RUST |
RUST |
Ak ste nežili posledné štyri roky pod kameňom, tak ste už určite zachytili existenciu hry Rust. Možno ste si povedali, že ide len o ďalší z mnohých survival titulov. Na jednej strane máte pravdu, no na druhej je tu niekoľko zásadných odlišností. Rust je hra pre špecifickejšie publikum ako napríklad masovo úspešné PUBG či Fortnite. O tom svedčia aj čísla. Na rozdiel od spomínaných titulov Rust nikdy nezažil nejaký boom v počte hráčov. Naopak si stabilne drží komunitu asi 30 000 - 50 000 aktívne hrajúcich nadšencov, ktorí sa tam ale radi vracajú. No a začiatkom tohto mesiaca hra opustila Early Access. A to možno nezachytili ani tí z vás, ktorí sa považujú za fanúšikov.
Podľa vlastných slov autorov totiž oficiálne vydanie nie je žiadny prelomový bod vo vývoji hry. Nerobili teda okolo toho veľký humbug. Rust má za sebou naozaj dlhú cestu a ako sami tvorcovia vravia, ak by neexistoval žiadny Early Access a hru by vyvíjali „potajomky”, teraz by ju boli ochotní predstaviť verejnosti. Počas vývoja sa viackrát zmenil smer, a preto nikto nevedel (a stále nevie), ako to vlastne celé dopadne. Nechcem sa v tejto recenzií priveľmi venovať histórií hry, no tá je za tie roky natoľko bohatá, že vám ju musím aspoň trochu priblížiť.
Rust bola pôvodne v podstate celkom iná hra, no autori sa v istom bode rozhodli, že ak sa chcú niekam posunúť, musia začať odznova. To bolo pomerne odvážne rozhodnutie a istý čas tak existovali dve verzie Rustu. Jestvovala stará Legacy, ktorá už nebola aktualizovaná a nová experimentálna verzia - zo začiatku prakticky nehrateľná. Pri vývoji novej verzie sa autori v mnohých ohľadoch držali nápadov z tej pôvodnej, potom mechaniky zmenili, či dokonca odstránili, aby ich neskôr zas vrátili späť. Preto som si zvykol, že ak niečo funguje istým spôsobom, neznamená to, že keď prídem o týždeň, tak to bude stále rovnaké. Rôzne mechaniky sa v Ruste pomerne dynamicky menia a tým aj samotná hrateľnosť, preto ich tu ani nebudem dopodrobna analyzovať. Navyše podľa všetkého má hra napriek vydaniu ešte ďaleko k dokončeniu a chcem preto písať tak, aby bola recenzia čo možno najaktuálnejšia aj v budúcnosti.
V aktuálnom stave je Rust bohatá hra s viacerými spôsobmi hrania. S pribúdajúcimi prvkami ale pribúdajú aj technické problémy. Úprimne si ale dovolím povedať, že je Rust je momentálne v najlepšej kondícii, v akej kedy bol, a to aj napriek nostalgickým spomienkam na pôvodnú verziu. Rozhodnutie autorov odísť z Early Access sa teda dá chápať. V praxi to naviac aj znamená, že hra sa rozdelí na dve vetvy - main a staging, pričom tá hlavná bude dostávať už iba mesačné (doteraz týždenné) aktualizácie. Je to pokus autorov o stabilnú vetvu, kam sa už dostanú len overené vylepšenia. Na druhej strane staging vetva bude aktualizovaná denne a je určená pre tých, ktorí chcú skúšať všetky nové prídavky, aj keď môžu predstavovať krok vedľa. No a v neposlednom rade sa aj zvyšuje cena hry z 20 na 35 €. Dobre, už som vás ponaťahoval dosť - prejdime k tomu, čo je vlastne Rust.
Nemôžem nespomenúť video, ktoré sme priniesli už dávnejšie a hoci sa veľa vecí zmenilo, samotná atmosféra a náplň hry ostala približne rovnaká. Jeden aspekt, ktorý sa autori rozhodli takticky dokončiť práve pri „vydaní”, je tutoriál. Pre nováčika je tak omnoho ľahšie dostať sa do hry. Napriek tomu vám ale odporúčam pred prvým hraním pozrieť aspoň zopár ukážok na Youtube, prípadne si zahrať na prázdnejšom serveri. Pred agresorom a miestami hektickým tempom v hre vás totiž bubliny s nápovedou nezachránia.
Na začiatku dostávate do rúk teraz už legendárny kameň, ktorý vám poslúži na všetky prvotné úkony. Vaším revírom sa stáva ostrov, na ktorom okrem iných hráčov číha aj zver, radiácia, nepriateľské stroje a po novom aj počítačom riadení vedci. Na rozdiel od Battle Royale hier (aj keď tu nájdete aj servery s týmto režimom) v základnom Ruste utrpenie nekončí po hodine či dvoch. Život je tu perzistentný, a preto ak chcete v hre niečo dosiahnuť, vyhraďte si na hranie aspoň jedno poobedie, prípadne týždennú dovolenku.
Ak sa vám na začiatku podarí prepnúť do pohľadu tretej osoby, pozriete sa do inventára, alebo sa vám nejako inak pošťastí uvidieť samého seba, nezľaknite sa. Rust každému hráčovi automaticky priradí avatara, a preto sa môže stať, že hráte za postavu opačného pohlavia či inej rasy. Svoju postavu, žiaľ, nemáte ako upraviť (aspoň nie oficiálne). Autori sa tak snažia poukázať na to, že ani v reálnom svete neviete, „za koho" sa narodíte. Dá sa to považovať aj za protirasistický krok a navyše sa nemôže stať, že si budú hráči úmyselne vytvárať fešné ženské postavy, aby ich ostatní šetrili.
Už v tomto momente vám prezradím, že ma Rust občas tak vytočil, že sa na to nehrabe žiadna iná hra. Ak ste doteraz mali pozitívny vzťah k iným ľudom, zmení sa to. Naopak ak ich nenávidíte, budete ešte viac. Dokonca prekvapíte aj samého seba, ak ste sa považovali za mierumilovné stvorenie. V jednej chvíli totiž narazíte na plne vyzbrojeného hráča s pekným oblečením a zdanlivo plnými vreckami jedla, ktorý sa ale práve venuje stavbe základne alebo inej sprievodnej činnosti. Následne vám padne zrak na vaše holé ruky s dreveným oštepom a v tej chvíli sa vo vás prebudí akýsi inštinkt „zabi a ber!”. Dokonca hráča podvedome plánujete osekať na kosť a neskôr si mäsko opiecť na ohníku. Fakt, že najmä zo začiatku budete väčšinu času nakoniec tým skonzumovaným vy, je už vec druhá. No a o honbe za pomstou a vykrádaní domov iných ľudí ani nehovorím.
Začiatky v tejto hre môžu byť vskutku frustrujúce - najmä ak hráte osamote. Skúsenosti z iných FPS určite padnú vhod. Okrem dobrých reflexov musíte ale hrať aj s rozumom. Nikdy neviete, kto sa naozaj skrýva v diaľke. V jednej chvíli osvedčený ostrostrelec, inokedy šťavnatá korisť v podobe usopleného mládenca. Veľkou hrozbou sú aj dvojice či väčšie skupiny hráčov. Hra s partnermi je tak ľahšia, no sólo ponúka špecifický pocit osamelého stroskotanca.
Ako som už spomínal, na hru sa postupne nabaľovali nové a nové prvky, vďaka čomu je teraz na výber pestrá paleta činností. Ak ste teda ochotní venovať hre čas a niečo si o nej aj zistiť, je veľká šanca, že si tu nájdete to svoje. Systém procedurálneho generovania mapy autori postupne poriadne vyladili. Terén je pestrý, s funkčným ekosystémom, rôznymi mestami, prístavmi a ikonickými stavbami, ktorým sa v hre hovorí monumenty. Nudiť sa ale nebudete ani pod zemou. Pamätám sa, keď boli jaskyne iba v plienkach a predstavovali len nudné diery v zemi. Teraz ale aj s kanálmi pod mestami predstavujú spletité systémy chodieb, v ktorých viete nájsť cenné poklady a predstavujú ideálne miesto na stratenie. Vďaka unikátnosti ostrova na každom serveri sa prieskumníci nebudú nudiť. Mapku nájdete pod klávesou G, čo je pre pamätníkov pohodlný prídavok. Kedysi sme sa hľadali štýlom „vidím maják a vedľa takú čudnú skalu… počkaj niekto tam svieti… no nič, zabili ma”.
Ak vás naopak láka skôr akcia a ste zvyknutí na prestrelky na menších mapách v štýle Call of Duty, nič vám nebráni v tom vyhliadnuť si niektoré z miest, prístav či letisko a pokúsiť sa vyfúknuť kvalitnú korisť ostatným hráčom. Tieto lokality ale obľubujú klany a skupiny hráčov, bez posíl a niekoho, kto vám bude kryť chrbát, to preto nebude jednoduchá úloha. Pre tých najakčnejších je tu oblasť s raketou. Tá ponúka najchrumkavejšie odmeny, no môže byť chránená NPC tankom. Ten sa vám ale podarí zlikvidovať iba s výbušnou muníciou, ako sú rakety a nálože, čo sú už pomerne pokročilé zbrane. Keď už hovoríme o tanku, spomeniem aj vrtuľník, ktorý je v hre o niečo dlhšie. Ten sa pohybuje po mape a útočí na dostatočne vyzbrojených hráčov. Na rozdiel od tanku sa teda nemusíte báť, že po vás vyštartuje hneď na začiatku. V dohľadnej budúcnosti by snáď už konečne mali do hry pribudnúť aj sľubované autá ovládané hráčmi.
V hre funguje aj zaujímavý systém tvorby predmetov založený na receptoch. Je to taktiež systém, ktorý bol v priebehu času veľakrát menený. V skratke ide o to, že sa vám môže podariť namiesto predmetu nájsť recept na jeho vytvorenie. Prípadne ak máte nejaký dobrý predmet, môžete ho pri špecifickom stole preskúmať a získať tak adekvátny recept. To vám umožňuje vyrábať aj tie najlepšie zbrane len zo základných surovín a zopár pomerne ľahko získateľných predmetov niekde v pokoji, v skrytej horskej základni. Recepty sú však viazané na server a ak teda prejdete hrať inam, dokážete zas vyrobiť iba základné vybavenie.
Ďalšou veľkou súčasťou hrateľnosti Rustu je stavanie základne. Priznám sa, že je to moja obľúbená činnosť. Tak ako má každý rád iný koláč, aj upiecť nedobytnú, praktickú, a zároveň nenápadnú základňu sa dá na sto spôsobov. Možno uprednostníte niečo menšie a tradičné, alebo hráte vo veľkej skupine a preferujete poriadnu extravagantnú pevnosť. Možnosti sa navyše neustále rozširujú. Len nedávno napríklad pribudli steny polovičnej výšky. Za tie roky sa hráči neustále pokúšajú vymyslieť čo najviac prešpekulované dizajny hraničiace až so zneužívaním bugov v hre - dvojité steny, skryté podzemné miestnosti, štrbiny slúžiace na streľbu… Podobné výstrelky sa autori snažia eliminovať, no hráči sú vynaliezaví a vždy si vymyslia zas niečo nové. Určite si ale nenechajte prirásť základňu a predmety v nej k srdcu. Rust nie je hra s pokojnou výstavbou. Jedine keby ste hrali na opustenom serveri, to by vás ale najskôr omrzelo. Plus ak by aj vaša základňa nebola ničená násilím, prejavuje sa na nej zub času a vy musíte neustále poskytovať suroviny na údržbu. Je to skrátka spravené tak, aby sa predmety prirodzene točili medzi hráčmi, a to je vlastne asi aj hlavný hnací motor hry.
Rôzne steny, piliere, tvary a následne vnútorné vybavenie je skrátka skvelé herné pieskovisko a je len na vašej fantázií, čo sa vám podarí vybudovať. Začínate vytvorením kostry pomocou stavebného plánu a neskôr môžete jednotlivé časti vylepšiť na požadovanú úroveň. Na začiatku to bude asi kameň, neskôr aj obrnený plech. Stavbu zabezpečíte umiestnením skrine, ktorá ostatným hráčom znemožní výstavbu v bezprostrednej blízkosti a aj umiestnením zámkov na dvere. No a nič vám nebráni v tom, aby ste zakomponovali aj nejaké pasce, ktorými iných nalákate a zmocníte sa ich vybavenia bez toho, aby ste čo len opustili prah domu. Skúsený staviteľ vie následne aj pri útoku posúdiť, ktorá zo základní iných hráčov vyzerá najzraniteľnejšie a oplatí sa na ňu minúť nálože.
Pre úspech v hre je určite nevyhnutné zaujímať sa aspoň trochu o každú z činností, aj keď zvyknete hrávať v skupine. Všetko je totiž veľmi nevyspytateľné, nie je priestor na zaváhania a smrť vás môže vyjsť draho. Ak teda chcete prežiť a úspešne čeliť rôznym situáciám, spoliehajte sa v prvom rade na svoje schopnosti.
Po technickej stránke s pribúdajúcimi funkciami pribúdajú aj chyby, no krivdil by som autorom, keby som nepovedal, že sa očividne snažia. Na to aké sú mapy veľké a pestré, má hra vkusnú grafiku a výkon nie je najhorší. Postupne sa uchytil mierne kreslený štýl, ktorý ale hre pristane. Určite je priestor na zlepšenie, no hru si aktuálne zahráte už aj na slabších zostavách, ak venujete čas nastaveniam. Vyzerá to ale tak, že sú autori momentálne spokojní s obsahom a mali by sa teraz venovať optimalizácií, zjednoteniu grafického štýlu a aj balansu základných mechaník.
Napriek tomu, že hra oficiálne vyšla, sú tu stále ťažké prepady snímkovania, nekonzistentnosť medzi predmetmi a iné chyby. Ak vám to až tak neprekáža a ste skrátka zvyknutí na bugy v podobných hrách, tak si pokojne k hodnoteniu pridajte bod. Pod touto ťažkopádnejšou pokrývkou s neľahkými začiatkami vás totiž čaká výborná zábava. V hre sa viete vyblázniť v priebehu jedného popoludnia, no ak máte dosť času, ponúka zážitky aj dlhodobo. So stabilnejším vydaním by sa mala znížiť aj frekvencia wip na serveroch. Okrem vanilla verzie sú tu aj modované servery ponúkajúce kopu ďalších možností. Ak teda máte radi podobné hry, či sa vám páči myšlienka tohto projektu, určite choďte do toho. Rust je hra so živou komunitou a verím, že ju čaká ešte pestrá budúcnosť plná vylepšení.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Facepunch Studios Štýl: MMO / Survival Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|