SNAKE PASS |
SNAKE PASS |
Britskí Rare sú tu s nami už viac ako 30 rokov a na konte majú obrovskú hromadu rôznych hier. Prešli si naozaj všetkým možným, či už hovoríme o platformách, alebo aj o žánroch, pričom mnohé z nich pomáhali tvoriť do podôb, ktoré poznáme dnes. Dalo by sa povedať, že zažili dva vrcholy. Jeden prišiel na NES s hrami ako Battletoads. Druhý zas na Nintendo 64 s Donkey Kongom a Banjo-Tooie. A to sú hry, ktorými inšpirovali mnohých ďalších, ktorí sa snažili priniesť niečo rovnako dobre zábavné aj hrateľné na poli platformoviek. A aj keď sami Rare teraz pracujú na Sea of Thieves, ich odkaz v žánri žije aj v prítomnosti, aktuálne v podobe dvojice hier, ktoré vychádzajú takmer súčasne.
Na Yooka-Laylee pracujú priamo niektorí bývalí zamestnanci Rare. Snake Pass je zas dielom štúdia Sumo Digital, no odkaz na klasiky od Rare je viac než zrejmý. Hudbu pre hru navyše skladal David Wise, pôvodný skladateľ z Rare. Okrem toho je však Snake Pass aj veľkým skokom pre samotné štúdio. Sumo Digital majú tiež na konte známe hry, priniesli OutRuny, Sonicov, Forzy aj LittleBigPlanet, no vždy len ako porty, či štúdio, ktoré s vývojom pomáhalo na značke niekoho iného. Doteraz sa nedočkali vlastnej veľkej značky a práve toto by mohol byť ten moment, kedy sami prerazia s vlastným výtvorom.
A tú snahu skutočne badať na každom kroku, ktorý s hrou strávite. Je to tak mix niečoho klasického a dobre známeho. Niečoho povedomého z detstva či mladosti. No tiež aj niečoho nového, originálneho a sviežeho, čo tu ešte nebolo. Veď už len ten koncept platformovky s hadom. Tento žáner u nás nesie názvy ako skákačka alebo hopsačka. Had však nemá nohy, takže skákať alebo hopsať bude len veľmi ťažko. A už to je veľmi zaujímavý twist tradičného žánru. Stačí však naozaj len zmeniť postavu a výsledkom je úplne iná hra. Inak je tu totiž všetko po starom.
Rozprávkový/mýtický svet má problémy a zachrániť ho môže len dvojica zvieracích hrdinov. Formulka, ktorú každý z vás dobre pozná. V tomto prípade je to had Noodle a hyperaktívny kolibrík Doodle. Haven Tor je svet s obrovskou mocou, ale práve o ňu prichádza. Brány medzi jeho jednotlivými úrovňami sú zatvorené, lebo im chýbajú kamene, ktoré udržiavali spojenie. Nikto nevie, čo sa stalo a je tak len na vás, aby ste tomuto magickému svetu navrátili poriadok. Nebude to však jednoduché.
Ten koncept poznáte. Ovládate postavičku v nejakom prostredí, naprieč ním sa musíte dopracovať k cieľu a počas cesty musíte tiež tu a tam niečo pozbierať. Inak to nie je ani tu, len s tým rozdielom, že pri hraní musíte myslieť ako had. Neskáčete a nehopsáte, tu sa musíte plaziť a v každej úrovni vyzbierať 3 kamene, ktorými potom aktivujete bránu, ktorou sa môžete preniesť ďalej. Úloha, ktorá sa zo začiatku zdá byť jednoduchá, však veľmi rýchlo naberie na obrátkach a zistíte, že toto nie je príležitostná detská záležitosť. Hra vás chce naozaj potrápiť. Chce, aby ste pri hraní okrem prstov pohli aj rozumom.
Ako asi tušíte, cesta k cieľu nebude priama, ale lemovaná rôznymi prekážkami, ktoré musíte prekonať. A veľmi skoro hra začne dvíhať náročnosť do závratných výšin. Áno, začne vás to frustrovať, ale zároveň aj motivovať, aby ste sa pokúsili lepšie preniknúť do herných mechaník a osvojili si aj drobné jemné finesy, v ktorých ale spočíva úspech k postupu ďalej. Pre začiatok vám stačí preplaziť sa rýchlo vo vysokej tráve, vedieť plávať pod vodou, či tu a tam spustiť nejaký spínač. Na to sa plynulo začnú nabaľovať nové mechanizmy aj postupy, pričom každý level prinesie novú výzvu a nový prvok, ktorý by ste mali zvládnuť.
Veľmi skoro si budete musieť zvyknúť na to, že váš život visí na vlásku. Herné levely sú totiž akési vzdušné ostrovy. Ak padnete pri preliezaní medzi nimi, letíte do nekončenej ničoty, kým sa neoživíte na poslednom prejdenom checkpointe. Aj keď presnejšie je, že váš život visí na vašom chvoste. Aby ste sa dostali ďalej, často musíte telo svojho hada niekde obmotať, stiahnuť a pomaličky sa posúvať ďalej a navinúť sa na niečo iné. Kvôli tomuto tu narazíte na vhodne rozostavané bambusové tyče a konštrukcie, ktoré vám pomôžu prekonať náročné prekážky.
Práve náročnosť je na tom občas to krásne. Neraz, hlavne v neskorších fázach hry, niektoré prekážky prekonáte len s vypätím všetkých síl a potrebujete si aj v polovici levelu nachvíľu oddýchnuť. Celé to vychádza z realisticky zapracovanej fyziky, ktorej zákonmi sa herný svet riadi. Musíte tak dobre pracovať s ťažiskom tela hada, aby ste sa cez prekážky preniesli a nespadli. Ak už plánujete ťažisko presunúť tak, že vás to vystaví riziku, musíte byť istení napríklad chvostom a podobne. Neskôr sa ešte naučíte (za pomoci Doodla) plachtiť vzduchovými vírmi a prúdmi. Tie, ak sú silné, vás navyše dokážu chvíľku udržať pred pádom.
Je tu ale jeden problém, kvôli ktorému budete zomierať častejšie, ako by ste si želali. Tu a tam spravíte chybu, taktiež sa nevyhnete metóde pokus-omyl, no najväčšiu šarapatu vám narobí kamera a práca s ňou. Kamera je síce vo vašich rukách, respektíve pod jedným palcom, ktorým môžete kameru natáčať, no ono je to trošku náročnejšie. Máte totiž plné ruky práce s ovládaním pohybu tela a hlavy hada tak, aby ste prežili. A do toho jednoducho často nestihnete nájsť a nastaviť ten správny uhol a neraz sa tak pozeráte tam, kam nechcete. Okrem toho však kamera robí hlúposti aj v úzkych priestoroch, do ktorých sa vyberiete.
Ovládanie je síce kostrbaté, no nenazval by som to priamo chybou. Treba si naň poriadne zvyknúť, ale vzhľadom na koncept hry je vyriešené dobre. Tá kamera je už väčší problém. A problémom tak trochu je v istom zmysle aj dĺžka hry. Niektoré levely vám dokážu pokojne zabrať aj polhodinu, ak ste nešikovní, tak aj viac. Ale aj tak je ich tu len 15 v štyroch prostrediach, ktoré nie sú vizuálne práve najvariabilnejšie, čo je obrovská škoda. Na druhej strane sa hra predáva za nižšiu cenu, čo menší počet úrovní a aj slabšiu variabilitu prostredí kompenzuje.
Vizuálne tu asi ani niet čo vytýkať, a to dokonca ani na Switchi, kde sme hru recenzovali. Hra má svoj štýl, ktorý jej veľmi pekne sadne. Prostredia sú živé a vizuálne bohaté, len teda nie až také rôznorodé. Veľmi slušne sa hra aj hýbe. PC a verzie veľkých konzol navyše obsahujú aj niektoré ďalšie pekné efekty, ktoré celkový dojem ešte zlepšujú. No a hudba je výborná. David Wise je v dobrej forme a tu to skvele previedol. Nie je to Donkey Kong Country, ale počúva sa to príjemne a k hre to sedí, pričom pomáha aj jej rozprávkovo-exotickej atmosfére.
Snake Pass je svieže, zábavné a aj poriadne náročné dobrodružstvo, ktoré si užijete. Pre mnohých to však bude skôr jednorazová záležitosť. Tých niekoľko hodín v hre si užijete, potrápite sa, no už sa k nej potom asi nevrátite. Len niektorých budú motivovať nevyzbierané orby a mince. Tí ostatní si povedia, že cena za ich získanie je príliš vysoká a radšej si svoje duševné zdravie nenaštrbia ešte viac. To isté platí aj pre časovky. Sumo Digital sa ale podarilo zaujať a nám teraz zostáva dúfať, že hra poslúži ako úspešný odrazový mostík a možno sa v budúcnosti dočkáme aj nového obsahu.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Switch Vývoj: Sumo Digital Štýl: Arkáda / Logická
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|