DEAD AGE

DEAD AGE

7.5

Ako prežiť vo svete nemŕtvych

Recenzia na PC verziu

Hry s predbežným prístupom sa objavujú často. V súčasnosti až príliš často. Problém je, že mnohé z nich zotrvávajú v tomto štádiu dlhodobo a niektoré sa ani nedočkajú finálnej verzie. To ale nie je prípad zombie survival hry Dead Age, ktorá bola najskôr v ponuke na Steame tiež rozpracovaná, ale je kompletná už po niekoľkých mesiacoch. S krátkym časovým odstupom po našom preview sme preto znovu navštívili svet nemŕtvych, aby sme zhodnotili jeho výslednú podobu.

Na začiatku si vyberiete svoju postavu. Vlastne nevyberiete - dobrodružstvo môžete odštartovať jedine so študentom, ktorý ani veľmi nevyzerá ako študent, ale skrátka nie je ničím výnimočný. Pri ďalších pokusoch už budete mať možnosť odomknúť aj ďalšie postavy, ale o tom si povieme viac o chvíľu. Vybrať si môžete normálnu hru alebo drsnejší hardcore mód a pribudol casual režim, v ktorom majú protivníci menej života a sú menej nebezpeční. A práve ten vám odporúčame, pretože je najlepšie vyvážený. Pri prvom hraní nie je na škodu absolvovať prológ, ktorý už v budúcnosti môžete preskočiť. Dozviete sa v ňom, ako fungujú základné princípy hry, trošku spoznáte hlavného protagonistu a dostanete sa do tábora preživších, kde už sa hra rozbehne naplno.

Zrejme ste postrehli, že sme naznačili opakované hranie hry od začiatku. Prečo by ste to robili? Nie je to kvôli odlišnému postupu, ten sa až tak zásadne nemení, aj keď to môžete skúsiť s inou postavou a dostávate náhodné úlohy (niekedy tie isté, len v zmenenom poradí), ktoré vedú k niekoľkým možným zakončeniam. Inak je to však stále o manažmente tábora a výpravách do tých istých oblastí, kde vás čakajú boje nielen so zombíkmi. Hru si zopakujete znova a zrejme aj viackrát z jednoduchého dôvodu - umriete a smrť je permanentná. Keď k tomu pripočítate len automatické ukladanie hry, je jasné, že si treba dávať čertovský pozor, aby váš hrdina predčasne neskonal.

Dead Age
Dead Age Preživším v tábore môžete každý deň priradiť zamestnania. Dokážu aj vyrábať predmety.
Preživším v tábore môžete každý deň priradiť zamestnania. Dokážu aj vyrábať predmety.


Dead Age Rozhodne je vhodné postavy dobre vyzbrojiť a dbať na ich výbavu.
Rozhodne je vhodné postavy dobre vyzbrojiť a dbať na ich výbavu.


Dead Age Úspešné vyriešenie mnohých situácií závisí aj od zdatnosti preživších.
Úspešné vyriešenie mnohých situácií závisí aj od zdatnosti preživších.





A veru tentokrát je prežitie náročnejšie, pretože sa minimálne v úvode len sporadicky dostanete k liečivám, ktoré vám v boji môžu zachrániť život. V rozpracovanej hre ste medikamenty alebo časti na ich výrobu rozhodne nachádzali po boji častejšie. Každopádne váš progres nebude márny aj keď otrčíte kopytá, pretože po skončení hry dostanete medaily za splnené výzvy, ktoré investujete do štyroch odvetví. Takto získate nielen permanentné bonusy z oblasti zdravotníctva, inžinierstva, útoku zblízka a zďaleka zohľadnené pri štarte každej ďalšej hry, ale aj odomknete spomínané postavy s rôznymi povolaniami. Začať s lepšími parametrami a medikom, ktorý už vstupuje do deja s liečivami alebo osobným strážcom vyzbrojeným brokovnicou, je rozhodne jednoduchšie, ako keď máte holú... A tak si zrejme poviete, že to skúsite znova, veď tentoraz to musí dopadnúť lepšie.

Váš vyvolený sa stane súčasťou malej komunity, ktorá si vytvorila provizórnu základňu, kam sa neustále vraciate. V tábore je kantína, kde obvykle dostanete nové úlohy a môžete hodiť reč s inými preživšími. Ľudia od vás budú žiadať napríklad pomoc pri hľadaní svojich blízkych, asistenciu pri love, ošetrenie či výmenu 
/ výrobu tovaru. Bude nutné zredukovať počet určitých nemŕtvych a možno na rad príde aj rande s peknou ženou, ktoré ale môže byť tiež nebezpečné. Takže sa vyberiete na cestu, kde vášho borca môžu sprevádzať ešte dve postavy. Úlohy nie sú až také náročné, ale problém je krátky časový limit na ich splnenie. Často nemáte dosť času ani na regeneráciu a dozbrojenie, takže výzvam čelíte oslabení a so zraneniami. Alebo zadania skrátka nesplníte a spravidla pritom umrie niekto z komunity, čo poriadne zamrzí.

Prípadným zostávajúcim preživším v tábore by ste mali zadať činnosti, ktoré budú vykonávať, kým sa nevrátite. Na základe osvojených zamestnaní môžete jednotlivé osoby poslať na lov, aby ste zabezpečili jedlo.  Potravu potrebujete na doliečovanie a nakŕmenie preživších v kempe, ktorých potom môžete poveriť aj výrobou medikamentov, zbraní, munície, šitím odevov alebo strážením tábora pred plieniacimi nájazdníkmi. Niektoré veci kúpite u obchodníka, teda vymeníte za materiály, ktoré sa používajú namiesto bezcenných peňazí, ale to najdôležitejšie máva aj tak len zriedka a je praktickejšie spoliehať sa na seba. Zamestnať sa v tábore môžete aj vy, ale tým pádom ukončíte deň a nasleduje bilancia a prehľad materiálu, nástrojov, potravín a vyrobených vecí, ktoré sa nachádzajú v kempe. Manažment tábora je sprostredkovaný formou statických obrazoviek s obrázkami a textovými oknami, kde si prepínate jednotlivé položky.

Keď vyrazíte do terénu, zvolíte si lokalitu a neraz aj jej dennú či nočnú verziu. Spravidla volíte podľa toho, kam vás vedú úlohy. Nečakajte žiadne prehľadávanie krajiny a skúmanie prostredia. Každú oblasť predstavuje séria 20 bojov, ktoré nasledujú jeden za druhým, až kým nevyhráte ten posledný, neumriete alebo sa nerozhodnete vrátiť do tábora. Predčasný návrat vám ale zresetuje celú lokalitu a pri ďalších potulkách znovu začínate od prvej bitky. Našťastie raz za čas boje preruší oddychová pasáž, kde sa aspoň čiastočne zregenerujete. Navyše cieľ väčšiny úloh nevyžaduje, aby ste dobyli celú oblasť a smiete sa vrátiť skôr.

Pred každým bojom môžete využiť inventár a jednotlivým postavám rozdať a vymeniť oblečenie, ktoré ich lepšie chráni, zbrane, pričom k tým strelným nezabudnite prihodiť muníciu (nemáte jej nazvyš a môže mať aj účinnejšie verzie ) a prípadné ďalšie doplnky. Ťahový systém boja autori prevzali z hry Final Fantasy. Vami ovládané postavy (občas s asistenciou niekoho mimo tímu) sa striedajú s nepriateľmi. Každý člen tímu použije jeden útok zblízka alebo zďaleka. Prípadne namiesto toho uplatní inžiniersku či lekársku schopnosť (hádzanie výbušnín a pascí, zvýšenie obrany, liečenie spolubojovníka). V krajnom prípade nazrie do batoha (inventára), kde si napríklad doplní muníciu, ale príde tým o svoj ťah. Po výbere druhu činnosti v ďalších oknách zvolíte konkrétny útok alebo schopnosť a následne aj cieľ. Nepohybujete sa, len útočíte na nepriateľov stojacich na pravej strane obrazovky, kým nepadnú. Potom získate korisť a čaká vás ďalší boj.
 
Od verzie s predbežným prístupom sa rozšíril sortiment nepriateľov. Okrem zombie sestričiek a hnijúcich roztlieskavačiek sú tu aj nemŕtvi v oblekoch, infikovaní policajti a civilisti, nakazení pacienti, a dokonca nemŕtve mníšky. No medzi nepriateľmi sú aj živí ľudia, predovšetkým pankáči, ktorí robia nájazdy na tábor, ďalej rôzni lupiči a vojaci. Stále mi tu však chýba možnosť zutekať z boja, keď vašej kľúčovej postave hrozí smrť. Je pravda, že takto je to dramatickejšie, pretože vám ide naozaj o veľa  - pokračovanie alebo úplný koniec, ale možno by stačili nejaké postihy, keď zdupkáte. Napríklad strata skúseností a predmetov, prípadne spolubojovníkov. Je však jedna finta, ako hrdinu zachrániť - počas boja okamžite vyskočte do menu hry a pri nahraní sa vrátite do tábora, kde sa progres naposledy uložil.
 
Postup v lokalitách neraz spestrí nejaká udalosť - napríklad stretnutie s hladujúcim chlapcom, pes v pasci, objavenie jaskyne alebo auta. Hladnému môžete dať niečo zo zásob a on vám na oplátku tiež niečo dá. Ak ho ignorujete, rozhnevá sa a priláka nemŕtvych. Na preskúmanie skrýše zvyčajne treba vybrať najschopnejšieho člena družiny, ktorý má najvyspelejšiu schopnosť prežitia, na otvorenie vozidla toho najšikovnejšieho, ktorý nespustí alarm. Ak totiž pri vykonaní týchto činností zlyháte, namiesto užitočných nálezov čelíte extra várke nepriateľov, či už zombíkom alebo banditom. S výnimkou boja je opäť všetko podané vo forme statických kreslených obrazoviek.

Či už preživší niečo robia v tábore, alebo bojujú, získavajú za svoje aktivity skúsenosti, levely a body, ktoré môžu investovať do bojových schopností alebo zamestnaní. Popri zdokonalení útokov zblízka, streľbe z jednotlivých druhov zbraní a liečení zlepšia bojové schopnosti aj obranu, zvýšia kapacitu života alebo šancu na kritický zásah. Navyše priebežne odomykáte nové útoky. Napríklad manipulácia s brokovnicou na tretej úrovni sprístupní postave účinný výstrel z pušky na všetkých nepriateľov súčasne. V kontaktnom boji zas podkopnete a dočasne ochromíte protivníka a inžinier hádže výbušniny a kladie nové pasce. Tieto chuťovky v bitkách však míňajú viac akčných bodov, ktoré sa musia najskôr nahromadiť.

Dead Age
Dead Age Cenný nález. To bude radosť zabíjať!
Cenný nález. To bude radosť zabíjať!


Dead Age Efektívnosť postáv určujú ich bojové schopnosti a zamestnania.
Efektívnosť postáv určujú ich bojové schopnosti a zamestnania.


Dead Age Okrem nemŕtvych  sa v boji často stretnete aj s pankáčmi.
Okrem nemŕtvych sa v boji často stretnete aj s pankáčmi.





Tie isté skúsenostné body prihadzujete aj do zamestnaní. Sú to presne tie činnosti, ktoré vykonávajú preživší v tábore, respektíve súvisiace zručnosti, ktoré ich podporujú (survival, výroba, medicína, šikovnosť). Vďaka rozvoju sa jednotlivým ľuďom jednak odomknú zamestnania a pridávaním bodov sú efektívnejšie, sprístupnia sa nové recepty na výrobu, za deň pribudne viac potravín z lovu a podobne. Zlepší sa tiež šanca na prežitie v divočine.

Grafika je jednoduchá, napokon to vidíte aj sami. Väčšina hry je poskladaná len z obrázkov a textov, ktoré sú zvyčajne súčasťou vášho denníka. Pohyb zaznamenáte iba počas bojov, ktoré prebiehajú na jednej obrazovke, ale aspoň sa tam priebežne mení prostredie. Ozvučenie je skromnejšie, ozývajú sa hlavne zvuky zbraní, dabing nečakajte. Hudba sa snaží navodiť pochmúrnu atmosféru, nie je najhoršia, no čoskoro omrzí. Ale bez nej je v tábore (ne)mŕtve ticho. Celkovo má hra nenáročnú audiovizuálnu formu, ktorá by sa skvele hodila na mobilné zariadenia, je však dostupná len na PC.

Dead Age má svoje výrazné pre aj proti a záleží na každom hráčovi, čo z toho u neho prevládne. Hra na prvý pohľad pôsobí aj vyzerá jednoducho, ale v skutočnosti má patričnú hĺbku a dá zabrať. Na jednej strane je to zaujímavý survival titul v zombie svete s dobrým manažmentom a slušnými taktickými bojmi. Plusom je aj niekoľko možných zakončení. Aj napriek obmieňaniu úloh je však postup pri ďalšom hraní takmer identický a najviac ubíjajúce je bojovanie v tých istých lokalitách stále odznova. To neodvratne vedie k stereotypu. Tvorcovia by mali zvážiť vývoj mobilnej verzie, ktorá by bola v tomto prípade ideálna a určite by ju mnohí hráči uprednostnili. Na PC je to dilema, ale v prípade kladného rozhodnutia aj zábava. 


napísal uni 31.1.2017
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
7.5
Ohodnotiť
DEAD AGE
+ efektívny manažment tábora
+ nenáročné, ale slušné taktické boje
+ niekoľko možných zakončení
+ bonusy postavy pri ďalšom hraní
- neraz zlé načasovanie a limity úloh
- málo zón a opakované boje v tých istých lokalitách
- nie vždy vyvážené a časom stereotypné
- vzhľad mobilnej hry
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Core2 Duo 3.00 GHz, 3 GB RAM, GeForce GTX 660, OS Win 7


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS4

Vývoj: Headup Games / Silent Dreams
Štýl: RPG / Survival
Dátum vydania: 4. november 2016
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Forza horizon 5 (8)
Dobrý den,chtěla bych se zeptat,jestli tato hra bu...
|Predam zaklad pc (cpu, mb, ram... (0)
po upgrade ponukam na predaj zaklad pc: intel i5 ...
|Black ops 6 (2)
Ako sa zbavím farebného rozlíšenia postáv v kampan...
|Nový pc - intel ultra 7 (28)
Dobry den, cely život som na počitačoch s Intel. V...
|Účet na steam (4)
Potrebujem poradiť, súrne! Predala som hru, ktorú...
|Svet, ukrajina, vojny ... (28210)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk