CUPHEAD |
CUPHEAD |
Studio MDHR nás už roky zásobovalo upútavkami na svoju jedinečne vyzerajúcu arkádovku Cuphead, ktorá od začiatku zaujala svojou grafikou. Tá je ako vystrihnutá zo zlatej éry animovaných filmov v 30-tych rokoch, kedy hviezdili Mickey Mouse a ďalšie klasické animáky. Autori previedli celý tento štýl do hry, a to veľmi dobre. Pridali k tomu skákaciu hrateľnosť, a to nie hocijakú.
Predstavte si, že si zadovážite peknú milučkú skákačku a zistíte, že ste si vlastne kúpili zamaskovaný Dark Souls. To je presne Cuphead. Je ťažký, ale stále milý, zábavný, a zároveň jedinečný. Nikde inde si totiž nemôžete zaskákať s hrnčekom s nohami strieľajúcim z prsta, ktorý bojuje proti všetkému možnému aj nemožnému v rozsiahlom kreslenom svete. A prečo vlastne budete bojovať? Rozprávkové mestečko je totiž po uši zadlžené diablovi. Obyvatelia s ním hrali kocky a prehrali. Rovnako aj dvaja bratia Cuphead a Mugman, ktorí sa diablovi rozhodnú splatiť dlhy, ale zároveň ho chcú aj dostať. Ich cesta nebude ľahká.
Hra totiž nie je obyčajná skákačka s dlhými levelmi. Je založená primárne na bojoch proti bossom. Autori chceli prekonať rekord v počte bossov v podobnej hre a zrejme sa im to aj podarilo. Je tam boss na bossovi, a to až tak, že čistých skákacích run & gun levelov je len menej a sú navyše nepovinné. Bol to zámer autorov a príjemne to oživuje štandardný skákací štýl.
Dostávate sa tak do zvláštneho mestečka, ktorým musíte prejsť. Mestečko je rozdelené na tri časti, každá má sériu bossov, run & gun levely a obchodík, v ktorom si nakúpite nové zbrane. Budete sa tak postupne zastavovať pri obyvateľoch mestečka, ktorých musíte poraziť, či to bude rastlina, pirát, morská panna, Aladín a rôzne ďalšie bytosti. Podľa toho, či sú na zemi alebo vo vzduchu, buď skáčete, alebo lietate na malom lietadielku. Vždy je to však ťažké a napriek tomu, že levely prejdete aj za minútu alebo dve, prechádzanie jedného vám môže zabrať aj polhodinu, hodinu, dve hodiny.... Opakovanie bude základ. Pri ňom sa totiž budete učiť, ako nepriatelia v danom leveli bojujú a ako sa im vyhýbať, kedy skákať, kedy útočiť. Niekedy pomôže šikovnosť, niekedy je najlepšie vymeniť zbrane.
Lepšie zbrane si kupujete za zlato z nepovinných levelov. Tie sú neraz dlhšie a zamerané na beh a ničenie malých nepriateľov. Často sú však aj ťažké, ale ak chcete zlato, musíte ich prejsť. To vám umožní kúpiť si napríklad automaticky zameriavaciu zbraň a aj vyššie zdravie. Osobne by som povedal, že sú to dve najdôležitejšie vybavenia do ďalšej hry. Bude sa vám prechádzať oveľa ľahšie.
Hlavne získanie dodatočného života vám zvýši počet životov v hre na 4 a umožní vydržať dlhšie a prípadne aj prejsť levely. Ak by sa vám nezdalo, že to zvládnete sólo, môžete hrať s priateľom kooperačne. Automaticky to však neznamená ľahšiu hru. Nepriatelia sa upravia a poraziť ich bude ťažšie, rovnako na obrazovke je vďaka dvom postavičkám viac chaosu. Čo však v kooperácii môžete robiť, to je navzájom sa oživovať. Ak stihnete nakopnúť odlietajúceho ducha druhej postavičky, vráti sa späť. V zápale boja to je však často ťažké, ale taká je nakoniec celá hra. Kooperácia je zatiaľ len offline na jednej obrazovke, ale autori už potvrdili aj pridanie online možností.
Spolu vám môže hra zabrať okolo 8-10 hodín, ale podľa šikovnosti aj 20 hodín. Bude do doslova vo vašich rukách. Popritom ak ste všetky boss levely hrali v jednoduchšom simple móde, môžete si ich zahrať v ťažšom regular móde a skúsiť v nich dosiahnuť aj maximálne skóre. Hlavne neskôr, keď sa vrátite skúsenejší a lepšie vybavení. Bossovia sú v regular móde ťažší a pridajú aj nové triky alebo nových menších bossov. Levely tak budú aj bohatšie. Určite sa ich oplatí prejsť, aby ste neboli o nič ukrátení. K tomu sú v hre rôzne skryté bonusy, ako čiernobiela verzia alebo retro štýl hudby. Od postavičiek ich dostanete za perfektné prejdenie boss levelov alebo za prejdenie run & gun levelov.
Čo je pri arkádovke orientovanej na šikovnosť veľmi dôležité, je ovládanie a to autori dotiahli ako na gamepade, tak aj klávesnici. Celkovo je na PC veľmi dobré, viac-menej používate len šípky, skákanie a strieľanie. Môžete sa ešte uhýbať, vymieňať zbrane a používať super útok. Všetko je poruke, je to jednoduché a rýchlo sa do toho dostanete. Podobne aj na gamepade, len tam mi vôbec nešlo do prstov štandardne nastavenie ovládanie, kde je strieľanie nastavené cez X a skákanie s A. Ťažko sa tak robia dve veci naraz. Úplne ideálne je vymeniť si strieľanie na oba zadné triggery, keďže aj tak strieľanie držíte stále a popritom A-čkom pekne skáčete. Potom je to paráda. Čo sa týka kooperácie, na konzole samozrejme hráte s dvomi gamepadmi, na PC si môžete zvoliť klávesnicu a gamepad, alebo dva gamepady.
Z technického hľadiska je hra veľmi dobre dotiahnutá. Grafika nie je extrémne zložitá ani náročná, ale vizuálne jedinečná. Je to 2D, plne ručne kreslená grafika a aj to na nej vidieť. Každý výbuch, každá postavička, pozadia, všetko k sebe pasuje a sedí a vytvára jedinečný vizuálny dojem. Akoby ste pozerali klasický animovaný film ešte aj s pridaným filtrom evokujúcim jeho vek. Užijete si k tomu parádnu rozmanitosť, neokukané dizajny prostredí a aj postavičiek plných fantázie. Dopĺňa to jedinečný soundtrack s dobovou hudbou. Všetko sa k sebe až neuveriteľne hodí.
Zaujímavosťou je, že za hru sú zodpovední dvaja bratia Jared a Chad Moldenhauerovci , ktorí dostali nápad na hru potom, ako videli úspech Super Meat Boya. V úvodných konceptoch vyskúšali cez 150 rôznych dizajnov postavičiek, až sa nakoniec rozhodli pre šálkovú postavičku. Tou sa inšpirovali v japonskom propagandistickom filme z roku 1936, kedy sa chlapík so šálkou namiesto hlavy menil na tank. Zo začiatku rozmýšľali o klasickom príbehu záchrany dievčiny, ale nakoniec za rozhodli o príbeh plný problémov, do ktorých sa dostali postavy samé. Zatiaľ čo Jared dizajnoval hrateľnosť, Chad kreslil, o hudbu sa postaral Kris Maddigan a celé to do Unity enginu zapracovali dvaja programátori. Trvalo to niekoľko rokov, keďže všetko je ručná práca, a zároveň to bola ich prvá hra. Nakoniec to dotiahli do veľmi zdarného konca a čakanie sa oplatilo.
Celkovo je Cuphead parádna arkádovka s jedinečným art štýlom a atmosférou. Inde niečo podobné nenájdete. Vtiahne vás do svojho kresleného sveta a nepustí, až kým ju neprejdete, alebo od zlosti nerozbijete ovládač, klávesnicu alebo hocičo, čo bude poruke. Hra je náročná, ale férová, stále vás motivuje hrať ďalej, aby ste ju dorazili. Hrať pritom môžete sólo alebo kooperačne, kedy sa zvýši zábava, ale aj chaos na obrazovke.
Nakoniec dobrá rada - ak nemáte pevné nervy, radšej do toho nechoďte.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Xbox One Vývoj: Microsoft / Studio MDHR Štýl: Arkáda Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|