BRIDGE CONSTRUCTOR PORTAL |
BRIDGE CONSTRUCTOR PORTAL |
Znie to zaujímavo už po prečítaní názvu a ako sa ukázalo, nie je to vôbec zlý nápad. Spojenie klasickej hry zameranej na konštrukciu mostov s logickou hrou pôvodne od Valve sa skutočne osvedčilo. Vznikol z toho zábavný a prirodzene pôsobiaci mix, ktorý priniesol nápadité výzvy aj úrovne so štýlovým dizajnom.
Po svojskom úvodnom pohovore sa stanete novým zamestnancom testovacieho laboratória. Sprevádza to jedna z hravých scén s jednoduchými dvojrozmernými postavičkami v 3D prostredí a štipkou čierneho humoru. A tiež s robotickým inštruktorom, ktorý vám bude povedomý a zoznámi vás so základmi hry. Ó áno, je to GLaDOS. A pred vami je šesťdesiat levelov, v ktorých musíte preukázať svoje schopnosti.
V každej úrovni musíte zostaviť trasu, ktorá bude dostatočne stabilná, aby po nej prešlo testovacie vozidlo až do cieľovej oblasti, čo je vlastne nasávacia trubica. To stačí na sprístupnenie ďalšieho levelu, ale ak chcete získať najvyššie hodnotenie, mal by po danej trase bezpečne prejsť aj celý konvoj, teda niekoľko vozidiel. Idú v tesnom závese za sebou, čo predstavuje väčšiu záťaž na konštrukciu a je väčšia pravdepodobnosť, že sa niekde preruší a rozpadne. Takže hoci ste s jedným kusom nemali problém, s viacerými vozíkmi za sebou je to už náročnejšie. Obvykle je potrebné dráhu ešte dodatočne upraviť a spevniť. O pasažierov pritom vôbec nejde, tí môžu počas divokej jazdy pokojne popadať do kyseliny. Nesmiete však pritom stratiť ani jedno vozidlo.
Stavanie mostov a prechodov si rýchlo osvojíte, ale pri vytváraní konštrukcií sa väčšinou potrápite. Nie je totiž jednoduché zhotoviť niečo, čo je dostatočne stabilné a odolné. Hlavne keď vás obmedzujú základné konštrukčné body, z ktorých musia vychádzať aspoň prvé tyče a laná. To sú dva materiály, s ktorými si vystačíte počas celej hry. Len ešte na kovové tyče umiestňujete pevné plošiny, po ktorých sa dá prejsť. Materiály si viete ľubovoľne prepínať, kombinovať a vzájomne ich prepájať na ich koncových bodoch. Vaše výtvory môžete priebežne meniť, uložiť, upravovať, posúvať a mazať.
Pri teste nanečisto len uvidíte, či sa vaše mosty a prechody udržia pokope bez akejkoľvek pridanej záťaže. Ak sa rozsypú alebo si všimnete červenou zvýraznené labilné časti, je nutná prestavba. Pri ostrej jazde z vozidlami by totiž neuspeli. To ale neznamená, že to nemôžete risknúť. Ak subjekt cestou stroskotá, jednoducho sa vrátite ku konštrukčnej fáze a niečo prestaviate. Hra vás nepenalizuje za zlyhania a nepočíta obete, len ak nesplníte úlohu, nepustí vás ďalej. Nie ste v časovom strese, môžete skúšať rôzne variácie a nemusíte pritom šetriť materiálom. Nie je totiž žiadny finančný limit ani obmedzenie, s akým množstvom materiálu si treba vystačiť. To na jednej strane poteší, pretože nemáte zviazané ruky a nepotrebujete šetriť, no na druhej strane vám môže chýbať väčšia výzva, pri ktorej by ste museli myslieť aj na rozpočet.
Charakteristickou súčasťou hry sú úrovne, v ktorých treba stavať niekoľko mostov a konštrukcií súčasne. To celé je ešte komplexnejšie vďaka portálom, ktoré teleportujú prechádzajúce vozidlá z jedného miesta na druhé. Vďaka tomu môže mať každý level niekoľko miestností a cestičiek, pri ktorých vozidlo neraz zmení svoje umiestnenie aj smer jazdy. Pritom sa to pohodlne zmestí na jednu obrazovku. Hoci záleží aj na tom, či použijete zoom a hernú plochu si zmenšíte alebo naopak a sledujete pekne zblízka vybraný úsek.
Samozrejmosťou je stupňovanie náročnosti, čo znamená, že musíte stavať komplikovanejšie konštrukcie a s minimálnym množstvom základných oporných bodov. Súčasne pribúdajú nástrahy a zvyšuje sa počet portálov, ktoré sú vždy v pároch s obojstranným vstupom a výstupom a prehľadne odlíšené farbou. Na trasách sa objavujú rôzne prvky, ktoré zrýchlia, alebo naopak pribrzdia vozidlo, môžu ho vystreliť do výšky či spáliť. Keď sa pridajú robotickí strážcovia, respektíve veže, čo zlikvidujú vozidlo v ich dohľade, už ide naozaj do tuhého. Treba vymýšľať obchádzky a používať finty a súčasťou vašej úlohy už nie je len výstavba samotnej dráhy pre vozík, ale aj eliminovanie hrozby.
V neskorších fázach už je potrebné myslieť na to, ako aktivovať spínače, ktoré otvoria brány alebo vypnú lasery. A nie vždy na to poslúžia len kolesá. V leveloch sa priebežne objavujú nové doplnky, ako sú napríklad lietajúce gule, okolo ktorých postavíte plošiny, čo ich odrazia požadovaným smerom. A asi netreba zdôrazňovať, že ich musíte zhotoviť niekoľko a tak, aby sa gule plynulo pohybovali a pinkali, kde treba. Niekedy to vyzerá ako guľôčkový automat. A to ešte musíte brať do úvahy, že pri ostrej jazde má guľa v správnej chvíli aktivovať určené spínače, aby vozidlo, ktoré je stále v pohybe, mohlo plynulo pokračovať - a hlavne aby vôbec prežilo.
Pritom je dôležitá fyzika, z ktorej všetko v hre vychádza. Môžu vám pomôcť základné konštrukčné tipy, ktoré nájdete v menu hry, ale mnohé zistíte štýlom pokus - omyl a pozorovaním. Naučíte sa, ako najvhodnejšie prepájať tyče, keď majú základy na podlahe, že laná sú síce skvelé na zavesenie, ale veľa toho nevydržia atď.
Pri ovládaní si pohodlne vystačíte s myškou - rozmiestnite, zväčšíte, zmenšíte a posuniete časti konštrukcie, ako vám to vyhovuje, poklikaním zmeníte tyče na celistvú prejazdnú plochu a naopak. Podobným spôsobom použijete aj konzolový ovládač. Všetko je dostatočne praktické a intuitívne, takže sa môžete sústrediť na logické problémy v každej úrovní. Hrá sa to dobre, len časom vám už môžu vaše aktivity pripadať repetitívne. Mení sa síce štruktúra úrovní a miestností aj pribúdajú prekážky, ale konštrukcie vytvárate rovnakým spôsobom s minimálnymi obmenami.
Hodilo by sa viac druhov materiálu, ktorý môžete prepínať a používať, napríklad také sklo, rozdelenie na drevené a oceľové trámy, ktoré by sa líšili nosnosťou, pružnosťou a váhou. A v niektorých úrovniach (aspoň na nejakej vyššej obťažnosti) by boli povolené len vybrané materiály a možno aj spomínaný finančný limit. Takto by hra viac gradovala a neustále niečím obohacovala herný systém, ktorý tu však po prvých desiatkach levelov už prakticky ničím novým neprekvapuje. Okrem toho v hre zatiaľ nie je rebríček s najlepšími výkonmi, takže vaše úspechy a výsledky nemáte s čím porovnávať.
Audiovizuálna stránka v sebe umne skĺbila jednoduché obrazové a zvukové prvky. Spoločne však vytvárajú pekný a prehľadný celok s nápaditým dizajnom úrovní, nevtieravou hudbou a občas GLaDOSovým príhovorom.. Nie nadarmo sa hovorí, že v jednoduchosti je krása. Grafika pritom má patričnú hĺbku a nepôsobí zastaralo, ale vcelku moderne. A zvládne to aj niekoľko rokov starý počítač, na ktorom inštalácia ani nezaberie veľa miesta na disku.
Bridge Constructor Portal je príjemná oddychová záležitosť, ktorá ťaží predovšetkým z výstavby mostov. Portal reprezentovaný GLaDOSom a základnými teleportmi je zastúpený v menšej miere a skôr ako štýlový doplnok. Ako celok hra pôsobí sviežo a dynamicky, no napriek novým miestnostiam a nástrahám postupne upadá do určitého stereotypu. Príjemne preverí logické myslenie a podporí kreativitu, ale keďže pritom nemá žiadne finančné ani materiálne limity, nepredstavuje až takú veľkú výzvu, akú by si niektorí hráči priali. No za desať eur na Steame ponúka kopu dobrej zábavy. Zvážiť môžete aj mobilnú verziu, ktorá je približne za polovičnú cenu. Konzolová verzia vyjde čoskoro.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Switch Mobil Vývoj: Headup Games / ClockStone Software Štýl: Logická
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|