FIRE EMBLEM WARRIORS |
FIRE EMBLEM WARRIORS |
Musou séria sa prenáša do väčšieho počtu svetov. Vo februári príde plnohodnotná deviatka, dovtedy skúša veľké armády vo svete Dragon Quest, Zeldy a najnovšie Fire Emblem. Každý ponúka isté výhody, vo Warriors (Musou) hrateľnosť preváži na pohľad vždy hack-n-slash mastenica, no skrýva prepracovanú taktickú akciu, kde velíte armádam a oponentov kosíte po tisíckach.
Nintendo a Koei Tecmo si vyskúšali spoluprácu už pred tromi rokmi pri Hyrule Warriors, kedy Linka premenili na taktického búchača – prepracované scenáre, mapy, dobývanie pevností, veľa rupií, sem-tam Skulltula pavúčik či známe prostredia z jednotlivých dielov sérií. Ten titul by si zaslúžil ešte väčšiu pozornosť ako iba port na 3DS, kde prišli rozšírené možnosti.
A Nintendo sa učí, o čom svedčí FE Warriors – nie je kópiou Hyrule Warriors, nestačí mu iba posunúť rovnakú hrateľnosť do sveta s inými hrdinami, grafikou a atmosférou, do istej miery je to odlišná hra. Úmyselne som paralelne prešiel dve mapy v Hyrule Warriors na Wii U, aby sa pri priamom porovnaní ukázali jednotlivé aspekty. Rozdiely cítiť v začiatkoch a aj v neskorších fázach ťaženia.
Zatiaľ čo Hyrule Warriors majú výhodu jedného sveta a rozličných časových období, FE Warriors sa snažia miešať hrdinov z viacerých celkov i svetov v jedinej hre. Funguje to zvláštne – spočiatku príbeh mapuje dvojičky, ktoré spolu s kamošom z iného kráľovstva trénujú a do ich sveta sa dostanú démoni z nebies: matka odovzdáva synovi magický štít, trio nájde silných pomocníkov, ktorí sa tu ocitli akoby omylom. Repertoár spoločníkov utešene rastie. Objavia sa totiž postavy z viacerých dielov (Awakening, Fates).
Príbeh je spočiatku zaujímavý, má istý prísľub, no po čase začína kombinovať témy až príliš. Na to, že sa mu darí toľké postavy vtesnať na malý priestor, je to úspech. Veteráni Fire Emblem sú zvyknutí na prepracované scenáre a tento je služba pre fanúšikov, lebo sa mu darí miešať viaceré diely, ale na rozpovedanie poriadneho deja, nečakaných zvratov či osudových momentov, toľko priestoru nemá. Je to dobrý tmel a každý má svojho favorita; ak ste prívrženci Awakening či Fates z 3DS, budete si vychutnávať scény a ani ústredné dvojičky nie sú márne napísané. Hutný dej z taktických stratégií sa nekoná, ale pocit, že ste v novom i známom svete Fire Emblem, ostal.
Autorom ide viac o angažovanie postáv v akcii ako rozprávanie. Majú silný tím, chcú ho naplno využiť na bojisku, každý má iné vlastnosti, silné stránky, zbrane či údery a hrajú prím v čase, keď treba medzi štyrmi-piatimi odlišnými hrdinami voliť správneho na dobytie/obranu pevnosti či výpad na nepriateľské územie. V jednotlivých misiách si meníte hrdinov, zadáte im príkazy (tu choď, tam rieš zvolenú úlohu) a naplno sa venujete v priamej akcii iba jednému. Minimapa je alfa a omega, neustále máte nalepený zrak na tom, čo sa deje – či vyhrávate územia, alebo sa vám podarilo niečo stratiť a čo najrýchlejšie musíte situáciu vyriešiť. Zajaté územie je esenciálne pre posielanie posíl na bojisko. Ak ho má nepriateľ v dŕžave, budete sa musieť predierať väčšími armádami, ako keď ho nemá. Nehovoriac o tom, že na náhodné jednotky sa nájde vždy priestor a misie naberajú dramatický ráz.
Hyrule Warriors štartovali vo veľkom štýle a prvá mapa vás poslala na rozľahlé bojisko, kde ste dostali kopu úloh. Fire Emblem Warriors majú niekoľko prvých misií rozložených na menších územiach alebo nečakajú od vás veľa. Útek z paláca v podzemných chodbách či po spleti mestských ulíc, neskôr prvé exteriéry a skúšanie nových hrdinov, no ešte nie obrovská mapa, kde je päť generálov a počty padlých presahujú 1500. Je to lepší prístup k novému hráčovi, ktorý sa nezľakne rozsiahlej hrateľnosti Warriors, kde nestačí sekať, ale treba plánovať.
Spoločné menovatele misií sú nasledovné: máte niekoľko hrdinov, územie rozložené na strategické body a postupne ich treba zajať (a neprísť o svoje). Titulní hrdinovia chodia po mape, plnia príkazy (AI je solídna, väčšinou sa oplatí na ňu spoliehať), môžete si jedného vybrať a aktívne s ním bojovať na vybranej časti (dobyť bod, odraziť útok, zajať niekoho). Nepriatelia radi podnikajú nečakané výpady na rôznych miestach, dostávajú posily, a preto sa nedá sústrediť iba na váš boj, ale priebežne zadávate nové príkazy. Často sa počas misií stane, že o časť mapy prídete a musíte ju zajať znova. Už v prvých misiách objavíte vedľajšie úlohy ako záchranu či eskort istej postavy. Za malú odmenu sa jej oplatí venovať, no neradno zabudnúť na hlavnú náplň. Bola by škoda pre pár fliaš ísť do boja na opačný koniec mapy. Respektíve inak, je lepšie tam niekoho poslať, ako sa terigať sólo.
Kontaktný boj ponúka silné a slabé údery, trošku obrany a najmä špeciálne ukazovatele, ktoré chcete čo najrýchlejšie nabiť, aby rozpútali efektnú paseku. Rýchlo si obľúbite žlté fľašky, tie ponúknu šancu na majestátnu devastáciu a druhý ukazovateľ vedľa ikony nastaví lepšie podmienky. Z Fire Emblem série sa presunul trojuholníkový systém zbraní: meče porazia sekery, tie zase kopije a tie sú silné proti mečom. Protivníci a najmä ich hrdinovia majú silnú zbroj a ikony jasne indikujú, či ste voči nim vo výhode, alebo ťaháte za kratší koniec. Práve vtedy padne vhod silná zostava hrdinov viacerých FE hier – ak ich poznáte, viete, že Frederick na koni má výhodu proti bossovi s mečom a podobne.
Na prvý pohľad sa to nezdá, no vplyv z Fire Emblem je pomerne silný. Nielen pri pravidlách zbraní, ale aj vložením odlišných hrdinov a úloh na bojisku. V tom smere je novinka úžasná, fanúšikom núka možnosť zobrať starých známych do 3D akcie a ľubovoľne s nimi riešiť zadané úlohy. Čím viac Fire Emblem hier máte odohraných, tým viac sa so systémom zžijete. Aj noví hráči nabehnú na úlohy rýchlo. Zaváži aj obťažnosť – vyššie dajú protivníkom výhody (výdrž a lepšie zbrane), počet oponentov na bojisku nie je o toľko väčší. Môžete zvoliť aj známu permadeath, kedy bojovník padá a už ho stratíte nadobro.
Z Fire Emblem sa prenášajú do hrateľnosti aj ďalšie prvky. Systém levelovania, kde pri postupe na vyššiu úroveň cinkajú bodíky do vlastností, spôsob zberu a riešenia výzbroje (nestačí len zadať najväčší meč, ale treba sledovať aj iné atribúty) alebo vytváranie puta medzi niektorými bojovníkmi. Spájanie dvoch do jedného tímu má tiež výrazný efekt a plejáda sa rýchlo rozširuje. Obľúbencov si nájdete hneď a od začiatku máte preferovanú aj jednu z kráľovských dvojičiek. Oplatí sa študovať jednotlivých hrdinov. Niektorí majú unikátne vlastnosti – lietajúce jednotky prekročia priepasť zľahka, borci na koňoch sa rýchlo presúvajú a majú navrch proti malým armádam a pod.
Z dvoch verzií hrá Switch úlohu favorita. Grafika sa posunula vpred od minulej Wii U verzie Hyrule Warriors, na TV vyzerá výborne a aj v handheld móde predstavuje krok vpred. Pri ovládaní niet čo vytknúť, len dlhé boje dajú zabrať zápästiam (ak hráte na cestách). Zvuková stránka núka dobrú hudbu, ale najmä japonský dabing (rozhodne odporúčam stiahnuť). New 3DS verzia bojuje so cťou. Cítiť kompromisy najmä pri nižšom rozlíšení animácií, no keď už naplno bojujete, po 10 minútach si aj nižšie rozlíšenie prestanete všímať, dva displeje akceptujete a celá hra sa tam dá odohrať. Absencia podpory pôvodných 3DS a 3DS XL modelov možno zamrzí, no je to krok k lepšiemu a hra je vyladená. Väčšina testu aj tak prebehla na Switch v handheld móde, kde sa hrajú Fire Emblem Warriors úžasne.
Nintendo ponúka silný first-party titul, akčnú stratégiu na dve platformy, kde Switch verzia hrá prím a utešene rozširuje lineup. Výborná vizitka pre hardvér, ale najmä z hľadiska cross-over žánru Warriors a čohosi ďalšieho. Je tu toľko prevzatých prvkov z Fire Emblem, že strategická báza z 3DS by rozhodne nemala váhať a tí, čo fičia na Warriors, dostali ďalšiu silnú exkluzivitu. Len treba oželieť notorický silný príbeh, ktorý je tentokrát mierne komprimovaný v prospech hrateľnosti.
RECENZIE HRÁČOV |
Switch 3DS Vývoj: Nintendo / Tecmo Koei Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|