajúca vstup do kinosály je elegantná, no menu transformované do objektov bez popisu môže byť trochu mätúce. Ale položiek nie je veľa, a tak zakrátko zistíte, kde sa nastavujú parametre, kde uvidíte skromné štatistiky a hlavne ako spustiť samotnú hru či z nej vyskočiť (rovno do kanála). Takže sa bez prieťahov pustíte do hrania a začnete spoznávať čiernobiely svet, ktorý má správnu pochmúrnu atmosféru doplnenú tajuplnou hudbou.
Mesto plné potenciálnych obetí, metro, väzenie, opevnenie preživších či stavenisko - to všetko sú miesta, kde sa šíri zhubná infekcia - a treba prízvukovať, že vďaka vám. Na pozadí príbehu šialeného vedca totiž robíte z ľudí zombíkov a ak ich priamo nenaočkujete, vaša horda sa šíri uhryznutím svojich obetí. Krvavé jatky pritom dotvára jedna z mála povolených farieb - prirodzene, červená. Okrem toho radi uvidíte zelenú, pretože vám ukazuje zásobník s DNA ,ktorú používate na aktivovanie činností inak bezduchých zombíkov. Táto farba označuje aj kontajnery, ktoré odomykajú určité schopnosti a mutácie. Zelená zvýrazňuje aj ikonu s vybraným úkonom a ukazuje, ako plynie čas (pauza, normálny priebeh, zrýchlený pohyb, pri ktorom pruhy na obrazovke pripomínajú pretáčanie starých videokaziet). A ešte aj upozorní na aktívny TV prijímač v pozadí, na ktorý keď kliknete, v spravodajstve nájdete elegantne zakomponovanú nápovedu, ako máte použiť svoje nové schopnosti.
Do toho všetkého sa občas zamieša aj modrá farba, ktorá označuje úseky chránené ničivou elektrinou alebo pohľady bezpečnostnej kamery. Keď sa zombíci ocitnú pred kamerou, spravidla na nich začnú vybiehať ozbrojení strážnici z neďalekých dverí, čo býva nepríjemné. Zatiaľ čo sa bežní ľudia nezmôžu na odpor a maximálne utečú a skúsia sa schovať za zatvorenými dverami, ochrankári, policajti, špeciálne jednotky, gangstri či snajperi vedia účinne spacifikovať nemŕtvych obuškami, pištoľami, samopalmi a ďalekonosnou puškou. Ani oni však nie sú nezraniteľní a početná horda sa im dostane na telo, keď práve nabíjajú. Alebo treba aktivovať schopnosti vašich zombíkov.
Nemŕtvi sú skutočne len bezduché krvilačné mátohy, ktoré bez správneho vedenia iba hlúpo pobehujú jedným smerom a keď narazia na múr či inú prekážku, idú na opačnú stranu. Preto ste tu vy a pri rôznych objektoch, ako sú štandardné dvere, generátory či schodiská, aktivujete malé ikony v dosahu týchto interaktívnych vecí. Tak dosiahnete, že zombíci rozbijú označené dvere a prístroje alebo sa budú presúvať po schodoch označeným smerom. Nie vždy ale treba všetko rozbíjať. Za dvojkrídlovými vrátami s nápisom „dead inside" vás čakajú nemŕtve posily, ale za inými dverami je napríklad ochrankár, ktorý môže pri vyrušení spôsobiť zbytočné problémy.
Lepšiu koordináciu a využitie hordy dosiahnete so zásobníkom schopností a mutácií, ktoré aktivujete podľa svojho uváženia - a kapacity DNA, ktorá sa dá zvýšiť obetovaním niektorých zombíkov. Každú úroveň začínate s hŕstkou - alebo na vyšších úrovniach aspoň s jedným nemŕtvym a vaše stádo by ste mali zväčšovať spomínaným obhrýzaním ľudí. No niekedy si môžete vypomôcť injekciou s vírusom, ktorú (až na výnimky) pichnete ľubovoľnej osobe. Najvhodnejší sú ozbrojenci alebo ustráchanci v nedostupných miestnostiach. Je to zábava, keď náhle začnú masakrovať svojich priateľov naokolo. Označený zombík sa môže skrčiť a liezť po stenách a cez úzke prechody alebo skákať - ale pozor, každý úkon uberá DNA. Nemŕtveho môžete dočasne urýchliť, spraviť z neho bombu vhodnú na likvidáciu bariér a tenších stien, prípadne hliadok. Kvílením zas preberiete spiacich súkmeňovcov, ktorí postávajú v okolí, ale aj dočasne ochromíte ľudí - hlavne tých ozbrojených.
Obyčajného zombíka dokážete transformovať na overlorda, ktorý zostane na určenom mieste a posiela ostatných vami zvoleným smerom. Keď overlorda skombinujete s ďalšími schopnosťami, vyvolá mega výbuch, zrýchli všetkých členov hordy v dosahu alebo ich vystreľuje na poschodie a cez priepasť. Neskôr môžete vytvárať aj masívnych superzombíkov, ktorí hlavne v spojení so zrýchlením valcujú všetky prekážky aj nepriateľov, ktorí im stoja v ceste. Napokon oceníte schopnosť pľutia zelenej gebuziny, ktorou dokážete aj na veľkú diaľku nakaziť ľudí. Navyše pomáha uvoľniť niektoré objekty, ktoré sú niekde prichytené alebo visia vo vzduchu, napríklad taký padajúci most. S týmto všetkým sa už dá naozaj slušne taktizovať a núkajú sa rôzne možnosti, ako dosiahnuť svoj cieľ. A ak ste hrali klasiku Lemmings, základné schopnosti vám budú určite povedomé.
Ale treba počítať s tým, že odomknuté mutácie môžu byť v ďalších leveloch znovu nedostupné alebo ich musíte vyhľadať v sudoch, aby ste to nemali také ľahké. A veru ani nebudete. Úrovne sú plné nástrah, jám, laserov, spínačov, výťahov, prepadlísk, ktoré sa zrútia pri istom počte postáv, kontaminovaných zón, kde ani nemŕtvi dlho nevydržia. Zabrať dajú aj ozbrojenci, hlavne snajperi a ich pušky, ktoré jedinou ranou s nepríjemným červeným zameriavačom zlikvidujú aj viac zombíkov naraz. „Červená čiapočka" vyzbrojená mečom zas využíva, že ju zombíci nevnímajú, lebo je potretá krvou. Obzvlášť devastační sú maniaci s motorovou pílou, ktorí sa preženú cez hordu, rozsekajú ju na kúsky a takmer nič ich nezastaví. A okrem ľudí môžu byť hrozbou aj dotieravé drony.
V mnohých misiách stačí zlikvidovať určený počet ľudí. Náročnejšie je dosiahnutie východu, prežitie obkľúčenej hordy v danom časovom rozmedzí, zdolanie úrovne, kým nevyprší limit a eliminácia bossov. Zaujímavou výzvou sú temné levely, kde okolie zviditeľňujú len vybraní svetielkujúci zombíci. Príbeh je rozdelený na štyri bloky, pričom každý obsahuje desiatku misií a na konci bossa. Ten je, prirodzene, dosť odolný a nie je jednoduché dostať sa k nemu a spacifikovať ho, lebo napríklad hádže sudy, ktoré z nemŕtvych robia fašírku. Okrem hlavných cieľov môžete plniť aj nepovinné výzvy - zničiť všetkých ľudí v oblasti, rozbiť auto, zabiť klauna, zdolať level do troch minút a podobne. V jednej by ste mali spacifikovať Ricka, ktorý nie náhodou vyzerá ako obľúbená postava zo seriálu Walking Dead.
Misia sa spravidla končí neúspechom, ak prídete o všetkých zombíkov a nákaza tak bude zastavená. V tom prípade nasleduje reštart a treba začať level od začiatku, pretože v hre nenájdete žiadne manuálne ukladanie. To by až tak neprekážalo, ale hlavne v neskorších fázach pri už skutočne náročných úrovniach by sa hodilo aspoň pár checkpintov. A možno by stačil len jediný. Je totiž dosť otravné, keď musíte sériu nadväzujúcich procesov opakovať niekoľko ráz za sebou, a to často kvôli jednej chybe alebo zaváhaniu. Hoci misie spravidla zaberajú len priestor hŕstky posuvných obrazoviek s rôznym počtom miestností, ich zdolanie zaberie dosť času.
Občas postup znepríjemnia bugy, napríklad keď zmizne menu. Pomerne často sa zasekne zombík a nevie sa pohnúť, čo môže byť v istých momentoch pre vás osudné. Dalo by sa polemizovať aj o fungovaní pauzy. Mala by slúžiť na to, aby ste v pokoji udelili pokyny svojim zverencom, ktoré potom poslušne vykonajú. Ale napríklad pri mierení sa hra automaticky odpauzuje a neraz tento okamih využijú nepriatelia. A v tom najväčšom strese máte navyše problém presne ťuknúť myšou na toho správneho zombíka, ktorého chcete zmutovať, skočiť s ním alebo vykonať iný úkon. Inak má ale hra intuitívne užívateľské rozhranie a všetko pohodlne zvládnete myškou.
Zombie Night Terror infikuje hráčov svojou návykovou hrateľnosťou a atmosférou. Vplyv Lemmings je zrejmý, ale táto vecička toho ponúka oveľa viac a zombíci sú zdrojom nových, zaujímavých možností. Hra je nápaditá, vyžaduje logické myslenie, rýchle reakcie, vhodné kombinácie mutácií a schopností a účinnú taktiku. To všetko je okorenené čiernym humorom a na vyšších úrovniach už aj poriadne náročné. A pri hraní vám nebude prekážať, že zombíci sú pomaly v každej druhej hre, pretože tentokrát ich budete vnímať celkom inak a stanete sa hrdým vodcom krvilačnej hordy.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Gambitious Digital Entertainment / NoClip Štýl: Logická Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|