MARIO+RABBIDS: KINGDOM BATTLE |
MARIO+RABBIDS: KINGDOM BATTLE |
Keď sa objavili zmienky o tomto krížencovi prvý raz, hráči sa posmešne vyjadrovali k tomu, ako idú Ubisoft a Nintendo žmýkať dve série na novej platforme. No po regulárnom predstavení na E3 a prvej várke dojmov začali padať sánky – hra drží pokope, nie je to rýchlo kvasený hit, ale tri roky tvorby sa podpisujú na veľmi zaujímavej hrateľnosti. Čím viac do nej prenikáte, tým viac vás opantáva jej kúzlo a objavujete kvalitné herné princípy, nehovoriac o tom, že občas dostanete aj poriadne na držku!
Jediná slabina sa objavuje na začiatku a môže rozhodnúť o tom, ako rýchlo si vás hra podmaní. Príbeh začína v dielni amatérskej vedkyne túžiacej krížiť predmety a vznikom helmy SupaMerge (žeby inšpirácia klasickým hororom Mucha?). Keď v dielni pristanú blázniví Rabbids v práčke-stroji času a jeden z nich si berie helmu, skríži všetko možné vrátane posterov Mushroom Kingdom a výsledkom je invázia známych zajacov do pokojného sveta, kde je Bowser na dovolenke. Mario a kamoši musia spojiť sily, aby chytili zajaca so SupaMerge helmou. Príbeh nie je príliš pestrý a chcete rýchlo dostať Rabbids k Mariovi, aby začala hlavná herná porcia. SupaMerge, vedkyňa i postavička Beep-0 sú síce nové, ale nie extra pútavé elementy. Najväčšiu šou robia Rabbids a tých stačí vypustiť. Ich štylizovaná neplecha vedúca k nesúrodým problémom je výborným zdrojom grotesky.
Samozrejme, zaujímavejšie sú váhy cross-over, väčšinou jedna strana býva silnejšia ako druhá. Tu sa Rabbids naplno púšťajú do ovplyvňovania diania, sú hýbateľmi deja a zo svojej prostoty sa spoja s bežnými nepriateľmi typu Piranha Plant či Donkey Kong na návšteve. Pre hráčov to znamená zažiť odlišnú prechádzku známymi končinami Mushroom Kingdom. Zajace síce nedoručia nezabudnuteľný príbeh, ale ich vyčíňanie vo veľkej miere stačí, príde pár zábavných bossov i nečakané variácie postáv a desiatky epizód, keď si hopkajú alebo robia čo chcú. Kedysi malebný svet zažíva najbláznivejšiu inváziu, Rabbids sú početní i originálni.
Vidieť to na prvej partii. Mario je klasika. Rabbid Luigi je dobrák od kosti, ktorý už má viac z brata známeho hrdinu a k tomu štipku bláznivej mimiky. Zato Rabbid Peach je neuveriteľná postava, kde sa spojil neokrôchaný charakter Rabbida nosiaceho parochňu a šaty s jemnými narážkami na kráľovské maniere. A navyše má perfektné ťahy, stará sa o iných a bude z nej skvelá útočníčka i liečiteľka. Partia môže obsahovať tri postavy, ktoré putujú na mapke a beriete si ich aj do boja, no repertoár sa postupne zvyšuje, čo oceníte najmä pri tuhších bojoch, kedy si medzi potýčkami postavy aj meníte.
Mario+Rabbids Kingdom Battle majú úžasnú štruktúru i celý mechanizmus fungovania. Autori do hry skutočne napchali v interesantnom pomere objavovanie jednotlivých svetov a ťahové súboje. Potulky obsahujú štyri hlavné epizódy, ktoré tvoria spojitý svet. Štartujete v typickej zelenej záhrade ako v inej Mario hre, zbierate mince, hľadáte debničky s pokladmi, isté pasáže sú nedostupné (žiadajú špeciálne vlastnosti, ktoré nemáte; tušíte, že do sveta sa vrátite). Zatiaľ ani stopa po boji. Celý svet je obrovským spojitým levelom, deleným podľa Mario štruktúry na jednotlivé segmenty: 1-1, 1-2 atď. Každý obsahuje jeden až štyri súboje – budú sa odohrávať na rovnakej mape, len je to vyseknutá časť, kam sa volajú nepriatelia, rozdáte si to s nimi na ťahy a po víťazstve pokračujete na tej istej mape ďalej. Ak počas boja zabudnete na mince, nič sa nedeje – ste na rovnakej ploche a všetko stíhate dokončiť.
Levely sú košaté – obsahujú nielen uzavreté časti, ktoré otvoria rozličné spínače (niekedy blízko, inde oveľa ďalej), ale aj Mario potrubia v Rabbids dizajne – tie vás posunú do inej časti, núkajú skratku, alebo sa dostanete na vyššiu/nižšiu plošinu. S tretím rozmerom sa pracuje často, preto je dobré naučiť sa ovládať kameru a pamätať si vybrané pozície, lebo sa budete vyhovárať, že ste niečo nevideli, pritom hra vám umožní pozrieť sa takmer všade, len sa nemôžete striktne držať jedného uhla. Celé svety ešte schovávajú aj priestorové puzzle, napríklad labyrinty, kde nie je každá cesta prechodná a múry sa hýbu alebo musíte pákami a spínačmi meniť smer plošín, či skladať viaceré paralelné rúrky a nájsť si cestu. Je to vítané spestrenie medzi mnohými súbojmi a občas je neuveriteľné sledovať, ako level funguje. Máte chuť vyzbierať 8 červených mincí v časovom limite či dať si tajný level s modrými za 20 sekúnd? Podľa vzoru Super Mario hier sa dočkáte všetkých detailov aj s patričnými zvukovými efektmi.
Hlavnú úlohu však hrajú taktické súboje. Na mape sú jasne ohraničené bojiská s vyvýšenými stenami, aj úrovňami. Každá postava je vybavená zbraňou, no aj pohyb môže byť útokom a nechýbajú špeciálne schopnosti, ktoré možno použiť raz za pár ťahov. Hra od vás očakáva zaujímavé kombá: nestačí byť iba v úkryte, lebo aj ten sa po paľbe môže zrútiť. Pohyb po bojisku je potrebný a navyše aj odmenený – postavy využívajú silné výpady, ktoré nepriateľom berú HP. Dash taktika je esenciálna a neskôr sa naučíte jej prepojenie so skokmi alebo tímovým pohybom. Rabbid Peach vie pomerne rýchlo zoťať dvoch nepriateľov na jeden ťah – po 30 HP? Robte to vždy! A Rabbid Luigi berie dokonca 50 HP, čo je celý ukazovateľ malého Rabbida. Nie nadarmo tu platí: pohyb je ďalší útok.
Zbrane sú silný základ a rýchlo zistíte, že sa dajú aj vylepšovať, no žerú pomerne slušný počet mincí. Upgrade sa jednoznačne oplatí, len treba zvážiť kedy a aký ďalší efekt zbrane môžu mať – odhodia nepriateľa, spália ho, nasadia kritické zásahy atď. Niektoré majú sekundárny mód. Každá postava má v jednom kole viaceré možnosti a využiť môže všetky: pohyb, zbraň (strelnú či nablízko), špeciálnu vlastnosť (len tá sa nabíja). Vaše možnosti taktiky sú veľké a rýchlo zistíte, že aj tie nepriateľské.
Zajace sú totiž pekne ľstivé mrchy a už v prvom svete vám dajú pár ráz na hubu. Býva ich dosť, majú úžasný zmysel pre pohyb v priestore – na jeden ťah vedia skočiť do troch rúr, odpáliť vás pohybom, schovať sa a ešte vystreliť, aby vás zasiahli na 100%. Úkryt hľadajú spoľahlivo a keďže sami vidíte úspešnosť zásahu (0%, 50%, 100%), idú na istotu a vysoké percento. Využívajú aj tímový skok, aby sa dostali ďalej (nie je to len vaša doména) a spolupracujú. Navyše niektoré bitky priebežne doručia posily.
Orientácia na bojisku je esenciálna, každý ťah si treba premyslieť, lebo možno už v druhom-treťom zistíte, že niet cesty späť a budete reštartovať. Oponenti nie sú ľahkí, napríklad Smasher teperí balvan, ktorým vás ovalí po hlave vždy, keď na neho zaútočíte – a fúka za poriadnych 60 HP. Bossovia strednej kategórie sa už chvália vysokým zdravím, taktikou a koneční bossovia sa radi aj uzdravujú a menia pozície. Úlohy v misiách sa tiež priebežne menia: niekedy treba poraziť všetkých, inokedy iba bossa (vtedy neváhajte a bežné zajace nechajte tak). Občas sa musíte dopraviť na isté miesta cez mnohé prekážky, alebo robíte ochranku inej postave, ktorú treba bez straty zdravia sprevádzať.
A teraz pozor, Mario+Rabbids Kingdom Battle nie je žiadna detská či ľahká hra. Je to relatívne tuhá stratégia – už len fakt, že v segmente sveta sa vám medzi súbojmi neobnoví zdravie znamená, že sa aj zapotíte. Ak štartujete bitku s málo HP, je neraz stratená. Veteráni budú skúšať a skúsia vydržať, slabší hráči môžu siahnuť po Easy Mode: ten jedine obnoví zdravie a pridá 50%, no obťažnosť stále drží na rovnakej úrovni.
Po každom svete (a neskôr aj počas neho) sa budete vracať na svoju základňu - zámok s Peach. Zajace tu pripravujú rôzne stavby, ktoré vám môžu pomôcť a najmä sprístupnia obchod, neskôr vývojový strom pre každú postavu, kde budete za špeciálne orby kupovať vlastnosti. Zároveň slúži ako hlavný stan pre ďalšie potulky. Po prvom svete sa otvoria kooperačné kampane a najmä svet si môžete prejsť znova.
Je to veľká pasia, lebo sa naučíte novú vlastnosť, takže môžete sprístupniť zarúbané cestičky a najmä vás čakajú Výzvy. Zámerne s veľkým V, pretože sú to ťažké misie, kde musíte splniť požiadavku na istý počet ťahov a nejedna od vás žiada precízne načasovanie, lebo limit ťahov je... často až jeden! V takom prípade už musíte zosúladiť nielen vlastné jednotky, ale aj správanie nepriateľov, aby vám level na jeden záťah celý klapol. Nebude to malina, Výzvy sú jasne odstupňované podľa náročnosti.
Ovládanie je prekvapivo kvalitné – väčšinu času som hral v handheld móde, ľavá analógová páčka na pohyb a pravá na kameru sa osvedčila rýchlo. Kľúčové sú aj tlačidlá – a najmä tie bočné. L a R často prepínajú postavy, ZL a ZR ich jednotlivú ponuku ťahov. Namapovanie tlačidiel je celkom funkčné. Grafika na Switch milo prekvapí. Jemné rozlíšenie, pestré farby, detailné postavy, navyše pre Maria i Rabbids sa hodí istý stupeň štylizácie. Hudba si ladí do pohody, zvuky sú prebrané z oboch sérií.
Z Mario+Rabbids: Kingdom Battle sa vykľulo jedno z najväčších herných prekvapení roka. Na papieri to vyzerá ako šialený cross-over, no v skutočnosti ukazuje, aké možnosti sa dajú dosiahnuť, keď sa kombinujú dve pomerne kompatibilné série a navyše pridá chytľavý herný systém. Ťahová stratégia á la XCOM je to posledné, čo čakáte pri mierne infantilných sériách – no poriadne vás preverí.
RECENZIE HRÁČOV |
6.5
MANTOR
1.3.2019
+ jednotlive postavy maju vlastne schopnosti a stromy rozvoja+ v ramci moznosti solidne spracova...
zobraziť
|