MERIDIAN: SQUAD 22 |
MERIDIAN: SQUAD 22 |
Meno Ede Tarsoly vám s najväčšou pravdepodobnosťou bude úplne neznáme. Jedná sa o vývojára, ktorý vytvoril jednočlenné štúdio Elder Games a stojí za realtime stratégiami z univerza Meridian. Squad 22 je druhá časť série a Ede má pod palcom všetky aspekty vývoja: grafiku, zvuky, programovanie, umelú inteligenciu i zvyšok aktivít (okrem hudby). Na svoje plecia si naložil skutočne poriadnu dávku práce a my sa poďme pozrieť, ako sa mu s touto neľahkou úlohou podarilo popasovať.
Kolonisti vyslaní na planétu Meridian sa po úspešnom pristátí prestali hlásiť v stanovených termínoch. Pozemská vláda uvedomujúca si dôležitosť misie vysiela za kolonistami špeciálne vytrénované komando, aby situáciu preverilo. Prílet komanda na planétu odhaľuje, že kolonizácia sa vymkla spod kontroly a vo veľkej miere za to môže politika. Z vyvrheľov sa stávajú hrdinovia a naopak.
Pod stokrát použitým príbehom o kolonizácii vesmíru sa skrýva stopercentná oldschool RTS s ťažením, výstavbou bázy a produkovaním jednotiek. Starcraft ako vyšitý. Centrálna budova produkuje drony, ktoré zodpovedajú jednak za ťažbu nerastnej suroviny a tiež za výstavbu iných budov. Tie na prevádzku potrebujú energiu (staviate elektrárne), na druhej strane produkcia jednotiek vyžaduje „farmy“. Koncept fariem stráži veľkosť vašej armády, a tak nikdy nebudete kontrolovať stočlenné skupiny, skôr sa bavíme o desiatkach jednotiek.
Ponuka budov nie je nijako zvlášť rozvetvená: elektrárne, kasárne, továreň na pozemné, letecké a vodné stroje. K tomu si pripočítajte pár obslužných stavieb a zoznam sa uzatvára. Jedinou zvláštnosťou sú obranné veže, na produkciu ktorých musíte najprv vybudovať kontrolné stanovisko, ktoré vie následne ovládať limitovaný počet defenzívnych zariadení.
Ani výber jednotiek nemôžeme označiť za iný než klasický - niekoľko rozdielnych pešiakov (infiltrátor, ľahká pechota, ťažkoobrnenci), rýchle prieskumné vozidlá, protipechotní mechovia, tanky, pár lietadiel a lodí. Jednotky, hádam až na neviditeľného prieskumníka, nedisponujú žiadnym špeciálnym módom použitia či sekundárnymi schopnosťami. V rámci príbehu síce dostanete pod kontrolu aj niekoľkých „hrdinov“, ale ani ich funkcie nepresahujú základný štandard.
Aspoň čiastočne chýbajúce vychytávky suplujú globálne schopnosti, kedy vy ako vrchný veliteľ viete raz za čas jednotky doliečiť, obaliť ich do štítu alebo inak podporiť. Je takmer jedno, aké jednotky vyrobíte, rozhodujúci je ich počet. Samozrejme, jemná taktika a schopnosť strategicky uvažovať sú potrebné – nepošlete predsa tanky bez možnosť strieľať na letecké ciele proti nepriateľskej letke bombardérov. Ale inak stačí skutočne naklikať pár jednotiek z každého typu a poslať ich proti nepriateľovi. Misia úspešne ukončená.
Misie sa, mimochodom, svojou náplňou podobajú ako povestné vajce vajcu. Na prvý pohľad síce vyzerajú inak, keďže niektoré sa odohrávajú v interiéroch a iné vo vonkajšom prostredí, ale jedná sa primárne len o vizuálny rozdiel. Buď sa istú musíte brániť pred nekončiacimi vlnami nepriateľov, alebo naopak ničíte ich základne. Originálne ciele či vedľajšie questy by ste tu hľadali márne.
Nebuďme však stále iba negatívni a poďme niečo aj pochváliť. Meridian prichádza so zaujímavým systémom permanentných vylepšení a vynálezov. Znamená to, že ak niečo odomknete v prvej misii, budete to mať k dispozícii aj vo všetkých ďalších bez potreby opätovného výskumu. „Nákup“ vylepšení prebieha za body, ktoré vo forme kanistrov nájdete roztrúsené po celej mape. Vývojový strom sa rozdeľuje do troch farebných vetiev a na odomykanie nových jednotiek či vylepšenie existujúcich musíte nazbierať dostatočný počet kanistrov danej farby. To, samozrejme, kladie dôraz na dôkladný prieskum mapy a hra vás dokonca nechá kanistre zbierať aj po zdarnom ukončení misie.
Technická stránka hry si fakt, že za celou hrou stojí iba jeden človek, odniesla asi najviac. Slabšiu grafiku, keď napríklad stíhač a bombardér máte od seba veľký problém vôbec odlíšiť, by sme možno aj dokázali prežuť. Bohužiaľ, základom RTS hier sú súboje jednotiek a práve v ovládaní a mikromanažmente Meridian poriadne stráca dych. Jednotky sa zasekávajú, pathfinding viac nefunguje ako funguje, vytváranie skupín je pôrod, na programovanie úkonov cez Shift klávesu úplne zabudnite. Problémy s ovládaním nepomáhajú plynulosti hry a spôsobujú, že zoskupené jednotky je nemožné efektívne kontrolovať a akokoľvek používať taktiku či stratégiu. Ani umelá inteligencia neohúri, je skôr jednoduchšia a jej najčastejším (a obávame sa, že aj jediným) herným štýlom je posielať jednotky pod vaše guľometné veže s rovnakou frekvenciou a v rovnakých počtoch.
Slabú AI by mohol nahradiť živý protivník, to by ale titul musel podporovať multiplayer. Ten sa však vôbec nekoná. Okrem príbehového módu sa v hre nachádza pomerne zaujímavý „skirmish“ mód nazvaný Conquest. Ten vás núti porážať AI na globálnej mape políčko po políčku až do úplného víťazstva, pričom každé políčko je reprezentované náhodne vygenerovanou mapou s náhodne vyspelou AI. Do úplného vyčerpania dostupných módov už chýba iba tretí, Squad Mission, čo sú krátke misie, ktoré sa dajú opakovať na vyšších obťažnostiach.
Pri záverečnom hodnotení by sme na fakt, že za titulom stojí de facto iba jedna osoba, asi nemali prihliadať (i keď si Ede zasluhuje náš obdiv). Meridian: Squad 22 nie je najlepším reprezentantom RTS žánru a k velikánom typu Starcraft má poriadne ďaleko. Zlý pathfinding a AI, nedokonalý mikromanažment jednotiek, zastaraná grafika a najmä jednoduchá herná náplň z toho robia priemernú hru, ktorú môžete s čistým svedomím preskočiť.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Headup Games / Elder Games Štýl: Stratégia / Realtime
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|