FIRE EMBLEM FATES |
FIRE EMBLEM FATES |
Za prvých sedem mesiacov roka 2016 môžem potvrdiť, že Fire Emblem Fates je zatiaľ najlepšou hrou roka. Má unikátnu kombináciu troch kampaní a troch herných štýlov. Ponúkne tri príbehy, kde v jadre čaká odveký konflikt a štartuje ich veľká dilema, kde sa musíte rozhodnúť (v skutočnosti ešte pred kúpou hry). Teoreticky možno posúdiť každý samostatne, ale Nintendo poňalo tento diel taktickej RPG ako majestátny celok (dohranie všetkých trvá 90 hodín), a preto je korektné hodnotiť ich spoločne.
Milovníci série by mali automaticky siahnuť po špeciálnej edícii, ktorá obsahuje všetky tri hry. Ostatní sa môžu rozhodnúť pre jeden z dvoch hlavných dielov: Birthright alebo Conquest. Tú druhú kampaň si môžete dokúpiť so zľavou neskôr a napokon vás čaká zavŕšenie internej trilógie v podobe Revelations.
Prvé tri hodiny sú spoločné pre každú kampaň a rozprávajú o sne, ktorý sa mení na skutočnosť hrdinu (či hrdinky). Dosiahnete plnoletosť a ste mátaní predstavou, že v ranom detstve vás uniesli, aby ste sa raz dostali k bodu, kde čaká niečo horšie ako Sofiina voľba: musíte určiť, či budete žiť a bojovať za rodinu, ktorá vás doteraz vychovávala (Conquest – kráľovstvo Nohr) alebo tú, ku ktorej patríte podľa rodného prava, t.j. kde ste sa narodili (Birthright – Hoshido). Obe kráľovstvá sú roky v konflikte a váš únos je súčasťou dlhoročnej vojny (a úprimne, doteraz veľa nevyriešil a ďalej to bude ešte ťažšie).
V šiestich kapitolách spoznávate obe rodiny. Najprv súčasnú, kde ste strávili detstvo, ale keď sa dostanete na bojisko, objavíte tú druhú a smerujete k esenciálnemu rozhodnutiu, ešte vyšperkovanému dramatickými udalosťami. Charakter každej príbehovej línie je odlišný: Conquest vedie váš kráľ a náhradný otec Garron cez krvilačné misie, čo skúšajú vašu výdrž (o podlé zrady či smrtonosné momenty nie je núdza), Birthright je hrou, kde máte bohaté kráľovstvo a bojujete s vycvičenými jednotkami i posilami. Tam kde vás už Conquest skúša, či vydržíte s tuctom jednotiek bojovať proti trojakej či štvorakej posile, tam Birthright núka priestor pre grindovanie, opakovaný tréning, výzvy a dáva si načas. Pritom herný systém je upravený jednoducho – Birthright je na pohľad bohatšia hra s mnohými mechanizmami, zatiaľ čo Conquest je sčasti oholený na kosť s vyšším zdravím nepriateľov, čo si žiada väčšiu mieru taktiky, správne umiestnenie jednotiek v teréne či využívanie všetkých prvkov. Z núdze cnosť – pri Conqueste musíte využiť úplne všetko: pasce, pohyb konkurencie, výhodné spojenia jednotiek atď.
Z trojice príbehov vychádza každý inak. Conquest je pútavejší vďaka rozličným intrigám, hoci sa po čase začína trošku opakovať. Birthright je po veľkej dráme na križovatke pokojnejší a boje počas neho nie sú také vyhrotené. Ale Revelations je prekvapivo výborným zavŕšením trilógie, lebo pekne využije existujúce línie či prvky, aby im dal dostatočne pútavý záver. Čo sa týka poradia, Birthright-Conquest-Revelations bude zrejme najlepší pre nováčikov i veteránov, z hľadiska príbehu i hrateľnosti.
No jadro fanúšika a vnútorná zvedavosť ma primäli hrať opačne – a ako prvý som zdolával Conquest. Bolo to azda rozhodnutie posilnené otázkami obťažnosti, nakoľko prvotné hlasy naznačili, že táto časť je ťažká ako remeň, niektoré misie sú sizyfovským snažením a trvajú celé hodiny. Fakt je, že Conquest vás prinúti veľmi dobre študovať svoje jednotky, ich vlastnosti a budovať ich vzťahy. Na začiatku 10, neskôr cca 25 postáv ochotných ísť do boja, ale často zomierať po dvoch-troch ranách. Na nižšej obťažnosti sa v ďalšom kole môžu objaviť znova, na vyššej vôbec. Preto je potrebné sledovať Dragon Veins, ktoré niektoré (nie všetky!) jednotky aktivujú; urobia malé zemetrasenie, roztavia zem, prípadne strhnú múr alebo (najlepšie) zastavia oponenta na jedno kolo. Niektoré jednotky sa hýbu len veľmi pomaly (môžu zaostať a sú zraniteľnejšie), čo triešti skupinu.
Ale Conquest vás naučí spoznávať postavy – Leo dôverný komorník, Camille staršia sestra a Xander skvelý brat. Arthur a Effie sú skvelí bojovníci a na ich vzťahu môžno demonštrovať, ako sa na začiatku misií oplatí zvýšiť dôveru medzi jednotkami. Keď stoja vedľa seba, získajú benefity: väčšiu útočnú silu, obranu či možnosť útočiť spoločne. Vašou úlohou bude spájať najlepšie jednotky vedľa seba na mape. Dokonca budete môcť dve spojiť do zväzku manželského a z vedľajšej misie potom získať do svojho repertoára ich potomka – a vycvičiť ho. Áno, herné manželstvá dávajú tentoraz jasný zmysel.
Príprava na boj vám umožní nielen vyberať výzbroj a predmety pre hrdinov, ale najmä komunikovať navzájom a utužovať vzťahy. Takmer každý hrdina môže uzavrieť manželstvo s niekým alebo si nájsť extra priateľa – to sú najvyššie skóre, ktoré treba dosiahnuť a vďaka nim umiestniť v boji jednotky pri sebe, aby ste čerpali silnejšie údery, kritické zásahy a iné výhody – pre Conquest je to absolútne efektívna rada.
Autori si prichystali desiatky variabilných máp i úloh. Žonglujú s terénom, počtom jednotiek i úlohami – nestačí iba vyčistiť mapu od nepriateľov. Niekedy útočíte na bossa a misia zrazu končí. Inokedy je boss iba akcelerátor príchodu ďalších jednotiek – odstráňte ho a počet nepriateľov je limitovaný. Nechajte ho dlho žiť a budete prekvapení, že aj po dvoch hodinách sa stále bojuje a už nestojíte proti dvojnásobnej presile (14 vs. 28), ale trojnásobnej (13 vs. 40). Niektoré mapy vám dajú limitovaný počet ťahov na zabitie bossa a iné vás nútia ujsť za istý počet ťahov. Conquest je krvilačný, Birthright benevolentný.
Súčasťou každej kampane je aj priestor na budovanie zámku, čo slúži jednak na výstavbu budov a isté čerpanie vyplývajúcich benefitov (varenie receptov, kúpanie sa, zisk darčekov z lotérie, aréna pre boj za ceny), ale je tiež vašou domácou základňou, na ktorej môžete súčasne viesť aj defenzívny boj pri vpáde nepriateľov. Na mape máte tucet i viac budov, ktoré vás môžu brániť či niečo vyrábať, ale súčasne treba rozmiestniť vaše jednotky čo najlepšie. Nejeden vpád som opakoval: neustrážil som jednotky a hlavný stan rýchlo padol, čo značí koniec misie. Sochy, orby, obranné mechanizmy – všetko vám vie nečakane pomôcť.
Autori súčasne pochopili aj rozmanitosť kampaní. Conquest má čistejšiu hrateľnosť, ale napínavý dej plný zrád, nečakaných momentov a krutosti. Niektoré kapitoly fungujú ako skvelý seriál – čo sa stane v jednej, môže byť v ďalšej trocha inak. Birthright nemá taký pútavý dej, no ponúka viac hrateľnosti: vedľajšie misie, výzvy a možnosť grindovať či rýchlejšie dosiahnuť manželstvá, vzťahy, vyššie levely. Revelations je prekvapivo zlatý stred: hráči Conquest si pri ňom pochvália uvoľnenie, pre Birthright borcov bude miernym stúpaním na rebríčku obťažnosti. Pre plné vychutnanie treba hrať všetky tri hry, ale nováčikovia si vystačia aj s kombom Birthright-Revelations s veľkou šancou dohrania. Aby nebolo obsahu málo, Fire Emblem ešte dostal aj DLC v podobe nových máp. Oceníte ich najmä pri Conquest kampani, kde nie je toľko príležitosti na tréning, ale zapadnú hocikde.
Fire Emblem Fates má najmä na New 3DS výbornú handheldovú grafiku i vhodnú štylizáciu. Nohr má temný stredoveký nádych, tmavofialové farby, zatiaľ čo Hoshido čerpajú skôr z japonskej kultúry a prevažuje červená a svieža. Na začiatku i konci misie vás čakajú niekoľkominútové sekvencie, kde odklikávate pútavé dialógy a občas príde aj veľká poctivá animácia. Grafika na bojiskách využíva rozličnú štylizáciu a prostredia: vodné plochy, mestečká, dediny, kaňony, horské priesmyky, člny, ale aj rozličné interiéry: hradby, jaskyne... A bojové melódie sa ani po desiatkach hodín nezunujú.
Na prvý pohľad je Fire Emblem Fates funkčná taktická RPG. Rozmanité jednotky sa hýbu po mape, striedate si ťahy s nepriateľom, snažíte sa preľstiť ho. Variabilná náplň vás poteší, máloktoré misie sa opakujú. Výroba zbraní, fungovanie predmetov, kooperácie jednotiek - všetko je na svojom mieste. Ale predsa tento diel vyniká nad všetkými ostatnými i v celom žánri. Môže za to prevedenie všetkých aspektov takmer k dokonalosti, prepracovanie malých nuáns a najmä silná kombinácia troch hier v jednej. Majú odlišné postavy, príbehy, štýl a najmä hrateľnosť a držia vás v pozore desiatky hodín.
Fire Emblem Fates je vrchol pre veteránov série (hoci niektorí šomrú, že čosi podobné pár ráz hrali), ale prístupný pre nové publikum. Je to pocta pre 3DS a neľutujem jedinú minútu hrania. Lebo hrateľnosť sa cení nad rozlíšenie i grafiku – a mať tri hry v jednej a navyše stále pri sebe, je obrovská devíza.