DUNGEONS III |
DUNGEONS III |
Kedysi sme bludiská v hrách len ničili a plienili. Potom prišiel Dungeon Keeper a tam sme ich naopak stavali a huckali svoje monštrá na drzých hrdinov, ktorí liezli do podzemia za pokladmi. Dnes má táto klasika z dielne od BullFrog viacero nasledovníkov, ale tým najúspešnejším je jednoznačne séria Dungeons - hoci úvodný diel bol trochu rozpačitý. Mohlo by sa zdať, že v prvých dvoch častiach už tvorcovia vyčerpali azda všetky nápady, ktoré sa dajú v tomto type hry využiť, ale v trojke opäť dokázali priniesť niečo svieže a pôsobivé.
Už v Dungeons II sa hrateľnosť neobmedzila len na výstavbu v tmavej hĺbke, ale hráč so svojimi kreatúrami vyliezol aj na povrch, kde s hordou masakroval osadníkov a jednorožce. Osvedčilo sa to, a tak sa znovu veľká časť hry odohráva aj v slnkom zaliatej krajine, kde šumia stromy, na poliach pracujú sedliaci a za kamennými múrmi leštia svoje bamb..., teda meče zbrojnoši a hrdinovia. Hlavnou postavou je temná elfka Thalya, ktorá sa stane obeťou temného pána. Tomu sa síce nedarí priviesť svoje hordy po mori do novej krajiny a končí sa to potopením lodí, ale práve rozkošná ušatá žienka je prostriedkom, ako raz a navždy poznačiť toto idylické miesto zlom.
Na začiatku ste teda len tieňom vzdialeného zloducha, ktorý toho sám osebe veľa nezmôže. Musíte sa vyhýbať svetlám a prísť až k Thalyi, ktorej sa potom zmocníte a stane sa vodcom a šéfkou nového bludiska, ktoré aj tentoraz staviate od základov. No hoci elfka poslušne šíri zlo, stále zvádza boj so svojím lepším ja, ktoré ju chce priviesť späť na svetlú stranu. O to sa spočiatku snaží aj trpaslík Grimli, ktorý berie Thalyu ako svoju dcéru, lenže keď mu princeznička zdevastuje kráľovstvo a zneškodní najlepších priateľov, zdá sa, že jej osud je spečatený.
Počas dvadsiatich misií sa toho udeje pomerne veľa a dej, ktorý je doplnený animovanými obrazovkami, je osviežovaný humorom a odkazmi na známe knihy, filmy či videohry. Napokon už meno trpaslíka nie je žiadna náhoda, rovnako ako názov mestečka Twistram či arcibiskupa Lazarusa, čo poukazuje na blizzardovského Diabla. Pobaví aj narážka o Isildurovom potomkovi, keď elfka povoláva na svoju stranu nebožtíkov z cintorína. A podobných perličiek je v hre veľa. Rovnako milé je aj frflanie a komentáre rozprávača aj s narážkami na hry ako také a kadečo iné. Skrátka je jasné, že tvorcovia chcú, aby ste nebrali všetko príliš vážne a hlavne sa bavili. K tomu prispievajú aj rozmanité ciele misií.
Neraz sa síce musíte dostať na vytýčené miesto alebo eliminovať dôležitú postavu, ale vždy to prebieha trochu inak.Takže napríklad na jednej mape počas dňa odolávate náporu hrdinov vo vašom bludisku a cez noc vyliezate na povrch, aby ste ich zabíjali, kým spia. V inej misii máte silného démona, ktorého nepriateľská vládkyňa paralyzuje mocným lúčom a Thalya sa ju snaží pretlačiť svojím kúzlom. Démon sa posúva vpred alebo ustupuje podľa toho, ktorá žena práve dominuje, k čomu prispievajú útočiace alebo brániace jednotky jednej aj druhej strany. V ďalšom prípade predstavujú hrozbu kamenné kladivá, ktoré búšia do zeme alebo ničivé kryštály vytvorené nepriateľom v podzemí, ktoré poškodzujú srdce bludiska - teda tradičný centrálny objekt, ktorý je hráčovou archou moci a achillovou pätou. Inokedy musíte pivom zásobovať obra, aby sa dotackal k nepriateľským hradbám alebo kontaminovať vodné zdroje v krajine, ktorá sa priebežne zatápa. Je to skrátka pestré a zábavné.
Základom stále zostáva výstavba bludiska pomocou malých všetečných potvoriek, ktoré hĺbia chodby a priestory, ťažia zlato, ale aj manu, a dokonca občas aj zahrabané nástroje, vytvárajú požadované miestnosti a v dielni aj pasce, ktoré potom poslušne umiestňujú. Kreatúry k sebe nelákate, ale musíte ich produkovať za peniaze, ak máte hotové požadované izby. Monštrá sú tentoraz sústredené v jednom druhu bludiska, kde sú členené na hordu, démonov a nemŕtvych. Môžete tak kombinovať orkov útočiacich zblízka, za ktorými sa plazí liečiteľka s hadím chvostom, strieľajú okrídlení či pavúčí démoni, jačí Banshee a cupitá obor. K tomu sú tu konvertovaní hrdinovia po mučení alebo kostlivci, ktorí z nich zostali po vyhladovaní za mrežami. A v neposlednom rade aj samotná Thalya.
Spočiatku rôznych miestností nie je veľa, ale každá má svoj význam a neraz sú doplnené užitočnými zariadeniami. Napríklad na výrobu nástrojov, tradičných aj magických pascí a dverí, produkovanie many pomocou démonov a podobne. Nové priestory, monštrá a vylepšenia odomykáte v strome technológií. Na ich sprístupnenie potrebujete niekedy len zlato, ale často aj diabolskú energiu, prípadne zvitky. Zloba pomaly pribúda, keď na povrchu ovládnete vybrané lokality strážené hrdinami. Vtedy sa okolitá krajina zmení zo šťavnatej a sviežej na temnú a pochmúrnu. Ďalším spôsobom je extrahovanie zloby z uväznených a hladujúcich hrdinov.
Technológiami zdokonaľujete všetko, hlavne keď už máte aj knižnicu. Vylepšovanie elfky jej prihodí vyššie levely a je oveľa efektívnejšia. Môžete nadobudnúť aj nové pasce (ostne z podlahy, magickú drvičku, vystrelené šípy, ohnivú vežičku, guľu, ktorá sa valí na hrdinov...) kúzla, ktoré sú niekedy použiteľné len v podzemí alebo naopak iba tam hore (vyvolanie potravy, keď máte malé zásoby v liahni moriakov pre vaše monštrá, ničivé meteority, roj šípov, portál, štít z many atď.). Okrem toho posilníte výdrž alebo regeneráciu srdca bludiska, pridáte a podporíte svojich malých robotníkov, zvýšite výdrž a útok kreatúr. V každej novej misii však musíte odomykať prakticky všetko nanovo. To ani veľmi neprekáža, pretože potom máte stále čo vynaliezať a na ďalšej mape môžete uprednostniť iné prvky. Možno však aspoň Thalya mohla mať permanentné levely s určeným maximom pri každej úlohe, ktoré si prenáša z jednej misie do druhej. Je totiž trochu zvláštne, keď ju opakovane musíte upgradovať od prvého levelu.
Výstavbu v podzemí koordinujete vašou démonickou rukou, ktorou môžete aj odchytávať monštrá a elfku a šupnúť ich na požadované miesto. Napríklad tam, kde sa nachádzajú hľadači pokladov alebo neutrálne hniezda, odkiaľ k vám lezú agresívne pavúky, červy alebo iná háveď. Jednotky a ušatú sympošku priamo ovládate len na povrchu, kam ich premiestnite po prenesení na východ z bludiska. A tam hore je to už niečo celkom iné. Na povrchu nič nestaviate, len ovládate svoje jednotky, zabíjate hrdinov, ničíte obranné veže, palisády, domy a šiatre, z ktorých priebežne vyliezajú nepriateľské posily. Vždy však treba myslieť na to, že nad zemou aj pod zemou všetko treba koordinovať súčasne. Takže kým dobýjate nejaké opevnenie, môžu vám nepriateľskí hrdinovia vliezť do bludiska a ohrozovať jeho srdce. Medzi krajinou a podzemím sa však dá okamžite prepínať, a to najmä vďaka minimapám. Na ľavej strane neustále vidíte svet pod nebom, na pravej ten v hlbokej temnote. Takže máte neustále prehľad o tom, kde sa čo deje a prepínate sa jednoduchým kliknutím myšou. Po úspešne zvládnutej misii príde na rad, samozrejme, ďalšia, pričom sa môžete sústrediť aj na získanie vždy troch achievementov v každej z nich alebo si zvoliť náročnejšiu, pekelnú obťažnosť.
Okrem rozsiahlej a zábavnej kampane, ktorá sa dá hrať aj v kooperácii s iným hráčom, je v ponuke aj režim voľnej hry a multiplayer. V prvom prípade sú na výber tri mapy a tri režimy. Buď musíte zneškodniť jedného superhrdinu, ktorý je vlastne boss levelu, alebo musíte prežiť 20 vĺn útočiacich hrdinov. Napokon je tu nekonečný režim, kde si skrátka staviate bludisko, ale priebežne vás pokúšajú bojovníci z hrdinských portálov. Naproti tomu má multiplayer pre dvoch až štyroch hráčov len dve mapy a víťazí ten, kto získa potrebné množstvo zloby. A potom je tu režim s duelom. Okrem nedostatku máp je problémom aj nepraktický spôsob vyhľadávania vytvorených online hier. Nevidíte žiadny zoznam a v prípade duelu sa vás skrátka hra sama snaží s niekým spojiť. Pri tradičnom multiplayeri zas musíte zadať ID - pri vytváraní hry sa číslo všetkým ukáže na obrazovke a záujemcovia ho musia odpísať do príslušnej kolónky.
A keď už hovoríme o nedostatkoch, treba zmieniť chyby pri hraní. Pri hĺbení miestností alebo prenášaní kreatúr v podzemí je občas posunutý kurzor reprezentovaný rukou. Takže sa nie vždy trafíte na požadované miesto v bludisku. Na jednej mape mi poskokovia jednoducho prestali stavať pasce, hoci bol dostupný materiál a presne určená poloha. Nijako som ich k tomu neprinútil. Sem-tam sa útočiaci hrdinovia zaseknú v portáli a nevedia pohnúť, kým neprídu ďalší, alebo na nich neútočíte. Párkrát mi jednoducho úplne vyplo zvuk, čo sa napravilo pri vyskočení z hry alebo jej ukladaní. Kazy sa nevyskytujú často a nie sú fatálne - nič, čo by postupne nevyriešili záplaty. Predsa len však trochu znepríjemňujú hranie. Na konzolách je to však horšie .
Hra má sympatickú grafiku s roztomilými postavičkami a prostrediami, ktoré sú farebné dokonca aj v podzemí. Na obrázkoch sa bludisko môže zdať trochu neprehľadné, ale nie je to tak. Hoci občas pátrate, kde to máte tú piváreň pre orkov či dielňu, ktorú by sa zišlo rozšíriť. Ovládanie je veľmi intuitívne - na PC si pohodlne vystačíte s myškou. Hre prospeli úpravy užívateľského rozhrania a prakticky všetky aktivity sú vyvolávané prostredníctvom záložiek na ľavej strane obrazovky. Priestory sa dajú pekne priblížiť a niekedy budete so záujmom sledovať počínanie vašich zverencov. Veľmi pôsobivé sú konvertované územia na povrchu - napríklad keď sa idylické údolie zmení na panorámu s obrovským červeno-bielym hadom. Budete počuť hravú aj vážnu orchestrálnu hudbu aj nevtieravý, občas úmyselne výrazný dabing. Celkovo to pôsobí veľmi harmonicky a príjemne.
Dungeons III je veľmi zábavnou výpravou do podzemia, kde si užijete hravú výstavbu bludiska v štýle Dungeon Keepera. No Dungeons III sú aj strategické boje na spôsob Warcraftu v rozprávkovej krajine. Vďaka umnému prepojeniu obidvoch prostredí poskytuje hra dostatok aktivít a možností, preto tak skoro neomrzí. Najväčším lákadlom je výborná, masívna kampaň obohatená humorom a kooperáciou. Doplnkové režimy sú síce vítané, ale je škoda, že sa im tvorcovia venovali len okrajovo. Každopádne ťaženie s pestrou náplňou vydrží aj desiatky hodín, pričom ideálne je dávkovanie 2-3 misie každý deň. Takže kým zdoláte celú dvadsiatku, strávite pri Dungeons III veľa príjemných večerov. Ak teda bludiská nielen radi dobýjate, ale hlavne staviate, lepšiu súčasnú hru v tomto štýle na trhu nenájdete. A odporúčame vám svižnejšiu PC verziu.
RECENZIE HRÁČOV |
7.0
MANTOR
3.8.2020
+ variabilne moznosti+ humor aj ked obcas prejde do trapnosti+ obstojna grafika+ zvladnu...
zobraziť
|
PC
PS4 Xbox One Linux Vývoj: Kalypso Media / Realmforge Studios Štýl: Stratégia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|