Krátky popis toho, v čom vlastne spočíva vaša úloha v Civlization, by sa dal stručne zhrnúť do vety: Snažíte sa vybudovať tú najlepšiu ríšu na zemeguli a vo voľnom čase ovládnuť celý svet. To znamená približne to, že hra vám hodí na krk starosti s ekonomikou, diplomaciou, výskumom, armádou, mestami, vašimi obyvateľmi a celé sa to tvári ako turn-based vojensko-budovateľská stratégia. Jedna z najkrajších vecí na Civilization je, že každá hra je úplne iná. Všetko sa začína výberom mapy, obtiažnosti a samozrejme národa, ktorému chcete vládnuť a tu sa dostávame k prvým novinkám: každý národ má v C3 dve vlastnosti ako napríklad Veda, Priemysel, či Expanzia, ktoré mu prinášajú rôzne výhody predstavujúce napríklad vyššiu efektivitu práce robotníkov, či väčšiu produkciu v mestách. Takisto začína hru s dvoma odlišným vynálezmi a vlastnou špeciálnou vojenskou jednotkou. Dostávam sa do herného pohľadu, v ktorom mám prvý krát možnosť vychutnať si kvalitnú grafiku podobnú Call To Power, okrem vynikajúcich animacií jednotiek sa Firaxis vyhrali aj s terénom, na ktorom nájdete detailne spracované pralesy, púšte, tundry aj vysoké hory. Konečne dostávam do rúk osadníkov a s ich pomocou zakladám prvé mesto. Mestá sú základom sveta Civilization. V nich žijú všetci vaši obyvatelia a v nich prebieha aj všetka výroba. Majú rôzne vlastnosti, medzi tie najdôležitejšie patrí počet obyvateľov a územie, ktoré kontrolujú. Podľa vlastností terénu v tomto území dostávajú určitý počet jednotiek jedla, zlata, produkcie, surovín, či luxusného tovaru. To je veľmi dôležité pre každú sféru vášho štátu, preto nie je naškodu používať špeciálnu jednotku – robotníkov – ktorý vylepšujú okolie miest budovaním polí, baní a ciest. Užitočným vylepšením je možnosť zapnúť automatický režim, v ktorom pracujú robotníci bez toho, aby ste na nich museli po každom ťahu nahulákať čo majú robiť. Niektoré suroviny majú strategické postavenie, sú to hlavne luxusné tovary, ktoré robia vašich ľudí šťastnými, železo, urán a podobne. Bez nich nepostavíte určité druhy jednotiek a vôbec ich nedostatok môže znamenať veľké nevýhody, preto sa s nimi vo veľkom množstve obchoduje. Obchod zaznamenal pozitívne inovácie: otravné presúvanie karaván z jedného konca mapy na druhý bolo nahradené samostatnou obrazovkou – ak je mesto napojené na prepravnú sieť ciest, prístavov alebo letísk, môže obchodovať. V C3 sa zvyšuje dôležitosť diplomacie, hlavným dôvodom je fakt, že týmto spôsobom sa obchoduje, uskutočňujú sa výmeny a uzatvárajú sa aliancie, je to veľmi jednoduché a pohodlné. Okrem toho založenie ambasád v iných krajinách vám otvára dvere k riskatnej špionáži, pokusom o kradnutie technológií, kradnutie vojenských jednotiek, sabotovanie produkcie, propagandu s cieľom stiahnuť mesto na svoju stranu... každá sranda však niečo stojí a tieto sú obzvlášt drahé, navyše už nemôžete odpáliť atómovú bombu
C3 prináša do hry ešte ďalší základný element a to kultúru. Kultúra odráža intelektuálnu a duchovnú úroveň vašich obyvateľov, preto sa zlepší akonáhle postavíte budovu ako povedzme knižnica, ktorá túto úroveň zvýši. Určuje hranice vášho štátu, územie, ktoré kontrolujete, vrátane surovín. Ak máte tú smolu, že niektorá nevyhnutná surovina leží mimo vášho územia, prichádzajú k slovu kolónie. No a zázraky, samozrejme. Divy sveta sú v svete Civilization samozrejmosťou, dokonca v ňom hrajú jednu z kľúčových úloh a majú skutočne zázračné vlastnosti. Okrem Kolosu, Čínskeho múru, Pyramíd a ďalších starých známych sa v C3 odpremiérujú aj nováčikovia. Novinkou sú armády, ktoré môžte vytvárať, v prípade, že niektorý z vašich bojovníkov dosiahol status lídra. Armádu tvoria maximálne štyri jednotky a žiadna z nich nemôže byť zničená, kým nie je zničená armáda ako celok. Ďalší prvok, známy už z Call to Power je bombardovanie, ktoré sú schopné vykonávať niektoré jednotky. Interface ma snáď potešil zo všetkého najviac, ovládanie pomocou niekoľkých tlačítiek pod hracou plochou je veľmi efektívne a jednoduché, nechýbajú poradcovia, grafy, tabuľky a čo by to bola za Civilization bez dobre spracovanej Civilopedie, do ktorej boli šikovne pridané hypertextové odkazy. Ale ani C3 sa nevyhla niekoľkým nepríjemnostiam. Stále sa tu objavujú nadprirodzené javy prevažne charakteru „stredoveký lukostrelec svojim šípom zostreluje bojovú raketu“ a nedotiahnuté veci ako korupcia, ktorá sa v mestách príliš vzdialených od hlavného mesta nedá uspokojivo eliminovať, rovnako ako sa nedá riadne vysporiadať s nedostatkami vlád Republika a Demokracia vo vojnovom stave. Nakoniec, Moderná éra mohla byť trochu prepracovanejšia, chýbajú tu niektoré hi-tech vymoženosti, na ktoré sme boli zvyknutí z predchádzajúcich projektov
Firaxis sa sústredili hlavne na zjednodušenie a zrýchlenie hry. Vylepšenia a nové koncepty, ktoré prichádzajú spolu s Civilization III posúvajú pôvodnú hru opäť inde, aj keď úprimne povedané nie je až taká skvelá, ako som očakával. Najväčší problém tejto hry sa pravdepodobne volá Civilization: Call To Power, ktorú sa jej podľa mňa prekonať nepodarilo. Dokonale kontrolovaná ekonomika, systém stavieb priamo z pokladnice, inventívne jednotky aj v neskorších fázach hry, väčší dôraz na nevojenské riešenie konfliktných situácií, stavba miest pod vodou a na orbite – to sú len niektoré z vecí, ktoré tu chýbajú a žiadna z noviniek nie je natoľko prevratná a originálna, aby ich dokázala vynahradiť. Napriek tomu o zábavu neprídete. Atmosféra nocí prebdených pred monitorom a neutíchajúca bolesť hlavy po dlhých hodinách sústavného hrania sa určite skôr či neskôr dostavia. Spomienka na staré dobré časy sa teda celkom vydarila a ja môžem spokojne povedať, že Civilization III je dôstojným nástupcom jednej veľkej legendy.
P.S.: K hre sa dodáva aj editor Civ3Edit, s ním ľuda, ktorí sa radi hrajú s mapami a misiami určite zažijú mnoho šťastných hodín